Mionix demonstrerar Naos Quantified Gaming

Permalänk
Melding Plague

Mionix demonstrerar Naos Quantified Gaming

Det svenska gamingföretaget Mionix vill förändra spelplanen med bland annat puls- och svettmätare inbyggt direkt i musen. SweClockers klämmer på konceptet Quantified Gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om musen klarar av att läsa av stressnivån med precision kan det bli intressant. Det känns konstigt att ett stort företag använder sig av Kickstart. Vilken utmärkt reklamkampanj.

Permalänk

Första reaktionen var "Ämen guud vad onödigt!". Men tänker jag efter kan jag se något kul i att kunna se stressnivån hos proffsspelare vid vissa situationer

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk

Detta kan vara en bra grej för Capcom att ta lärdom av, Så dom vet vad folk bli stressade/uppskrämda av.. Så att dom kan göra ett bra resident evil spel nångång

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk

Kan vara fantastiskt för speltillverkare också, att se om reaktionerna baserat på värdena stämmer överens med förväntan! Framför allt i stresspel, kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Hade den här musen funnits när jag första gången spelade Alien versus Predator så hade förmodligen mjukvaran själv tillkallat en ambulans...

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Hm, kanske man borde checka in det här.. Skulle vara roligt att se hur nervös/spänd man är..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Har själv backat projektet o hoppas verkligen att de lyckas. Som spelutvecklare själv så är det väldigt spännande att se inte bara vilken potential detta har i bland annat skräckspel, utan även implementera det själv i sina egna projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Razer har en liknande funktion, kallad Razer stats men den fungerar inte ens ett dugg, så det vore välkommet med en bättre variant.

Permalänk
Medlem

Så proffsspelare ska inte bara känna stress över hur hektiska spelen blir och att det är mängder med folk som tittar på, de ska också visa upp detta i siffror och känna mer press över hur något hela tiden håller koll på deras stress? Låter inte särskilt praktiskt.

Jag känner själv om jag blir nervös och stressad av ett spel, jag behöver ingen mätare som visar hur mycket handsvett jag har. Men om det får någon att gå igång, kör hårt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mionix uttalas det majOnix, jag har alltid utalat det miånix ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ha ett armband med pulsmätare?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag, men det skulle vara extremt intressant för medicinska undersökningar om exempelvis stressnivåer hos gamers och hur det påverkar vardagen i framtiden. Ett väldigt billigt sätt för en studie att samla in enorma kvantiteter data ifall det här blir någonting utav. Jag hoppas på det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Känns mer som någonting för konsoler. Där kan man implementera det i handkontrollerna och så har alla funktionaliteten.

På PC så kommer det nog aldrig kunna slå igenom på det sättet som Emil tänker sig med skräckspelet eftersom att inte alla kommer att ha en sådan mus.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Angående e-sport.. drogtestas spelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Angående e-sport.. drogtestas spelare?

Nej

Permalänk
Medlem

Innovativ idé, men som nagra andra ar inne pa har sa har jag svart att se varfor en valjer att stoppa dessa funktioner i musen.

Musen, i flera fall, ar en unik sak. Som valjs med omsorg och alla kommer inte forpassa sig till denna mus for att fa dessa funktioner som erbjuds. Ingen skulle fa for sig att implementera dessa funktioner i en hockeklubba eller tennisracket, for alla vet att alla spelare har sina "egna" favoriter av klubbor och rackerter.

Skriver fran ett kroatiskt tangentbord, dar det erbjuds "đžćčš" istallet for "aao med prickar"och "z" och "y" har bytt plats.

Permalänk
Medlem

Nja, argumenten låter knystade och övertygar verkligen inte med sin irrationella samband.
Hur vetskap om min puls eller svettgrad kan förbättra min förmåga vid olika situationer övergår mitt förstånd. Om jag inte inser mina brister under pågående spel tvivlar jag på att insikten i om min puls lär var till någon större hjälp.

För andra som betraktar mitt spelande är min puls på sin höjd kuriosa. Är man stressad säger man till i sin mikrofon. Att förvänta sig att en spelledare kan tolka hjärtslag är illusoriskt.

Dynamisk anpassning av spel låter ju bra på pappret men innan spelutvecklare kan göra spel med realistisk AI så tvivlar jag på att en sådan funktion faktisk tillför någon nytt.

Gissar på att Mionix Naos Quantified Gaming i bästa fall blir en parentes i historien om man inte kan visa upp nyttan på ett mer övertygande sätt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Detta kan vara en bra grej för Capcom att ta lärdom av, Så dom vet vad folk bli stressade/uppskrämda av.. Så att dom kan göra ett bra resident evil spel nångång

Som om de skulle bry sig. Så länge skiten säljer är allt frid och fröjd.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

älskar videoklippet, gu va jag skrattade åt kommentarerna även infallsvinklar för konceptet jag inte tänkt på, blev mycket mer intresserad av detta nu, bra artikel!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Mionix uttalas det majOnix, jag har alltid utalat det miånix ???

Maiånix uttalar jag det som

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Gillar det Emil är inne på angående singelplayer och skräcktitlar. Framförallt kan man nyttja det till att låta pulsen droppa ner för att sedan jaga upp den ordentligt. Det är sådant som gör att man blir rädd på riktigt!

Permalänk
Medlem

För mig låter det tämligen värdelöst när det kommer till att göra bättre spelupplevelser. Varför skulle jag behöva se mina medspelares stressnivåer? Varför skulle jag vilja se hur stressade e-sportdeltagare är?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli rätt bra om det fungerar som det ska.
Sacriel (Twitch streamer) hade en "heartrate monitor" på sin stream förut och det var rätt kul att se pulsen när han spelade.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag kunna tänka mig köpa, om mjukvaran presterar som den ska det vill säga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nirnaeth:

Hade den här musen funnits när jag första gången spelade Alien versus Predator så hade förmodligen mjukvaran själv tillkallat en ambulans...

Alternativt stängt ned spelet och tagit fram rena kallingar?

Permalänk
Medlem

Skulle varit coolt om musen skiftade färg precis som en humör ring gör, svart när man blir ursinnig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Vissa spel t.ex. ARMA har ju att spelaren måste vara stilla ett tag efter att hen sprungit för att siktet ska vara stabilt.

Vore lite kul om den läser pulsen och gör att siktet är ostabilt ifall spelaren har hög puls på riktigt.

Fast kanske lite orättvist vissa har ju högre vilopuls än andra.

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén och skulle faktiskt kunna tänka mig att vara intresserad av ett exemplar. Förutsatt att musen sätts i produktion då!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Är det bara jag som är skeptiskt till att sensorn sitter så att man bara kan använda musen om man är "palmgripare", jag menar när jag spelar med min clawgrip så kommer jag inte hålla mina fingrar där sensorerna sitter just nu. Jag skulle hellre satt sensorn vid tummen, dock kan man kanske inte känna pulsen lika bra där.

Annan grej jag tänkte är att spelutvecklarna borde göra tvärt om i skräck spel, om man har hög puls är man väl oftast på spänn och då är det ju perfekt tillfälle att skicka något på hen.