Permalänk
Medlem

Kan man styra fläktarna i en laptop?

Hej

Jag har en ASUS N550J som kör fläktarna på fullt när jag spelar Europa Universalis IV. Eftersom specarna för spelet är: Processor: Intel® Pentium® IV 2.4 GHz och Graphics: NVIDIA® GeForce 8800 (om man håller sig till nVidia och Intel) så verkar det lite överdrivet att fläktarna går för fullt, eller...?

Så jag tänkte att man kanske skulle kunna ställa ner fläktarna lite (med en vettig övervakning så att inte man bränner datorn), men jag kan inte hitta någonting om detta för laptops någonstans. Någon som vet något om detta? Något program?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

1. Kolla i bios

2. Kolla med SpeedFan

3. Öppna laptopen och se om du kan få plats om du löder på ett lämpligt motstånd ~40Ω på den strömförande fläktsladden.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag tror nog inte jag vill in och pula i datorn. Om inte annat för att jag har garanti kvar. Jag får nog prova SpeedFan, men först på min gamla laptop;)
Tack för tipsen ggwp.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Skrivet av Simna:

Jag tror nog inte jag vill in och pula i datorn. Om inte annat för att jag har garanti kvar. Jag får nog prova SpeedFan, men först på min gamla laptop;)
Tack för tipsen ggwp.

Inget farligt med speedfan med som jag förstått vill det inte med alla moderkort så förstår inte varför du ska prova på din gamla?

Permalänk
Medlem

Slå igång v-sync eller någon annan FPS begränsande funktion så behöver inte datorn gå på knäna när du spelar.

Standardinställningen i många spel är ju "så många fps som möjligt", dvs datorn går på full fart oavsett hur snabb den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Slå igång v-sync eller någon annan FPS begränsande funktion så behöver inte datorn gå på knäna när du spelar.

Standardinställningen i många spel är ju "så många fps som möjligt", dvs datorn går på full fart oavsett hur snabb den är.

Hmm... låter intressant. Ska se om man kan ändra något i spelet. Tack för tipset.

Visa signatur

Simna