Razer tillkännager OSVR – Open Source Virtual Reality

Permalänk
Cylon

Razer tillkännager OSVR – Open Source Virtual Reality

Gamingföretaget Razer vill ta virtuell verklighet till den breda massan med ett öppet ekosystem och en uppsjö namnkunniga aktörer i ryggen. Samtidigt introduceras tillhörande VR-glasögon.

Läs artikeln

Permalänk
Medlem

Minst 1440p och 100hz eller kan det likväl va.

Permalänk
Avstängd

Riktigt nice med öppen hårdvara, öppen mjukvara, öppet ekosystem och open source!

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om Oculus har gjort självaste headsetet, äckligt likt ju.

Permalänk
Medlem

Det må vara likt Rift men jag tycker ändå det är bra ju fler aktörer som tar sig in på marknaden. Hoppas bara inte det blir så att man blir tvungen att köpa alla olika VR lösningar för att det kommer exklusiva titlar osv. Open source låter ju som rätt väg tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Skulle inte förvåna mig om Oculus har gjort självaste headsetet, äckligt likt ju.

Skulle inte förvåna mig om de använde en design liknande en existerande produkt.

Permalänk
Medlem

riktigt jäkla trevlig lista på samarbetspartners

Permalänk
Medlem

OSVR hit och OSVR dit. Känns faktiskt som en trailer för 12-åringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Minst 1440p och 100hz eller kan det likväl va.

Du bestämmer själv vilken skärm du vill ha. Det är det som är så bra med öppna standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Minst 1440p och 100hz eller kan det likväl va.

Testat Rift i 75Hz LP? Mer behövs faktiskt inte.

Carmacks Time-Warp är rätt så fantastisk.

Permalänk
Medlem

Jätte kul att de försöker göra en standard men avgränsa det till bara HMD och inte massa kringutrustning. Det kommer förmodligen sluta i en massa over-head!

Framtiden får förtälja helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Öppen standard! Tack Razer! (Trodde aldrig jag skulle säga det!)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde inte VR ha ganska mycket att vinna på att implementera någon typ av free-sync/g-sync ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Borde inte VR ha ganska mycket att vinna på att implementera någon typ av free-sync/g-sync ?

Oculus har redan något som i princip gör det överflödigt. Deras TimeWarp kollar vad som hänt precis innan en refresh och förvränger bilden efter rendering - Om spelaren t.ex. har vridit huvudet flyttas och förvrängs bilden en aning för att passa den position som spelaren har just nu. Nya bilder renderas löpande (utan v-sync) och algoritmen använder alltid den senaste bilden för varje refresh. Låg FPS ger sämre precision då bilden måste förvrängas mer, men huvudrörelsen hålls helt mjuk oavsett FPS.

Detta skulle även gå utmärkt att applicera på musrörelser i 2D för att eliminera input lag och ge mjuk musrörelse oavsett FPS - men jag tror knappast att det finns något driv när alla bara kastar pengar på bättre grafikkort och snabbare och snabbare skärmar.

Permalänk
Medlem

Tycker denna verkar intressant, kul med öppen källkod och en standardiserad hårdvara.

Skrivet av Sapiens:

Minst 1440p och 100hz eller kan det likväl va.

Om du kan hitta en sådan är det ju bara att peta i den, står ju i artikeln att hårdvaran är öppen.

Permalänk
Medlem

Detta är första gången jag ser en konkurrerande produkt till Rift som jag tror kan slå. Att satsa på open source är nog det smartaste Razer kunde gjort. Dessutom är det som nämnt imponerande samarbetspartners.

Permalänk
SpelClockers

Synd att dom inte släppte det fritt istället för öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Skulle inte förvåna mig om de använde en design liknande en existerande produkt.

Menade bara på att den var extremt lik OR, PS Morpheus såg ju ändå något annorlunda ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Testat Rift i 75Hz LP? Mer behövs faktiskt inte.

Carmacks Time-Warp är rätt så fantastisk.

Finns alltid utrymme för förbättringar, men 75Hz och LP fungerar riktigt bra. Time Warp funkar väl sådär enligt mig. Helt klart bättre än utan, men långt ifrån perfekt. Carmack var inne lite på interlacing för att kunna uppnå effekten av dubbla Hz men samtidigt inte vara i behov att uppnå dubbla FPS. Att behöva uppnå 75 FPS är ett ganska stort problem med DK2 såvida man inte har en extremt dyr dator eller sänker grafiken. Så fort man inte uppnår exakt 75 FPS utan blir beroende av Time Warp så tappar man verklighetskänslan, något man vill undvika med VR.

Permalänk
Medlem

vilken licens blir det på koden? om det är copyleft så kommer de ha större chans för att det blir en hit. open source ala microsoftsvshared source program berövar en distrbuerings och modifikationsrättiheter.