SweClockers drop!

FreeNAS server med D525M

Permalänk
Medlem

FreeNAS server med D525M

Hej,

Jag byggde en server för 2 år sedan med ett integrerat MITX kort med D525 processor och 4Gb ram. Jag kör Freenas 9.3 på en USB-sticka och har två interna 3,5" HDD. Allt sitter i en tråkig budgetburk som låter mycket. Jag använder servern som en mediaserver/backup mot en av diskarna och kör manuell rsync mot den andra då och då. Vidare kör jag Plex mediaserver på den genom freenas. Har inte haft några problem direkt under åren den tuffar på fint.

Nyligen så har Freenas höjt minimum kraven till 8Gb. Det funkar fortfarande men det stör mig att jag inte kan ha mer än 4 Gb till mitt moderkort.

Fråga 1: Tycker ni att jag borde skaffa ett nytt integrerar mITX moderkort som kan ha mer ram, tex något Intel Celeron J1800. Eller är det bara att köra på. Hur viktigt är de sista 4 Gb ramminne?

Fråga 2: Jag vill åtminstone skaffa ett nytt chassi men är urusel på sådant. Kan ni ge förslag på ett tystare och bättre chassi till min server.

Tack på förhand
Daniel

Permalänk
Medlem

Jag kör min FreeNas server i ett Fractal Design Node 304. Fungerar utmärkt, du får nog leta länge efter ett mindre chassie som rymmer 6 (troligtvis 7 om man kan hantera moddande) 3.5" diskar samt 4 SSD om man vill. Fractal speccar inte det, men det går med vilja

Angående minne har jag tyvärr inget svar, verkar din prestera dåligt nu? Annars hade jag nog sparat pengarna tills det blev ett problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Angående minne har jag tyvärr inget svar, verkar din prestera dåligt nu? Annars hade jag nog sparat pengarna tills det blev ett problem

Om jag förstått det rätt så är det mer än lite prestanda problem som händer när man kör FreeNas på lågt ram.

Om du bryr dig om din data så är det nog bäst att följa råden de ger.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om jag förstått det rätt så är det mer än lite prestanda problem som händer när man kör FreeNas på lågt ram.

Om du bryr dig om din data så är det nog bäst att följa råden de ger.

Hur menar du att filerna på lagringsdisken skulle bli korrupta av att köra 4Gbyte istället för 8Gbyte ram minne. Bara för att minnesmängden ökar så får du ingen ECC funktionalitet.

Du får gärna förklara ditt resonemang då det låter som allmänt lösryckt tyckande eller nonsens i mina öron.

Mvh
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Hur menar du att filerna på lagringsdisken skulle bli korrupta av att köra 4Gbyte istället för 8Gbyte ram minne. Bara för att minnesmängden ökar så får du ingen ECC funktionalitet.

Du får gärna förklara ditt resonemang då det låter som allmänt lösryckt tyckande eller nonsens i mina öron.

Mvh
/z

Nu vet jag inte vad han menar men det kan vara så enkelt att dom delar av systemet som hanterar filsystemet blir instabila på ett sådant sätt att det som skall skrivas till disk inte blir korrekt skrivet till disk vilket ger korrupta filer.
Var med om en del sådana krascher i samband med att jag testade betan av det som sedan blev freenas 8.
Finns en del inställningar i freebsd som man sätter i samband med boot och som det förväntas att du vet vad du gör när du sätter dom så det kollas inte att det finns nog med ram och har du inte nog med ram så får du kernel panic och sker det vid fel tillfälle så har du ett rejält trasigt filsystem då filsystemet har en annan bild av vad som finns på disk än vad som faktiskt finns på disk.

Så att freenas kräver 8G är troligen för att dom satt värden till kerneln som förutsätter minst 8G i maskinen. Det går säkert att ställa om dom för 4G om man vet vad man gör.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Fractal Design Node 304 är ett bra tips, det var ett snyggt chassi dessutom. Det enda jag tänker på är om det inte finns några mindre eftersom jag ändå inte skall använda fler än 2 diskar.

Permalänk
Medlem

Det där med ramminnet är lite lurigt och det är faktiskt för att jag inte är tillräckligt kunnig och för att jag vill ha extra säkerhet som jag speglar diskarna manuellt emellanåt istället för att köra Raid. Den viktigaste infon på diskarna är mediabilbioteket som inte finns någon annanstans. Allt annat finns även i min dator så servern används bara som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Det där med ramminnet är lite lurigt och det är faktiskt för att jag inte är tillräckligt kunnig och för att jag vill ha extra säkerhet som jag speglar diskarna manuellt emellanåt istället för att köra Raid. Den viktigaste infon på diskarna är mediabilbioteket som inte finns någon annanstans. Allt annat finns även i min dator så servern används bara som backup.

Är du rädd om din data borde du egentligen köra 3 diskar i raidZ för att eliminera risken för bitröta, samt köra ECC minnen. Kom även ihåg att raid/nas INTE är backup om man är väldigt rädd om sin data. Offsite lagring är backup. Nu antar jag att det mest skulle vara "inconvinient" om datan försvann, än att den faktiskt är oersättlig, så det kan vara lite väl overkill.

Permalänk
Medlem

Detta är mitt förra (skit)chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=431178

Men det följde med PSU, 250W. Kan man även få rekomendation på tyst och prisvärd psu om jag skulle hugga Fracta Design Node 304. Eller skall jag skruva ur PSU'n jag fick med i gamla chassit?

Permalänk
Medlem

Cheben: Bitröta har jag aldrig hört talas om. Blir datan sämre med tiden? Raid har aldrig intresserat mig eftersom jag har tänkt att det mest är till för bättre uptime, om diskar crashar osv.

Jag ser faktiskt min inkopplade andra disk som en backup. Den är visserligen inkopplad på freenas men används aldrig. Bättre med en extern disk ur backup perspektiv men det funkar för mig.

Lite off topic: Mellan 1998-2010 så samlade jag på mitt mp3 arkiv och skötte om det som en bebis. Idag har jag som många andra skrotat hela det biblioteket och kör Spotify istället. Det blir säkert samma sak som händer med alla filmer den dagen barnen växer upp och inte behöver sina barnfilmer längre. Det är sällan jag kollar på filmer från mitt "arkiv" utan det är bara nya serier osv som sedan åker ut så fort man sett dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Cheben: Bitröta har jag aldrig hört talas om. Blir datan sämre med tiden? Raid har aldrig intresserat mig eftersom jag har tänkt att det mest är till för bättre uptime, om diskar crashar osv.

Jag ser faktiskt min inkopplade andra disk som en backup. Den är visserligen inkopplad på freenas men används aldrig. Bättre med en extern disk ur backup perspektiv men det funkar för mig.

Lite off topic: Mellan 1998-2010 så samlade jag på mitt mp3 arkiv och skötte om det som en bebis. Idag har jag som många andra skrotat hela det biblioteket och kör Spotify istället. Det blir säkert samma sak som händer med alla filmer den dagen barnen växer upp och inte behöver sina barnfilmer längre. Det är sällan jag kollar på filmer från mitt "arkiv" utan det är bara nya serier osv som sedan åker ut så fort man sett dem.

Det finns risk att data på diskar blir korrupt med tiden, men hur stor den är kan jag inte uttala mig om. ZFS (filsystemet man kör på RAIDZ) litar inte på diskarna, utan håller koll med checksummor att diskarna inte ljuger för dig. Min kollar dessutom igenom all data jag har 1 gång i månaden för att se att den fortfarande är frisk.

Men, är det bara ett mediabibliotek som mest kommer vara jobbigt att förlora hade jag kanske inte brytt mig så mycket om den risken, samt sett en RAID eller extern hårddisk på plats som en lösning med tillräckligt bra säkerhet. Skulle jag däremot förvara oersättlig data (tex foton på barnen) hade jag satsat på en ordentlig lösning + säker backup. I detta fall med freenas hade jag kört 3 diskar (minst, kanske tom 4) i raidz1 (eller raidz2), samt haft offsite backup med replication tasks till en freenas burk på en fysiskt skild plats för att skydda mot inbrott/brand etc. Vill man inte ha dyr/komplicerad hårdvara hemma är kanske tex crashplan en annan vettig lösning. Det kan verka löjligt att hålla på så, men om det händer kommer man nog ångra sig bittert när alla bilder är borta. Men som sagt, gäller det ett mediabibliotek, meh, det går att ersätta, så skaffa det ekonomin tillåter.

Permalänk
Medlem

RAID (oavsett typ) = tillgänglighet och/eller prestanda och/eller volymstorlek

Backup = Backup (helst på annan fysisk adress) i händelse av att General Failure och Major Problem strider på samma sida...

Vill man göra det enkelt för sig och inte har stora krav på tillgänglighet så bör enkeldisk och en lämplig backup duga långt.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Det finns ju en poäng med att alla diskar är hemma som jag funderat på många gånger. Hade jag inte haft begränsad bandbredd och datacap på jobbet så hade jag backat upp mot en server på jobbet istället för länge sedan.

Men jag har nyligen tecknat ett office 365 abonnemang med 1 Tb data på onedrive. Jag skall faktiskt ta och backa upp en del kritiska data mot one drive om jag kan hitta en snygg lösning. Men en trist detalj med ett företagsabonemang av Onedrive är att du inte kan koppla ditt privata konto mot onedrive. Du har altså ett privat onedrive med låg data cap och en ny lösning för företagets login. När jag upptäckte det så tröttnade jag, orkar inte med fler backupklienter.

Men aldrig att jag orkar tanka upp alla filmer dit oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Det finns ju en poäng med att alla diskar är hemma som jag funderat på många gånger. Hade jag inte haft begränsad bandbredd och datacap på jobbet så hade jag backat upp mot en server på jobbet istället för länge sedan.

Men jag har nyligen tecknat ett office 365 abonnemang med 1 Tb data på onedrive. Jag skall faktiskt ta och backa upp en del kritiska data mot one drive om jag kan hitta en snygg lösning. Men en trist detalj med ett företagsabonemang av Onedrive är att du inte kan koppla ditt privata konto mot onedrive. Du har altså ett privat onedrive med låg data cap och en ny lösning för företagets login. När jag upptäckte det så tröttnade jag, orkar inte med fler backupklienter.

Men aldrig att jag orkar tanka upp alla filmer dit oavsett.

Det beror ju på hur viktig informationen är och hur ofta den behöver backas. Sen är det ju som du säger att all data man har kanske inte är lika värdefull och därför kan flera olika backuplösningar vara det mest optimala. Man får känna efter själv vad som passar en

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag kör min FreeNas server i ett Fractal Design Node 304. Fungerar utmärkt, du får nog leta länge efter ett mindre chassie som rymmer 6 (troligtvis 7 om man kan hantera moddande) 3.5" diskar samt 4 SSD om man vill. Fractal speccar inte det, men det går med vilja

Vad med 8 x 3.5" hotswap + 4 x 2.5"?

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=452&area=en

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Sant, tittade på den, men glömde bort den för jag tyckte den var för dyr när jag skulle köpa ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Sant, tittade på den, men glömde bort den för jag tyckte den var för dyr när jag skulle köpa ^^

Fast när jag nu kollade mera nogrant så är faktiskt Silverstone chassi't fysiskt något större.

Men vet vad jag skulle köpt i dag.

Men tyvärr råkade jag slå till på ett mATX Xeon moderkort från Supermicro, som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, är riktigt svårt hitta något litet o bra chassi i mATX storlek. :S

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Hur ser minnesanvändningen ut? Är det inte mest ZFS som är minneskrävande i vissa lägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Fråga 1: Tycker ni att jag borde skaffa ett nytt integrerar mITX moderkort som kan ha mer ram, tex något Intel Celeron J1800. Eller är det bara att köra på. Hur viktigt är de sista 4 Gb ramminne?

Fråga 2: Jag vill åtminstone skaffa ett nytt chassi men är urusel på sådant. Kan ni ge förslag på ett tystare och bättre chassi till min server.

Jag byggde nyligen (för två veckor sedan) en ny FreeNAS-server och det blev detta: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2683808&view=o. Är kanonnöjd och allt fungerar ypperligt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Hur ser minnesanvändningen ut? Är det inte mest ZFS som är minneskrävande i vissa lägen?

FreeNAS rekommenderar minst 8 GB ECC-RAM om man ska köra ZFS. ZFS använder allt ram du har men rekommenderat är att ha 1 GB RAM/TB lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående RAM så kör jag på med mitt moderkort och 4 Gb RAM ett tag till. Jag har ju två 1 TB diskar så enligt YGLEXZ formel så kräver de endast 2 Gb RAM.

Jag köpte en cooler master elite igår på webhallen. Torskade på prislappen som vanligt och har inte läst på. Hoppas den är bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2084008

Och så blev det en nätagregat på CDON. Ytterligare ett köp i all hast.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=876435

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Angående RAM så kör jag på med mitt moderkort och 4 Gb RAM ett tag till. Jag har ju två 1 TB diskar så enligt YGLEXZ formel så kräver de endast 2 Gb RAM.

Nej nej nej!!

Formeln lyder: R(L) = 8 + L

Där R är en funktion som returnerar hur många GB RAM du behöver och L är antalet TB lagring du tänker använda dig av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

så länge det finns 3st 5.25" slottar i chassiet/lådan så kan man ju alltid montera denna som rymmer 4st 3.5" diskar. Jag har denna i min FileServer, men det är en Fulltower men de 6st internt tog slut så jag köpte denna kabinett för att kunna få 4st till "internt" i lådan. När även de 4a extra tog slut å behövde mer utrymmer fick de bli extern kabinett

Intern HDD Kabinett för 4xSATA
ICY Dock Flexcage 4xSATA

Sen finns det en Intern HDD Kabinett för 5xSATA från ICY Dock, men den tar fler än 3st 5.25" slottar då givetvis., ICY Dock Flexcage 5xSATA

Extern HDD Kabinett (Raid Kabinett)
Externt RAID-kabinett för 5x 3.5" SATA, USB 3.0

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är det 8GB, eller 1GB/TB lagring, vilket som än blir störst, som gäller. FreeNAS behöver 8'a i grunden för att arbeta effektivt, men 8 TB disk ska tydligen fortfarande klara sig bra med 8 GB RAM.
Ska man titta till FreeNAS forumets rekommendationer så är 8GB "bare minimum", 16GB "sweetspot for home users" och 32GB "Recomended if your going to run lots of jails like Plex or Minecraft" och därifrån är rekomendationen bara "when performance drops, add RAM."

I grund och botten är RAM antagligen den i särklass viktigaste hårdvaran för en FreeNAS burk. Dumt att snåla.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet är det 8GB, eller 1GB/TB lagring, vilket som än blir störst, som gäller. FreeNAS behöver 8'a i grunden för att arbeta effektivt, men 8 TB disk ska tydligen fortfarande klara sig bra med 8 GB RAM.
Ska man titta till FreeNAS forumets rekommendationer så är 8GB "bare minimum", 16GB "sweetspot for home users" och 32GB "Recomended if your going to run lots of jails like Plex or Minecraft" och därifrån är rekomendationen bara "when performance drops, add RAM."

I grund och botten är RAM antagligen den i särklass viktigaste hårdvaran för en FreeNAS burk. Dumt att snåla.
B!

Hehe, ja för diskarna i sig spelar ju ingen roll Kunde inte låta bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Mvh
/z

Vad jag förstått ska det bli jävligt ostabilt och kunna skapa krascher som slutar med korrupta filer.
Fått den infon från att läsa på FreeNas forumet.

Aluser skrev ganska bra om det, har fått den infon också när jag läste på om ZFS & FreeNas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

OK, jag åker väl på att byta moderkort, processor då! Tillsammans med RAM kan man komma undan strax över tusenlappen. lutar åt en billing Sempron processor även om jag läst att BSD funkar bättre med Intel. Processorkraft är iaf något jag INTE behöver, där tror jag alla kan enas.