Permalänk

Hjälp med konfiguration Cisco SPA 112

Hej!
Är ny kund hos Bahnhof sedan 1 månad tillbaka. När jag tog abonnemanget så kunde Bahnhof inte leverera några SIP-boxar p.g.a hög kundtillströmmning, så jag fick rådet att köpa hos en extern leverantör vilket jag gjorde.

Problemet är att jag inte lyckas konfigurera boxen och Bahnhofs support vägrar hjälpa mej med motiveringen att den inte är levererad av dom,Moment 22 alltså.
Finns det något här på forumet som kan hjälpa mej, de uppgifter jag har fått är:
SIP användarnamn.
SIP lösenord.
SIP server.

Jag kommer in i SIP boxens sida där man ska fylla i de olika uppgifterna men jag vet inte vad som ska stå i de olika rutorna. Om någon har lust att hjälpa mej så var vänlig håll infon på förskolenivå så att jag fattar.

Permalänk

Har en Siemens Gigaset A510 IP telefon mot Bahnhof som fungerar bra. Här kommer (censurerade) skärmdumpar på mina inställningar så kanske du kan lista ut vad som ska stå i din SPA 112:

Här matar jag in SIP-användarnamn, SIP-lösenord och SIP-server:

Har kört portforward på SIP 5060-5076 UDP/TCP och RTP 5004-5020 också UDP/TCP:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Hej!
Jag uppskattar din hjälp men behöver nog hjälp specifikt för SPA 112, förresten skall jag koppla in SPA 112 direkt i medieomvandlaren eller i min ASUS router, har nämligen sett båda varianterna.

Permalänk
Medlem

Hej Vincenzose.

Jeg fandt denne guide fra en anden udbyder men håber den giver mening.

https://www.inphonex.com/support/cisco-spa112-configuration.p...

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem

Om du ska sätta ATA:n i fiberswitchen eller routern gör du som du vill, om du får mer än ett IP av Bahnhof. Sätter du den i routern är det bäst att portforward:a både SIP och RTP portarna och ge ATA:n ett fast IP.
Fördelen med att sätta den i routern är väl framförallt att du kan prioritera trafiken om routern har stöd för det.

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva göra nat för en ata. Möjligtvis justera inställningarna för sip-trafiken.

För att testa kan man prova koppla atan istället för routern

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva, men av egen erfarenhet så fungerar STUN och andra lite sådär. Så är absolut rekommenderat från min sida. Fungerat felfritt för mig sen jag la till portforward regler, det gjorde det inte innan.

Permalänk

Bahnhof & SPA112

Hej. Hoppar in på denna tråd då jag ser att mina problem är mkt snarlika.
Jag har BH sedan december 14. Deras boxar var slut och köpte en SPA112.
Har fått den att fungera på utgående samtal. Men när man ringer till boxen utifrån hoppar telesvararen igång efter 5 signaler och allt fungerar där.
Har talat in en hälsningsfras och den hoppar igång så fint. Kan även lyssna av samtalen i svararen.
Men det går aldrig igenom så att telefonen ringer.
Någon som ha en lösning??
Börjar ge upp efter otaliga timmar.
Har senaste firmware.

Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Om någon har samma problem som jag så löste det sig när jag stängde av WAN - NAT Genompassering i routern (Asus AC68U)!
http://i62.tinypic.com/vd0kxw.jpg

Börja med att uppdatera firmware, sen behöver du oftast bara skriva in proxy, användarnamn och lösenord så ska det fungera (quick setup)! Öppna också port 5060-5080 + fast iP (i routern om den sitter framför) och i ATA-boxen Voice->Line 1-> NAT settings.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk

Bahnhof Ip Telefini.

Har fått igång eländet nu.
Felet var att jag från början hade skrivit ett fel i proxyfältet. Boxen var inkopplad hela tiden.
Detta upptäckte jag efter 2 dagar och ändrade detta samt att jag ändrade inloggningsuppgifterna från admin.
Under dessa 2 dagar har jag blivit kapad och en vidarekoppling har utförts till 0038165102209.
Anledningen till att jag upptäckte detta var att Bahnhof ringde mig och påpekade att det fanns en säkerhetsrisk i min sipbox.

Fick faktiskt support av killarna för att fixa detta.
Nu fungerar den utmärkt.

Så ändra login uppgifterna direkt både på User & Admin.

Tydligen någon form av robot som skannar olåsta siplboxar och lägger in vidarebefordringar för att sedan kunna utnyttjas i alla möjliga typer av skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buntband65:

Har fått igång eländet nu.
Felet var att jag från början hade skrivit ett fel i proxyfältet. Boxen var inkopplad hela tiden.
Detta upptäckte jag efter 2 dagar och ändrade detta samt att jag ändrade inloggningsuppgifterna från admin.
Under dessa 2 dagar har jag blivit kapad och en vidarekoppling har utförts till 0038165102209.
Anledningen till att jag upptäckte detta var att Bahnhof ringde mig och påpekade att det fanns en säkerhetsrisk i min sipbox.

Fick faktiskt support av killarna för att fixa detta.
Nu fungerar den utmärkt.

Så ändra login uppgifterna direkt både på User & Admin.

Tydligen någon form av robot som skannar olåsta siplboxar och lägger in vidarebefordringar för att sedan kunna utnyttjas i alla möjliga typer av skit.

Hej

Jag har samma problem som dig med Cisco SPA 112 och Bahnhof.
Skulle du kunna vara så snäll och ta lite skärmdumpar på hur dina inställningar ser ut så vore jag väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

Ja. Skärmdumpar eller liknande på config av SPA 112/122. Det skulle va tacksamt.