Bahnhof släpper gratis anonymiseringstjänst i protest mot datalagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det finns två läger här:

  • De som gömmer terrorister, brottslingar och annat drägg, samt försvårar jakten på nämnda bara för att hålla sin egen integritet på en "bekväm nivå".

  • De som kan tumma på sin integritet, och vet vad de har för alternativ, och kan därmed samarbeta med SÄPO med flera andra för att sätta dit terrorister, brottslingar och annat drägg.

Bara för att jag föredrar den senare punkten, så skall jag anses korkad och dum i hela huvudet.
Jag varsågoda, ni får se det så, men jag är hellre på statens och regeringens sida än emot dem... i ovan nämnda syften. Jag vill ha ett säkert land att leva i.

Det är däremot inte sagt att jag inte vill ha integritetsskydd. Men om jag måste välja det ena eller det andra.

Ditt första förslag är väldigt vinklat. Det bör stå "De som försvårar för Nybörjar-terrorister/brottslingar" .

De organiserade kriminellalorganisationerna påverkas ju inte om man bedriver datalagring och att ha det som argument för att bedriva dataspaning är befängd.

Permalänk
Inaktiv

Ett mycket bra initiativ!

Permalänk
Medlem

USA har en Brzezinski (tung anti-ryssland-familj) som ambassadör i sverige om jag inte minns fel. Han kommer nog sätta press på våran statsminister om detta. Frågan är om det kan leda nån vart dock.

När man väl börjat samla data så duger inget annat än ALL data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom det varit lite förvirring i frågan så är det ju "bara" metadata om kommunikationen som lagras, inte innehållet. Detta kan ju förvisso vara känsligt nog, men bara så att ingen tror att allt innehåll också lagras. Normlat så lagras det ju att vid tidpunkt xx.xx.xx så har dator med IP yyy.yyy.yyy.yyy upprättat en anslutning mot server zzz.zzz.zzz.zzz, vilket ju kan vara nog så avslöjande om det till exempel är STD-kliniken på det lokala sjukhuset som avses.

Det som Bahnhof gör här (tor jag) är ju att att man sätter upp vpn-tunnlar så att trafiken från yyy.yyy.yyy.yyy går till qqq.qqqq.qqq.qqq och därifrån vidare till rätt destination. Kruxet är ju bara att ALLAS trafik (de som aktiverar vpn-tjänsten) går till samma adress. Så en eventuell begäran om att få ut trafikuppgifter kommer ju bara visa att personen i fråga skickat en hel massa trafik till en enda adress, och då är ju det hela ganska meningslöst...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det finns två läger här:

  • De som gömmer terrorister, brottslingar och annat drägg, samt försvårar jakten på nämnda bara för att hålla sin egen integritet på en "bekväm nivå".

  • De som kan tumma på sin integritet, och vet vad de har för alternativ, och kan därmed samarbeta med SÄPO med flera andra för att sätta dit terrorister, brottslingar och annat drägg.

Bara för att jag föredrar den senare punkten, så skall jag anses korkad och dum i hela huvudet.
Jag varsågoda, ni får se det så, men jag är hellre på statens och regeringens sida än emot dem... i ovan nämnda syften. Jag vill ha ett säkert land att leva i.

Det är däremot inte sagt att jag inte vill ha integritetsskydd. Men om jag måste välja det ena eller det andra.

Men nu var det inte säpo och försvaret det handlade om.

Det ena leder till det andra, och inom kort kartlägger företagen folks internetanvändande och nekar jobb till de som sticker ut som potentiella belastningar (sjukskrivningar, föräldraledigheter, fackligt engagemang, etc).

Storebror ser dig inte än, men skulle väldigt gärna vilja. Det här är ett steg på vägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AzII:

För många bättre år sedan så fick jag fatt i en pedofil på msn, jag skickade över lite bilder etc

Så han är pedofil för att han inte sa ifrån när du sa att fjortisar är sexiga och sedan skickade barnporr till honom?
Vilken vidrig människa HAN är.
Du borde ha en medalj.

Skrivet av ReZZiE:

Vill nån övervaka så får de gärna göra det...

Vad har du för IP?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Llorona:

Ditt första förslag är väldigt vinklat. Det bör stå "De som försvårar för Nybörjar-terrorister/brottslingar" .

De organiserade kriminellalorganisationerna påverkas ju inte om man bedriver datalagring och att ha det som argument för att bedriva dataspaning är befängd.

Det är ju sant.
Har själv skrivit något liknande tidigare.
De stora skurkarna är smarta nog att gömma sin trafik så väl att detta datalagringsdirektiv blir tandlöst.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Surt för PTS! Tycker att Bahnhof gör ett kanonjobb i att driva denna fråga!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

De enda som räds detta är de som har något som hotar rikets säkerhet direkt eller indirekt. Terrorister eller tungt kriminella verksamheter.

Du hävdar alltså att majoriteten av sweclockers användare är terrorister och/eller tungt kriminella? Eftersom de flesta härinne räds övervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Så Banhof förlorade fighting eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men som det skrevs i artikeln så drar de svenska domstolarna ut på tiden vad det verkar, och då tvingar PTS Bahnhof att datalagra innan Bahnhof hinner upp till EU domstol.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Men det är fortfarande dataleverantörens tjänst som ställer till det samtidigt som det är leverantörens ansvara att se till att datan är åtkomlig.
Handlar det bara om vad kunden väljer så skulle man ju lika gärna ha en kryssruta i kontraktet. Vill du att din data lagras? Ja/Nej. Väljer man nej så lagrar banhof ingen data för kunden. Det skulle ju lägga över samma ansvar på kunden men jag är tämligen övertygad att det inte räcker.

Grejen är ju att det inte är kundens ansvar utan det är leverantörens. Om leverantören själv sätter upp lösningar som försvårar eller omöjliggör uthämtning av uppgifterna så borde det ge problem för leverantören. Detta oavsett teknisk lösning. Right?

Hade varit lättare att förstå om det var ett dotterbolag eller liknande som erbjöd VPNtjänsten.

Jag vet inte säkert hur det ligger till men om man läser på Bahnhofs hemsida så står följande:

Citat:

Bahnhofs samarbetspartner 5 juli-stiftelsen loggar inga personliga uppgifter som kan spåras och/eller identifieras, vilket innebär att ingen kommer kunna begära ut uppgifter om vilken användare som använt en viss IP-adress.

Detta låter precis som att det är något slags dotterbolag/sammarbetspartner (som bahnhof troligen ligger bakom på något sätt men inte juridiskt är bahnhof) som står för tjänsten därav så gör inte bahnhof som företag något juridiskt fel (rätta mig gärna om jag har uttryckt mig fel eller är helt fel ute).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TonyTigern:

Jag vet inte säkert hur det ligger till men om man läser på Bahnhofs hemsida så står följande:

Detta låter precis som att det är något slags dotterbolag/sammarbetspartner (som bahnhof troligen ligger bakom på något sätt men inte juridiskt är bahnhof) som står för tjänsten därav så gör inte bahnhof som företag något juridiskt fel (rätta mig gärna om jag har uttryckt mig fel eller är helt fel ute).

Näe men det där låter ju som en excellent förklaring. Best so far skulle jag säga!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael07:

Du hävdar alltså att majoriteten av sweclockers användare är terrorister och/eller tungt kriminella? Eftersom de flesta härinne räds övervakning.

Jag tror inte det är speciellt många av Sweclockers medlemmar som räds den här typen av övervakning.
och de få som är rädda för det är rädda på fel grunder.
Det verkar som om folk tror att staten och regeringen är onda på något sätt och skall motarbetas till varje pris.
Folk verkar glömma bort varifrån dessa direktiv kommer, och vilka anledningar de uppstått.

Paranoida människor kan jag förstå att de skräms, men det är outgrundlig rädsla. De är rädda för allting. Inklusive sin egen tandborste.
De som verkligen skräms på allvar av detta, är de som har något tungt att dölja.

Jag själv har inget att dölja. Jag kan faktiskt leva med tanken att stat, polis, och försvarsmakt har tillgång till de metadata jag genererar.
Jag tror att många sitter i samma situation, få av oss räds tanken av det av samma anledning: de har inget tungt att dölja.

Vad folk däremot är rädda för är att informationen kommer i fel händer. Det är något annat. Det skall naturligtvis inte tillåtas och skall förhindras. Det verkar som om folk också tror att lagrad information kommer att hamna i fel händer. inte om, utan att det kommer. Som om det vore ett faktum.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

För er som fortfarande undrar varför personlig integritet är viktig så finns det en mycket bra TED Talk med Glenn Greenwald här, rekommenderas starkt att titta på: http://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters?...

Suverän, hade missat den. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Skiter du med öppen dörr på offentliga toaletter? Inte? Vad har du att dölja?

Permalänk
Medlem

Blev kund hos Bahnhof tidigare i år. Skaffade i samma veva givetvis VPN som ytterligare besked till Bahnhof att jag stödjer dem.

Har sedan oktober låtit alla i min närhet veta att jag frivilligt och kostnadsfritt kommer hem till dem och konfigurerar deras nätverk samt installerar open source firmware på deras routers/APs om de väljer Bahnhof.

Två nya hushåll sedan oktober!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Korkat svar?
Du ponerade ju att servern ifråga var "hackad", och vad kan man då göra?
Skadan är skedd. Kan inte få ett brunnet hus att obrinna.

Om en hacker skulle vara duktig nog att ta sig in på dessa datalagringsservrar, så har vi ett REJÄLT problem, och kan ses som en attack mot riket. Något som man skulle kunna starta världskrig över om man nu skall överdriva.
Och de som skulle vara intresserade av detta kan lika gärna ge sig på andra svagheter i infrastrukturen, så att beskylla tekniken för att introducera svagheter är enligt min mening lite väl långsökt. Det finns redan så oerhört många andra punkter som både är lättare att attackera såväl som ger vettigare information för hackern ifråga.

Jag själv är inte så orolig för intrång i dessa databaser. Varför skulle jag vara det?
Vad för data lagrar de? Inte så troligt extremt ömtåliga uppgifter.
Så som vi tidigare pratat om, så är det metadata som lagras. Det vill säga vem som anslutit vart, och vad för typ av data som överförts. Alltså inte själva datat i sig. Det skulle ta orimligt mycket lagringskapacitet i anspråk.

Återigen säger jag att jag inte har några problem med att folk får reda på var jag ansluter till, och när, officiellt.
Om jag har känbsliga uppgifter, där inte ens metadata får komma ut. T.ex kommunikationer med ISIS eller Al'qaida, så ser jag till att det sker på andra icke spårbara orter, och med tung kryptering.

...och ja. Den videon har jag redan sett. Vettig.
Men jag står för det jag står för: Jag offrar gärna en del av min egen integritet om det visar sig att extremister, terrorister, skurkar och drägg verkligen åker dit som resultat av mitt "samarbete".
Ni vill hellre beskydda drägget/terroristerna/skurkarna, bara det ger er ett "bra integritetsskydd"?

Hårddraget, så har man två val:
I egenskap av medborgare samarbeta med SÄPO, regeringen, försvarsmakten med flera för att öka vårt rikes säkerhet.
eller:
I egenskap av medborgare motarbeta SÄPO, regeringen, försvarsmakten och därmed försämra rikets säkerhet bara för att tillfredsställa min egen integritets-känsla.

Jag väljer det första.

Poängen är att "huset som brinner ner" inte skall finnas till att börja med och ingen förlust skall kunna göras. Vi har ingen anledning att riskera att bli profilerade på otaliga sätt som bara kan ge oss medborgare nackdelar.
Du säger ju själv att du skulle kringgå övervakningen på diverse sätt, så enda datalagringen gör är att kartlägga oskyldiga individers varje rörelse på internet.
Om du verkligen sett filmen så borde du fått med dig de otaliga nackdelar detta kan innebära och denna tråda är FULL med exempel redan.
Kan slänga upp fler tänkbara exempel, du kanske vill på något sätt motarbeta eller få någon insikt i sjuka individers beteende och börjar själv göra efterforskningar om pedofili, nazism, terrorism, våldtäktsmän. Hur kommer detta se ut när SÄPO skannar igenom din trafik? jo du blir flaggad och listad som misstänkt. Detta kommer bl.a. antagligen diskvalificera dig från en del förtroendeposter i samhället där SÄPO har något att säga till om. Detta i sin tur gör att du undviker detta beteende helt eftersom du vet din trafik scannas och göra att du inte kan driva en välinformerad debatt i valda ämnen.

Kanske inte bästa exemplen, men du förstår principen av att inte kunna vara fri att söka kunskap, för att man behöver tänka på hur det kan ses, utan möjlighet att förklara sig. Dessutom är du i händerna på odemokratiska maktstrukturer utan transparans, du kan aldrig veta att någon hos din internetleverantör eller myndighet inte kommer göra en "snowden" eller helt enkelt utnyttja informationens implikationer till ren utpressning eller maktskapande. Även fast vi nu inte ser det som ett konkret problem, så blir vi kuvade på likartat sätt, men med andra medel som i diktaturer.

Permalänk
Medlem

Bahnhof fortsätter att göra sig förtjänt av mina pengar. De har inte bara stabil uppkoppling till ett bra pris, de värnar även om sina kunders personliga integritet. Bättre ISP får man leta efter!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Har haft Bahnhof sedan 2005-2007

Blir väldigt många år med er.

TACK!!

Kan säga att jag har rekommenderat Bahnhof till alla mina vänner och bekanta. Har nog faktiskt fixat 5 kunder åt dem bara i år.

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Detta fixar Löfvén.

Nej, detta är bara käbbel.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på om jag ska ansluta mig till Banhof via Stadsnät (är bunden till Telia nu så måst endå betala Telia då vår förening har en deal med dom)
249:- + vad Banhof tar är fan endå värt det!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag tror inte det är speciellt många av Sweclockers medlemmar som räds den här typen av övervakning.
och de få som är rädda för det är rädda på fel grunder.
Det verkar som om folk tror att staten och regeringen är onda på något sätt och skall motarbetas till varje pris.
Folk verkar glömma bort varifrån dessa direktiv kommer, och vilka anledningar de uppstått.

Paranoida människor kan jag förstå att de skräms, men det är outgrundlig rädsla. De är rädda för allting. Inklusive sin egen tandborste.
De som verkligen skräms på allvar av detta, är de som har något tungt att dölja.

Jag själv har inget att dölja. Jag kan faktiskt leva med tanken att stat, polis, och försvarsmakt har tillgång till de metadata jag genererar.
Jag tror att många sitter i samma situation, få av oss räds tanken av det av samma anledning: de har inget tungt att dölja.

Vad folk däremot är rädda för är att informationen kommer i fel händer. Det är något annat. Det skall naturligtvis inte tillåtas och skall förhindras. Det verkar som om folk också tror att lagrad information kommer att hamna i fel händer. inte om, utan att det kommer. Som om det vore ett faktum.

Nej det var nog många som inte hade nåt emot Stasi från början heller..

Permalänk

inte första gången sveriges lagar och förordningar bryter mot nån internationell konvention etc.

det verkar dock göra föga intryck på the higherups

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

...
Folk verkar glömma bort varifrån dessa direktiv kommer, och vilka anledningar de uppstått....

Ja vart kommer dom ifrån egentligen? Okunniga människor? Hur långt är man beredd att gå för att förhindra brott? Är det medborgarna eller staten som bör bestämma detta?

Så ofantligt tragiskt att så många är så okunniga i grundläggande samhällsvetenskap och vad grundläggande demokratiska fri- och rättigheter handlar om.

Judge Dredd ansåg att de levande är de som begår brott, därför är det bäst att döda dom. Är det att gå för långt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipren_kungen:

Sarkasm är en flyktig älskarinna...

Förklara gärna.. jag antog att delen där man menade att dagens politiker är ointresserade av makt var sarkasm, ja, därav mitt svar. Om det var sarkasm så poängterades det alltså att det missbrukades då, och det kommer missbrukas idag. Samtidigt ifrågasattes det vad folk har att dölja, så jag förstod inte vad personens poäng var riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Såg nu att om man vill skydda mer än en futtig enhet (dator, surfplatta, mobil) måste man skaffa deras betaltjänst. Så mycket för att Bahnhof skulle drivas av sina ideal och inte alls av vinstintresse.

Permalänk
Medlem

Bahnhof blir bara bättre och bättre. Ångrar inte en sekund att jag valde deras tjänst.

Visa signatur

GPU: ASUS nVidia GTX 660 DirectCU II | CPU: i7 3770K @3,5 Ghz | CPU Kylare: Corsair H100i Hydro | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 | RAM: 16GB Corsair CL10 1600 Mhz VENGEANCE | SSD: Samsung 840 EVO 120 GB | HDD: WD Red 4TB 5200 RPM | Chassi: Corsair Obsidian 900D Godzilla | PSU: Corsair CX750M | Mus: SteelSeries Sensei RAW Frost Blue | Tangentbord: SteelSeries 6G v2 Cherry MX Red | Musmatta: Steelseries QcK | Headset: SteelSeries Siberia v2 White

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av AndraBullar:

Såg nu att om man vill skydda mer än en futtig enhet (dator, surfplatta, mobil) måste man skaffa deras betaltjänst. Så mycket för att Bahnhof skulle drivas av sina ideal och inte alls av vinstintresse.

De ger dig en gratistjänst och som tack ifrågasätter du varför du inte får mer?

Lite som en kräsen tiggare, känns det som. De har ingen skyldighet att ge ut någonting alls gratis. Det är ett företag som vilket annat som helst, självklart drivs de av ett vinstintresse, allt annat vore korkat.

Att de faktiskt ger ut tjänsten gratis visar väl ändå att de har vissa ideal som andra saknar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De ger dig en gratistjänst och som tack ifrågasätter du varför du inte får mer?

Lite som en kräsen tiggare, känns det som. De har ingen skyldighet att ge ut någonting alls gratis. Det är ett företag som vilket annat som helst, självklart drivs de av ett vinstintresse, allt annat vore korkat.

Att de faktiskt ger ut tjänsten gratis visar väl ändå att de har vissa ideal som andra saknar?

Jag ifrågasätter inte varför jag inte får mer. Klart att det är bra att de ger ut en, om än mycket begränsad, tjänst gratis. Jag försöker endast nyansera bilden många har av Bahnhof som ett välgörenhetsföretag drivet av Jesus Kristus och Gandhi. Som du säger, de är ett företag drivet av vinstintresse som vilket annat som helst och de får naturligtvis enormt mycket publicitet och PR genom sådana här saker.

Permalänk
Medlem

Bahnhof svarade på mitt facebookinlägg!

För er som var lite fundersamma på hur deras tjänst fungerar så tänkte jag dela med mig av en liten sak. När denna nyhet kom så länkade jag den på facebook och hyllade Bahnhof litegrann, varvid en kompis kommenterade och sa att Alltele haft VPN tjänsten iGhost sedan 2009 och att Bahnhof därför är lite efter.

Bahnhof, sköna som de är, såg tydligen mitt inlägg och svarade på min kompis kommentar och skrev följande: "Hej! Inte för att lägga oss i, men skillnaden är stor. Vi samarbetar med 5 juli-stiftelsen som driver Integrity i vårt eget nät. I fallet med konkurrenten som du nämner torde de själva enligt lag vara tvungna att lagra uppgifter om sina VPN-användare och deras trafik, eftersom de är operatör. iGhost skyddar mot mycket, men inte just mot datalagring. Bahnhof, däremot, hanterar inte 5 juli-stiftelsens loggar.
Mvh, Jon J, Kommunikatör på Bahnhof (fick notis om taggen i inlägget ovan)"

Tänkte att det kanske förtydligar lite!

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.