Muskampen 2025: Segraren korad!

stora filer på min c-disk som kommer från google chrome

Permalänk

stora filer på min c-disk som kommer från google chrome

jag har några väldigt stora filer som jag vill ta bort men jag vet inte om det är lungt
dessa: http://static.dyp.im/WEq7NEXrhk/66926518a69e5ea8d82ec8120898b...
brukar ni ta bort dom? filerna är på typ 2 gb styck och dom ligger och tar en massa plats på c-disken.
kör windows 7 btw

Permalänk
Medlem

Full hårddisk
Full hårddisk google chrome
Program rensa hårddisk

Tack för att du har ansträngt dig extremt mycket med att...
1. Du postar en länk till extern sida
2. Länken funkar inte
3. Du har inte nånstans skrivit vad ev filer heter förutom att dom kommer från google chrome.
4. Med vetskap om att det är från en webbläsare så vill du ändå ha förtroende att ta bort suspekta filer.
5. Som du inte ens själv har sökt om eller ens försökt söka nåt om, vare sig här eller nån annan stans.

T A C K för en kreativ tråd!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Full hårddisk
Full hårddisk google chrome
Program rensa hårddisk

Tack för att du har ansträngt dig extremt mycket med att...
1. Du postar en länk till extern sida
2. Länken funkar inte
3. Du har inte nånstans skrivit vad ev filer heter förutom att dom kommer från google chrome.
4. Med vetskap om att det är från en webbläsare så vill du ändå ha förtroende att ta bort suspekta filer.
5. Som du inte ens själv har sökt om eller ens försökt söka nåt om, vare sig här eller nån annan stans.

T A C K för en kreativ tråd!

1. jag såg precis att det blev fel på länken, ordnat nu
2. länk fixat
3. syns på bilden
4. ö..? ja så klart jag vill veta om det är ok att ta bort dom, jag vet inte vad det är därför frågar jag
5. johodu, det kan du lita på att jag har! det är inte alltid så lätt att hitta all info

vilken gullig liten grej du la upp överst förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

5. johodu, det kan du lita på att jag har! det är inte alltid så lätt att hitta all info

Suck, nej du har inte sökt ett piss...
https://sites.google.com/site/chromebookclassroominthecloud/b...
Denna länk kommer upp först vid sökning full hårddisk google chrome följ den rakt upp och ner!

Här har du den på svenska

Passar på att tipsa dig om ccleaner, hittar du inte programmet så testa söka "hur man söker på google"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Suck, nej du har inte sökt ett piss...
https://sites.google.com/site/chromebookclassroominthecloud/b...
Denna länk kommer upp först vid sökning full hårddisk google chrome följ den rakt upp och ner!

Här har du den på svenska

Passar på att tipsa dig om ccleaner, hittar du inte programmet så testa söka "hur man söker på google"

lilla du..jag har ccleaner, varför tror du jag frågar här? cc tar inte bort ett skit.
såg den tråden men det fanns ingen info om mitt problem där

Permalänk
Medlem

Rensa din cache i google chrome. Det är där du har kruxet, och ja ccleaner kan rensa din cache med.
Tro dock inte att ccleaner har 1 button wonder... gå runt i programmet så hittar du mer.
Detta är nåt du ska göra regelbundet för att optimera prestanda dels i chrome, men även datorn.
Har du taskigt internet, dvs modem vill du kanske behålla cache för att slippa ladda ner alla bilder m.fl

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Rensa din cache i google chrome. Det är där du har kruxet, och ja ccleaner kan rensa din cache med.
Tro dock inte att ccleaner har 1 button wonder... gå runt i programmet så hittar du mer.
Detta är nåt du ska göra regelbundet för att optimera prestanda dels i chrome, men även datorn.
Har du taskigt internet, dvs modem vill du kanske behålla cache för att slippa ladda ner alla bilder m.fl

jag var bara tvungen att testa för att bevisa att jag gjort allt man kan och att jag verkligen behöver hjälp med detta.
cache rensat, filerna är ändå kvar och jag har bara 11gb ledigt på c : /

Permalänk
Medlem

Låter som du inte har rättigheter och/eller korrupt chrome.
Enklast utan att fundera, dra kopia på bokmärken och annat du vill ha, installera om chrome.

Vanligast är att dessa enstaka stora filer är cache. Men jag är inte 100% säker om du kan ta bort den/dessa filer utan att tappa ev conf

edit: har letat lite, och div program kan skapa dessa filer. Oftast förekommande ifrån dåligt skriva html spel eller dåliga plugins för chrome.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Låter som du inte har rättigheter och/eller korrupt chrome.
Enklast utan att fundera, dra kopia på bokmärken och annat du vill ha, installera om chrome.

Vanligast är att dessa enstaka stora filer är cache. Men jag är inte 100% säker om du kan ta bort den/dessa filer utan att tappa ev conf

edit: har letat lite, och div program kan skapa dessa filer. Oftast förekommande ifrån dåligt skriva html spel eller dåliga plugins för chrome.

jo det är ju så att det måste ha blivit nått skumt när jag installerade windows för jag har haft rättighetsproblem med andra saker också.
jag vet inte om du kan nått om airdc, men det var ett himla krångel för att jag skulle få adl search:en att funka. jag fick kopiera över filen till någon annan mapp än den man egentligen ska kopiera till.
att installera om chrome lär väll inte lösa problemet, det borde ju bli samma sak igen senare när jag installerat om det.
kan man inte ändra någon inställning nånstans med rättigheterna i chrome eller rättigheterna i mitt windows?

eller är det bara så enkelt att jag ska bocka i dom andra alternativen när jag rensar cach?
http://static.dyp.im/Q75cMGs5gj/99a75765892dd01ed11ad084f99c4...

bockade inte i nått mer förut när jag rensade

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att du har kopierat in din användarkatalog från en annan windowsinstallation?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Enklast om du har rättighetsproblem i windows är att först skapa en ny användare å sätta denna med administratör´s rättigheter.
Är problemet relaterat till detta så bör du ändra topic på denna tråd till "Problem med rättigheter i windows" då det är den felande länken.

Om du högerklickar på c: å väljer egenskaper välj flik säkerhet... vad står det där?
Ang bockning av så vill du helst inte boka dessa då dem tar bort lösenord/sök historik/licenser
Men "hosted app data" är data från appar som du har och kan rensas om du vill det.

Skrivet av Söderbäck:

Kan det vara så att du har kopierat in din användarkatalog från en annan windowsinstallation?

Detta ska väl inte vara möjligt då den inte kan certifiera kontot, eller?

Nä sängen *Zzz*

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

Enklast om du har rättighetsproblem i windows är att först skapa en ny användare å sätta denna med administratör´s rättigheter.
Är problemet relaterat till detta så bör du ändra topic på denna tråd till "Problem med rättigheter i windows" då det är den felande länken.

Om du högerklickar på c: å väljer egenskaper välj flik säkerhet... vad står det där?
Ang bockning av så vill du helst inte boka dessa då dem tar bort lösenord/sök historik/licenser
Men "hosted app data" är data från appar som du har och kan rensas om du vill det.

Nä sängen *Zzz*

Jag tänkte mer på windows användarkatalog ;).
Om så är fallet så kan det ligga felaktiga behöigheter och fel ägare på windows användarkatalog.
Och chrome istalleras gärna i denna användarkatalog istället för i program files.
Och då kan det ju såklart bli lite intressanta situationer.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

nej så kan det inte vara. när jag installerade om windows sist så tog jag bort hela partitionen som jag hade windows på och gjorde en större.

Skrivet av Bloopy:

Nä sängen *Zzz*

nej det är väll inte det problemet gäller, detta var ju bara nått vi spekulerade i, jag vet ju inte varför det blir så där.
i c-egenskaper-säkerhet står det att administrators (min dators namn/administrators) har permission på allt, allt är ibockat.
under users (min dators namn/users) är "read and execute", "list folder contents" och "read" ibockat, det andra är inte ibockat, ska jag ändra nått där eller är det nått annat du behöver veta?

om ibockningen i chrome så lär jag låta det vara som det är inställt nu. appar använder jag inte.

Skrivet av Söderbäck:

Jag tänkte mer på windows användarkatalog ;).
Om så är fallet så kan det ligga felaktiga behöigheter och fel ägare på windows användarkatalog.
Och chrome istalleras gärna i denna användarkatalog istället för i program files.
Och då kan det ju såklart bli lite intressanta situationer.

men jag kan ju kolla om det ligger nån chrome katalog där, eller vad brukar den heta?

när jag kom hem idag efter jobbet så upptäckte jag att c disken nu har 23 gb ledigt helt plötsligt.
jag började ladda några filer från en filehosting-sida och då blev det ganska snabbt 19.5 istället.
så det är väll säkert så att när man laddar från vissa sådana sidor så sparas infon på c-disken även om man väljer att lägga filen på annan disk.
jag jämförde storleken på dom där skumma appdata filerna från chrome och dom ser ut att vara lika stora som filerna jag tagit hem från filehost-sidan, dock är det inte i någon speciell ordning, dom två senaste stämmer på storleken men inte nr 3

Permalänk
Medlem

Jag väljer den enkla vägen ut ur denna tråd... :/

Installera om chrome. (ta bort gamla filer manuellt innan start av ny installation om dessa finns kvar)
Och ha kolla på vad du gör så kan du tracka bakåt vad som kan ha skapat situation (vad de nu är kommer å vara)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Jag väljer den enkla vägen ut ur denna tråd... :/

Installera om chrome. (ta bort gamla filer manuellt innan start av ny installation om dessa finns kvar)
Och ha kolla på vad du gör så kan du tracka bakåt vad som kan ha skapat situation (vad de nu är kommer å vara)

nej men stanna och diskutera vettja jo men nu vet jag att det är temporära filer som skapas när jag laddar ner från en filehost-sida.
storleken på filerna och tid när dom skapades stämmer, så är det med det