Tele2 slopar bindningstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det är väl ingen som tvingar dig att välja ett visst abg?

Halebop har rubbet liten för 169:- där 4G-surf ingår också.

Nu har de det ja. När jag valde så tog jag det billigaste jag hittade med 1-3GB 4G surf. Bindningstiden är det som håller mig kvar. Slopar alla aktörer bindningstid så har vi ett nytt priskrig framför oss, den dagen ser jag fram emot.

Artikeln inspirerade mig att titta runt lite och det har jag gjort. Det finns vissa avtal som ser intressanta ut för min del. Men de är fortfarande dyrare än det jag hade innan jag bytte till smartphone. Kollar man på mitt användarmönster så är prisskillnaden fortfarande omotiverad.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mental:

Det man ska påpeka är att slopandet av bindningstiden bara gäller nya kunder.
...

Dvs har man redan Tele2 så sitter man fast enligt tidigare avtal.

Nej, har man bindningstid kvar sitter man fast med den.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Tele2. Mycket tjohej kring något som har funnits där hela tiden.
I mitt fall blev det DYRARE om jag skulle teckna same shit som jag har today.

Har idag: Volym Låg hos Tele2. 300 SMS, MMS, 1GB surf, samt 300 min samtal. 189 bagis/mån. 189X24=4536Kr

Om jag skulle teckna nytt hos samma företag
Abonnemang + 1GB surf. 218kr. 218X24=5232Kr
Förvisso fria samtal, SMS och MMS men skulle inte gör någon skillnad för mig då jag ringer typ 100-150 min/mån.
696kr dyrare över 24 mån, och då räknar jag endast på abonnemanget.

Räknar jag med Telefonen (S4Mini) jag fick för 50Kr/mån (kampanj) så är skillnaden bra mycket mer.
De säljer samma telefon idag för 2495Kr som jag betalade 1200Kr för.
1991Kr i skillnad totalt, eller 83Kr/mån mer över 24 månader.

Så åter igen:
Ett STORT GRATTIS till er på Tele2, ni har alla vunnit en blå traktor, men mig lurar ni inte med erat skitsnack om valfrihet och lägre priser på abonnemang.
Självklart har de noga suttit och räknat på det här och gör denna förändring för att tjäna ännu mera pengar.

Den 2 Dec blir det Comviq Fastpris och en ny Galaxy Alpha för 345Kr/mån.
Samma sak kostar 426Kr/mån hos Tele2.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, har man bindningstid kvar sitter man fast med den.

Precis.. Jag passade på att byta till det nya systemet nu. Fick lite mer data än jag hade tidigare för typ samma toalpris men utan bindningstid nu

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Teligoo har redan kört detta ett tag, plus att de har bättre priser på sina abonnemang (150kr/månad för obegränsade samtal, sms, MMS och 1GB surf, eller lite till om man vill ha mer surf). Bytte till dem precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Den dagen en operatör kan erbjuda fria samtal och sms samt surf ( obegränsad datamängd ) i HELA EUROPA, då höjjer jag på ögonbrynen...

Detta är ju bara patetiskt.

Har för övrigt Telias största mobilabonnemang idag genom jobbet. Räkningen ligger väll på 6000kr kvartalet. Måste mer ofta än sällan fylla på mer surf och ringer även utomlands/från utland. Täckningen är också helt katastrofal i Storstockholm.

Ja, för vad skulle inte det abonnemanget kosta?

6000kr i kvartalet? Skojar du? Jag har själv företagsabonnemang, obegränsat med samtal, sms, mms till alla nät, 100GB surf i månaden. Det är 600kr månaden, eller ~1800kr per kvartal.
Ringer en hel del till norska, finska och polska kunder med.
Jävlar dålig deal du har måste jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lol hur är det här bättre än kompis/volym varianterna? Dom har ju höjt priset nåt snuskigt beroende på hur du ringer.

Tex, hela min familj har tele2 och jag ringer inte andra mycket i månaden. Har Kompis 3gb, 149kr/mån.

Om jag ville ha liknande abonnemang nu så har jag valet mellan 119kr/mån (men då betala SMS/minut till allt o alla, dvs det går lätt över de extra 30 kronorna) ELLER betala 268kr/mån.

Jag skulle nog hellre ha 24mån bindningstid än att ha 3000kr högre kostnad över samma 24mån som man med all sannolikhet skulle behålla abonnemanget under...

Självklart så har dom gjort detta medvetet genom att göra det fasta abonnemanget det enda vettiga alternativet för dom som vill ha trygghet med mängden sms/samtal dom gör och det rörliga enbart för pensionärer som varker ringer eller använder data. Det är väl egentligen inte en dålig deal med fastpriset, men det är ändå inte bättre än gamla Kompis för dom som valde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det här blev ju bara dyrare, 119 spänn för 3GB utan några samtal eller sms... Nä jag behåller nog mitt Kompis student-abb med 3GB surf, 3000 sms till alla och fria samtal inom tele2/comviq, utan bindningstid för 99 kr/månad.

Tro fan att ett studentabonnemang är billigare. Jämför med något likvärdigt istället. Exempelvis Telia Komplett 299kr/mån för 2GB surf och inluderade samtal eller 3Total för 349kr/mån, likadant som Telias. Är du ute efter surf specifikt så blir plötsligt Tele2s alternativ mycket billigare. Dessutom har det ingen bindningstid vilket är en trevlig bonus.

Permalänk
Medlem

1. Inför förändringar som för de flesta innebär kraftiga prishöjningar på abonnemang samt slut på subventioner på telefoner.
2. Gör stort nummer av hur kunderna får mer frihet.
3. Profit

Jaja, min bindningstid med Tele2 går ut vilken dag som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nukezone:

Tro fan att ett studentabonnemang är billigare. Jämför med något likvärdigt istället. Exempelvis Telia Komplett 299kr/mån för 2GB surf och inluderade samtal eller 3Total för 349kr/mån, likadant som Telias. Är du ute efter surf specifikt så blir plötsligt Tele2s alternativ mycket billigare. Dessutom har det ingen bindningstid vilket är en trevlig bonus.

49 kronor rabatt, wow. Oavsett om man lägger på 49 kronor (utan studentrabatt d.v.s.), så skulle det gamla fortfarande vara mer förmånligt, och förresten så hade inte Tele2's abonnemang bindningstid förut heller, såvida man inte bakade in en telefon på avbetalning.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noxxer:

Den dagen en operatör kan erbjuda fria samtal och sms samt surf ( obegränsad datamängd ) i HELA EUROPA, då höjjer jag på ögonbrynen...

Detta är ju bara patetiskt.

Har för övrigt Telias största mobilabonnemang idag genom jobbet. Räkningen ligger väll på 6000kr kvartalet. Måste mer ofta än sällan fylla på mer surf och ringer även utomlands/från utland. Täckningen är också helt katastrofal i Storstockholm.

Jag tror inte ett ord av vad du skriver stämmer.

Permalänk
Medlem

Dagens skämt. Allt har blivit dyrare jämfört med innan och på de abonnemang jag hade spanat in hade de redan ingen bindningstid. Sade upp mitt Telia-abonnemang för en månad sen och hade tänkt att gå över till något av Tele2:s studentabonnemang, meeeen det skiter vi i nu och kör på WiFog istället.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Sparar 80kr till nu med tele2s nya påhitt
Kör WiFog också som andra telefon 8)

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls vad Tele2 håller på med. Hade nyss tänkt byta upp mig från kompis student 1 GB till 3 GB för 99 kr/månad. Men nej, nu är den ersatt med en motsvarighet som kostar sjuka 223 kr/månad (inklusive den nya rabatten på 30% som bara gäller 12 månader, därefter 268 kr). Visst, nu kan jag ringa fritt men det är jag fullständigt ointresserad av eftersom jag ringer väldigt lite. Får väl leta upp en ny operatör antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

http://i.imgur.com/qIZc1mT.png

Tanken är väldigt god, jag gillar verkligen att man tagit bort bindingstiden.

Men jag betalar 299:- i månaden för mitt nuvarande abonnemang hos Tre, obegränsat med samtal och sms/mms med 5gb maxsurf i månaden tillsammans med en LG G2 (prismässigt samma klass som nexus 5 därav jämförelsen).

Så ser ingen direkt vits med detta "fria" valet när det ändå är så jävla dyrt hos Tele2

Det var ett väldigt bra pris Du menar alltså att LG G2 ingår i det priset (299kr/mån)? Vad ligger abonnemanget på då...? Verkar ju väldigt billigt iaf...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

För mig blev det 69sek/månad istället för 99sek och billigare öppningsavgift.
Men det blir väl kanske inte bättre för alla.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolson:

För mig blev det 69sek/månad istället för 99sek och billigare öppningsavgift.
Men det blir väl kanske inte bättre för alla.

Då valde du alltså rörligt abonnemang + 1gb surf? För då får du ju räkna på kostnaden för samtal + sms...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Trevligt men kommer aldrig mer ha att göra med Tele2 och deras abonnemang med mobiler. Har personligen haft för mycket problem när man ska avsluta ett abonnemangs avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Det var ett väldigt bra pris Du menar alltså att LG G2 ingår i det priset (299kr/mån)? Vad ligger abonnemanget på då...? Verkar ju väldigt billigt iaf...

samma här, 3total 5gb för 299kr i månaden, det var ett erbjudande där man fick 100kr rabatt och telefonerna man kunde välja på var LG G2 och Nexus 5 och jag har Nexus 5

tele2's ockerpriser kan slänga sig i väggen! binder hellre mig i 24 månader än att betala flera tusen kronor extra.. om min telefon går sönder köper jag en likadan begagnad

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket bra initiativ, hoppas de andra tvingas följa efter.

alla andra har haft så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad har du nu?

Skrivet av OskarW90:

Vad har du för abonnemang som kostar 84 spänn i månaden? du lär ju inte ha ett dataabonnemang för det priset? tvivlar på att du har fast pris heller?

Tele2 Kompis student. 64kr / månaden med 3GB 4G surf. De övriga 20 kronorna är sms och samtal till andra nät.
Det nya rörliga priset blir dyrare för mig än det fasta priset (med någon tjugolapp).
Det brukade kosta 19 kr / månaden men då fick man inte 4G.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Konstigt!

Köper man Note 4 med 6 gb data och 24 måanders delbetalning och fria samtal med nya Tele2.0 så kostar den 630 kr i månaden.
Köper man samma mobil med samma mängd data hos Halebop kostar det bara 539 i månaden...

Varför betala 2400 kr mer på 2 år till tele2 för samma mobil jämfört med Halebop?

Permalänk

Genialt att inte ha bindningstid och istället ge lägre subventioner på hårdvara. Gör att folk kanske använder sina prylar längre. #miljövänligt

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem

Deras tidigare upplägg har passat mig perfekt. Och jag misstänker starkt att det huvudsakliga skälet är att kunna plocka ut mer pengar från kund eller bi kvitt (för kunden) förmånliga avbetalningsplaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Själv betalar jag 69 Kr/månad och 3GB datatrafik. Ingen telefon med, men det vill jag heller inte ha. Tele2 abonemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för pris med samtalen då? I de priser jag listade är samtal/sms/mms helt gratis, ingen uppkoppling, ingen minutpris eller något tak.

Skrivet av krilleoh:

Comviq och Tele2 är samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, samma ägare, men fortf olika priser, olika namn och olika avtal. Så, jag bryr mig inte om att det är samma ägare, för det är inte samma sak. Comviq agerar också på Telenors nät vilket Tele2 inte gör t.ex.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

helvete vilken sossementalitet det råder här. Alla vill ha allt men inte betala något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det var längesen de stora operatörerna verkligen subventionerade telefoner, numera får man ju betala ungefär vad telefonen kostar i butik plus att man får betala överpris för abonnemangen. Det som möjligen kan ses som subvention är räntan på avbetalningen.

Får jag spekulera så skulle jag inte tro att Tele2 slutar sälja telefoner på avbetalning, då kan man ju lika gärna kasta in handduken. Snarare så tror jag att de har ett lukrativt avtal med något kreditbolag och så kommer man börja tjäna pengar på räntor och kreditavgifter istället för på marginalerna på abonnemangen. Samma pengar, men de tar en annan väg.

De flesta här är förmodligen för unga för att minnas det, men på 90-talet så subventionerade telebolagen telefonerna på riktigt, då fick man en telefon för 1 kr om man band upp sig i 12-24 mån, utan några förhöjda avgifter jämfört med abonnemang utan bindningstid. Men då betalade vi å andra sidan 6 kr per minut för att ringa och sms fanns inte än.

Ptja, om du med längesedan menar mindre än ett och ett halvt år tillbaka så har du kanske rätt, har inte kollat särskilt noga efter det att jag skaffade min nuvarande Galaxy S4.

Vid lansering säger prisjakt att den kostade ca 5,6kkr, men droppade till ca 4,5kkr under året. Jag "köpte" min strax efter lansering för 150x24 = 3600kr. Tillkommer gör, ett för mig förmånligt abonnemang med 3 GB surf och fria sms för 70 kr/mån. Visst, samtalen kostar (utanför tele2) men jag såg det ändå som väldigt konkurrenskraftigt mot andra fristående abonnemang.

Bindningstiden är 24 mån, ungefär precis så länge som jag tycker det är rimligt att använda samma telefon.

Skrivet av HENKZ92:

helvete vilken sossementalitet det råder här. Alla vill ha allt men inte betala något.

För att vi ser att en sminkad gris trots allt bara är en gris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossredna:

Detta blir ju bara dyrare för de allra flesta

Det absolut bästa abonnemanget hade 3 med sin pottlösning. Jäkla skit för oss användare att de skrotade det för ett tag sedan.
För ca 399 fick man där topptelefonerna "gratis" och dessutom ett helt flexibelt upplägg där jag som kund själv månad för månad kunde ändra innehållet. Behöver mer surf under sommaren? Applicera det och kör. Nytt jobb och många samtal på privat mobil? Lägg till 3000 gratis minuter inom potten...

Har varit toknöjd med det upplägget och många vänner har också förstått storheten - en sorgens dag när det skrotades och ersattes av 3total eller vad det nu heter

Dyrare??
Jag har Tele2:s fastprisabonnemang där allt ingår inkl. 10GB Data varje månad. Det betalar jag 345:- i månaden för. Testade att välja ett abonnemang nu med fast pris på samtal/sms/mms samt 12GB data (och då är det ju 4G istället för 3G) och då får jag betala 348:- för det.
Bättre nät, 2GB mer data för 3 kronor extra. Låter som en jäkligt bra deal tycker jag iaf.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

samma här, 3total 5gb för 299kr i månaden, det var ett erbjudande där man fick 100kr rabatt och telefonerna man kunde välja på var LG G2 och Nexus 5 och jag har Nexus 5

tele2's ockerpriser kan slänga sig i väggen! binder hellre mig i 24 månader än att betala flera tusen kronor extra.. om min telefon går sönder köper jag en likadan begagnad

Satan va bra... Får nog ligga på lur och spana in olika erbjudanden framöver, har tills maj på mig då jag betalt av mitt nuvarande Kompis Student + S4

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Konstigt!

Köper man Note 4 med 6 gb data och 24 måanders delbetalning och fria samtal med nya Tele2.0 så kostar den 630 kr i månaden.
Köper man samma mobil med samma mängd data hos Halebop kostar det bara 539 i månaden...

Varför betala 2400 kr mer på 2 år till tele2 för samma mobil jämfört med Halebop?

Eller 465Kr hos Comviq, dock med 3 Gig Data.

Skrivet av whitewhale:

Genialt att inte ha bindningstid och istället ge lägre subventioner på hårdvara. Gör att folk kanske använder sina prylar längre. #miljövänligt

Tänkte precis samma sak, fast knappast troligt va?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.