Sänkt FreeBSD server, inget tangentbord

Permalänk
Medlem

Sänkt FreeBSD server, inget tangentbord

Tjenare!

Jag har lyckats sänka min server och har inget tangentbord tillgängligt. Felet jag får är följande:

Trying to mount root from zfs:zroot/ROOT/default [],,, Mounting from zfs:zroot:/ROOT/default failed with error: unknown file system.

Jag har lyckas sabba någonting i någon konfigurationsfel. Här tänker man ju att var bra att jag kör ZFS, då kan jag ju bara göra en rollback. Desvärre har jag inget tangentbord till fanskapet. Detta kan jag tex lösa genom att skapa en FreeBSD memstick och aktivera nätverk på den och sedan SSHa in fixa och dylikt med zpoolen. Problemet är att jag sitter med en mac, jag kan inte boota upp denna memstick och ändra detta. Jag undrar om ni har förslag på någon memstick jag kan boota upp servern med, som jag kan SSHa in i och köra en rollback på mitt filsystem. Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Jag har lyckas sabba någonting i någon konfigurationsfel.

Det är inte så att du uppgraderade pool versionen (zpool upgrade zroot) och glömde/missade uppdatera boot code?

Permalänk
Medlem

Tjena! Nej zpoolen är orörd, var dock inne och pillade i boot/loader.conf.

Testade att köra med en memstick en gång (fick låna grannens T bord i 5 min), gick bra att importera zroot. Dock när jag skulle utföra något zfs/zpool kommando fick jag felmeddelande om att zfs inte fanns typ. Det var lite skumt. Tänkte då att jag skulle konfigurera så att jag kunde köra via nätverket mot USB stickan. I och med att zfs strulade tänkte jag att man kanske behövde slänga in det i rc.conf etc. kldload zfs gick inte. När jag startade om sedan gick det dock inte att SSHa in ändå. Gjorde enligt följande (På usb stickan då):

# mount -rw / # echo 'ifconfig_bge0="DHCP"' >> /etc/rc.conf # echo 'sshd_enable="YES"' >> /etc/rc.conf # echo 'zfs_enable'="YES"' >> /etc/rc.conf # echo 'zfs_load'="YES"' >> /boot/loader.conf # echo 'PermitRoolLogin yes' >> /etc/ssh/sshd_config # passwd <- och ändrade lösenord så att jag kan SSHa in

Kunde dock inte komma åt via nätverket sen ändå, verkar som att sshd inte körs igång.

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett tangentbord och köre ZFS rollback, nu lirar det find. Fick boota med old kernel också.

Ser nu att man kan uppdatera sina zpooler, är det något man vågar göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Fick tag på ett tangentbord och köre ZFS rollback, nu lirar det find. Fick boota med old kernel också.

Ser nu att man kan uppdatera sina zpooler, är det något man vågar göra?

Jag gjorde det efter jag uppdaterat till 10.1, uppdaterade boot code:n men inte vågat reboota än
I retrospektiv hade det känts lite bättre att köra gpart list/show före zpool uppdateringen för att vara på den säkra sidan. Har du t.ex. en systempool och en lagringspool kan du nog uppdatera lagringspoolen med gott samvete.

Permalänk
Medlem

Fan, har ju två servrar. Den ena gick det att köra en rollback, vet dock inte om det var det som gjorde eller om jag valde en äldre kernel. Körde en rollback, o sen såg jag att jag kunde välja en äldre kernel o så gjorde jag det, så fungerade det.

Inget av detta fungerar dock på den andra (fick tillgång till den nu). Har du något förslag på hur jag lösa detta? Hur gick det med din uppdatering?

Är lite sugen på att slänga in ubuntu server på en av dem, dels har man två olika system (= man lär sig mer), och jag lär inte lyckas sänka båda på samma sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Fan, har ju två servrar. Den ena gick det att köra en rollback, vet dock inte om det var det som gjorde eller om jag valde en äldre kernel. Körde en rollback, o sen såg jag att jag kunde välja en äldre kernel o så gjorde jag det, så fungerade det.

Inget av detta fungerar dock på den andra (fick tillgång till den nu). Har du något förslag på hur jag lösa detta? Hur gick det med din uppdatering?

Är lite sugen på att slänga in ubuntu server på en av dem, dels har man två olika system (= man lär sig mer), och jag lär inte lyckas sänka båda på samma sätt

Är det samma fel på server2 och det blev borked efter uppgradering av FreeBSD eller har du bara plippat i conf-filer? Om jag inte missminner mig kör du väl custom kernel också?

Blev en ofrivillig omstart av servern efter strömavbrott för min del, aset bootade iallafall så uppdateringen av boot code verkar ha fungerat.