Permalänk

The Small Pixel Collider

Här kommer lite bilder på min rigg: det här bygget påbörjades i somras, då min gamla laptop drog sin sista suck efter ett åskväder, och jag bestämde mig för att bygga en riktigt bra gamingmaskin.
Fokus här ligger inte på moddning; snarare har jag försökt välja komponenter omsorgsfullt, med bra prestanda, låg ljudnivå och tilltalande utseende som mål.

Jag var mån om att få en någorlunda tyst låda, som ändå gav utrymme för en radiator i toppen för vattenkylning. Valet föll på en Corsair obsidian 550D; en ljuddämpad låda med utrymme för en 240-mm radiator i toppen

Nätaggregat: Corsair AX1200i. Kanhända löjligt overkill, med tanke på att knappast någon dator drar 1200 watt, men det hade fått bra recensioner med beröm för stabil strömförsörjning. Jag tänkte dessutom köra SLI, och var osäker på hur mycket ström datorn skulle dra, så jag ville ha bra marginaler.
(update: Installerade en medföljande programvara som heter Corsair link: enligt den så landade den slutliga strömförbrukningen på fullt blås på ca 700W: och med tanke på att man får optimal energieffektivitet vid ca 75% belastning, så var det nog rätt bra: nu kan jag fortfarande stoppa in några fler diskar och ändå ha kapacitet över)

Moderkort: Asus maximus ranger VII. Snyggt, bra prestanda, gav utrymme för SLI

CPU: Intel 4790K, 4Ghz (turbo 4,4Ghz)

Vattenkylning: Corsair H100i

RAM: ADATA 16GB 1600Mhz. Har eventuellt funderat på att byta ut dessa mot nånting vassare så småningom, men har hört att 2400Mhz-minnen inte är helt stabila (?). Jag får se hur det blir med det längre fram.

Graffekort: Två stycken ASUS GTX 780Ti DirectCUII som körs i SLI. Valet föll på dessa, då de dels presterade bra, och dels var markant tystare än många andra kort i samma klass.

Hårddiskar: Samsung EVO840 256Gb + extra SSD 128 Gb + Gammal knatterdisk på 320Gb för lagring
Tangentbord och annan input: Corsair K95 mekaniskt tangentbord. Razer Tartarus keypad. Logitech G602 gamingmus.

Nätverk: ASUS PCE-AC68 - 1,3 Gbit trådlöst nätverkskort

Skärmar: Acer XB280HK på 28’’. Ultra-HD med 3840x2160 punkters upplösning, och G-sync. Adjöss tearing. Adjöss synliga pixlar. Kompletterat med 2 st Samsung 27’’ HD som sidoskärmar.

Jag var lite orolig för hur spel skulle uppföra sig på såpass hög upplösning, men Battlefield 4 körs på maxad grafik med runt 50-55 bildrutor per sekund utan problem med de här grafikkorten. Med tanke på att skärmens maximala uppdateirngsfrekvens är 60Hz så får jag väl anse mig ganska nöjd.
Det enda spel som inledningsvis gav problem var Crysis 3, där frameraten droppade till 20-25 rutor/sekund i vissa sekvenser. Det löstes med att ställa ner Antialiasing till en lägre nivå.

Liten update:

Tredje skärm tagit plats på skrivbordet. Överklockning av grafikkorten gjord: De är helt stabila på 1220 Mhz (boost) , 1.212V och håller ca 75 grader på maxbelastning. Onödig hårddiskbur urplockad ur lådan för att förbättra luftflödet kring grafikkorten. Det gav en temperatursänkning på runt 5 grader (!). Har inte kört ett firestrike med överklocken ännu, men ska ta det så snart jag får tid.

Besök galleriet här

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Lite fler bilder tack. Speciellt översiktsbilder.

Permalänk
Medlem

Det va gott om ström:) Då snurrar iaf inte den fläkten i första taget!

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk

Tack. Insåg själv att bildmaterialet var lite fattigt. Ett par bilder till upplagda.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla mig för skratt när jag ser storleksskillnaden på taskbaren mellan huvudskärmen och sidoskärmen!
Bild 6 skulle behöva vridas, men 4 av 5 stjärnor får du.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av DerpishCat:

Kan inte hålla mig för skratt när jag ser storleksskillnaden på taskbaren mellan huvudskärmen och sidoskärmen!
Bild 6 skulle behöva vridas, men 4 av 5 stjärnor får du.

Oj, will fixit. Tackar och bugar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tänkte bara ge dig ett tips, flytta ner alla lagringsenheter till den nedre hårddiskburen och plocka bort den övre så att du får lite bättre luftflöde till grafikkorten

EDIT: inte för att det är nödvändigt men med ett ljudisolerat chassi med begränsat luftflöde så kan jag även rekommendera att se över en sådan här lösning för optimalt luftflöde vid användning av eftermarknadskort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1317501

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

tänkte bara ge dig ett tips, flytta ner alla lagringsenheter till den nedre hårddiskburen och plocka bort den övre så att du får lite bättre luftflöde till grafikkorten

EDIT: inte för att det är nödvändigt men med ett ljudisolerat chassi med begränsat luftflöde så kan jag även rekommendera att se över en sådan här lösning för optimalt luftflöde vid användning av eftermarknadskort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1317501

Tack för tipset! Jo, jag vet. Jag har tänkt tanken men inte fått tummen ur ännu. Hade lite bråttom när jag monterade ihop den. Det här chasssit är ganska smart konstruerat: det sitter 2 st 120-mm-fläktar i fronten framför hårddiskburarna och kyler dem, så den funktionen finns redan.

Tempen är hursomhelst relativt ok: korten når upp i max 76 grader när jag överklockar dem lite försiktigt till 1150Mhz, och korten är 100%-igt stabila. Har inte haft en enda programkrasch när jag har spelat över längre perioder. Ska dock ta itu med det nån helg när jag får lite tid över. innan jag körde SLI kom ett kort upp i max 70, så det märks att det blir markant varmare när man kör med två kort: den biten kan klart förbättras lite.

Vattenkylning till grafikkorten för att kunna klocka dem lite mer är ett annat projekt som också (kanske) kommer längre fram, men nu ska plånboken få vila lite ett tag framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart har du fått tag på skrivbordet? Vill ha ett likadant! *o*

Permalänk
Skrivet av VictorSkoglund:

Vart har du fått tag på skrivbordet? Vill ha ett likadant! *o*

Det hittade jag på en bilskrot.

Visa signatur