SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Räcker 1200W

Kommer köra 295x2 och helst 2st 290x i min burk med en 5930k, inte just nu men i framtiden. Frågan är räcker 1200W till detta. Internet verktyg råder 1600W minimum. Om det inte går, hur många 290x till kan jag stoppa in utöver mitt 295x2 med 1200W? Har läst blandat och beslutade därför att det är bäst att bara fråga. Som jag har förstått/upplever det bör 1200W räcka till 295x2 + ett 290x men inget mer utöver det. Jag kommer belasta grafikkorten till fullo så räkna inte med "du kommer troligen inte använda all kraft samtidigt".

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

"Internet".... enligt sweclockers test så behöver 295x2 750W minst. skit i sånna hemsidor som "räknar ut" hur mycket datorn drar med en felmarginal på 500W

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

"Internet".... enligt sweclockers test så behöver 295x2 750W minst. skit i sånna hemsidor som "räknar ut" hur mycket datorn drar med en felmarginal på 500W

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7041?k=404fda716fa0b...

Till ett 295x2 räcker det men när han lägger till 2 st 290x på det också så blir det gränsfall att det räcker. Kan fungera, men om du vill vara på säkra sidan så är det 1600W som gäller.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk

Får fram 1270W max med Outervision's räknare med 295x2 samt 2x 290X. Vet ju dock inte hur du tänker med vattenkylning etc. Sånt kan ju också dra lite extra. Dock väldigt lite i jämförelse, naturligtvis.

Får man vara nyfiken och fråga vad du ska göra med datorn? Någon typ av OpenCL-programmering eller så? Jag tänkte bara att om inte OpenCL är just den egenskap du är ute efter så lär ju nVidia-kort dra bra mycket mindre ström.

Edit: Som flera andra också sagt, dessa räknare är ju inte alltid mycket att lita på, men ändå lär du gå över 1200W ganska fort med praktiskt taget 4 kort i burken, så det vore förmodligen lämpligast att sikta på 1500/1600 för att driva monstret.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Får fram 1270W max med Outervision's räknare med 295x2 samt 2x 290X. Vet ju dock inte hur du tänker med vattenkylning etc. Sånt kan ju också dra lite extra. Dock väldigt lite i jämförelse, naturligtvis.

Får man vara nyfiken och fråga vad du ska göra med datorn? Någon typ av OpenCL-programmering eller så? Jag tänkte bara att om inte OpenCL är just den egenskap du är ute efter så lär ju nVidia-kort dra bra mycket mindre ström.

Edit: Som flera andra också sagt, dessa räknare är ju inte alltid mycket att lita på, men ändå lär du gå över 1200W ganska fort med praktiskt taget 4 kort i burken, så det vore förmodligen lämpligast att sikta på 1500/1600 för att driva monstret.

Japp OpenCL och även om jag vet att Nvidia har bättre prestanda per watt så är det endast deras quadro serie och titan kort som har existerande FP64 prestanda. Både deras quadro serie (förståligare än titan) och deras titan kort är överprisade och därför inte direkt så intressanta.

Så 1600W är det jag ska sikta mig in på. Tack för informationen

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Japp OpenCL och även om jag vet att Nvidia har bättre prestanda per watt så är det endast deras quadro serie och titan kort som har existerande FP64 prestanda. Både deras quadro serie (förståligare än titan) och deras titan kort är överprisade och därför inte direkt så intressanta.

Ah, då förstår jag Japp, AMD är nästan enda vettiga alternativet för openCL.

Japp, verkar nästan som att det vore bäst så ifall det har rum i budgeten.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd

Vänta tills amd säpper sina nya kort snart. De är energieffektivare och snabbare. Du tjänar på att vänta in dem. 290 korten var bara ett par element men dock bra prestanda.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av fLipSidE0001:

Till ett 295x2 räcker det men när han lägger till 2 st 290x på det också så blir det gränsfall att det räcker. Kan fungera, men om du vill vara på säkra sidan så är det 1600W som gäller.

min sinne för att läsa igenom allt är på top skulle nog vara bra med 1600W i detta fallet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ta ett bra agg då som http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2729619, finns detta med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2639373 men är bra mycket dyrare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar