VESA släpper Embedded Displayport 1.4a för 8K-upplösning i bärbara enheter

Permalänk
Melding Plague

VESA släpper Embedded Displayport 1.4a för 8K-upplösning i bärbara enheter

När VESA introducerar Displayport 1.3 för bärbara enheter möjliggör det upplösningar hela vägen upp till 8K, såväl som nya och förbättrade strömsparfunktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det innebär att vi äntligen kan få 8K i mobiltelefonerna Då kan vi nog börja snacka riktig retina se'n.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser ju lagom missvisande ut när den hoppar från 2009 till 2014. Man kan ju nästan tro att utvecklingen hållit ett jämnt tempo

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM

Permalänk
Medlem

"3 840 x 2 160 pixlar med uppdateringsfrekvensen 120 Hz"

YES! Har väntat på detta. Nu fattas det bara grafikkort som använder standarden.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

Hur blir det med hz kommer den klara 144 hz i 4/8k?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Hur blir det med hz kommer den klara 144 hz i 4/8k?

Läser du artikeln så står det 120hz i 4K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas det innebär att vi äntligen kan få 8K i mobiltelefonerna Då kan vi nog börja snacka riktig retina se'n.

Inte för att vara den som klagar, men exakt vad skulle man behöva 8K, om ens 4K som nu är på väg, till i en mobil? Ser behovet och nyttan för tv absolut, men 8K i en mobil? Som sagts förr, innan dom fortsätter det här enligt mig onödiga pixelracet i mobiler, satsa istället på att utveckla batterier som är bättre än dagens, så kanske man slipper ladda en gång om dagen. Sen finns det ju klart folk som har mobiler som klarar 2-3 dagar utan att ladda, dock utan alltför mycket än basfunktionerna (ringa & sms:a), men vanligast gissar jag är att dom flesta laddar en gång om dagen av rutin.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Inte för att vara den som klagar, men exakt vad skulle man behöva 8K, om ens 4K som nu är på väg, till i en mobil? Ser behovet och nyttan för tv absolut, men 8K i en mobil? Som sagts förr, innan dom fortsätter det här enligt mig onödiga pixelracet i mobiler, satsa istället på att utveckla batterier som är bättre än dagens, så kanske man slipper ladda en gång om dagen. Sen finns det ju klart folk som har mobiler som klarar 2-3 dagar utan att ladda, dock utan alltför mycket än basfunktionerna (ringa & sms:a), men vanligast gissar jag är att dom flesta laddar en gång om dagen av rutin.

Att öka pixeltätheten är ingen motsättning till att forska om hur man kan bygga batterier med högre kapacitet.

Någonstans kommer vi komma till en gräns där man inte längre kan se enskilda pixlar och då känner jag väl kanske att det räcker, men tills dess får de gärna köra på. Sedan har jag också hört att ökad pixeltäthet ökar ljusgenomstäppet, vilket borde innebära att man kan spara batteri genom att sänka ljusstyrkan, men det är inget jag har källor på och jag minns inte var jag hört det men jag tror det var här på SC in en annan pixeldiskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte ens ett behov av mer än 1080p i en TV, i alla fall med den storlek och avstånd till de två jag har hemma just nu. 8k känns bara som en skrytupplösning vilket jag har erfarenhet av hur någon unge på en buss lät när han berättade för sin kompis att hans TV hade 4k.
"å min teve där hemma den hajju fyjaakåå så bildkavliteten blirjju skitbja!"
lät inte direkt sådär men iaf.... Näe.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Att öka pixeltätheten är ingen motsättning till att forska om hur man kan bygga batterier med högre kapacitet.

Jo, resurser läggs på det istället, och man präntar med sin marknadsföring in i kundernas [under]medvetna att upplösning är allt och batteritid är oviktigt.

Citat:

Någonstans kommer vi komma till en gräns där man inte längre kan se enskilda pixlar och då känner jag väl kanske att det räcker, men tills dess får de gärna köra på. Sedan har jag också hört att ökad pixeltäthet ökar ljusgenomstäppet, vilket borde innebära att man kan spara batteri genom att sänka ljusstyrkan, men det är inget jag har källor på och jag minns inte var jag hört det men jag tror det var här på SC in en annan pixeldiskussion.

4K måste väl ändå räcka på en mobiltelefon? Det ger ju runt 800 ppi på 5,5″.

Däremot välkomnar jag med glädje höga upplösningar på datorskärmar. 4K är för lite på 30″.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ska man kanske känna sig dum nu som köpt en 4K tv...

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jo, resurser läggs på det istället, och man präntar med sin marknadsföring in i kundernas [under]medvetna att upplösning är allt och batteritid är oviktigt.

4K måste väl ändå räcka på en mobiltelefon? Det ger ju runt 800 ppi på 5,5″.

Däremot välkomnar jag med glädje höga upplösningar på datorskärmar. 4K är för lite på 30″.

Allt är ju individuellt, men jag tycker att 2K är rätt då lagom efter att ha övervägt det hela. Men som sagt, ser man poäng i att ha den uppläsningen så.

Ser hellre en telefon med ex 1080, 1440/2560 och 5000mah än 8K och 2200mah.
4K och 8K hör i min mening hemma enbart i datorskärmar och tv-apparater.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jo, resurser läggs på det istället, och man präntar med sin marknadsföring in i kundernas [under]medvetna att upplösning är allt och batteritid är oviktigt.

4K måste väl ändå räcka på en mobiltelefon? Det ger ju runt 800 ppi på 5,5″.

Däremot välkomnar jag med glädje höga upplösningar på datorskärmar. 4K är för lite på 30″.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på här. Skärmteknik är olika forskningsområden och det är inte så att mobiltillverkarna bestämmer vad det skall forskas om. En del skärmtillverkare gör ju också mobiler så där finns möjligen synnergieffekter men varför det skulle påverka forskning om batterikapacitet förstår jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte riktigt vad du syftar på här. Skärmteknik är olika forskningsområden och det är inte så att mobiltillverkarna bestämmer vad det skall forskas om. En del skärmtillverkare gör ju också mobiler så där finns möjligen synnergieffekter men varför det skulle påverka forskning om batterikapacitet förstår jag inte.

Allt handlar om pengar idag. Istället för att tillverkare skjuter till pengar till forskning på batterier idag så sker det till skärmar. I alla fall till en större grad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Att öka pixeltätheten är ingen motsättning till att forska om hur man kan bygga batterier med högre kapacitet.

Någonstans kommer vi komma till en gräns där man inte längre kan se enskilda pixlar och då känner jag väl kanske att det räcker, men tills dess får de gärna köra på. Sedan har jag också hört att ökad pixeltäthet ökar ljusgenomstäppet, vilket borde innebära att man kan spara batteri genom att sänka ljusstyrkan, men det är inget jag har källor på och jag minns inte var jag hört det men jag tror det var här på SC in en annan pixeldiskussion.

Det är faktiskt tvärtom med ljuset. Ju pixeltätare en display är, desto mindre ljus släpps igenom.

Bara en fråga, har du tittat på en 5-5.5" med QHD och tyckt att det är för lågupplöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Det är faktiskt tvärtom med ljuset. Ju pixeltätare en display är, desto mindre ljus släpps igenom.

Bara en fråga, har du tittat på en 5-5.5" med QHD och tyckt att det är för lågupplöst?

Skickades från m.sweclockers.com

"För lågupplöst" är väl en definitionsfråga men man ser ju fortfarande pixlarna liksom. Sedan är jag glad åt framsteg åt alla de slag, rent generellt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

8K på en mobiltelefon känns väl kanske inte direkt supernödvändigt.

Permalänk
Medlem

Om folk köpte telefon efter funktioner som var användbara så hade vi gissningsvis haft utanpåsittande antenner, 3-4x större batterier (tjockare telefon också såklart), max fhd 16:9/10, inga monster cpuer och förmodligen bara 3G. Det låter ju inte så futuristiskt men det är rätt bra spec till det jag tycker telefoner i störst utsträckning används till - surf, ring, sms och kanske nån trivial app.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

8k i 4:2:0 är ju iof nästan helt ointressant. Om man skall ta nästa steg från UHD så är det minst 4:2:2 som gäller kan jag tycka. UHD i 120Hz är ju iof fint. Man kan undra om det finns bandbredd över för andra saker som bättre färg osv.?