Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det lär vi nog få göra. Jag anser inte att lönsamhet går före medmänsklighet.

Liksom skola, vård, omsorg, försvar.. Och där är alla överens om att det är självklara utgiftsposter, men inte för invandringen, vilket, återigen, får mig att dra slutsatsen att motiven bakom inte är ekonomiska.

Skola, vård, omsorg etc är anpassad för den folkmängd som lever i landet och bidrar med skatt inte att även försörja andra länders invånare.

Skrivet av Ozzed:

Ja det lär vi nog få göra. Jag anser inte att lönsamhet går före medmänsklighet.
Och vad är syftet med att varenda krona man spenderar måste vara en investering? Medmänsklighet får kosta vad det vill, tycker jag.

Och du skänker bort alla dina pengar och lever på bröd och vatten förstår jag eller är det andras pengar du vill dela med dig av?

Skrivet av Ozzed:

Att solidariteten har tagit skada är uppenbart. Folk verkar bara se dollartecken vart de går.

Eller så är det så att om samhället ska fungera så krävs det pengar, solidaritet driver inte samhället.

Skrivet av Ozzed:

Sålänge du arbetar så går ju staten med vinst på dig. Även assylinvandrare bidrar till ekonomin då vi har 25% mons och de rimligtvis inte kan vara utan mar hur länge som helst.

Just det jag, ge 100% få tillbaka 25%, låter som en bra affär.

Skrivet av Ozzed:

Staten är till för människor, inte tvärt om.

Hur överlever staten utan att majoriteten betalar in skatt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Skola, vård, omsorg etc är anpassad för den folkmängd som lever i landet och bidrar med skatt inte att även försörja andra länders invånare.

Inte alls: skola, vård och omsorg är anpassade efter rådande ekonomiska resurser i kombination med ett otal olika faktorer där den viktigaste är tidigare befolkningstillväxt.

Skrivet av Complete:

Och du skänker bort alla dina pengar och lever på bröd och vatten förstår jag eller är det andras pengar du vill dela med dig av?

En bättre omskrivning av Ozzed argument vore "tror du på gud?"

Skrivet av Complete:

Eller så är det så att om samhället ska fungera så krävs det pengar, solidaritet driver inte samhället.

Solidaritet kan givetvis driva civilsamhället och i många perioder har det varit solidaritet eller "ansvarskänsla" som stått för för samhällsfunktioner. Vi har kvar det idag med Hemvärn, Sjöräddningssällskapet föreningslivet.

Sådant såsom frivillig brandkår och fria kliniker är vanligt i andra länder.

Pengar är inte mer än ett fysiskt uttryck för tid i sammanhanget samhälls funktioner.

Skrivet av Complete:

Som en riktigt bra affär för den som vill spara pengar, priserna lär kunna hållas nere duktigt om inga andra skatter än moms betalas.

Skrivet av Complete:

Hur överlever staten utan att majoriteten betalar in skatt då?

På de pengar som minoriteten betalar in.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jo, vi är väl införstådda med att du inte bryr dig om eller förstår samhällsekonomi.

Skrivet av Ozzed:

Liksom skola, vård, omsorg, försvar.. Och där är alla överens om att det är självklara utgiftsposter, men inte för invandringen, vilket, återigen, får mig att dra slutsatsen att motiven bakom inte är ekonomiska.

Fan, nu är du tillbaka igen och tjatar om att om något får kosta någonting så måste allt få kosta vad som helst. Vi har ett försvar som är kraftigt bantat, vi kan ha en asylhantering som är kraftigt bantad.

Skrivet av Ozzed:

Och vad är syftet med att varenda krona man spenderar måste vara en investering? Medmänsklighet får kosta vad det vill, tycker jag.

Nej, det får det inte.

Skrivet av Ozzed:

Att solidariteten har tagit skada är uppenbart. Folk verkar bara se dollartecken vart de går.

Välkommen till konsekvenserna av den politik du förespråkar.

Skrivet av Ozzed:

Sålänge du arbetar så går ju staten med vinst på dig. Även assylinvandrare bidrar till ekonomin då vi har 25% mons och de rimligtvis inte kan vara utan mar hur länge som helst.

Vad fan...? Att jobba =! vara lönsam för samhället. Det räcker inte att ha en inkomst för att man helt plötsligt skulle vara lönsam.
Moms är inte en pluspost om den enda inkomsten man har är bidrag. Vad är det för logik du använder dig av?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Kan inte hålla mig längre...
Och lämnar detta klipp som visar hur humanitära vi är, och vart pengarna går.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Släpp in vem som vill komma hit så kan vi ta bort "andra länders" ur ekvationen.

Citat:

Jag betalar skatt, så som många andra också gör, och det är fördelningspolitik som i huvudsak diskuteras, vilket per definition handlar om "andras" pengar, även om jag tycker begrepper "våra pengar" beskriver bättre vad den handlar om.

Citat:

Att det krävs pengar är vi helt överens om. Diskussionen handlar ju om hur pengarna skall användas.

Citat:

Och där har vi det igen. Detta blinda fokus på kortsiktig lönsamhet.

[/QUOTE]
Hur överlever staten utan att majoriteten betalar in skatt då?[/QUOTE]

Ja du.. Fråga hur de gör på Bahamas eller Cayman öarna Det är hur som helst inget problem då folk betalar skatt, på ett eller annat sätt.

Skrivet av Valiumballong:

Ja, jo, vi är väl införstådda med att du inte bryr dig om eller förstår samhällsekonomi.

Om "att förstå samhällsekonomi" innebär att man måste anse det rimligt att skära ner på medmänskligheten med motiveringen att det är för dyrt att inte vara ego, så nej.

Citat:

Fan, nu är du tillbaka igen och tjatar om att om något får kosta någonting så måste allt få kosta vad som helst. Vi har ett försvar som är kraftigt bantat, vi kan ha en asylhantering som är kraftigt bantad.

Jag llever efter principen "minsta möjliga lidande". Och jag vill påstå att det orsakar mer lidande att skära i migrationsbudgeten än i försvarsbudgeten.

Citat:

Nej, det får det inte.

Baserat på vad? Jag tycker att det får det, mot en bakgrund av varje individs okränkbara värde och medmänsklighet. Det gör inte min åsikt mindre värd för att du säger "nej" utan vidare motivering. Det blir bara sandlåda av det hela.

Citat:

Välkommen till konsekvenserna av den politik du förespråkar.

Snarare är det en konsekvens av en långvarigt hög arbetslöshet i kombination med folks förkärlek för enkla lösningar som helst sätter dem själva och deras närmaste i främsta rummet.

Citat:

Vad fan...? Att jobba =! vara lönsam för samhället. Det räcker inte att ha en inkomst för att man helt plötsligt skulle vara lönsam.
Moms är inte en pluspost om den enda inkomsten man har är bidrag. Vad är det för logik du använder dig av?

Jobbar du så bidrar du självklart med mer än om du har bidrag från staten, men om du får 10 000Kr i bidrag och köper varor för 40 000Kr så har du ju betalat tillbaka hela dit bidrag till staten i form av moms, plus att invandring i sig skapar arbetstillfällen för de som redan bor här, men det glömmer folk så lätt bort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Kan inte hålla mig längre...
Och lämnar detta klipp som visar hur humanitära vi är, och vart pengarna går.

Det där kan alltid problematiseras in i förbannelse vilket också görs med länder såsom Filippinerna som exempel eller hur "brain drain" faktiskt verkar eller än mer hur utbildningsnivåerna kan förändras annorstädes; Fojo exempelvis.
Vidare så kan man förstås roa sig med att studera hur kapitalflöden rör sig efter ett visst antal år och de problem som det bistånd som når fram faktiskt dras med då det inte går att komma ifrån att det rör sig om att pressa in ett planekonomiskt perspektiv i vad som i regel är outvecklade marknads ekonomier, inte ens investeringar i infrastruktur kan undantas från problemen. Vad målsättningen med bistånd är och måste vara är just att hjälpa människor och även om jag inte är glad i Alliansens finurliga redovisning så är det inte att helt avvisa som i effekt motsatt.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om "att förstå samhällsekonomi" innebär att man måste anse det rimligt att skära ner på medmänskligheten med motiveringen att det är för dyrt att inte vara ego, så nej.

Nej, det innebär att man måste förstå att resurserna är begränsade. Det är inte en åsiktsfråga, det är en faktafråga.

Skrivet av Ozzed:

Jag llever efter principen "minsta möjliga lidande". Och jag vill påstå att det orsakar mer lidande att skära i migrationsbudgeten än i försvarsbudgeten.

Jag ställer mig mycket skeptisk till det här påståendet. Låter som tomma ord.

Skrivet av Ozzed:

Baserat på vad? Jag tycker att det får det, mot en bakgrund av varje individs okränkbara värde och medmänsklighet. Det gör inte min åsikt mindre värd för att du säger "nej" utan vidare motivering. Det blir bara sandlåda av det hela.

Baserat på att du inte förstår att ekonomi är hushållande med begränsade resurser. Begränsade, inte oändliga.

Skrivet av Ozzed:

Snarare är det en konsekvens av en långvarigt hög arbetslöshet i kombination med folks förkärlek för enkla lösningar som helst sätter dem själva och deras närmaste i främsta rummet.

Arbetslösheten bland inrikes födda är tämligen låg.

Skrivet av Ozzed:

Jobbar du så bidrar du självklart med mer än om du har bidrag från staten, men om du får 10 000Kr i bidrag och köper varor för 40 000Kr så har du ju betalat tillbaka hela dit bidrag till staten i form av moms, plus att invandring i sig skapar arbetstillfällen för de som redan bor här, men det glömmer folk så lätt bort.

...?

Om du har 10.000 kr i bidrag har du inte råd att köpa varor och tjänster för 40.000 kr. Du har 10.000 kr, det betyder att du kan köpa varor och tjänster för 10.000 kr. I bästa fall blir det 2500 kr i moms på det.
Invandring skapar arbetstillfällen, ja, men det gör en utökad försvarsbudget, vägarbeten, bostadsbyggen, satsningar i offentlig sektor m.m.

Det blir mer och mer tydligt varför du tycker att allt-till-alla-öppna-gränser-mer-välfärd låter vettigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Funderar på att rösta blankt denna gång ist, denna jävla sandlåda som svenskt politik blivit är sorglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nej, det innebär att man måste förstå att resurserna är begränsade. Det är inte en åsiktsfråga, det är en faktafråga.

Visst är resurserna begränsade, men det är en åsiktsfråga hur man skall fördela resurserna för att få dem att räcka till, och jag anser inte att migrationen är ett område som bör begränsas.

Dels därför att det handlar om medmänniskor, och också därför att även om vi hade fri invandring, så skulle inte det innebära att alla ville komma hit.

Lägg därtill att Sverige har Europas mest generösa invandringspolitik idag, och en av Europas stabilaste ekonomier. Hur man utifrån de grunderna kan påstå att invandring är dåligt för ekonomin är hårresande.

Citat:

Arbetslösheten bland inrikes födda är tämligen låg.

Ja. Att den är högre bland invandrare har flera gånger om visats att det beror på att arbetsgivare har fördomar mot folk med "fel" hudfärg eller "fel" namn. Folk måste sluta vara fördomsfulla om de vill ha en fungerande integration.

Citat:

...?

Om du har 10.000 kr i bidrag har du inte råd att köpa varor och tjänster för 40.000 kr. Du har 10.000 kr, det betyder att du kan köpa varor och tjänster för 10.000 kr. I bästa fall blir det 2500 kr i moms på det.
Invandring skapar arbetstillfällen, ja, men det gör en utökad försvarsbudget, vägarbeten, bostadsbyggen, satsningar i offentlig sektor m.m.

Det blir mer och mer tydligt varför du tycker att allt-till-alla-öppna-gränser-mer-välfärd låter vettigt.

[/QUOTE]

Om du fått 10 000Kr bidrag och köper för 40 000Kr så har du ju betalat tillbaka rubbet. Bidraget är dessutom sällan den enda inkomsten. och de flesta bidrag är dessutom skattepliktiga, så i verkligheten "skänker" inte staten så mycket pengar som vissa påstår.

Visst har vi begränsade resurser men jag tycker att ett av de områden som bör prioriteras före andra är integrationen. Lägger vi mindre pengar än vi gör nu blir det som i övriga Europa där nationalism och hög arbetslöshet samt ett febrilt häxbrännande går hand i hand.. Vi har haft en liknande situation i Europa förr, och det gick väl sådär.. Men att lära av historien verkar inte intressera särskillt många.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Visst är resurserna begränsade, men det är en åsiktsfråga hur man skall fördela resurserna för att få dem att räcka till, och jag anser inte att migrationen är ett område som bör begränsas.

Och om pengarna inte räcker till kan man göra som många från tv3 lyxfälla och ta sms lån: http://www.statsskuld.com
Man kan ha olika tolkningar på när pengarna räcker till, min tolkning är att när man får låna pengar för att klara av konsumtionen så räcker pengarna inte till, dessutom ska man arbeta stenhårt för att bli av med lån och bygga upp ett stort reserv ungefär som norge. Det är svårt att slå norge, men en 1000 miljarder eller så bör vi i dagens penningvärde eftersträva att ha i reserv för framtida händelser. (siffran tagit på måfo 1/6 av norges och kan diskuteras)
http://www.nbim.no/

På tal om migration så ska denna inte ha "något med resurser" att göra, sköts den på ett korrekt sätt behövs inga resurser blandas in, men visst kostar det när svenska ungdomar flyttar till länder med välskötta ekonomier. Så kostnad för folk flyttar hit/härifrån finns, men i en sund ekonomi så faller detta in under de vanliga posterna.

Skrivet av Ozzed:

Lägg därtill att Sverige har Europas mest generösa invandringspolitik idag, och en av Europas stabilaste ekonomier. Hur man utifrån de grunderna kan påstå att invandring är dåligt för ekonomin är hårresande.

Med ditt argument hur kan man påstå något alls är dåligt? T.ex. vi har många nazister och liknande i landet trots det har vi bland världens mest ansvarslösa flyktingpolitik, hur kan man då påstå nazism är dåligt för flyktingar?
Det enda det man kan visa med ditt påstående är att flyktingpolitiken inte ännu har rasat vår ekonomi, det finns dock många områden som det har gått utför, skola, omsorg, statsskuld m.m, vilket man kan spekulera orsaken till. (vilket såklart beror på väldigt mycket)

Skrivet av Ozzed:

Om du fått 10 000Kr bidrag och köper för 40 000Kr så har du ju betalat tillbaka rubbet. Bidraget är dessutom sällan den enda inkomsten. och de flesta bidrag är dessutom skattepliktiga, så i verkligheten "skänker" inte staten så mycket pengar som vissa påstår.

Ja vad en kostnad blir är mycket svårt att räkna på. Lägger staten ner några miljoner på att gräva ett stort hål i backen för bara skojs skull, så har det inte kostat landet några miljoner såvida det nu var svenska arbetare som betalat skatt i landet använder svensk el etc.

Skrivet av Ozzed:

Visst har vi begränsade resurser men jag tycker att ett av de områden som bör prioriteras före andra är integrationen. Lägger vi mindre pengar än vi gör nu blir det som i övriga Europa där nationalism och hög arbetslöshet samt ett febrilt häxbrännande går hand i hand.. Vi har haft en liknande situation i Europa förr, och det gick väl sådär.. Men att lära av historien verkar inte intressera särskillt många.

Om man bör lägga en massa pengar på integration så är det snarare ett tecken på att man ger fel individer medborgarskap.
Jag har har umgås en hel del utbytesstudenter från olika delar av världen som inte alls har behövt integreras för att fungera i vårt samhälle, de har inte hellre haft några som helst problem med att hitta arbetsgivare som vill anställa dem utan något bidrag överhuvudtaget. De klarar av alla nödvändiga uppgifter "själva" och detta samtidigt som de läser på forskningsnivå. Problemet har dock varit byråkrati, där tid är pengar och arbetsgivare inte vill lägga ner tid i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och om pengarna inte räcker till kan man göra som många från tv3 lyxfälla och ta sms lån: http://www.statsskuld.com
Man kan ha olika tolkningar på när pengarna räcker till, min tolkning är att när man får låna pengar för att klara av konsumtionen så räcker pengarna inte till, dessutom ska man arbeta stenhårt för att bli av med lån och bygga upp ett stort reserv ungefär som norge. Det är svårt att slå norge, men en 1000 miljarder eller så bör vi i dagens penningvärde eftersträva att ha i reserv för framtida händelser. (siffran tagit på måfo 1/6 av norges och kan diskuteras)

Den tolkningen är nog inte främmande för någon, men frågan är om den ekonomiska stabiliteten ska försvagas för att lösa skuldfrågan eller om det finns andra lämpligare sätt att minska belåningen, exempelvis högre fastighetsskatt.

Skrivet av anon159643:

På tal om migration så ska denna inte ha "något med resurser" att göra, sköts den på ett korrekt sätt behövs inga resurser blandas in, men visst kostar det när svenska ungdomar flyttar till länder med välskötta ekonomier. Så kostnad för folk flyttar hit/härifrån finns, men i en sund ekonomi så faller detta in under de vanliga posterna.

Skilj på invandring och flyktingmottagande.

Skrivet av anon159643:

Ja vad en kostnad blir är mycket svårt att räkna på. Lägger staten ner några miljoner på att gräva ett stort hål i backen för bara skojs skull, så har det inte kostat landet några miljoner såvida det nu var svenska arbetare som betalat skatt i landet använder svensk el etc.

Som Arkeologi, gräv ett hål: plocka upp saker, ställ sakerna i arkivet på närmsta museum: profit.

Skrivet av anon159643:

Om man bör lägga en massa pengar på integration så är det snarare ett tecken på att man ger fel individer medborgarskap.
Jag har har umgås en hel del utbytesstudenter från olika delar av världen som inte alls har behövt integreras för att fungera i vårt samhälle, de har inte hellre haft några som helst problem med att hitta arbetsgivare som vill anställa dem utan något bidrag överhuvudtaget. De klarar av alla nödvändiga uppgifter "själva" och detta samtidigt som de läser på forskningsnivå. Problemet har dock varit byråkrati, där tid är pengar och arbetsgivare inte vill lägga ner tid i onödan.

Integration är ett lika abstrakt uttryck som kultur. I det fall du tar upp är "integrationsprocessen" studierna. De individuella variationerna går att utlösa som avvikelser från genomsnittet, inte att de överhuvudtaget har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så i förlängningen bör 100% av skatteintäkterna gå till migrationen?

Skrivet av Ozzed:

Dels därför att det handlar om medmänniskor, och också därför att även om vi hade fri invandring, så skulle inte det innebära att alla ville komma hit.

Det krävs inte att alla i världen ska komma till Sverige, med 9 miljoner invånare, för att det allmäna inte längre ska räcka till.

Skrivet av Ozzed:

Eftersom du inte förstår dig på ekonomi så ska du nog inte vara så förvånad. Det är skillnad på att det går bra för Sverige "på grund av invandringen" och "trots invandringen". Sett till att det varje år omfördelas miljarder och åter miljarder från inrikes födda till utrikes födda är det enkelt att kostatera att det inte är på grund av invandringen som Sverige står starkt.

Skrivet av Ozzed:

Ja. Att den är högre bland invandrare har flera gånger om visats att det beror på att arbetsgivare har fördomar mot folk med "fel" hudfärg eller "fel" namn. Folk måste sluta vara fördomsfulla om de vill ha en fungerande integration.

Ska du, på fullt allvar, påstå att det är diskriminering som är anledningen? Ytterligare en fråga som du inte har förstått. Med ditt "DISKRIMINERING!!!!!"-resonemang borde det vara tämligen liten skillnad mellan invandrare från samma land som har varit här i 6 månader och har varit här i 10 år. Fakta säger att sysselsättningen ökar efter tid (dock inte närapå tillräckligt). Menar du att vi är mer diskriminerande mot de som just kommit hit än de som har varit här i 10 år?

Det var ju det här med enkla svar på svåra frågor. Att påstå att diskriminering bär skulden är att välja ett väldigt enkelt svar.

Skrivet av Ozzed:

Du får gärna påvisa vilka som kan lyfta 10.000 kr i bidrag samtidigt som de har en nettoinkomst på 30.000 kr.
Bidrag är, för övrigt, ofta den enda inkomsten när det kommer till invandrare.

Skrivet av Ozzed:

Bra att du drar in nazismen i slutet, det saknades verkligen. Bra argument.
edit: du blandar dessutom ihop migration och integration. Inte samma sak.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu är det ju tyvärr så att vi inte har de oljereserver som Norge har, så det går inte jämföra så.
Statsskuld är dessutom nyttigt. https://www.riksgalden.se/omriksgalden/statsskulden/Fragor-om...

Citat:

Med ditt argument hur kan man påstå något alls är dåligt? T.ex. vi har många nazister och liknande i landet trots det har vi bland världens mest ansvarslösa flyktingpolitik, hur kan man då påstå nazism är dåligt för flyktingar?
Det enda det man kan visa med ditt påstående är att flyktingpolitiken inte ännu har rasat vår ekonomi, det finns dock många områden som det har gått utför, skola, omsorg, statsskuld m.m, vilket man kan spekulera orsaken till. (vilket såklart beror på väldigt mycket)

Just precis. Att dra slutsatsen att det beror på invandringen går inte, och gör man ändå det och säger att det skall ges mindre pengar till migrationen är man totalt bortkollrad.

Citat:

Nej såklart, om man inte ser något syfte men invandring så är ju varenda krona som spenderas på det meningslöst. Men jag tycker att vi i Sverige ska ha en härlig blandning av många olika kulturer från världens alla hörn då jag tror att det är det bästa, så för mig är det viktigt att det kommer hit mycket folk utifrån.

Citat:

Folk har olika förutsättningar. Det är inget konstigt med det, och det går inte på förhand säga hur väl en individ kommer klara att integreras i samhället.

Så i förlängningen bör 100% av skatteintäkterna gå till migrationen?

Hur du kan få att jag tycker att det är ett område som bör ha hög prio till att "alla" skattemedel ska gå till migrationen förstår jag inte.

Citat:

Det krävs inte att alla i världen ska komma till Sverige, med 9 miljoner invånare, för att det allmäna inte längre ska räcka till.

Vi har plats. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-plats-for-fler-fl...

Citat:

Eftersom du inte förstår dig på ekonomi så ska du nog inte vara så förvånad. Det är skillnad på att det går bra för Sverige "på grund av invandringen" och "trots invandringen". Sett till att det varje år omfördelas miljarder och åter miljarder från inrikes födda till utrikes födda är det enkelt att kostatera att det inte är på grund av invandringen som Sverige står starkt.

Det jag menar är att med tanke på att vi står starkt så behöver man inte begränsa invandringen "av ekonomiska skäl", och då återstår bara de andra skälen, vilket antingen är nationalromantik eller rasism. Men några ekonomiska skäl att begränsa invandringen finns inte.

Citat:

Ska du, på fullt allvar, påstå att det är diskriminering som är anledningen? Ytterligare en fråga som du inte har förstått. Med ditt "DISKRIMINERING!!!!!"-resonemang borde det vara tämligen liten skillnad mellan invandrare från samma land som har varit här i 6 månader och har varit här i 10 år. Fakta säger att sysselsättningen ökar efter tid (dock inte närapå tillräckligt). Menar du att vi är mer diskriminerande mot de som just kommit hit än de som har varit här i 10 år?

Det var ju det här med enkla svar på svåra frågor. Att påstå att diskriminering bär skulden är att välja ett väldigt enkelt svar.

Det är en av orsakerna. Om ingen hade någon särskilld åsikt om folk med attributet "invandrare" så skulle det heller inte finnas någon debatt. Invandrare är per definition diskriminerade redan innan de kommer hit, eftersom de inte åtnjuter samma friheter att vistas här som "Vi Svenskar"

Citat:

Du får gärna påvisa vilka som kan lyfta 10.000 kr i bidrag samtidigt som de har en nettoinkomst på 30.000 kr.
Bidrag är, för övrigt, ofta den enda inkomsten när det kommer till invandrare.

Du kan inte bygga komkreta exempel på just det eftersom det var ett räkneexempel. Mig veterligen är bidraget oftast mycket lägre än 10 000.

Citat:

Bra att du drar in nazismen i slutet, det saknades verkligen. Bra argument.
edit: du blandar dessutom ihop migration och integration. Inte samma sak.

[/QUOTE]

Fast nu är det relevant. När man bruker tala om "ad hitlerum" är det mer i stil med "Hitler var också vegetarian!" och liknande.

I mitt exempel handlar det dock om att samhällsstrukturerna är liknande. Vi är i ekonomiskt svåra tider, arbetslösheten är hög, och högerextrema partier som letar syndabockar är på frammarsch i hela Europa.

Naturligtvis är det obekvämt för folk som är kritiska till invandringen att situationen är nära nog identisk med 30-talets Euopa, men det är inte mitt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur du kan få att jag tycker att det är ett område som bör ha hög prio till att "alla" skattemedel ska gå till migrationen förstår jag inte.

Därför att resurserna är begränsade. Fattar du fortfarande inte? Om vi har X kr som ska gå till migration, försvar, sjukvård, vägar, m.m. så betyder det att X måste fördelas. Om migration är ett område där man inte får skära ner så betyder det att resurser som annars skulle gått till sjukvård, försvar, vägar, m.m. måste gå till migration.

Är det dags för världsrekord i dumma argument? Ingen påstår att Sverige inte har area att ta emot människor. Det är inte area som är problemet.

Skrivet av Ozzed:

Det jag menar är att med tanke på att vi står starkt så behöver man inte begränsa invandringen "av ekonomiska skäl", och då återstår bara de andra skälen, vilket antingen är nationalromantik eller rasism. Men några ekonomiska skäl att begränsa invandringen finns inte.

Kommande fyra år behöver migrationsverket 48 miljarder kronor utöver dagens budget - och det är lågt beräknat. Det betyder att antingen tar man pengar från medborgarna i form av höjda skatter (för att finansiera kostsam invandring) eller så skär man ner på andra områden som - utan den kostsamma invandringen - inte hade behövt bli nedskärda.

Skrivet av Ozzed:

Det är en av orsakerna. Om ingen hade någon särskilld åsikt om folk med attributet "invandrare" så skulle det heller inte finnas någon debatt. Invandrare är per definition diskriminerade redan innan de kommer hit, eftersom de inte åtnjuter samma friheter att vistas här som "Vi Svenskar"

Här flyttas målstolparna hej vilt.

Skrivet av Ozzed:

Du kan inte bygga komkreta exempel på just det eftersom det var ett räkneexempel. Mig veterligen är bidraget oftast mycket lägre än 10 000.

...så? Din hokus-pokus-ekvation funkar inte. Bidraget är en kostnad, även om vi "får tillbaka" i form av moms.
"Dig veterligen" säger inte så mycket då du inte är intresserad av att faktiskt veta.

Skrivet av Ozzed:

Fast nu är det relevant. När man bruker tala om "ad hitlerum" är det mer i stil med "Hitler var också vegetarian!" och liknande.
I mitt exempel handlar det dock om att samhällsstrukturerna är liknande. Vi är i ekonomiskt svåra tider, arbetslösheten är hög, och högerextrema partier som letar syndabockar är på frammarsch i hela Europa.

Det är irrelevant. Nazismen är inte på frammarch. Det du kallar för att leta syndabockar är att konstatera att migration kostar pengar och vi just nu lever i tider där ekonomin går knackigt. Det är inte detsamma som att det finns en judekonspiration, det är ekonomiska fakta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Det är inte Reinfeld som har skrivit artikeln och troligvis har det har blivit missuppfattningar som gör att artikeln ser konstig ut.
De pratade nog egentligen sjuka personer som tack vare hans politik har blivit arbetslösa och uteliggare och tvingas bo i parker, där folk påstår nu att alla parker i landet är fulla och att det får vara nog på Reindfields politik som skapar uteliggare, varvid Reinfeild svarar:
citat: Vad betyder ordet ”nog”? Är Sverige fullt? Är Norden fullt? Är vi för många människor? Vi är 25 miljoner människor som bor i Norden. Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig. De som hävdar att landet är fullt, de bör visa var det är fullt.
Detta förklarar varför Reinfiled säger att det finns gott om plats i fält och i skogen att bo för personer som har det sämre ställt.

Här är ett exempel på vilka fina härbärgen som skattepengar användes för att bygga under Reinfiled styre:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/eu-migranter-far-eget-harba...
Nu visar de bara två hus, men det är inte alls orimligt att dessa kostade 850.000 kr med alla välbetalda mellanhänder som inblandade i projektet.

För på invandringsperspektiv så finns det absolut inte någon överhuvudtaget som inte påstår att det inte finns plats att knö in mer människor i hönsburar i landet för att de ej får plats. Så det är helt orimligt att han pratade om det.

Permalänk
Medlem

Därför att resurserna är begränsade. Fattar du fortfarande inte? Om vi har X kr som ska gå till migration, försvar, sjukvård, vägar, m.m. så betyder det att X måste fördelas. Om migration är ett område där man inte får skära ner så betyder det att resurser som annars skulle gått till sjukvård, försvar, vägar, m.m. måste gå till migration.

Är det dags för världsrekord i dumma argument? Ingen påstår att Sverige inte har area att ta emot människor. Det är inte area som är problemet.

Kommande fyra år behöver migrationsverket 48 miljarder kronor utöver dagens budget - och det är lågt beräknat. Det betyder att antingen tar man pengar från medborgarna i form av höjda skatter (för att finansiera kostsam invandring) eller så skär man ner på andra områden som - utan den kostsamma invandringen - inte hade behövt bli nedskärda.

Här flyttas målstolparna hej vilt.

...så? Din hokus-pokus-ekvation funkar inte. Bidraget är en kostnad, även om vi "får tillbaka" i form av moms.
"Dig veterligen" säger inte så mycket då du inte är intresserad av att faktiskt veta.

Det är irrelevant. Nazismen är inte på frammarch. Det du kallar för att leta syndabockar är att konstatera att migration kostar pengar och vi just nu lever i tider där ekonomin går knackigt. Det är inte detsamma som att det finns en judekonspiration, det är ekonomiska fakta.

Skrivet av anon159643:

Det är inte Reinfeld som har skrivit artikeln och troligvis har det har blivit missuppfattningar som gör att artikeln ser konstig ut.
De pratade nog egentligen sjuka personer som tack vare hans politik har blivit arbetslösa och uteliggare och tvingas bo i parker, där folk påstår nu att alla parker i landet är fulla och att det får vara nog på Reindfields politik som skapar uteliggare, varvid Reinfeild svarar:
citat: Vad betyder ordet ”nog”? Är Sverige fullt? Är Norden fullt? Är vi för många människor? Vi är 25 miljoner människor som bor i Norden. Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig. De som hävdar att landet är fullt, de bör visa var det är fullt.
Detta förklarar varför Reinfiled säger att det finns gott om plats i fält och i skogen att bo för personer som har det sämre ställt.

Här är ett exempel på vilka fina härbärgen som skattepengar användes för att bygga under Reinfiled styre:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/eu-migranter-far-eget-harba...
Nu visar de bara två hus, men det är inte alls orimligt att dessa kostade 850.000 kr med alla välbetalda mellanhänder som inblandade i projektet.

För på invandringsperspektiv så finns det absolut inte någon överhuvudtaget som inte påstår att det inte finns plats att knö in mer människor i hönsburar i landet för att de ej får plats. Så det är helt orimligt att han pratade om det.

Det här har blivit så snedvridet att det är lika bra att göra ett omtag. Om man t. ex vurmar för försvaret så innebär ju inte det att man vill att varenda krona ska gå dit, och vad gäller de ökade kostnaderna så är det lättaste att höja skatten för de som tjänar mest. Då drabbas inga fattiga och de som är rika märker inte om de får betala några tusenlappar mer i skatt varje månad. Det daltas ändå för mycket med de förmögna i det här landet tycker jag. Sparka på invandrare, det kan man, men gud nåde den som tycker att vi ska beskatta de som faktiskt har råd att betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har blivit så snedvridet att det är lika bra att göra ett omtag. Om man t. ex vurmar för försvaret så innebär ju inte det att man vill att varenda krona ska gå dit

Nej, för till skillnad från dig så accepterar vi andra att det är en kompromiss mellan olika utgiftsområden. Jag accepterar att försvaret har en viss kostnad, jag accepterar att migration har en viss kostnad. Däremot så anser jag att kostnaden för migrationen ökar alldeles för mycket för att det inte ska gå ut över andra utgiftsområden. Jag accepterar inte att vi skär ner på varesig försvaret eller välfärden i övrigt för att finansiera vidare invandring.

Skrivet av Ozzed:

och vad gäller de ökade kostnaderna så är det lättaste att höja skatten för de som tjänar mest. Då drabbas inga fattiga och de som är rika märker inte om de får betala några tusenlappar mer i skatt varje månad. Det daltas ändå för mycket med de förmögna i det här landet tycker jag. Sparka på invandrare, det kan man, men gud nåde den som tycker att vi ska beskatta de som faktiskt har råd att betala.

Ja, för det är inte så att våra "rika" redan ligger under världens högsta skattetryck och en skattehöjning på några tusenlappar extra på de som tjänar mest skulle inte inbringa några större summor. Om något så är det dig och de i din samhällsklass vi ska beskatta så att man förstår vad det innebär att lösa alla problem med högre skatter. Du har råd att betala 55-75% i skatt, så då är det vad du borde få göra. Det hade gett massor till statskassan, då kan du få ännu mer invandring.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Förvånad och väldigt besviken över att Piratpartiet har så lågt stöd på Sweclockers forum... Efter år av avslöjanden om vår integritet med stora diskussioner på forumet som följd, så borde fler ta sig i kragen att få Piratpartiet in i Riksdagen!

Permalänk
Medlem

Nej, för till skillnad från dig så accepterar vi andra att det är en kompromiss mellan olika utgiftsområden. Jag accepterar att försvaret har en viss kostnad, jag accepterar att migration har en viss kostnad. Däremot så anser jag att kostnaden för migrationen ökar alldeles för mycket för att det inte ska gå ut över andra utgiftsområden. Jag accepterar inte att vi skär ner på varesig försvaret eller välfärden i övrigt för att finansiera vidare invandring.

Det är prioriteringen områdena emellan, kostnadsfrågan i statens utgiftsområde är emellertid inte endast de kostnadsområden utan även intäkter, Alliansen har som alla vet ved vi det här laget minskat de relativa intäkterna.

Ja, för det är inte så att våra "rika" redan ligger under världens högsta skattetryck och en skattehöjning på några tusenlappar extra på de som tjänar mest skulle inte inbringa några större summor. Om något så är det dig och de i din samhällsklass vi ska beskatta så att man förstår vad det innebär att lösa alla problem med högre skatter. Du har råd att betala 55-75% i skatt, så då är det vad du borde få göra. Det hade gett massor till statskassan, då kan du få ännu mer invandring.

Irrelevanta moralkakor och Kontrafaktiskt trams.

Att Sveriges ekonomiska överklass lider under oket världens högsta skattetryck är ett argument utan vikt, effekterna av det är inte heller skilda från effekterna av skattetrycket mot resten av befolkningen annat än i att de har en lägre effekt på den disponibla inkomsten. Efter det rullar Valiumballong vidare in på ett hämndlystet resonemang som säkert tilltalar tomatkastarna.

Det kontrafaktiska i resonemanget är att Valiumballong förutsätter att högre skatter inte löser problem, det är en intressant ansats och har varit uppe tidigare på forumet, till stor del grundas den på att man försöker ta exempel såsom Singapore (land med låg medelålder och hög invandring) Australien (Låg medelålder stora mängder naturresurser.) osv; ekonomiskt dynamiska länder och jämföra dem med "etablerade" ekonomier såsom Norge, Danmark, Sverige, Tyskland. Varpå de mer belästa utbrister i ett "det är väl självklart att gamlingar kostar på om man ska betala för dem."

Det enda undantaget, det som krävs för att Valiumballongs argument ska kunna förankras i något som motiverar utbrottet är Kanada men Kanada trilskas, Kanada har nämligen löst problemet med en åldrande befolkning genom invandring.

När vi ändå pratar om ekonomi så kan vi prata om mekanismer, en mekanism på marknaden är att om kapital mängden ökar utan att utbudet ökar så stiger priserna. Alliansen har sänkt skatterna, vi har trots det deflation förutom på bostadsmarknaden och där är inflationen sedan Alliansens tillträde dubbelsiffrig om inte tre siffrig. Så tack vare Alliansens skattesänkningar har människor kunnat betala mer pengar för bostäder de annars hade köpt för mindre pengar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Alliansen har sänkt skatterna, vi har trots det deflation förutom på bostadsmarknaden och där är inflationen sedan Alliansens tillträde dubbelsiffrig om inte tre siffrig. Så tack vare Alliansens skattesänkningar har människor kunnat betala mer pengar för bostäder de annars hade köpt för mindre pengar.

Fast beror inte bostadsbristen till stor del av planekonomi?

För vi har inte brist på:
* Billig arbetskraft, speciellt från öst som är duktiga på att arbeta. (Det är gott om såna i göteborg, att arbetslösenheten samtidigt är hög kan man fråga sig hur detta kommer)

* Mark att bygga på. Visst svårt att slänga upp ett nytt hus i centrala sthlm, men lite utanför finns det gott om platser. Staten kan använda sig av servitutslagen och tvinga markägare att sälja sin mark om de ej bygger hus. Även om det redan finns hus på området så kan staten tvinga personen att sälja detta så att de river det och bygger något annat.

* Byggnadsmaterial, skogen är vår största exportvara, allt som behövs för betong har vi också gott om vad vi har förstått.

* Personer som har gott om pengar och gärna vill betala bra för nya hus och lägenheter.

Så varför byggs det inte fler hyreslägenheter m.m om det råder ren marknadsekonomi, där den som betalar mest för en lägenhet får den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FeedHurley:

Förvånad och väldigt besviken över att Piratpartiet har så lågt stöd på Sweclockers forum... Efter år av avslöjanden om vår integritet med stora diskussioner på forumet som följd, så borde fler ta sig i kragen att få Piratpartiet in i Riksdagen!

Längesedan man hörde någon dömdes och folk då inte ser det som ett så stort hot längre.
Skulle Antipiratbyrån börja skicka ut hotbrev innan valet så skulle allt resultatet ändras.

Integritet är i sin tur bra och problemet är hur vår diktaturpolitik fungerar. Vi har några tjommar i riskdagen som vi kan rösta på och folk röstar på den som de tror gynnar de själva bäst. (om man t.ex. vill värna om vitruggade hackspettar och röstar därefter, så röstar man för egen skull då fågeln och alla andra kryp ej i samma fauna inte har något självändåmål)
Med detta ingår det att man ej får rösta på sakfrågor och en massa knepiga saker kommer med, så den politik som politikerna för har inte så mycket vad folket vill att de ska föra. Och man kan säga som aftonbladet bruka skriva 97,8% röstade emot stärkt integritet och vill fortsätta att minska på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast beror inte bostadsbristen till stor del av planeekonomi?

Diskursen planekonomi och marknadsekonomi får stå för dig, själv finner jag den vettlös då likadana problem på bostadsmarknaden uppstår i båda system. I planekonomins gyldene värld så är förvisso ett av de mer centrala problem enkelt avhjälpt.

Skrivet av anon159643:

För vi har inte brist på:
* Billig arbetskraft, speciellt från öst som är duktiga på att arbeta. (Det är gott om såna i göteborg, att arbetslösenheten samtidigt är hög kan man fråga sig hur detta kommer)

* Mark att bygga på. Visst svårt att slänga upp ett nytt hus i centrala sthlm, men lite utanför finns det gott om platser. Staten kan använda sig av servitutslagen och tvinga markägare att sälja sin mark om de ej bygger hus. Även om det redan finns hus på området så kan staten tvinga personen att sälja detta så att de river det och bygger något annat.

* Byggnadsmaterial, skogen är vår största exportvara, allt som behövs för betong har vi också gott om vad vi har förstått.

* Personer som har gott om pengar och gärna vill betala bra för nya hus och lägenheter.

Så varför byggs det inte fler hyreslägenheter m.m om det råder ren marknadsekonomi, där den som betalar mest för en lägenhet får den.

- Arbetskraft råder det ingen brist på
- Mark finns
- Byggnadsmaterial finns (om än inte beroende på vad du talar om)
- Kapital finns

Vad är det som saknas, vad är det som saknas för att allt det där ska kunna omsättas till att bli attraktiva bostäder?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Diskursen planekonomi och marknadsekonomi får stå för dig, själv finner jag den vettlös då likadana problem på bostadsmarknaden uppstår i båda system. I planekonomins gyldene värld så är förvisso ett av de mer centrala problem enkelt avhjälpt.

- Arbetskraft råder det ingen brist på
- Mark finns
- Byggnadsmaterial finns (om än inte beroende på vad du talar om)
- Kapital finns

Vad är det som saknas, vad är det som saknas för att allt det där ska kunna omsättas till att bli attraktiva bostäder?

Jag ingen annan förklaring än just planekonomiska styrningen som gör det ej lönsamt att bygga hus.

I göteborg är det fruktansvärt svårt att få en lägenhet, trots att man är villig att betala mycket mer än vad lägenheterna kostar per månad, hur kan detta komma sig? Visst det är bra att hyresvärdar ej får kasta ut folk bara för att de hittar någon som vill betala mer för lägenheten, men vid nykontrakt så ska marknadsekonomi gälla. Då blir det helt plötsligt mer attraktivt att bygga fler bostäder när man får mer betalt för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ingen annan förklaring än just planekonomiska styrningen som gör det ej lönsamt att bygga hus.

I göteborg är det fruktansvärt svårt att få en lägenhet, trots att man är villig att betala mycket mer än vad lägenheterna kostar per månad, hur kan detta komma sig? Visst det är bra att hyresvärdar ej får kasta ut folk bara för att de hittar någon som vill betala mer för lägenheten, men vid nykontrakt så ska marknadsekonomi gälla. Då blir det helt plötsligt mer attraktivt att bygga fler bostäder när man får mer betalt för dessa.

Hur orsakar den planekonomiska styrningen bristen på bostadsbyggen?

Vad avgör attraktiviteten för en bostad? och hur skiljer sig den amerikanska bostadsmarknaden från den svenska?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Hur orsakar den planekonomiska styrningen bristen på bostadsbyggen?

Vad avgör attraktiviteten för en bostad? och hur skiljer sig den amerikanska bostadsmarknaden från den svenska?

Jag är inte insatt i den amerikanska men känner väl till bostadsmarknaden i sverige på landsbygden då jag äger några fastigheter.

I princip får jag bygga hur många bostäder jag vill, jag skulle lugnt kunna slänga ihop 10 000st nya hus med stora tomter. Även om nu staten skulle ställa stora krav på hur detta påverkar miljön och man skulle få syssla en hel del med byråkrati.
Men den främsta orsaken till varför jag inte slänger upp 10 000st nya hus handlar just om ekonomi. Alltså vad jag får betala för att bygga husen och vad jag får ut när jag säljer dem eller hyr ut dem. Även om jag själv ej sitter med kapitalet så hade det inte varit svårt att hitta finansiärer om det hade varit lönsamt.

Nu är det ej bostadsbrist på ödemarker i sverige långt ifrån städer, så mina marker ej någon lösning på bostadsbristen. Men mig veterligen så skiljer sig inte de ekonomiska grundpelarna sig åt beroende på var i landet man bor. Och det finns folk som har stora marker säg 1 mil utanför göteborg, varför byggs det ej några hus där?
Enkelt svar, det är ej lönsamt. Där självklart byråkrati är något som ökar kostnaden, men mig veterligen är det ej byråkratin som är den stora kostnaden såvida man nu inte vill slänga upp ett hus i ett naturreservat eller centrala Göteborg.

Edit.
Jag ser ingen skillnad på att bygga bostäder som att bygga något annat som bilar, tvapparater m.m. Hur lönsamt det är att bygga är den största förklaringen till hur mycket det byggs. Mer byråkrati är såklart saker som driver upp kostnaden. Och tar vi extrema saker som kärnkraftverk så är det extrema administrativa kostnader för att få bygga en sådan som gör att det ej byggs mer.. (de i regeringen måste mutas med mycket sprit och pengar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag är inte insatt i den amerikanska men känner väl till bostadsmarknaden i sverige på landsbygden då jag äger några fastigheter.

I princip får jag bygga hur många bostäder jag vill, jag skulle lugnt kunna slänga ihop 10 000st nya hus med stora tomter. Även om nu staten skulle ställa stora krav på hur detta påverkar miljön och man skulle få syssla en hel del med byråkrati.
Men den främsta orsaken till varför jag inte slänger upp 10 000st nya hus handlar just om ekonomi. Alltså vad jag får betala för att bygga husen och vad jag får ut när jag säljer dem eller hyr ut dem. Även om jag själv ej sitter med kapitalet så hade det inte varit svårt att hitta finansiärer om det hade varit lönsamt.

Nu är det ej bostadsbrist på ödemarker i sverige långt ifrån städer, så mina marker ej någon lösning på bostadsbristen. Men mig veterligen så skiljer sig inte de ekonomiska grundpelarna sig åt beroende på var i landet man bor. Och det finns folk som har stora marker säg 1 mil utanför göteborg, varför byggs det ej några hus där?
Enkelt svar, det är ej lönsamt. Där självklart byråkrati är något som ökar kostnaden, men mig veterligen är det ej byråkratin som är den stora kostnaden såvida man nu inte vill slänga upp ett hus i ett naturreservat eller centrala Göteborg.

Edit.
Jag ser ingen skillnad på att bygga bostäder som att bygga något annat som bilar, tvapparater m.m. Hur lönsamt det är att bygga är den största förklaringen till hur mycket det byggs. Mer byråkrati är såklart saker som driver upp kostnaden. Och tar vi extrema saker som kärnkraftverk så är det extrema administrativa kostnader för att få bygga en sådan som gör att det ej byggs mer.. (de i regeringen måste mutas med mycket sprit och pengar)

Det är ju intressanta teorier du kommer med, men tittar man på hur ekonomin ser ut för fastighetsbolag så har de inga problem med vinsterna. Bostäder är en lönsam affär så länge man inte bygger bostäder i områden som ingen är intresserad av att bo i. Anledningen till att det ändå inte byggs några bostäder är för att de inte ger de enorma vinster som bolagen kräver på den korta tid som de kräver. Man bygger hellre lyxiga bostadsrätter än hyresfastigheter eftersom de ger en direkt vinst när man säljer huset till bostadsrättsföreningen. Men det ändras ju inte av avregleringar, snarare så kommer man alltid att tjäna mer på att bygga lyxlägenheter än sådana som vanliga människor har råd med. Och så länge som bolagen bara ser till sin vinst så kommer de att fortsätta bygga sådana.

Just i Göteborg så har ju byggherrarna gått ut med att det är för mycket regleringar kring bostäder och att om de bara fick strunta i vissa regler så hade byggt hur mycket som helst, men det är inte så sannolikt och inte heller rättvist för de som skulle tvingas bo i dessa bostäder. Men det beror också på vilka regleringar man menar, byggherrarna syftar ju på de som reglerar exempelvis bullernivåer, standardutrustning, antal fönster osv. men de finns ju av en anledning (utan dessa regler så får man skitbostäder som människor vantrivs i). Däremot kan jag hålla med om att exempelvis kommunala tjänstemän har lite väl mycket makt när det gäller exempelvis utseendet på ett nytt hus eller så. Sen ger man också lite väl mycket makt till de som redan bor i ett område, en person som inte är nöjd kan ju fördröja ett helt byggprojekt i åratal, och det är ju fel. Bor man i en stad så får man räkna med att staden förändras, allt kan inte bevaras i evighet utan man måste ge plats åt nya bostäder och nya medborgare även om det innebär sämre utsikt eller så.

För att sammanfatta: Det är lönsamt att bygga bostäder. Byggföretag kommer fortsätta att gnälla om regleringar och dåliga vinster oavsett vilka eftergifter som görs på grund av deras påtryckningar då de alltid kan tjäna mer pengar. Städer behöver förtätas för att växa oavsett vad kringboende anser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För att sammanfatta: Det är lönsamt att bygga bostäder. Byggföretag kommer fortsätta att gnälla om regleringar och dåliga vinster oavsett vilka eftergifter som görs på grund av deras påtryckningar då de alltid kan tjäna mer pengar. Städer behöver förtätas för att växa oavsett vad kringboende anser.

Byggnadskostnaderna i Sverige har ökat ordentligt de senaste 10 åren. Visserligen av olika anledningar, men det är dyrt att bygga i enlighet med svenska byggregler. 2013 låg byggkostnaden per kvm på 21 185 kr, att jämföra med 13 338 kr år 2000. Byggföretag vill göra vinst, då går slutpris till kund upp i takt med kostnadsökningarna. Tittar du på KPI så ser man att byggnadspriserna har ökat avsevärt kraftigare över samma period.

Gällande hyresrätter kontra bostadsrätter så finns det en god anledning till att det inte byggs billiga hyresrätter - det är i det närmaste en omöjlighet. Man införde presumtionshyror för att det över huvud taget skulle byggas hyresrätter (kort sagt kan man sätta närapå marknadspris på hyresrätten de första 15 åren). Det ger givetvis inte billiga hyresrätter.

För att kunna bygga billiga hyresrätter behöver mark upplåtas till ett lägre pris, vi behöver ställa lägre krav på energiförbrukning, lägre bullerkrav och på något sätt minska möjligheterna för byggherrarna att ta ut vinst. Det handlar inte bara om att bygga tätare, vilket i ärlighetens namn inte är önskvärt, det handlar främst om att bygga billigare. Det går inte att bygga billigt om det ställs höga krav. Samtidigt har en växande del av befolkningen råd med en högre standard samtidigt som det råder brist på bostäder, vilket självfallet gör det mer attraktivt att bygga dyrt och lyxigt (lägenheterna blir ändå sålda).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

När man pratar om fastigheter inne i städer så blir det mer oligopol kring vem som har råd möjlighet att bygga.
Dock har jag väldigt många bekanta som har byggt sitt eget hus utanför städer utan att ens blanda in någon byggfirma. Brist på folk som kan bygga hus i landet finns det inte och inte hellre marker. Detsamma gäller lite större fastigheter.

Problemet med att bygga bostäder är att det kostar fruktansvärt mycket pengar, det är en väldigt stor risk som man tar och det är en väldigt dålig avkastning som man får. Få personer tycker att detta är en attraktiv marknad, men om det skulle vara så vilket klipp det vore för bättre vetande.
Konstigt nog är det väldigt få "bättre vetande" som utnyttjar sin kunskap och sätter igång och börja bygga och bli miljonärer.

Att bygga lyxfastigheter före vanliga, så handlar det om att maximera sin avkastning. Och det fungerar som bilar, det gör främst bra bilar som få har råd att köpa, men när de blir lite slitna blir det sånt som vi vanliga har råd med. Samma sak gäller lägenheter, självklart kommer nya lägenheter vara svindyra, dessa minskar dock konkurrensen på de billiga lägenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Edit.

Skrivet av anon159643:

När man pratar om fastigheter inne i städer så blir det mer oligopol kring vem som har råd möjlighet att bygga.
Dock har jag väldigt många bekanta som har byggt sitt eget hus utanför städer utan att ens blanda in någon byggfirma. Brist på folk som kan bygga hus i landet finns det inte och inte hellre marker. Detsamma gäller lite större fastigheter.

Problemet med att bygga bostäder är att det kostar fruktansvärt mycket pengar, det är en väldigt stor risk som man tar och det är en väldigt dålig avkastning som man får. Få personer tycker att detta är en attraktiv marknad, men om det skulle vara så vilket klipp det vore för bättre vetande.
Konstigt nog är det väldigt få "bättre vetande" som utnyttjar sin kunskap och sätter igång och börja bygga och bli miljonärer.

Att bygga lyxfastigheter före vanliga, så handlar det om att maximera sin avkastning. Och det fungerar som bilar, det gör främst bra bilar som få har råd att köpa, men när de blir lite slitna blir det sånt som vi vanliga har råd med. Samma sak gäller lägenheter, självklart kommer nya lägenheter vara svindyra, dessa minskar dock konkurrensen på de billiga lägenheterna.

Byggnadskostnaderna i Sverige har ökat med 40% de senaste 10 åren. Visserligen av olika anledningar, men det är dyrt att bygga i enlighet med svenska byggregler. 2013 låg byggkostnaden per kvm på 21 185 kr, att jämföra med 13 338 kr år 2000. Byggföretag vill göra vinst, då går slutpris till kund upp i takt med kostnadsökningarna. Tittar du på KPI så ser man att byggnadspriserna har ökat avsevärt kraftigare över samma period.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Stat_scb_b...

Gällande hyresrätter kontra bostadsrätter så finns det en god anledning till att det inte byggs billiga hyresrätter - det är i det närmaste en omöjlighet. Man införde presumtionshyror för att det över huvud taget skulle byggas hyresrätter (kort sagt kan man sätta närapå marknadspris på hyresrätten de första 15 åren). Det ger givetvis inte billiga hyresrätter.

För att kunna bygga billiga hyresrätter behöver mark upplåtas till ett lägre pris, vi behöver ställa lägre krav på energiförbrukning, lägre bullerkrav och på något sätt minska möjligheterna för byggherrarna att ta ut vinst. Det handlar inte bara om att bygga tätare, vilket i ärlighetens namn inte är önskvärt, det handlar främst om att bygga billigare. Det går inte att bygga billigt om det ställs höga krav. Samtidigt har en växande del av befolkningen råd med en högre standard samtidigt som det råder brist på bostäder, vilket självfallet gör det mer attraktivt att bygga dyrt och lyxigt (lägenheterna blir ändå sålda).

Eller så behöver man börja använda billigare material

Byggprisindex är inte ett index på vad en jämförlig enhet kostar utan vad enheterna som byggs kostar.

Vad Johan talar om är avkastningen, som tidigare påpekat så gäller inte den bild hen har, det hänger till stor del på att brukshyran har omformulerats och effekten av det är vad Valiumballong tar upp: byggprisindex som då drivits upp av skäl snarlika till varför biltillverkare byggde SUVar och nu Crossovers.

Varför bostadsmarknaden ser ut som den gör idag beror på bristen på attraktiva lägen, attraktiviteten är en summa av olika faktorer, främst närhet och då inkluderat kommunikation. Att tro att marknaden själv ska kunna åtgärda bristen är rent kontrafaktiskt, vi ser hur det ser ut i USA med urban sprawl utan kollektivtrafik, nyckeln till bostadsbristen i Sveriges riktiga städer är kommunikationer och det är en statlig angelägenhet och då får man ställa sig frågan om skattebetalarna ska betala för kollektivtrafiken så att företagen kan göra vinster på bostäder eller om det ska till en enhetlig politik, på den fria marknaden ser vi inga initiativ till att bygga ut kollektivtrafiken utan endast vilja att röra sig inom etablerade marginaler.

Personligen anser jag inte att skattebetalarna ska stå för en utbyggnad av kollektivtrafiken för att privata bolag ska kunna plocka hem vinster, men sen så är jag också en motståndare av den kleptokratiska dimensionen av NPM (vilket lustigt nog omfattar hela NPM.)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Byggnadskostnaderna i Sverige har ökat ordentligt de senaste 10 åren. Visserligen av olika anledningar, men det är dyrt att bygga i enlighet med svenska byggregler. 2013 låg byggkostnaden per kvm på 21 185 kr, att jämföra med 13 338 kr år 2000. Byggföretag vill göra vinst, då går slutpris till kund upp i takt med kostnadsökningarna. Tittar du på KPI så ser man att byggnadspriserna har ökat avsevärt kraftigare över samma period.

Det beror förstås på hur man ser det. Det är inte dyrt att bygga enligt byggreglerna för det är ju minimikraven liksom. Dyrt i förhållande till andra länder utan dessa lagar, men inom landet måste alla följa lagarna så då är det kostnaden för att bygga. Precis som företag som vill ha anställda måste följa arbetsrätten så måste företag som vill bygga bostäder följa reglerna kring det. Sen har prisindex förstås gått upp för att man bara har byggt lyxbostäder.

Citat:

Jo visst är det så, man kan inte bygga nya hus som är riktigt billiga, det betyder dock inte att man bara måste bygga lyxbostäder men det är så det har blivit.

Citat:

Nej, det är vad byggherrarna påstår. Det krävs ingen djupare analys för att inse att frågan är mer komplicerad än så. Hade man fått samma subventioner/bidrag för att bygga hyresrätter som man får för bostadsrätter och villor kanske det hade hjälpt till en hel del exempelvis, ränteavdrag osv. men mest handlar det om att företagen har sådana oerhörda krav på vinster från sina ägare att allt utom det mest vinstinbringande blir helt ointressant. Tyvärr så verkar detta också gälla kommunala bostadsbolag när de bygger nytt. Hyresfastigheter är en bra och stabil investering på sikt i nästan alla lägen, men det spelar ju ingen roll om kravet är vinst direkt liksom.

Skrivet av Johan86c:

Absolut är det så. Markkostnaden är en väldigt stor del av kostnaden för att bygga fastigheter på attraktiva områden men som jag redan nämnt så är det en väldigt säker investering så bankerna borde inte ha några problem att låna ut pengar till ett byggföretag som vill bygga.

Citat:

Det kostar definitivt en hel del pengar, men det är inte riskfyllt, inte i jämförelse med de flesta andra investeringar man kan göra. Många tycker att det är en attraktiv marknad och vi har en stor mängd aktörer på marknaden. Att det är få som ger sig in på marknaden handlar i princip bara om den höga initialkostnaden precis som på en mängd andra områden. Vem som helst får inte lån på hundratals miljoner även om det är en säker bransch liksom. Det finns flera branscher där en person med en vision och en stor säck pengar hade kunnat göra stora vinster nästan garanterat men som inte blir attraktiva ändå eftersom vinsterna inte kommer tillräckligt snabbt. Exempelvis hade man kunnat starta ett bolag som bygger och äger ett vindkraftverk, kanske 100 miljoner i investering men snart så går det med god vinst. Sen är förstås inte avkastningen på bostäder lika hög som för mer riskfyllda investeringar men det är ju ganska naturligt. Men ingen vill ju ha stabila investeringar idag utan bara snabba cash liksom.

Citat:

Fast bilar och bostäder är väldigt olika typer av produkter. Bilar håller inte så länge i förhållande till bostäder och priserna går ner kraftigt med åldern. Bostäder fungerar inte så utan snarare så blir det mer attraktivt med bostäder ju äldre de blir (efter de första sådär 40-50 årens nedgång eller stiltje). Det tillverkas också en hel del billiga bilar också, så om man vill ha en bil men inte har så mycket pengar kan man fortfarande välja en ny bil. Vill man bo i en hyfsat modern bostad så kommer man inte billigt undan hur man än gör. Sen byter man bil väldigt mycket oftare än man byter bostad, bostad är också en sak som alla behöver medan många klarar sig utmärkt utan bil osv.