Hur fixar man till ftp på nyinstallerad webbserver med ubuntu 14.04 lts

Permalänk
Medlem

Hur fixar man till ftp på nyinstallerad webbserver med ubuntu 14.04 lts

Har precis installerat ubuntu 14.04 LTS server på en maskin som ska fungera som utvecklingsserver (web).

Installationen funkar som den ska och jag har installerat vsftpd på den samt uppdaterat PHP till 5.6. Jag kan även använda filezilla för att komma åt min home mapp med min vanliga användare.

Jag skulle dock vilja skapa en annan användare som har sin home mapp satt till /var/ww/ istället men jag får inte till det. Kan någon vänlig själ beskriva steg för steg hur jag kommer vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Har precis installerat ubuntu 14.04 LTS server på en maskin som ska fungera som utvecklingsserver (web).

Installationen funkar som den ska och jag har installerat vsftpd på den samt uppdaterat PHP till 5.6. Jag kan även använda filezilla för att komma åt min home mapp med min vanliga användare.

Jag skulle dock vilja skapa en annan användare som har sin home mapp satt till /var/ww/ istället men jag får inte till det. Kan någon vänlig själ beskriva steg för steg hur jag kommer vidare?

Du får ställa om home-katalogerna för de berörda användarna med ex kommandot: usermod

Annars kan du fylla i det när du skapar användaren med ex useradd-kommandot

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Du får ställa om home-katalogerna för de berörda användarna med ex kommandot: usermod

Annars kan du fylla i det när du skapar användaren med ex useradd-kommandot

Har provat genom att göra så här:

useradd ftpkonto

passwd ftpkonto (och sedan satt ett password)

usermod --home /var/ww/ ftpkonto

Får det inte att funka när jag försöker koppla upp mig med Filezilla mot detta konto (se nedan)

"Status: Connection established, waiting for welcome message...
Status: Insecure server, it does not support FTP over TLS.
Command: USER ftpkonto
Response: 331 Please specify the password.
Command: PASS *********
Response: 530 Login incorrect.
Error: Critical error: Could not connect to server"

Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem

Logga in via sftp/ssh skit i FTP

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Har provat genom att göra så här:

useradd ftpkonto

passwd ftpkonto (och sedan satt ett password)

usermod --home /var/ww/ ftpkonto

Får det inte att funka när jag försöker koppla upp mig med Filezilla mot detta konto (se nedan)

"Status: Connection established, waiting for welcome message...
Status: Insecure server, it does not support FTP over TLS.
Command: USER ftpkonto
Response: 331 Please specify the password.
Command: PASS *********
Response: 530 Login incorrect.
Error: Critical error: Could not connect to server"

Vad gör jag fel?

Som annan person beskrev är naturligtvis det enklaste att logga in via SFTP/SSH. Det allra mest problemfria är ju att logga in som "root" så slipper man ju allt sådant strul.

Vill du försöka fixa detta, kontrollera att du har rätt filägare/grupp på hemkatalogen och (naturligtvis) förutsätter jag att du kollat att den finns. Ägaren/gruppen ska heta: "ftpkonto"

Sedan provar du att logga in med den berörda användaren, fast på SSH istället. Går nog att göra från root-konsolen i SSH när du är inloggad på servern har jag för mig, annars kan du göra det från en lokaldator.

Fungerar detta och så borde FTP fungera också.

Permalänk
Medlem

Vad man än gör, skall man inte tillåta root inloggning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad man än gör, skall man inte tillåta root inloggning.

Hur brukar du komma åt ex inställningar i filer under etc-biblioteket osv för att göra diverse ändringar i dem isf?

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Hur brukar du komma åt ex inställningar i filer under etc-biblioteket osv för att göra diverse ändringar i dem isf?

Det bör du göra via SSH isåfall, m.h.a. sudo.

Permalänk
Medlem

Okay, verkar som jag svamlade lite i min fråga.

Vad jag vill kunna göra är att använda ftp för att föra över filer till webbservern d.v.s /var/www/ från den dator jag sitter och skriver kod på. En enkel test server med php och mysql på för att testa koden innan jag lägger upp den på liveservern (som finns hos ett hosting företag).

All annan administration kan jag köra direkt på maskinen lokalt eftersom den står i min garderob.

Permalänk
Medlem

Om du kör ls på mappen, vem äger din /var/www mapp ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hur brukar du komma åt ex inställningar i filer under etc-biblioteket osv för att göra diverse ändringar i dem isf?

Har aldrig mina konfig-filer utanför min hemma-mapp. Har dom såkallade "dotfiles". Det gör också konfigurationerna portabla och du behåller konfigurationerna på home-partitionen vid byte av OS eller liknande. Det krävs ju självklart att man inte formaterar home-partitionen då.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Det bör du göra via SSH isåfall, m.h.a. sudo.

Problemet då är ju att man inte kan öppna dem i någon vettig kodeditor, utan bara nano och liknande... man kan lägga till säkerhetscertifikat vid inloggning om man vill dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Problemet då är ju att man inte kan öppna dem i någon vettig kodeditor, utan bara nano och liknande... man kan lägga till säkerhetscertifikat vid inloggning om man vill dessutom.

vim kanske?

Vad en vettig kodeditor är råder ju delade meningar om. Själv gillar jag geany.
Men ett alternativ kan annars vara att köra sshfs och montera din fjärrdators filträd lokalt på din arbetsmaskin.
Kombinerar man sshfs och autofs så blir det liksom transparent.
Då redigerar du filen med önskad lokalt installerad texteditor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om du kör ls på mappen, vem äger din /var/www mapp ?

root äger mappen om jag fattar rätt.

rättigheterna är
drwxrwxrwx

vilket jag får till att alla har fulla rättigheter, eller är jag helt ut och cyklar??

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Problemet då är ju att man inte kan öppna dem i någon vettig kodeditor, utan bara nano och liknande... man kan lägga till säkerhetscertifikat vid inloggning om man vill dessutom.

gksu <program> alternativt kdesu <program> om du kör KDE så startar du programmen i "sudo" läge för grafiska program.
Annars om man kör via ssh så använder man som alla andra Vim, vill du göra det svårt för dig kan du aktivera Xorg remote och köra valfria grafiska applikationer på servern via din dator med hjälp av Xforwarding. Dock bör du aktivera compression då det kräver en del data för att visa stora fönster.

Som sagt root inloggning är osäkert då hela världen känner till användarnamnet.

http://unix.stackexchange.com/questions/12755/how-to-forward-...

Skrivet av bacardi_avt:

root äger mappen om jag fattar rätt.

rättigheterna är
drwxrwxrwx

vilket jag får till att alla har fulla rättigheter, eller är jag helt ut och cyklar??

http://askubuntu.com/questions/19898/whats-the-simplest-way-t...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

gksu <program> alternativt kdesu <program> om du kör KDE så startar du programmen i "sudo" läge för grafiska program.
Annars om man kör via ssh så använder man som alla andra Vim, vill du göra det svårt för dig kan du aktivera Xorg remote och köra valfria grafiska applikationer på servern via din dator med hjälp av Xforwarding. Dock bör du aktivera compression då det kräver en del data för att visa stora fönster.

Som sagt root inloggning är osäkert då hela världen känner till användarnamnet.

http://unix.stackexchange.com/questions/12755/how-to-forward-...

http://askubuntu.com/questions/19898/whats-the-simplest-way-t...

Jo, nu kör vi ju inte några grafiska komponenter på servrarna. Däremot använder vi SSH-certifikat som krav för inloggning.

Permalänk
Medlem

Okay, tack för hjälpen. Nu funkar det som jag vill.

Problemet var hela tiden att jag inte hade rätt ägare till mapparna. efter läst era råd och kollat runt lite mer på nätet har jag i alla fall skaffat mig en grundläggande förståelse för hur ägande och rättigheter funkar i Linux. (tacka vet jag C-64 filsystemet som var enkelt att hantera.)

Permalänk
Medlem

Det här var intressant läsning.
-Användarspecifika configs har man i sin hemkatalog aka dot-files. Daemonspecifika configs finner man vanligtvis under "/etc/".
-Kom ihåg att root != sudo.
-Vill man veta vem som äger en katalog skulle jag rekommendera "stat" och inte "ls"

Om du bara ska utveckla så hade jag rekommenderat att ha det lokalt på din utvecklardatorn om du inte själv ska host:a det. Wamp/Lamp/Mamp-setup finns färdigbundlat för lokalutveckling.

Om du nu tvunget vill hosta eget, så hade jag rekommenderat att avstå från att ändra ägandet utav "/var/www" eller "/srv/http" (beroende på dist), den är ämnade webbdaemonen och inte en lokalanvändare. Vanligtvis sätter man upp en subkatalog under (i debian "/var/www/html/*user*"), som du ändrar ägandeskapet på till din användare (chown).

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

-Vill man veta vem som äger en katalog skulle jag rekommendera "stat" och inte "ls"

Bara nyfiken, men vad är motiveringen att nyttja stat istället för ls -l om du bara vill se vilken användare och grupp som äger en katalog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Bara nyfiken, men vad är motiveringen att nyttja stat istället för ls -l om du bara vill se vilken användare och grupp som äger en katalog?

Skillnaden är en katalog eller alla kataloger.