SweClockers drop!

Macbook Air - HJÄLP! Spillde cider ..

Permalänk
Medlem

Macbook Air - HJÄLP! Spillde cider ..

Ehh .. aa.. Som tråden lyder, syrran min spillde cider över min macbook air, det var igår kväll, hon valde att inte säga något först idag på morgonen när jag tog den så var den fortfarande helt kladdig. Enligt henne så har hon torkat den strax efter de hände.

Jag har nu försökt torka den med allt möjligt, läst på interent men inget hjälper.

När jag startar datorn så händer inget, jag kanske inbillar mig men jag ser väldigt väldigt VÄLDIGT svagt apple märke, men när jag stoppar i laddaren så händer inget heller. 1/100 så laddar den, men kan fortfarande inte starta den.

Är det kört för mig eller? Och filerna, om de inte går att rädda datorn, gåre på nått sätt rädda filerna?

Säg till ifall ni behöver mer information!

Permalänk
Medlem

Sockerhaltiga drycker brukar vara döden för datorer. Jag skulle nog gått till en apple reseller och frågat om de finns något att göra. Du kan ju försiktigt försöka torka med trasa som är lätt fuktiga för att försöka få bort så mycket socker som möjligt. Men om det har kommit in på kretskorten, ja du.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att något har kortslutits av Ciderdrycken och datorn kan vara svår att rädda.
Men du kan ju testa montera isär den https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+13-Inch+Mid+2011+...
Ta ut batteriet och låta den torka ett tag.

Men förhoppningsvis kanske din hårddisk skonats iallafall, då kan du montera ut den och sätta in i en annan dator och rädda filerna.
Kolla om du har nån drulleförsäkring som kan täcka kostnaden för datorn.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Det verkar som att något har kortslutits av Ciderdrycken och datorn kan vara svår att rädda.
Men du kan ju testa montera isär den https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+13-Inch+Mid+2011+...
Ta ut batteriet och låta den torka ett tag.

Men förhoppningsvis kanske din hårddisk skonats iallafall, då kan du montera ut den och sätta in i en annan dator och rädda filerna.
Kolla om du har nån drulleförsäkring som kan täcka kostnaden för datorn.

Ye, ska prova de, måste bara hitta såndär stjärn skruvmejsel.

Skrivet av DegJ:

Sockerhaltiga drycker brukar vara döden för datorer. Jag skulle nog gått till en apple reseller och frågat om de finns något att göra. Du kan ju försiktigt försöka torka med trasa som är lätt fuktiga för att försöka få bort så mycket socker som möjligt. Men om det har kommit in på kretskorten, ja du.

Ouch :/ Aa får väll åka till apple nästa helg. Viktigaste är hårdisken, sålänge den går att rädda så kan jag köpa ny dator.

Permalänk
Medlem

Vilken årsmodell är det? Modellerna med SSDer använder ett eget interface, då behövs en adapter, exempelvis denna: www.ebay.com/itm/221277560033.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vilken årsmodell är det? Modellerna med SSDer använder ett eget interface, då behövs en adapter, exempelvis denna: www.ebay.com/itm/221277560033.

Tror de är 2014 eller 2013, äre någon större skillnad?