Permalänk
Medlem

Test av GSkill 3000mhz CL15 DDR4

Hej.
Har testat ett set 4 X 4gb GSkill 3000 Cl15 DDR4 minnen , vet inte hur stort intresset för minnes tester är.

Startade med standard XMP med 1.35V sedan ställde jag in timings efter XMP profilen från GSkills nya 3300mhz Set .
Sist så ändrades comandrate från 2T till 1T.

Det fungerade bättre än vad jag förväntade mig,men jag har ju ingen större erfarenhet av X99 och DDR4.
De här inställningarna fungerar 24/7 har inte tightat timings fläska på med spänning (volt) etc, kom gärna med kommentarer eller frågor.

Uppdate: andra bilden var fel , åtgärdat.

Std XMP 3000mhz

XMP settings från Gskill 3300 cl16

XMP settings från Gskill 3300 cl16 med 1T

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk

Blev faktiskt överraskad att skillnaden var så liten, det är alltså 0,5% bättre tid mellan bästa och sämsta inställningen

Permalänk
Medlem

Beror väl mest på timings skulle jag tro, men det är bra fart på dom.
Körde SuperPi 32m för Country cup 5ghz därmed lite låg memklock dom klarar 3100-3150 i dessa timings.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Blev faktiskt överraskad att skillnaden var så liten, det är alltså 0,5% bättre tid mellan bästa och sämsta inställningen

Skrivet av gubben:

Beror väl mest på timings skulle jag tro, men det är bra fart på dom.
Körde SuperPi 32m för Country cup 5ghz därmed lite låg memklock dom klarar 3100-3150 i dessa timings.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/760/p132m%206-16...

SuperPi är nog mer beroende på latenserna då CPU spottar ut så mycket data som bara måste skyfflas undan snarare än hastigheten på minnet då det är massa små men inte så mycket "stor" data som skall flyttas.

Vad kostade stickorna?

Testat vilka latenser du kan nå om du klockar ner lite på minnesklockan?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har testat runt, dom vill inte under cl11 , kanske med kyla.
inte billigt ca:4400:- på webbhallen , men det är en riktigt bra batch dom har på G.Skill 3000 cl 15, dom nyare är sämre.
Funderar man på bra 3000mhz minnen så är det bara att slå till innan dom tar slut.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero