Krångel med ID osv.

Permalänk

Postombud är roliga, men liten kort historia : blev av med körkortet på grund av kommunikations fel med läkaren (har diabetes typ 1), snutarna plocka kortet från mig och skickades till trallallastyrelsen.
Nya papper skickades in och körkortet kom till postombud i lilla skit hålan jag stod skriven i..
Men dom kräver att jag ska ha id handlingar för att få ut körkortet, bad farsan komma med för att intyga, men nej.
Lite snack med trallallastyrelsen och fick reda på att det är bara hämta papper från skatteverket, personuppgifter tror jag det var.

Nu till det lustiga, mig känner dom väl på ICA, men jag bor i en annan stad och har inte tid att hämta ut mitt körkort och ber då en vän hämta ut det åt mig.
Jodå det gick bra, han hämtade mitt körkort utan problem.

Vilket säkerhet vi har, jag får inte hämta mitt körkort fast jag har min farsa med som kan intyga att det är jag, men en vän som inte ens bor i hålan fick hämta ut mitt körkort med ett A4 papper med en stämpel och text på...

Varför förfalska id handlingar när det är bara att skicka efter nya äkta och hämta ut dom utan kontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag tror trots allt den snabbaste vägen är att kontakta polismyndigheten asap och fixa tillfällig id handling om du inte lyckas nästa försök. Att kontakta inet osv lär ta tid och krävas att paketet ska skickas tillbaka och sen skickas ut igen.

Har snackat med Inet, dom kan bara byta namn på mottagaren medans paketet ligger kvar och det behöver inte skickas tillbaka Det tar ca. 2 arbetsdagar bara.

Tror inte det finns "tillfälligt ID" bara tillfälligt pass och det kostar 890 spänn så det är inte ett alternativ.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Postombud är roliga, men liten kort historia : blev av med körkortet på grund av kommunikations fel med läkaren (har diabetes typ 1), snutarna plocka kortet från mig och skickades till trallallastyrelsen.
Nya papper skickades in och körkortet kom till postombud i lilla skit hålan jag stod skriven i..
Men dom kräver att jag ska ha id handlingar för att få ut körkortet, bad farsan komma med för att intyga, men nej.
Lite snack med trallallastyrelsen och fick reda på att det är bara hämta papper från skatteverket, personuppgifter tror jag det var.

Nu till det lustiga, mig känner dom väl på ICA, men jag bor i en annan stad och har inte tid att hämta ut mitt körkort och ber då en vän hämta ut det åt mig.
Jodå det gick bra, han hämtade mitt körkort utan problem.

Vilket säkerhet vi har, jag får inte hämta mitt körkort fast jag har min farsa med som kan intyga att det är jag, men en vän som inte ens bor i hålan fick hämta ut mitt körkort med ett A4 papper med en stämpel och text på...

Varför förfalska id handlingar när det är bara att skicka efter nya äkta och hämta ut dom utan kontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att posten har blivit mycket hårdare med ID på senare dagar. Men det där att man måste ha ID när man ska hämta ut sitt körkort är så jävla skevt, har ju varit så läänge, man tycker ju att dom borde inse att det är ett jävla skevt fel i systemet, spec. om man ska ha med någon nära som ska legitimera en så säger dom: "Nej." ....

EDIT: J*vligt gött att det löste sig för dig iallafall

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

@TS: Kontakta säljaren och be dem skicka en "Begäran om ändrat förfogande" till Posten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av onYYx:

Han sa att jag även va tvungen att ha giltig ID även fast någon var med mig(???).

har du en förälder eller målsman med giltigt id så räcker det. Var så jag fixade nytt pass när mitt gamla hade gått ut....

Permalänk
Avstängd

Nåt liknande hände mig med...Jag hade beställt en tröja på postförskott och jag hade totalt glömt bort att mitt ID-kort hade gått ut för nån dag sedan...Stamkund som jag är på utlämningsstället och 90% av de som jobbar där känner mig...Även tjejen som skulle överlämna paketet till mig känner mig...men 2 dagar för gammalt ID är tvärstopp...Det är så mycket bedrägerier i Sverige just nu så personalen kan förlora jobbet om de lämnar ut paket utan giltigt leg.

Ringde och förklarade detta för företaget jag hade beställt ifrån och de var snälla som tog bort straffavgiften för utebliven upphämtning. Blir en ombeställning så en polare kan hämta ut tröjan till mig istället medans ett nytt ID-kort tillverkas i 5 dagar.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden så jag ber om ursäkt om något redan har skrivit det, men det enda som kollas när de scannar leget är att namnet stämmer. Så i teorin kan du egentligen skriva ut en streckkod som innehåller ditt namn på ett papper och låta postkillen scanna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Har inte läst igenom tråden så jag ber om ursäkt om något redan har skrivit det, men det enda som kollas när de scannar leget är att namnet stämmer. Så i teorin kan du egentligen skriva ut en streckkod som innehåller ditt namn på ett papper och låta postkillen scanna det.

Hos mig så scannar dom inte, utan dom kollar på själva ID kortet/passet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Hos mig så scannar dom inte, utan dom kollar på själva ID kortet/passet

Samma här, endast körkort de scannar.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rosapoP:

be dem hålla kvar paketen och skaffa idkort så fort som möjligt? känner du någon personal i butiken personligen som kan styrka?

skriv en fullmakt åt en en släkting(gärna äldre) och be dem hämta ut paketet?

Fullmakt? Räcker med mottagarens leg om man ska hämta ut nån annans paket, om det inte är en försändelse som enbart kan lösas ut av mottagaren själv (t ex när man får nytt körkort).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Appel99:

Har inte läst igenom tråden så jag ber om ursäkt om något redan har skrivit det, men det enda som kollas när de scannar leget är att namnet stämmer. Så i teorin kan du egentligen skriva ut en streckkod som innehåller ditt namn på ett papper och låta postkillen scanna det.

Även i teorin, likväl som i praktiken, är ett papper med en utskriven streckkod inte ett giltigt leg.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AlvarBerglind:

har du en förälder eller målsman med giltigt id så räcker det. Var så jag fixade nytt pass när mitt gamla hade gått ut....

Det är inte samma regler för att hämta ut pass/id hos polisen som när man ska hämta ut paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Inlägg sammanfogade, använd [Redigera] eller [Citera flera].
Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

har du en förälder eller målsman med giltigt id så räcker det. Var så jag fixade nytt pass när mitt gamla hade gått ut....

Funkar ej. Min morfar var med mig men jag var även tvungen att ha giltigt leg.
Tror det är lite olika från ombud till ombud.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onYYx:

Funkar ej. Min morfar var med mig men jag var även tvungen att ha giltigt leg.
Tror det är lite olika från ombud till ombud.

Nej, postens regler gäller överallt.