Permalänk
Medlem

arrayer av arrayer (java)

Jag håller på med ett javaprojekt där jag använder mig av arrayer, som ligger i arrayer. När användaren har matat in en del data ser det ut såhär: (fast egentligen har jag bara lyckast med den första "kolumnen". Problemet är när dom andra "kolumnerna" ska läggas till, se nästa bild...)

| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |----|----|----|----|----| 0 | 23 | 45 | 86 | 32 | 56 | |----|----|----|----|----| 1 | 21 | 23 | 45 | | 34 | |----|----|----| |----| 2 | 12 | 65 | | 87 | |----|----| |----| 3 | | 93 | | 54 | | |----| |----| 4 | | 23 | | |----|

Såhär vill jag att de ska bli:

| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |----|----|----|----|----|----| 0 | 23 | 45 | 86 | 32 | 56 | 0 | |----|----|----|----|----|----| 1 | 21 | 23 | 45 | | 34 | |----|----|----| |----| 2 | 12 | 65 | | 87 | |----|----| |----| 3 | | 93 | | 54 | | |----| |----| 4 | | 23 | | |----|

Det som försvårar är att inte alla de inre arrayerna inte har samma längd.

Någon som har tips på hur jag löser detta?

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem

Ska vi se om jag förstått dig nu, du håller alltså på med matriser där man lägger in tal? Men hur sker inmatningen då?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Det är en del av en bank som jag har i uppgift att göra, användaren matar in sitt namn, namnet sparas i en egen array, då skapas även den första 'arrayen av arrayen' = ett konto, med saldo 0kr, därefter kan användern starta flera konton.. men problemet är hur koden ska se ut för att den datan ska vara kvar när en till ny person skapas.
"Kolumnerna" är alltså personer och "raderna" är konton.

anledningen till att jag gjorde bilderna var för att förklara hur arrayerna ser ut...

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Avstängd

Jag hade verkligen rekommenderat en länkad lista istället. Eller måste ni använda er av arrayer?

Permalänk
Medlem

Kan du inte helt enkelt skapa en ganska stor matris, spara undan antalet konton varje person har i en separat array och använda den till att begränsa dig till hur långt du läser sedan i din matris av konton för respektive person? Eller det kanske inte är tillåtet enligt uppgiften?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Jag hade verkligen rekommenderat en länkad lista istället. Eller måste ni använda er av arrayer?

Det går ut på att använda arrayer

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem

Ehm men är inte en matris en array av rader som består utav en array av kolumner? Fast i uppgiften kanske man inte får skapa större fält än vad som är nödvändigt.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Kan du inte helt enkelt skapa en ganska stor matris, spara undan antalet konton varje person har i en separat array och använda den till att begränsa dig till hur långt du läser sedan i din matris av konton för respektive person? Eller det kanske inte är tillåtet enligt uppgiften?

Jo det skulle kanske gå, men problemet blir då att det inte går att skapa hur många konton man vill.. det blir ju en övre gräns då.. Skulle vara så bra om jag lyckades lösa det.

Denna kod använder jag för att lägga till konton till en person: (pers innehåller numret på personen som ska få ett konto till, antal är antalet personer som finns)

int talet = 0; double[][] tempkonto = arrKonto; talet = arrKonto[pers].length; arrKonto[pers] = new double[talet+1]; int a = 0; // räknevariabel i loopen int b = 0; while (a < antal) { // Kopierar while (b < arrKonto[a].length) { arrKonto[a][b] = tempkonto[a][b]; b ++; } b = 0; a ++; } }

på något sätt borde man ju kunna ändra om i denna, så att den funkar även när man lägger till personer..

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem

Får du spara summor på konton som strängar? För i så fall så gör du en loop precis som den sista där personen är första strängen i varje array och sen personens konton som strängar med Double.toString(kontot_som_double). Sen när man hämtar konton så kör du en Double.parseDouble(kontot_som_sträng) för respektive konto. Om du ska blanda typer i arrays så vet iaf jag inte hur man ska göra det.

Visa signatur

Att spela är mänskligt