Permalänk

Acer Aspire XC605

Jag har denna datorn: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Det är ett 220watt nätaggregat i den.
Jag undrar vilket grafikkkort jag skulle kunna skaffa och sätta i den datorn?

Här är samma dator men med kraftigare processor och ett Nividia Geforce GT 625 grafikkort. Den har också lika starkt nätaggregat som min på 220watt.
http://www.acer.com.sg/ac/en/SG/content/model/DT.SRPSG.001

Skulle jag kunna sätta i ett sådan grafikkort i min dator med?
Är det grafikkortet bättre än inte HD graphic 4600 som jag har nu integrerat?

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk

Jag funderar på om detta passar: http://www.asus.com/Graphics_Cards/GT640DCSL2GD3/specificatio...

Det står under power consumption: up to 75Wno additional PCIe power required

Då borde det fungera i min dator eller?

Visa signatur

Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hambergaren:

Jag funderar på om detta passar: http://www.asus.com/Graphics_Cards/GT640DCSL2GD3/specificatio...

Det står under power consumption: up to 75Wno additional PCIe power required

Då borde det fungera i min dator eller?

Bättre att du köper ett GTX 750 eller GTX 750ti.

Det du länkade är knappt bättre än det integrerade.
Köp utan PCIe kontakt så drar kortet under 75W.

Kolla bara att kortet fysiskt får plats.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack för ditt svar!

Ska kolla om jag hittar något sådan grafikkort

det grafikkortet som jag hittat som inte ska dra mer än 75watt (NVIDIA GeForce GT 640) borde jag kunna använda utan att det skadar datorn eller måste jag skaffa ett nytt nätaggregat?
Och om jag hittar ett gtx 750 utan PCIe kontakt så borde det fungera utan att skada datorn pga för klent nätaggregat?
Egentligen är det mest till HD film och enklare spel som blizzards spel som jag behöver ett grafikkort till.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hambergaren:

Tack för ditt svar!

Ska kolla om jag hittar något sådan grafikkort

det grafikkortet som jag hittat som inte ska dra mer än 75watt (NVIDIA GeForce GT 640) borde jag kunna använda utan att det skadar datorn eller måste jag skaffa ett nytt nätaggregat?
Och om jag hittar ett gtx 750 utan PCIe kontakt så borde det fungera utan att skada datorn pga för klent nätaggregat?
Egentligen är det mest till HD film och enklare spel som blizzards spel som jag behöver ett grafikkort till.

Tack för hjälpen!

Mer eller mindre alla GTX 750 kommer utan PCIe kontakt, de drar max 75W, oftast närmre 60W.(Ju mer avskalade det verkade desto högre sannolikhet att den är "kontaktlös").
Andra alternativ är:
R7 260
R7 250X.

De är starkare än GT640 som är ett gammalt kort.Gt 640 ligger väldigt konstigt i pris/prestanda-förhållande, då det presterar väldigt dåligt men har en relativt dyr prislapp för denna prestandan.

Använd citera funktionen så får du tag på mig lättare och snabbare nästa gång.

Visa signatur

Permalänk

Jaag har kollat upp lite nu och tydligen så passar bara lågprofilskort. På inet sa de att de finns inga lågprofilskort som är bättre än inte hd 4600. Stämmer detta? :/

Skrivet av DavidtheDoom:

Mer eller mindre alla GTX 750 kommer utan PCIe kontakt, de drar max 75W, oftast närmre 60W.(Ju mer avskalade det verkade desto högre sannolikhet att den är "kontaktlös").
Andra alternativ är:
R7 260
R7 250X.

De är starkare än GT640 som är ett gammalt kort.Gt 640 ligger väldigt konstigt i pris/prestanda-förhållande, då det presterar väldigt dåligt men har en relativt dyr prislapp för denna prestandan.

Använd citera funktionen så får du tag på mig lättare och snabbare nästa gång.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hambergaren:

Jaag har kollat upp lite nu och tydligen så passar bara lågprofilskort. På inet sa de att de finns inga lågprofilskort som är bättre än inte hd 4600. Stämmer detta? :/

https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-750-1gb-physx-cuda/...

Denna är garanterat starkare än ett HD4600. Kolla benchmarks själv.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266591

Även R7 250 är starkare än HD4600.

Visa signatur

Permalänk

Tack! Båda de 2 borde passa i datorn och gtx 750 drog bara 55watt så det borde passa utmärkt!

Skrivet av DavidtheDoom:

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hambergaren:

Tack! Båda de 2 borde passa i datorn och gtx 750 drog bara 55watt så det borde passa utmärkt!

Båda drar under 75W och bör passa ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du kommer få väldiga problem med ett 750 i den burken här är lite bilder

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=2391503

Kommer bli fruktansvärt varmt om du nu får in ett

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:

Tror du kommer få väldiga problem med ett 750 i den burken här är lite bilder

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=2391503

Kommer bli fruktansvärt varmt

Ett kort han ska ha är just GTX 750 då det har Boost 2.0. Något som GT 740 saknar.
GTX 750 är även Maxwell och inte Kepler som GT740 är.

Skall TS ha ett kort som är bättre än det integrerade så är det bästa alternativet.
Dock håller jag med att märkesdatorer är värdelösa när det kommer till luftflöde men det finns inte direkt några bättre alternativ till denna datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett kort han ska ha är just GTX 750 då det har Boost 2.0. Något som GT 740 saknar.
GTX 750 är även Maxwell och inte Kepler som GT740 är.

Skall TS ha ett kort som är bättre än det integrerade så är det bästa alternativet.
Dock håller jag med att märkesdatorer är värdelösa när det kommer till luftflöde men det finns inte direkt några bättre alternativ till denna datorn.

Men kolla bilden på baksidan hur i hela friden han behöver ett low profile med referens om det ska gå tror inte det finns faktiskt på 750

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:

Men kolla bilden på baksidan hur i hela friden

Vad skulle vara speciellt med det? Luftflödet är skit men CPU har ca 100°C innan throttle och Grafikkortet ändrar frekvenser dynamiskt för att ha max 80°C.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad skulle vara speciellt med det? Luftflödet är skit men CPU har ca 100°C innan throttle och Grafikkortet ändrar frekvenser dynamiskt för att ha max 80°C.

Fläkte kommer blåsa på allt där inne och värmen stiger dessutom. Tror inte det går faktiskt tror den blir för varm faktiskt inget illa menat

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:

Fläkte kommer blåsa på allt där inne och värmen stiger dessutom. Tror inte det går faktiskt tror den blir för varm faktiskt inget illa menat

För varmt för vad?

Som sagt, den kommer kanske inte gå i absolut högsta möjliga frekvens men sannolikheten att något inte skulle fungera är mer eller mindre 0 med tanke på den dynamiska frekvens på moderna kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För varmt för vad?

Som sagt, den kommer kanske inte gå i absolut högsta möjliga frekvens men sannolikheten att något inte skulle fungera är mer eller mindre 0 med tanke på den dynamiska frekvens på moderna kort.

Vi får se hoppas ts delar med sig hur det gick jag tror allt blir för varmt faktiskt .Men kan ha fel .

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:

Vi får se hoppas ts delar med sig hur det gick jag tror allt blir för varmt faktiskt .Men kan ha fel .

För varmt för vad? Vet du inte själv vad du tror det blir för varmt för?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För varmt för vad? Vet du inte själv vad du tror det blir för varmt för?

För varmt för hela systemet allt lufften från grafikortet kommer blåsa på procc+moderkort och i och med värmen stiger kommer den inte ut direkt luftflödet i datorn går åt andra hållet.Vi får se 750 klart bästa kortet o testa med .som du säger boost 2.0 du kan ha rätt .Strömmen kommer räcka . helt klart är det något kort som kan funka är det 750 men ändå osäker

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:

För varmt för hela systemet allt lufften från grafikortet kommer blåsa på procc+moderkort

För varmt för systemet på vilket sätt? För att frysa is-kuber eller? Väldigt bra om du faktiskt lägger fram något konkret.

Märks att du har inte speciellt mycket erfarenhet kring området på sättet du uttrycker dig på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För varmt för systemet på vilket sätt? För att frysa is-kuber eller? Väldigt bra om du faktiskt lägger fram något konkret.

Märks att du har inte speciellt mycket erfarenhet kring området på sättet du uttrycker dig på.

Har byggt o sålt datorer i 15 år slutat dock.Titta på bilderna baksidan jag länka förut och lägg ett grafikort längst upp sen tänk var fläkten sitter vad den blåser vilket håll

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:

Har byggt o sålt datorer i 15 år slutat dock.Titta på bilderna baksidan jag länka förut och lägg ett grafikort längst upp sen tänk var fläkten sitter vad den blåser vilket håll

Absolut, men värmen kommer inte nå CPU vilket du skrev tidigare och du har inte heller definerat vad det blir för varmt för. Om du hade "byggt och sålt datorer i 15år" så skulle du aldrig hävda att luften skulle blåsa över moderkort och processor i någon direkt utsträckning från grafikkortet.

Det är som att: "bilen är begagnad, den kommer inte fungera"
-Varför?
"Den kommer inte fungera, begagnad."

Du säger inte vad det är för varmt för.

Svara bara på sista frågan:
Vad blir den för varm för?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE="DavidtheDoom;15142401"]Absolut, men värmen kommer inte nå CPU vilket du skrev tidigare och du har inte heller definerat vad det blir för varmt för. Om du hade "byggt och sålt datorer i 15år" så skulle du aldrig hävda att luften skulle blåsa över moderkort och processor i någon direkt utsträckning från grafikkortet.

-Varför?

Vad blir den för varm för?[/QUOT

Värmen kommer komma rakt på moderkort bakom processorn . Jag tror hela systemet kan bli för varmt faktiskt .Går naturligt vis o lösa genom att ha sid luckan öppen . Tror faktiskt det kommer bli väldigt varmt där inne.Och har svarat att jag tror hela sytemet blir för varmt sagt det 5-7 ggr he .Men vi får se hoppas ts kan berätta hur det går

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, men värmen kommer inte nå CPU vilket du skrev tidigare och du har inte heller definerat vad det blir för varmt för. Om du hade "byggt och sålt datorer i 15år" så skulle du aldrig hävda att luften skulle blåsa över moderkort och processor i någon direkt utsträckning från grafikkortet.

-Varför?

Vad blir den för varm för?

Värmen kommer komma rakt på moderkort bakom processorn . Jag tror hela systemet kan bli för varmt faktiskt .Går naturligt vis o lösa genom att ha sid luckan öppen . Tror faktiskt det kommer bli väldigt varmt där inne.Och har svarat att jag tror hela sytemet blir för varmt sagt det 5-7 ggr he .Men vi får se hoppas ts kan berätta hur det går

Du verkar inte förstå att "för varmt för systemet" inte betyder något va?

Och ne, värmen kommer inte komma rakt på moderkortet bakom processorn. Har du ens koll på hur komponenterna är placerade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du verkar inte förstå att "för varmt för systemet" inte betyder något va?

Och ne, värmen kommer inte komma rakt på moderkortet bakom processorn. Har du ens koll på hur komponenterna är placerade?

Jag har varit med om att komponenterna i en dator blir för varm tex när ett moderkort blir för varmt.Och det är klart att om man bygger 2-3 datorer i veckan i 15 år så hittar man dom mest konstiga fel . vi får se ts förlorar inget på och pröva hoppas han berättar hur det går

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:

Jag har varit med om att komponenterna i en dator blir för varm tex när ett moderkort blir för varmt.Och det är klart att om man bygger 2-3 datorer i veckan i 15 år så hittar man dom mest konstiga fel . vi får se ts förlorar inget på och pröva hoppas han berättar hur det går

Och vad hände när komponenterna blev för varma och vad märkte du då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE="DavidtheDoom;15142969"]Och vad hände när komponenterna blev för varma och vad märkte du då?[/QUOT

Att datorn blev segare tror att all typ klocka ner sig självt( e 8400) moderkortet var ett asus p5 nåt med sli men spelade ju ingen roll var inte där värme problemet var tills den sten dog och starta om sig.Bytte chassi sen med ok luftflöde(collermaster 310 inget dunder men som sagt ok luftflöde ) funkande klock rent sen

wow tex spelar man i timmar (sitter inte 30-60 min i stöten så bästa uppgraderingen på den datorn tror jag är ett billigt chassi+tex ett 960 (+nytt nättagg ) Tror det blir varken äpple eller päron om man gör nåt billigt försök faktiskt Tycker man det är för dyrt finns ju billigare alternativ tex chaasi med 450 watt i +750

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ottoblom:
Skrivet av DavidtheDoom:

Och vad hände när komponenterna blev för varma och vad märkte du då?

Att datorn blev segare tror att all typ klocka ner sig självt( e 8400) moderkortet var ett asus p5 nåt med sli men spelade ju ingen roll var inte där värme problemet var tills den sten dog och starta om sig.Bytte chassi sen med ok luftflöde(collermaster 310 inget dunder men som sagt ok luftflöde ) funkande klock rent sen

wow tex spelar man i timmar (sitter inte 30-60 min i stöten så bästa uppgraderingen på den datorn tror jag är ett billigt chassi+tex ett 960 (+nytt nättagg ) Tror det blir varken äpple eller päron om man gör nåt billigt försök faktiskt Tycker man det är för dyrt finns ju billigare alternativ tex chaasi med 450 watt i +750

Wow, tog dig bara 9inlägg att säga att du tror att datorn Throttlar och sedan dör en värmedöd.

Rakt av, nej, det kommer inte bli problem med ett GTX750 och en Haswell. De kanske inte går i maximal boost men då GPU ligger ovanpå så kommer GPU inte påverka CPU med värme, CPU kommer bete sig precis som innan GPU blev köpt.

Möjligen att GPU inte nödvändigtvis snurrar i maximal frekvens men Turbo Boost 2.0 kommer sköta värmeutvecklingen fint.

Kan vara värt att nämna att:
E8400 + typ GTX460 SLI drar typ 400W i belastning + moderkortets chipset på runt 25W.
i7+GTX750 drar runt 140W i belastning.

Skillnanden i värmeutveckling för DDR2 mot DDR3 är även till i7:ans fördel. Nordbryggan och MC är integrerat i i7:an. Så även moderkortet drar mindre.

I idle drar hela datorn inklusive GPU, CPU, RAM, Chipset etc en bråkdel av vad en E8400 dator skulle dra så försumbar värmeutveckling i idle medans en E8400 utvecklar massor av värme kontiunueligt. Vi snackar typ 70-120W mot 10-20W.

Ska man köpa nytt chassi + nätagg kan man köpa ett Core 1100 + ett kvalitativt nätagg från XFX för drygt 700kr. Värdelöst att köpa ett nätagg-psu kombo för samma pengasumma.

Visa signatur