Hur högt med 9700 _pro_ kort?

Permalänk
Medlem

Hur högt med 9700 _pro_ kort?

Har varit mycket olika trådar ang. 9700 kort. Dock inte en tråd där man får en bra överblick hur korten klockar. Så skriv gärna era resultat enligt mallen nedan:

Skriv helst inte så mycket mer, vill att det ska gå lätt att få en överblick. Diskutera kan ni göra i alla andra 9700 trådar.

Tillverkare: Sapphire non-pro (2.86 ns, rött)
Max core: 369
Max minne: 344.25
Kylning: Orginal kylning, 31 - 32 C chassi temp, ganska dåligt luftflöde.
BIOS: 978004P

tack på föhand.

Permalänk
Avstängd

Tillverkare: Sapphire 9700 non-pro Svart Pcb med 3.6 ns minnen
Max core: 364.50
Max minne: 348.75
Kylning: Orginal kylning, Chassitemp 34-38 C
Bios: 978004P.BIN (Radeon 9700 Pro)

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masken85
Tillverkare: Sapphire
Max core: 364.50
Max minne: 348.75
Kylning: Orginal kylning, Chassitemp 34-38 C

btw är det inte ganska lämpligt att du gjort en mall eller menar du att jag skulle skriva som jag gjorde?

Jag är för trött för att förstå vad du menar med din sista mening där man du skrev iaf som jag hade tänkt mig

btw, har inte du non-pro kort? Isf kan du väll skriva dit det så kan det bli lite statestik för både pro och icke-pro.

Permalänk
Medlem

Tillverkare: PowerMagic?(built by ATI!!!) 9700 PRO!
Max core: 400 max(ostabilt i 3dmark dock, 392=stabilt)
Max Minne :350 max(artefakter i 3dmark ,345=utan artefakter)
Kylning: Orginal + extra inblås från sidan...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Sapphire (non-pro, svart PCB Hynix 3.6)
Max core: 380
Max minne: vet inte, 320 är max just nu men det är pga BIOS.
Kylning: Zalman ZM80A-HP på coren, ingen på minnena. Chassitemp 38 grader C.

Visa signatur

hmm

Permalänk

Tillverkare: Sapphire non-pro (2.86 ns, rött)
Max core: 355
Max minne: 320
Kylning: Orginal kylning, 40 C chassi temp :o, dåligt luftflöde. Ska fixa bättre chassikylning under veckan.
Bios: 978004P.BIN (Radeon 9700 Pro)

Hoppas på mycket bättre resultat med bättre chassikylning. Som ni ser så skrev jag vilket bios jag kör. Det kan ju också vara intressant att veta tycker jag. Så skriv in vilket bios ni använder också.

Permalänk
Medlem

Mycket bra idé att skriv in BIOS med spanksteR. Klockar det verkligen inte mer än 320 på minnet? Tycker det låter lite lågt jag... Tyvär gör inte mer luftflöde mer, jag testade med att sätta en 92 mm fläkt rakt över graffet som blåser ~55 cfm och jag kom inte en mhz högre :/ Och jag tänker inte sätta på några ramsinks heller eftersom jag vill behålla min garanti. Kanske sätter på det när jag har en lösning som inte lämnar minsta märke eftersig. Har lite idéer på hur det skulle kunna gå till. Återkommer om jag lyckas bra.

Permalänk
Medlem

Xizten: en droppe lim i varje hörn, kylpasta annars.
Har inte själv testat, men det funkar bra enligt många.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Tillverkare: HIS Excalibur 9700np 3.6ns Hynix
Max Core: 351
Max Minne: 333
Kylning: orginal
BIOS: 9700pro (fabriks klockat)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Xizten: en droppe lim i varje hörn, kylpasta annars.
Har inte själv testat, men det funkar bra enligt många.

Jo, jag vet. Gjorde så på mitt gaiward ti4200. Funkade väll helt ok. Men sen när mitt kort dog av gainward döden så ville jag ju såklart skicka in det på garantin. Fast det lär ju inte gå med superlim på minnena :/ Om jag skulle försöka att RMA:a kortet kostar det 250 :- om db.se inte godkänner det pga bryten garanti. Just därför tänker jag vara väldigt försiktig med min garati på detta kortet.

Permalänk
Medlem

Kniv.
Skrapa.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Kniv.
Skrapa.

Har gjort det, dock ganska fula märken kvar :/ Någon som vet hur hårde db.se är på detta?

Permalänk
Medlem

Men prova med Artic silver Epoxy lr vad det heter lägg i lite lite vanligt As3 i osså så sitter de inte lika hårt som annars och sen när/om du ska skicka tillbaks kortet tvätta rent med Isopropanol

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Hallå?...finns det inga med Pro kort där ute som kan posta sina resultat?!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo

Permalänk
Avstängd

Se min signatur men inte är det några speciellt fina resultat. Funderar på vad som krävs för att komma högre!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Hmm... du har då schyst klockning på dinna minnen!
Det kan du inte klaga över...

Fast coren borde du kunna kräma ur mer tycker jag...
Ge kortet mer ström...dvs AGP v1.6..kanske hjälper?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo

Permalänk
Avstängd

Ska genast testa men jag vet för lite av att ge sitt agp mer V liksom *hehe* Men det kan ju bara gå sönder men jag gillar att härda mina saker... det ska nog klara sig bra får jag hoppas

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Sapphire non-pro svart pcb 3.6ns
Max core: 380
Max minne: 310
Kylning: Orginal kylning, Chassitemp 32 C
Bios: Original

Permalänk
Medlem

janne: testa med PRO-BIOS så lär du komma ganska mycket högre på minnena.

Äsch, man skulle ju inte diskutera här

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

janne: testa med PRO-BIOS så lär du komma ganska mycket högre på minnena.

Äsch, man skulle ju inte diskutera här

Var hittar jag det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.omegacorner.com/bios/97-8004.cab
Använd 97-8004P.bin

Var hittar jag ett program att flasha med?

Edit:Hittade det själv,har nu flashat och prövade att köra i 380/330 och det gick bra ända till nature testet då jag fick lite artefakter,380/320 fungerade perfekt så 10 MHz högre på minnet med ny bios.

Permalänk

1. jag provade klocka med rage3dtweak, la på typ 360/330. orginal är det 324/310.
sen provade jag spela ut2003 demot men det krashade.
finns det något jag glömt?? ändrade bara på coren och minnet alltså, gjorde ingenting annat.

2. hur mycket fps kan man tjäna?? är inte intresserad av 3dmark. hur mycket fps ökning kan man få i spel??

Visa signatur

jag känner Printscreen, i verkligheten också.

Permalänk

Tillverkare: Radeon (Powerd by ATI) 9700pro
Max core: 405MHz stabil ca398 (chimen på gpu:n har jag tagit bort...)
Max Minne: 340MHz (efktiv 680MHz)
Kylning: Kylflänsar på alla minnen, Vatten block på GPU:n

Om jag vågade skulle jag jöra en Volt modd men det e lite lite guider för att känna sig säker...

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Ny klockning nu, använder mig av en 80mm-fläkt på ca 30 CFM riktad mot kortet från sidan, jag kyler på så sätt både flänsen och minnena (eller nåja, jag tar bort den varma luften över minnena).
Allt är det högsta jag hittils benchat 3dmark03 i utan grafikfel.

Tillverkare: Sapphire (non-pro med svart PCB och 3.6 ns minnen)
Max core: 375
Max minne: 334
Kylning: 80A-HP med 30 CFM fläkt mot.

Jag testade också 340 (utan kylning först) och fick då ganska rejält många prickar, så satte jag dit fläkten och genast försvann ca 80% av alla prickar.
Detta betyder antagligen att allt handlar om kylning, med flänsar på minnena och kylning av bl.a. metallbiten på baksidan av kortet lär nog mitt kort göra typ 350 på minnena.
Frågan är om jag ska byta det mot ett nytt, rött, kort (har möjligheten).
Det är iofs antagligen inte många cores som gör 375 (utan tillstymmelse till grafikfel) med luft.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

det känns lite som att Built by ATi Korten klockar en aning högre?

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabyte MayaII Radeon 9700 Pro

Max stabil Core OC: 415mhz
Max stabil Mem-OC: 385mhz

Allt är med standardkylning på kortet, i ett Chieftech Miditower.

ca 24-27grader chassitemp

Vill inte riskera att mitt kort dör, så jag kör med frekvenserna som ni ner nedan

(testen i 3dmark01 & -03 är gjorda i 388/360mhz - ska testa mer när jag får tid, 03-testet visar fel core-clock av någon anledning)

Det där var de stabila frekvenserna.

Frekvenser för att slippa ALLA grafikbuggar:

Core: 391mhz
mem: 367mhz

ganska högt ändå...=)

EDIT: Bios: 978004P.BIN (ATi Radeon 9700 Pro)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Gigabyte MayaII Radeon 9700 Pro

Max stabil Core OC: 415mhz
Max stabil Mem-OC: 385mhz

Allt är med standardkylning på kortet, i ett Chieftech Miditower.

ca 24-27grader chassitemp

Vill inte riskera att mitt kort dör, så jag kör med frekvenserna som ni ner nedan

(testen i 3dmark01 & -03 är gjorda i 388/360mhz - ska testa mer när jag får tid, 03-testet visar fel core-clock av någon anledning)

Det där var de stabila frekvenserna.

Frekvenser för att slippa ALLA grafikbuggar:

Core: 391mhz
mem: 367mhz

ganska högt ändå...=)

EDIT: Bios: 978004P.BIN (ATi Radeon 9700 Pro)

måste du förstöra min fina 1:a plats på mem clock? ää får skylla på att jag bara har 3.6 ns minnen

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masken85

måste du förstöra min fina 1:a plats på mem clock? ää får skylla på att jag bara har 3.6 ns minnen

Måste säga att jag slog den ganska rejält. Fick detta kort mer än 2 månader efter beställning(returärende...kanske ska man vara glad att det första kortet var trasigt?...=)

Du har ett non-pro. Egentligen borde man inte kunna vänta sig ngt annat. Men verkligheten skiljer ju sig så ofta från teorin dessvärre/desstå bättre.....

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd

haha jag har ju knäckt dig ju
mitt kort ska bara klocka 277 på mem ditt 350 om du tar 350-277=73
ditt kort bör klocka 73 mer än mitt om man räknar i % alltså leder jag % klockningen av minnen haha men jag ser mig ändå besegrad ska fixa lite bättre chassi temp så ska jag över 350 så snart jag orkar

Visa signatur