Permalänk
Medlem

Vad kör ni för win? Defender i win8+ är antivirus med. Läste att det var godkänt skydd för myndigheter (i USA?) lr ngt. Ej haft ngt problem hittills. Fick adware en gång men det har jag fått innan med avast, avg med. Men de lärde tvistar om adware e virus lr ej.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hoppsan, någon som har sand i trosorna? Förstår inte riktigt varför du surar ihop. Jag ville endast informera om att man får ett kompetent AV program gratis som kund hos Telia.
1. Denna text finns att hitta på Telias hemsida:
"Ett komplett skydd för din dator. Du får en fri prenumeration av Telia Säker surf när du beställer fast eller mobilt bredband från Telia.". Jag tolkar det som att man får F-secure gratis (kan dock ha missat något i det filstinta?).

Då missleder Felia sina kunder som vanligt. Jag surar till för att du ljuger för trådskaparen och för de andra som läser den här tråden. Telia Säker surf är verkligen inte 100% gratis. Felia använder ordet "fri" för att locka till fler personer. Det är ett av väldigt många fula knep som nästan alla företag använder sig av. Felia är det rätta namnet för dem.

Skrivet av Jink:

3. Argumenterar du för eller emot F-Secure? Med Telia är programmet gratis, och kunde mäta sig med betal-program...

Om Telia Säker surf-paketet nu är gratis, varför är min far tvingad att betala 39 SEK varje månad för det, och varför står det att säkerhetslösningen kostar 39 SEK per månad efter 1 år?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Då missleder Felia sina kunder som vanligt. Jag surar till för att du ljuger för trådskaparen och för de andra som läser den här tråden. Telia Säker surf är verkligen inte 100% gratis. Felia använder ordet "fri" för att locka till fler personer. Det är ett av väldigt många fula knep som nästan alla företag använder sig av. Felia är det rätta namnet för dem.

Om Telia Säker surf-paketet nu är gratis, varför är min far tvingad att betala 39 SEK varje månad för det, och varför står det att säkerhetslösningen kostar 39 SEK per månad efter 1 år?

"Ett komplett skydd för din dator. Du får en fri prenumeration av Telia Säker surf när du beställer fast eller mobilt bredband från Telia"
Är som sagt var inte helt med på vad som gäller, men som jag tolkar det där så får man en gratis prenumation när man beställer bredband. Det kan vara så att din far beställde innan detta erbjudande skapades? Inte en aning, men på vilket sett skadar det att informera om möjligheten att få ett kompenent AV program gratis?
Det finns absolut ingen anledning till att forsätta diskutera detta, du har uppenbarligen någon beef med Telia (vilket automagiskt gör F-Secure dåligt tydligen) och du är helt absurt lättstött.

För övrigt står detta längre ned på Telias sida:
"En prenumeration med Säker surf ingår när du har eller köper Telia Bredband eller Telia Mobilt bredband. Men har du flera datorer rekommenderar vi att du skaffar Säker surf Extra dator. Du behöver en prenumeration per dator. Observera att Säker surf Extra dator enbart kan beställas om du redan har Telias fasta bredband." Tolkar även det som att F-secure är gratis, men för att vara säker kan ju de som är intresserade kolla upp detta själva med Telias support.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Du vet inte om det är några andra säljer den för lika bra pris? Produkten verkar vara borttagen. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

"Ett komplett skydd för din dator. Du får en fri prenumeration av Telia Säker surf när du beställer fast eller mobilt bredband från Telia"
Är som sagt var inte helt med på vad som gäller, men som jag tolkar det där så får man en gratis prenumation när man beställer bredband. Det kan vara så att din far beställde innan detta erbjudande skapades? Inte en aning, men på vilket sett skadar det att informera om möjligheten att få ett kompenent AV program gratis?
Det finns absolut ingen anledning till att forsätta diskutera detta, du har uppenbarligen någon beef med Telia (vilket automagiskt gör F-Secure dåligt tydligen) och du är helt absurt lättstött.

För övrigt står detta längre ned på Telias sida:
"En prenumeration med Säker surf ingår när du har eller köper Telia Bredband eller Telia Mobilt bredband. Men har du flera datorer rekommenderar vi att du skaffar Säker surf Extra dator. Du behöver en prenumeration per dator. Observera att Säker surf Extra dator enbart kan beställas om du redan har Telias fasta bredband." Tolkar även det som att F-secure är gratis, men för att vara säker kan ju de som är intresserade kolla upp detta själva med Telias support.

Jag ringde nyss till Felia och pratade med dem om detta. Jag hade uppfattat det hela fel och du har uppfattat det helt rätt. Felia Säker Surf ingår i ens Internetavtal med Felia för en dator, men om man har fler datorer som man använda Felia Säker Surf på, så kostar det 39 SEK per månad. Om man inte har Internet från Felia, så kostar det 39 SEK per månad per datorenhet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Jag ringde nyss till Felia och pratade med dem om detta. Jag hade uppfattat det hela fel och du har uppfattat det helt rätt. Felia Säker Surf ingår i ens Internetavtal med Felia för en dator, men om man har fler datorer som man använda Felia Säker Surf på, så kostar det 39 SEK per månad. Om man inte har Internet från Felia, så kostar det 39 SEK per månad per datorenhet.

Men man får bara F-Secure om man har dom som bredbandsleverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Du vet inte om det är några andra säljer den för lika bra pris? Produkten verkar vara borttagen. :/

Mitt tips om du nu måste ha f-Secure så betala 300kr för det paket som är enbart antivirus och använd Windows egna brandvägg så kostar det dig knappt 30kr/månad och så har du samma skydd som Telia vill ge dig fast du är nu istället fri till att använda något annat. Gissar på att man binder sig rätt hårt med Telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Super, ta och kolla om inte din pappa borde kunna slippa undan den där kostnaden på 39 SEK per månad då. 39 kr kanske inte är så mycket, men många bäckar små! Håller för övrigt med om din åsikt om Telia, alltid dyrast och alltid längst hastighet!

Skrivet av iColt3n:

Ja, tyvärr. Så du får ställa det mot priset+prestandan för BitDefender och Kaspersky (de två som verkar ligga i topp). Det enda jag kan tipsa om i läget är att Bitdefenders gränssnitt tydligen kan vara lite knepigt (enligt bekanta, ej personlig erfarenhet) medan F-Secure (enligt mig) har ett mycket lätt förståeligt gränssnitt. Hoppas du hittar något du blir nöjd med, tror inte att man kan gå väldigt fel med någon av dessa tre.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Kan man köpa produkten två gånger för att få 2 år på en gång?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men det finns ju Avira free också.

Testade att ladda hem denna och den verkar mycket kompetent. Bland annat med många inställningar som inte är vanligt bland free ware. Har fått toppbetyg av både AV-test, AV-comparatives och PC-mag.
http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus

Permalänk
Inaktiv

Har uppstått ett litet problem, eller ja många. Bitdefender blockerar alla mina program/spel, vad gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriousproblems:

Har uppstått ett litet problem, eller ja många. Bitdefender blockerar alla mina program/spel, vad gör jag?

Sätt den på Autopilot. Jag har inte haft några problem alls...

Permalänk
Medlem

Många som säger att Windows Defender duger gått.

Windows Defender är inte något Antivirus-program för tusan.
Det är ett Anti-spywareprogram som söker efter malware, den letar inte efter virus.

Så ni som har Windows Defender och tror ni är skyddade mot virus får nog tänka om!

EDIT

Från MS själva:

Citat:

Vad är skillnaden mellan Microsoft Security Essentials och Windows Defender?

Microsoft Security Essentials är ett program mot skadlig kod, vilket innebär att det identifierar och skyddar din dator mot mängder av skadliga program, bland annat virus, spionprogram och andra oönskade program. Windows Defender, som installeras automatiskt tillsammans med Windows, är ett program som identifierar och stoppar spionprogram. Om du vill ha mer information om Windows Defender går du till Windows Defender-webbplatsen.

Citat:

Q: How is Microsoft Security Essentials different from Windows Defender (XP/Vista/7)?

A: Windows Defender on XP/Vista/7 detects and removes known spyware only. It is not designed to protect against the full breadth of malicious software, and specifically does not prevent viruses, worms, Trojans, and other malicious software from infecting your machine.

Fast i Windows 8 och uppåt så är det visst så att Defender även innehåller Antivirus-funktion

Citat:

Q: Can I install Microsoft Security Essentials on Windows 8?
A: No.
"Windows 8 *already* has a full antivirus/antimalware product installed. Windows Defender on Windows 8 is more like MSE than like Windows Defender on older versions of Windows.

See: http://experts.windows.com/w/experts_wiki/163.aspx

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Många som säger att Windows Defender duger gått.

Windows Defender är inte något Antivirus-program för tusan.
Det är ett Anti-spywareprogram som söker efter malware, den letar inte efter virus.

Så ni som har Windows Defender och tror ni är skyddade mot virus får nog tänka om!

EDIT

Från MS själva:

Fast i Windows 8 och uppåt så är det visst så att Defender även innehåller Antivirus-funktion

Så Windows 8.1 har allt som behövs för att skydda datorn till 100% - Mot allt?

Permalänk
Medlem

Man kan väl misstänka att även om MS vill att det ska vara så skadar det inte att tänka till en gång extra angående var på internet du styr din browser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Keeper of Traditions

Absolut inte.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.