The Pirate Bay måltavla i polistillslag

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Så om du tycker en lag är felaktig så blir den ogiltig enligt dig? Det är också ett sätt att se på det.

Tror inte du har läst vad han har skrivit, Gemene man är mer eller mindre än majoriteten. Så du skulle tycka det är okej med dödsstraff för "Jaywalking" även fast mer än 90% av befolkningen inte tycker det?

Lagar sätts till stor del av folkets tycke för om folket inte håller med då kommer de inte följa lagen och då måste man trycka ner folket som i en diktatur för att de ska "följa" tyst och göra sitt, fast vad vet jag, du kanske tycker om diktaturer?

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det tvivlar jag starkt på eftersom både film och skivbranschen har börjat skicka med koder för digital nedladdning när du köper skivor eller film för att du ska kunna se film eller lyssna på musik på bärbara uppspelningsmedier

Fast det är ju kopior de ger ut det här handlar om att alla som tar ner en sak illegalt förr eller senare betalar för den i fullpris. Där de kan kränga pengar så gör de det, kolla bara på patent krigen där bolagen krossar enstaka personer som var först med en uppfinning för sin egen vinning och alla andra kan lika gärna dö och de rör dem inte i ryggen, mycket olagligheter där med. Om du förväntar dig att betala "tillräckligt" är nog för media industrin då har du inte följt den särskilt länge. Allt som inte sår alla försäljnings rekord är en besvikelse.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja och piraterna vill att man ska tycka synd om dom när det kommer motgångar. Att kunna sno saker utan konsekvenser är det som spelar roll för dessa personer.

Piratkopiera heter det annars är det en helt annan definition. De som skriker mest är mediebolagen, lite som i South Park där det var så synd om alla multimiljadärer då de var tvungen att skära ner och inte ha ett privat Boeing 747 utan bara ett lyx jet för saker de inte ens kan veta om de förlora pengar på det eller inte.

Man får inte ens göra sin röst hörd och vilja ha bättre tjänster för då är man automatiskt en tjuv. Sen att piratgrupper och PP har en tendens att vara super gnälliga är ju för att inge vill lyssna eller ta något på allvar, undrar hur många som ens tog SOPA på allvar efter allt skrikande eller Net Nutrality?

Edit: Sen finns det ju alltid idioter som vill att man ska tycka synd om dem vad som än händer och vad dem än har gjort, men de är relativt lätta att ignorera samt brukar deras argument vara riktigt korkade, lite svårare att ignorera uttalanden från hundratals multimiljon bolag som slänger pengar på deras press oavsett om de har rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Man får inte ens göra sin röst hörd och vilja ha bättre tjänster för då är man automatiskt en tjuv.

Klart man får, inget fel i att protestera. Så länge du gör det rätt, många gör det fel.
Jag har inget emot att vi får bättre tjänster för film och spel, men att använda det som ursäkt för att få piratkopiera är bara fel. Och tycker du inte det är okej med högt uppsatta inom företag (som existerar för att tjäna pengar) blir rika så har du tyvärr valt fel värld att leva i.
Men nog tjatat om detta vi har olika åsikter och det spelar ingen roll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Klart man får, inget fel i att protestera. Så länge du gör det rätt, många gör det fel.
Jag har inget emot att vi får bättre tjänster för film och spel, men att använda det som ursäkt för att få piratkopiera är bara fel. Och tycker du inte det är okej med högt uppsatta inom företag (som existerar för att tjäna pengar) blir rika så har du tyvärr valt fel värld att leva i.
Men nog tjatat om detta vi har olika åsikter och det spelar ingen roll.

Jag piratkopierar saker ofta som jag redan äger men har blivit skadat, tjänsten de var på har förstört den mm. Så om de tycker det är fel att jag "reparerar" något digitalt jag äger och får använda kan de gå och dö.

Nej jag tycker inte alltid det är okej med personer som är översittare och utnyttjar personer till höger och vänster och behöver inte följa lagar för de har tillräckligt med pengar så de kan hyra CIA i sin egen ficka och skuldbelägga hela länder för något enstaka personer gör. Nej jag är inte så förtjust i den 1% makt hierarki vi lever i idag och nej jag har inte valt ett piss, inte direkt som jag kan sticka till Jupiter och leva där om jag känner för det eller byta dimension. =P

Jag försvarar inte "standard" piratandet men jag väljer mer att attackera bolagen som har lösningen i sina händer och fickor men väljer hellre att jaga spöken och trampa på så många de kan på vägen dit och beter sig som en femåring vars godis har blivit stulet.

Nej jag är absolut inte för piratkopiering för det funkar inte men jag är inte för bolagen heller och att saker sälla är svart och vitt.

Den är mina "5 cents" i alla fall =P

Permalänk

Om jag vill låna ut något jag köpt till 10 miljoner människor får jag göra det. Men sker det digitalt är jag tjuv? Märkligt resonemang. Sålänge personen i fråga raderar filmen efter att ha sett den är det smma sak.
Piratpartiet ftw

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Att många tjänar pengar på piratkopiering vet jag... men att någon förlorat pengar på det finns det väl inga belägg för?

Nja, det är ganska allmänt vedertaget att piratkopiering av märkeskläder, väskor och elektronik orsakar förlorad försäljning, och därmed faktiska förluster. Att någon lider ekonomisk förlust pga fildelning, är mer debaterbart. De undersökningar som gjorts pekar åt alla olika håll, och märkligt nog är trenden att när beställaren hör till media branschen så är det grova förluster förknippade med fildelningen, medan statliga och universitetsstudier snarare pekar på ingen, eller rent av positiv ekonomisk effekt av fildelningen.
Ingen har egentligen lyckats "bevisa" varken eller, men att studierna ger så olika resultat är... intressant.
B!

Edit

Skrivet av Verminator:

Om nu dessa 10 miljoner kan räknas som dina närmaste. xD För det är väl så lagen är formulerad va? Att man får låna ut en film till sina närmast anhöriga/vänner.

Det har ju gjorts sociala experiment med "kom till plats X så ger vi bort kopierade skivor till varandra" där fullständiga främlingar presenterar sig, skakar hand, och byter skivor. Allt tydligen helt lagligt, eftersom det varit utannonserat långt i förväg, och ingen har ingripit mot det... Definitionen "vänner" säger ju egentligen inget om hur länge och bra man måste känna varandra.

Det mer spännande är ju hela konceptet "privatkopiering" kontra "piratkopiering". Jag får lob att kopiera en skiva jag äger. Eftersom förlagan är laglig, är kopian också det. Jag kan nu låna ut, kopian, eller originalet, till någon som kopierar den. Deras kopia kommer även den vara laglig, eftersom skivan de lånade var laglig. När de i sin tur lånar ut sin kopia till någon, kan även denna kopiera skivan helt lagligt. Det går alltså att kopiera samma skiva i all evighet, och hur många led som helst, helt lagligt. Men att tanka samma skiva från nätet, som en piratkopia, det är olagligt. Oavsett om den som står för materialet har en laglig förlaga eller ej.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tycker alla ska ta en titt på detta blogginlägg skrivet av TPB f.d talesman Peter Sunde http://blog.brokep.com/2014/12/09/the-pirate-bay-down-forever/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasted Hobbit:

Är det då bra att om man är stor konsument måste presumera på runt 50 tjänster och alla är lite halvskit? Måste finnas en bättre lösning.....

Det finns en bättre lösning, sluta kolla på TV och börja leva.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Att många tjänar pengar på piratkopiering vet jag... men att någon förlorat pengar på det finns det väl inga belägg för?

Får gärna hänvisa till källa.

Det är inte direkt kvantfysik att se en helhetsbild, men med skygglappar på för att rättfärdiga något man själv stöttar så kan det vara svårt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte direkt kvantfysik att se en helhetsbild, men med skygglappar på för att rättfärdiga något man själv stöttar så kan det vara svårt

Ironin är väl att sällan har det varit lika träffande för avsändaren som för mottagaren.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så den riktiga Thepiratebay är nu nere för alltid så man kan säga R.I.P eller?

EDIT:

Om jag har fattat rätt så drivs tpb genom 21 olika virtuella maskiner som kan flyttas runt bland olika leverantörer. Det finns en lastbalanserare som maskerar vad de virtuella maskinerna gör. http://feber.se/pc/art/309973/s_hller_sig_the_pirate_bay_fly/

Läste någon som trodde att det var lastbalanseraren som har blivit nertagen. Alltså finns troligtvis resten av sidan kvar uppe i "molnet" men de virtuella maskinerna kan inte nås. Det tar nog inte allt för lång tid innan den kommer upp igen. De vill nog bara vara säkra på att det blir säkert innan man öppnar igen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bazisten:

Så den riktiga Thepiratebay är nu nere för alltid så man kan säga R.I.P eller?

EDIT:

Om jag har fattat rätt så drivs tpb genom 21 olika virtuella maskiner som kan flyttas runt bland olika leverantörer. Det finns en lastbalanserare som maskerar vad de virtuella maskinerna gör. http://feber.se/pc/art/309973/s_hller_sig_the_pirate_bay_fly/

Läste någon som trodde att det var lastbalanseraren som har blivit nertagen. Alltså finns troligtvis resten av sidan kvar uppe i "molnet" men de virtuella maskinerna kan inte nås. Det tar nog inte allt för lång tid innan den kommer upp igen. De vill nog bara vara säkra på att det blir säkert innan man öppnar igen.

Domänen skall ju uppdateras också. Jag gissar att domän-namnet inte kan uppdateras då "ägaren" till domänen inte går att få tag på. Eller någon annan som kan fixa det.
Så jag gissar att det finns en bunt virtuella servrar och lastbalansering uppe, men ingen kan nå servrarna på grund av den icke uppdaterade domänen. Det är kanske möjligt att nå TPB om någon känner till de korrekta uppdaterade IP-adresserna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja men jag pratar ju om någonting i USA, inte i Sverige var jo du har rätt skulle kallas miljarder..

Så för att du pratar om någonting i USA så ska enskilt utvalda ord vara på engelska t.ex. miljarder ska skrivas "biljoner"? Det resonemanget är helt främmande för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Hm, precis som många har sagt, grattis polisen ni har tagit ner en sajt som har vid det här läget replikerats till miljoner. Jag förstår från en artists synvinkel hur skit torrenting är men från typ Hollywood's synvinkel så pallar jag nog ingenting.

T.ex. Avatar från 2009 kostade för Hollywood sisådär 230 millioner dollar medan box office drog in lite på 2 biljoner dollar, hur kan det då vara så otroligt farligt om t.ex. 7 millioner människor bestämmer sig för att inte köpa en biljett till bion och istället torrenta.?

Jag förstår inte alls ur en artists synvinkel och de flesta artister är inte emot det, däremot är skivbolagen det, artisterna tjänar inte mycket på skivförsäljning, de tjänar på merch och att spela live.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag förstår inte alls ur en artists synvinkel och de flesta artister är inte emot det, däremot är skivbolagen det, artisterna tjänar inte mycket på skivförsäljning, de tjänar på merch och att spela live.

Och vad om de artisterna som inte har ett kontrakt med ett skivbolag?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Så för att du pratar om någonting i USA så ska enskilt utvalda ord vara på engelska t.ex. miljarder ska skrivas "biljoner"? Det resonemanget är helt främmande för mig.

Nä du var nog helt enkelt ute i dimman och cyklade i cirklar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det finns en bättre lösning, sluta kolla på TV och börja leva.

Så din lösning är att inte konsumera alls? Skumt, vad gör du på sweclockers om du inte konsumerar något? Kanske du bygger ihop saker hemma från scratch? Skämt åsido, vad jag gör på min fritid är upp till mig och jag söker efter något som är lagligt och knappast omöjligt, Jag konsumerar saker från hela världen och många har egna publishers så om alla skulle köra egna tjänster skulle det vara värre än tv kanaler och deras paket priser som var den största anledningen till att jag sluta kolla på tv.
Spel bolagen har börjat fatta det och vill sälja så mycket som möjligt över allt samtidigt vilket är bra men de har även en tendens att släppa spel med trasig DRM som gör spelen ibland ospelbara.

Samt vad mena du med sluta kolla på TV? Jag har inte aktivt kollat på TV sedan 2006 och då var de bara Simpsons som gällde och de var 2003 senast jag kollade aktivt på annat än de på TV så dit argument är trasigt to say the least.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Och vad om de artisterna som inte har ett kontrakt med ett skivbolag?

För dem är torrent ÄNNU bättre, de flesta av dem lägger t.o.m upp sina alster själva som torrents för att få ut sin musik

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna länk verkar funka för Piratebay
XXXXXXXXXXXXXXX

Verkar vara många fejksidor uppe vet ej hur jag ramlade in på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPe:

Denna länk verkar funka för Piratebay http://torrent.social/

Ytterligare en fejksida / gammal proxy / en som vill göra sig stora och använda The Pirate Bay som namn....

The Pirate Bay är inte uppe, de sidorna som finns uppe och har The Pirate Bays utseende är inte riktiga The Pirate Bay, utan bara försöker göra sig stora med att nyttja ett välkänt namn.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrPe:

Denna länk verkar funka för Piratebay http://torrent.social/

Använd INTE den sajten. Den använder högst suspekta molnlagringstjänster för torrent-filerna. Vissa kräver "premiumkonto".
Gissa vad som händer med ert bankkonto efter att ni betalat den "billiga årsavgiften"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Använd INTE den sajten. Den använder högst suspekta molnlagringstjänster för torrent-filerna. Vissa kräver "premiumkonto".
Gissa vad som händer med ert bankkonto efter att ni betalat den "billiga årsavgiften"

Bra där! Jag tog bort länken från mitt inlägg så inte någon ska luras dit. Jag testade bara bläddra runt lite och det såg normalt ut, har inte försökt ladda ner nått.

Permalänk
Medlem

Men det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

• Vad avser varan så har butiksinnehavaren betalt pengar för varan. Pengar som han nu blir av med i och med att du snor hans vara.

• Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Men det är en stor skillnad mellan att tanka ner en film från en fildelningssajt och att sno en vara i en butik:

• Vad avser filmen så ”snor” du inte från någon som har betalt för den. Ingen blir vare sig rikare eller fattigare för att du tankar ner filmen. Indirekt kan de bli det om du väljer att tanka ner filmen istället för att t ex hyra den. Men om du tankar ner en film som du inte hade tänkt hyra/köpa så har du egentligen inte orsakat någon förlust för någon överhuvud taget. Är det då stöld?

Det beror helt på vilket avtal butiken har med distributören, antagligen så har butiken en kredit hos distributören och då är den inte betald, vidare så kan det vara distributören som betalar butiksinnehavaren (hyr en bit golvyta) för att få ställa saker de vill sälja i innehavarens butik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det beror helt på vilket avtal butiken har med distributören, antagligen så har butiken en kredit hos distributören och då är den inte betald, vidare så kan det vara distributören som betalar butiksinnehavaren (hyr en bit golvyta) för att få ställa saker de vill sälja i innehavarens butik.

Förvisso. Men någon blir av med pengar när du snor en riktig vara. Till skillnad från en nerladdad film där ingen faktiskt blir av med pengar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Förvisso. Men någon blir av med pengar när du snor en riktig vara. Till skillnad från en nerladdad film där ingen faktiskt blir av med pengar.

.

Klart de förlorar pengar om du laddar ner en film olovligen och tittar på, de förlorar pengar du förväntades att betala för att titta på den som du hade betalat ifall internet och torrents inte existerat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Klart de förlorar pengar om du laddar ner en film olovligen och tittar på, de förlorar pengar du förväntades att betala för att titta på den som du hade betalat ifall internet och torrents inte existerat.

Nja, de förlorar inte en enda krona egentligen, för om den inte hade laddats ner så hade den lånats av en bekant, eller fått en kopia av den från en bekant (privatkopiering).

Så vill man hårdra det så kan man helt lagligt dela med sig av en kopia på en film, musikcd, eller annat till bekanta via torrent, ftp, http, skype eller vilken sorts överföring som helst utan att de är olagligt.

Så att tanka ner en film, musikcd eller annat är inte annorlunda än att få en kopia i handen av en bekant egentligen.

Så bara för att man ser en film betyder det inte att den skulle köpts, och bara för att man tankarner en film/skiva så betyder inte det att det är olagligt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nja, de förlorar inte en enda krona egentligen, för om den inte hade laddats ner så hade den lånats av en bekant, eller fått en kopia av den från en bekant (privatkopiering).

Så vill man hårdra det så kan man helt lagligt dela med sig av en kopia på en film, musikcd, eller annat till bekanta via torrent, ftp, http, skype eller vilken sorts överföring som helst utan att de är olagligt.

Så att tanka ner en film, musikcd eller annat är inte annorlunda än att få en kopia i handen av en bekant egentligen.

Så bara för att man ser en film betyder det inte att den skulle köpts, och bara för att man tankarner en film/skiva så betyder inte det att det är olagligt.

Så du känner alla som du tankar ifrån? Och en bekant får du INTE ge en kopia över huvud taget

"Kopiering för privat bruk är tillåtet när meningen med kopieringen är att tillgodose ett rent personligt intresse eller behov.

Du får till exempel kopiera en del av en bok, ett nothäfte, en låt (musikfil) eller ett sånghäfte och ge till din bästa kompis, ditt syskon, dina föräldrar, din partner och dina barn, men i princip inte till någon annan. Dessa kopior får endast användas i privata sammanhang, till exempel i hemmet. Observera att du till exempel inte får ge en kopia till en kollega, en kurskamrat, en medlem i din kör, en bandkompis eller en avlägsen släkting. Du får inte heller, utan tillåtelse från musikskaparna själva eller deras musikförlag, lägga ut noter och/eller sångtexter på till exempel webbsidor, sociala medier eller intranät."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Så du känner alla som du tankar ifrån? Och en bekant får du INTE ge en kopia över huvud taget

"Kopiering för privat bruk är tillåtet när meningen med kopieringen är att tillgodose ett rent personligt intresse eller behov.

Du får till exempel kopiera en del av en bok, ett nothäfte, en låt (musikfil) eller ett sånghäfte och ge till din bästa kompis, ditt syskon, dina föräldrar, din partner och dina barn, men i princip inte till någon annan. Dessa kopior får endast användas i privata sammanhang, till exempel i hemmet. Observera att du till exempel inte får ge en kopia till en kollega, en kurskamrat, en medlem i din kör, en bandkompis eller en avlägsen släkting. Du får inte heller, utan tillåtelse från musikskaparna själva eller deras musikförlag, lägga ut noter och/eller sångtexter på till exempel webbsidor, sociala medier eller intranät."

Jo, till en nära bekant får man ge enstaka kopia.

"Privatkopiering är en populär term för den kopiering som är tillåten att företa på annars upphovsrättsligt skyddade verk. Förutsättningarna för att få privatkopiera anges i 12§ upphovsrättslagen. Exempel på privatkopiering kan vara att göra en kopia av en CD-skiva att använda i bilen, att lägga över musikfiler på sin MP3-spelare eller dator, eller att spela in ett program från TV. Man har inte rätt att vidare distribuera privatkopierat material mer än i en mycket begränsad omfattning (exempelvis till en enstaka vän)."

Visa signatur