Razer tillkännager OSVR – Open Source Virtual Reality

Permalänk
Melding Plague

Razer tillkännager OSVR – Open Source Virtual Reality

Gamingföretaget Razer vill ta virtuell verklighet till den breda massan med ett öppet ekosystem och en uppsjö namnkunniga aktörer i ryggen. Samtidigt introduceras tillhörande VR-glasögon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minst 1440p och 100hz eller kan det likväl va.

Permalänk
Avstängd

Riktigt nice med öppen hårdvara, öppen mjukvara, öppet ekosystem och open source!

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om Oculus har gjort självaste headsetet, äckligt likt ju.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Det må vara likt Rift men jag tycker ändå det är bra ju fler aktörer som tar sig in på marknaden. Hoppas bara inte det blir så att man blir tvungen att köpa alla olika VR lösningar för att det kommer exklusiva titlar osv. Open source låter ju som rätt väg tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Skulle inte förvåna mig om Oculus har gjort självaste headsetet, äckligt likt ju.

Skulle inte förvåna mig om de använde en design liknande en existerande produkt.

Permalänk
Medlem

riktigt jäkla trevlig lista på samarbetspartners

Permalänk
Medlem

OSVR hit och OSVR dit. Känns faktiskt som en trailer för 12-åringar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Minst 1440p och 100hz eller kan det likväl va.

Du bestämmer själv vilken skärm du vill ha. Det är det som är så bra med öppna standarder.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Minst 1440p och 100hz eller kan det likväl va.

Testat Rift i 75Hz LP? Mer behövs faktiskt inte.

Carmacks Time-Warp är rätt så fantastisk.

Permalänk
Medlem

Jätte kul att de försöker göra en standard men avgränsa det till bara HMD och inte massa kringutrustning. Det kommer förmodligen sluta i en massa over-head!

Framtiden får förtälja helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Öppen standard! Tack Razer! (Trodde aldrig jag skulle säga det!)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Borde inte VR ha ganska mycket att vinna på att implementera någon typ av free-sync/g-sync ?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Borde inte VR ha ganska mycket att vinna på att implementera någon typ av free-sync/g-sync ?

Oculus har redan något som i princip gör det överflödigt. Deras TimeWarp kollar vad som hänt precis innan en refresh och förvränger bilden efter rendering - Om spelaren t.ex. har vridit huvudet flyttas och förvrängs bilden en aning för att passa den position som spelaren har just nu. Nya bilder renderas löpande (utan v-sync) och algoritmen använder alltid den senaste bilden för varje refresh. Låg FPS ger sämre precision då bilden måste förvrängas mer, men huvudrörelsen hålls helt mjuk oavsett FPS.

Detta skulle även gå utmärkt att applicera på musrörelser i 2D för att eliminera input lag och ge mjuk musrörelse oavsett FPS - men jag tror knappast att det finns något driv när alla bara kastar pengar på bättre grafikkort och snabbare och snabbare skärmar.

Permalänk
Medlem

Tycker denna verkar intressant, kul med öppen källkod och en standardiserad hårdvara.

Skrivet av Sapiens:

Minst 1440p och 100hz eller kan det likväl va.

Om du kan hitta en sådan är det ju bara att peta i den, står ju i artikeln att hårdvaran är öppen.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Detta är första gången jag ser en konkurrerande produkt till Rift som jag tror kan slå. Att satsa på open source är nog det smartaste Razer kunde gjort. Dessutom är det som nämnt imponerande samarbetspartners.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
SpelClockers

Synd att dom inte släppte det fritt istället för öppet.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Skulle inte förvåna mig om de använde en design liknande en existerande produkt.

Menade bara på att den var extremt lik OR, PS Morpheus såg ju ändå något annorlunda ut

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Testat Rift i 75Hz LP? Mer behövs faktiskt inte.

Carmacks Time-Warp är rätt så fantastisk.

Finns alltid utrymme för förbättringar, men 75Hz och LP fungerar riktigt bra. Time Warp funkar väl sådär enligt mig. Helt klart bättre än utan, men långt ifrån perfekt. Carmack var inne lite på interlacing för att kunna uppnå effekten av dubbla Hz men samtidigt inte vara i behov att uppnå dubbla FPS. Att behöva uppnå 75 FPS är ett ganska stort problem med DK2 såvida man inte har en extremt dyr dator eller sänker grafiken. Så fort man inte uppnår exakt 75 FPS utan blir beroende av Time Warp så tappar man verklighetskänslan, något man vill undvika med VR.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

vilken licens blir det på koden? om det är copyleft så kommer de ha större chans för att det blir en hit. open source ala microsoftsvshared source program berövar en distrbuerings och modifikationsrättiheter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.