Unika spel? "antik värde typ"

Permalänk
Medlem

Unika spel? "antik värde typ"

Tjena!

Har börjat rensa igenom förrådet och hittat en massa äldre spel. Allt ifrån NES till playstation2 och tänkte fråga om det är någon mening att man kollar upp värdet på dem och var man gör det i så fall. Har exempelvis Zelda & Link "gold version" till NES och en rad med mega man spel, varenda mortal kombat till PS, ja listan är lång, lite för lång för att jag ska orka lägga ut alla spelen. Men kom på att jag såg en artikel om någon som ville sälja sitt NES och den gick för ett saftigt pris pga ett spel som var unikt i hennes samling och frågan är då om det finns något sätt att ta reda på vilka som har detta "antika" "unika" värde

/Tack på förhand för alla svar!

Permalänk
Medlem

Beroende på skick, box eller bara kasett så är zelda 1 och 2 värt mellan 200-2000(ännu högre om det är en mint in box SCN, bergsalavariant). Bara en fin kasett dock kan gå för runt 400kr, fast då ska den vara repfri och fungerande, finns ett batteri för sparfilerna i som kan ta slut efter många år så du får testa spelen.
Megaman är helt beroende på vilket/vilka spel, men dom vanliga kasetterna går för ungefär 150-400kr. Men ett fint ex mint in box av tex megaman 5 kan vara värt 4-5000.
Tror inte PS-spelen är så värdefulla om dom inte är i fint skick.

Permalänk
Medlem

Det spelet du såg som var nästan unikt var Nintendo World Cup "guldkassett". Ett sådant ex är värt minst 100k kr då det endast finns 12st bekräftade exemplar kvar i världen.

Utöver det så är det nog väldigt svårt att få mer än några hundralappar styck för hyffsat populära spel. Jag har då och då köpt lådvis med NES spel för 200kr lådan med 20-30spel i varje låda

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Det spelet du såg som var nästan unikt var Nintendo World Cup "guldkassett". Ett sådant ex är värt minst 100k kr då det endast finns 12st bekräftade exemplar kvar i världen.

Utöver det så är det nog väldigt svårt att få mer än några hundralappar styck för hyffsat populära spel. Jag har då och då köpt lådvis med NES spel för 200kr lådan med 20-30spel i varje låda

De fotbolls spelet minns jag var faktiskt ett av dom första fick ja med i min nintendo 8 bitars bundle var med 4 kontroller samt world cup och super mario och tetris om jag inte minns helt fel på samma kasett riktigt grymt var de

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Det spelet du såg som var nästan unikt var Nintendo World Cup "guldkassett". Ett sådant ex är värt minst 100k kr då det endast finns 12st bekräftade exemplar kvar i världen.

Utöver det så är det nog väldigt svårt att få mer än några hundralappar styck för hyffsat populära spel. Jag har då och då köpt lådvis med NES spel för 200kr lådan med 20-30spel i varje låda

För att inte folk ska göra i brallan när dom inser att dom har Nintendo World Cup hemma så kan förtydligas att spelet heter Nintendo World Championships

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

För att inte folk ska göra i brallan när dom inser att dom har Nintendo World Cup hemma så kan förtydligas att spelet heter Nintendo World Championships

Ooops, ja visst ska det vara Championship istället för Cup

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

finns inget "zelda gold" utan alla zelda / link kassetter är guldaktiga som standard.

Prislappen baseras på skicket efter lådan.
är det import variant, så är det värt 0 och ingenting för många.
Men är det en svensson får du några kronor.

Men är det SCN/Bergsala släpp så är det som sagt, 200+ uppåt, helt beroende på skick och om allt ingår.

Några spel som är värda, tex:

Mr Gimmick, enbart SCN kassett går för ~1200-1400kr.
Ett komplett, upp mot 7000kr

Kirbys adventure i bra skick, gick för 7550kr.
Devil World kassett 300-350kr , komplett för 1000kr+
McDonald komplett i bra skick är några tusenlapper.
Little samson, duck tales 2 , chip n dale 2 , rc pro am 2 är några andra guldkorn.

Zelda - Link to the Past till SNES , finns ett exklusivt kit , "Gold pack" , går för runt 30.000kr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Suikoden II till PS brukar kunna gå loss på över tusenlappen iaf, om jag inte missminner mig. Så håll utkik efter det!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Många nes spel är värda galet mycket, speciellt om dom är kompletta och i bra skick. Det här som jag stötte på senast på Tradera måste vara nån form av dåligt skämt eller liknande http://www.tradera.com/soul-blazer-mycket-fint-skick-super-ni... 69k? Troligtvis en 9:a för mycket, ändå lite lustigt.
Ang. Zelda Gold Pack så gick det en auktion för nån månad sen, http://www.tradera.com/zelda-a-link-to-the-past-gold-pack-swe...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Många nes spel är värda galet mycket, speciellt om dom är kompletta och i bra skick. Det här som jag stötte på senast på Tradera måste vara nån form av dåligt skämt eller liknande http://www.tradera.com/soul-blazer-mycket-fint-skick-super-ni... 69k? Troligtvis en 9:a för mycket, ändå lite lustigt.
Ang. Zelda Gold Pack så gick det en auktion för nån månad sen, http://www.tradera.com/zelda-a-link-to-the-past-gold-pack-swe...

Det gold packet gick faktiskt billigt, brukar vara betydligt dyrare.
Därför kallas tradera för ett lotteri då priserna går från 0 kr till 1000kr sen till 0 igen.

t.ex jag sålde icke scn spel för 300kr som är värda runt 100kr, sen nästa gång fick jag inte ens 100kr för samma spel.

EDIT: gå inte efter butikerna priser, finns inte en butik som har marknadsvärde i princip.
t.ex got2pair, lägger upp samma spel för x3 vad han betalade för det t.ex

Dom måste tjäna in sina utgifter samt tjäna på det helt och hållet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Någon som såg Tradera auktionen på R.C. Pro-Am II som 2014-09-21 såldes för 7470kr på Tradera? Det jag främst undrar är varför man inte kan se den avslutade auktionen eller gick affären aldrig igenom, någon som vet?

Jag vill minnas att det var en NES-R2-SCN (Bergsala) utgåva har jag rätt?
Det låter iofs troligast även om jag vet att US versionen även den är ganska värdefull men inte så pass?

Brukar inte R.C. Pro-Am II värderas till runt 5k för SCN och typ 2k för US utgåvan? Jag menar bara kassett samt manual har ju gått för så pass mycket som 3100kr på Tradera, dessutom så finns det en annan auktion där bara manualen har gått för typ 1300kr och även det på Tradera...

Till saken, jag vill nämligen minnas att det exemplar som såldes inte direkt var i något dunderskick (minnet sviker) men vad säger ni som såg auktionen?

I vilket skick skulle ni klassa detta exemplar? 9, 10 eller lägre?
http://www.tradera.com/item/300813/222027047/nes-cib-kirby-s-...
Länkade till detta exemplar utav Kirby's Adventure endast som referens, jag säljer alltså inte detta spel!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Om det skulle dyka upp Gradius V (5) eller annat gradius till ps2 är jag intresserad. handlarna tar ca 500kr för ett 5 i nyskick/oöppnat, även svärd spel eller likn. kan vara av intresse. Mv.h!/J

Permalänk
Medlem

På tal om unika spel. Jag sitter på Tradera och kollar pågående samt avslutade auktioner på de spel som jag har för att få en uppfattning om dess värde och upptäckte att Raiden 3 till PS2 (PAL) tydligen har ett värde på runt 2000kr men ska se om jag hittar mer info angående det. (:

Sitter ju även på ett komplett (CIB) R.C. Pro-Am II (Svensksålt) i likvärdigt skick som Kirby's Adventure som jag länkade till tidigare därav min fråga om vilket skick ni skulle klassat det (9-10?) så ganska kul ändå. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Avstängd

Angående Nintendo World Championship så gjordes det väl nyversioner av det som är värda typ en hundring?

Riktigt kul med såna här retrotrådar. Har själv ett snes undanstoppat hos mina päron med ett 20-tal toppspel.

Skickades från m.sweclockers.com