Bästa möjliga lösning för mitt hemmanätverk

Permalänk

Bästa möjliga lösning för mitt hemmanätverk

Hej!

Jag har precis renoverat i min lägenhet. Köksväggen har rivits ner, och i den väggen var det en nätverkssladd dragen (från Tele2's bredbandsuttag som sitter precis ovanför entrédörren i hallen). Nu är det såhär att byggarbetaren spacklat igen alla hål, glömt att dra en ny kabel genom det sänkta taket som det var tänkt, så nu blir jag utan nätverksuttag i vardagsrummet där jag alltid haft routern.

Så min fråga är nu till er:

Vad är det bästa möjliga sättet jag trådlöst skulle kunna lösa detta på utan att kompromissa med hastigheten? Det blir alldeles för bökigt att borra nya hål, och för fult för att dra en ny kabel. Jag vill helst ha en router i vardagsrummet då jag har 4-5 stycken enheter som bäst ansluts via kabel!

Tacksam för svar

// Nätverksnewbie

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv men kika på en lösning som involverar Homeplug och en switch. tror det är den enklaste lösningen för dig.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Om du ändå renoverar så slang upp lite smarta golvlister:
http://www.bygghemma.se/sok?phrase=kanallisten

^^ Annars är det nog som ovannämnde homeplug som är det "bästa"

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Rekordmedlem

Vem har missat ? Du eller byggfirman ? Har byggfirman missat att dra rören så ska du reklamera jobbet, har du bommat det så är det inte så mycket att klaga på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej! Tack för svaren!

Det var mitt fel, jag glömde nämna det.

Homeplug låter ju suveränt! Nästan för bra för att vara sant! Så det bästa är väl att antagligen dra en kort kabel från Tele2-uttaget rätt in till Homeplugen, och sedan sätta en i vardagsrummet och köra in trådlösa routern i den!

Hur bra brukar de fungera? Ska man slå till på en dyr modell för att "säkra upp" så jag kommer upp i de rätta hastigheterna (jag har 100/10) eller brukar de billigare modellerna hålla vad de lovar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fredrikdexter:

Hej! Tack för svaren!

Det var mitt fel, jag glömde nämna det.

Homeplug låter ju suveränt! Nästan för bra för att vara sant! Så det bästa är väl att antagligen dra en kort kabel från Tele2-uttaget rätt in till Homeplugen, och sedan sätta en i vardagsrummet och köra in trådlösa routern i den!

Hur bra brukar de fungera? Ska man slå till på en dyr modell för att "säkra upp" så jag kommer upp i de rätta hastigheterna (jag har 100/10) eller brukar de billigare modellerna hålla vad de lovar?

Homeplug är som wifi, farten kan skilja rejält beroende på var man är, men 100 Mbit är inga problem om elnätet är bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.