Excel 2013 - Räkna alla celler som uppfyller flera krav i en tabell

Permalänk
Medlem

Excel 2013 - Räkna alla celler som uppfyller flera krav i en tabell

Jag har en tabell i Excel med tre kolumner där ett utdrag av datan ser ut så här:

Nu vill jag i en cell utanför tabellen räkna ut hur många av männen som är från Stockholm. Jag försökte =COUNTIFS(Tabell, "Man", Tabell, "Stockholm"), men den returnerar 0. Någon som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Jag har en tabell i Excel med tre kolumner där ett utdrag av datan ser ut så här:

http://forumbilder.se/EAE15/capture.PNG

Nu vill jag i en cell utanför tabellen räkna ut hur många av männen som är från Stockholm. Jag försökte =COUNTIFS(Tabell, "Man", Tabell, "Stockholm"), men den returnerar 0. Någon som vet hur man gör?

Notera att ; används som avskiljare.

ex:
=COUNTIFS(data!T:T;"Känner till namnet men inte verksamheten";data!B:B;"1")

Permalänk
Medlem

Vet inte vad "Tabell" är men detta fungerar för mig.
=COUNTIFS(A1:A4;"Man";B1:B4;"Stockholm")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

Notera att ; används som avskiljare.

ex:
=COUNTIFS(data!T:T;"Känner till namnet men inte verksamheten";data!B:B;"1")

Att skriva =COUNTIFS(Tabell;"Man";Tabell;"Stockholm") ger felmeddelande. Vad är det jag skriver fel? Kan säga att jag inte haft några problem tidigare med att använda kommatecken som avskiljare för argument.

Skrivet av Agonotheta:

Vet inte vad "Tabell" är men detta fungerar för mig.
=COUNTIFS(A1:A4;"Man";B1:B4;"Stockholm")

"Tabell" är namnet jag gett till tabellen.

Permalänk
Medlem

Kolla i inställningarna vad du ska ha för avskiljare eller använd excels funktionshjälp (fx knappen)

Permalänk
Medlem

Ersätt "tabell"med range istället (typ h1:h4), funkar det så får du felsöka hur "tabell" är definierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Kolla i inställningarna vad du ska ha för avskiljare eller använd excels funktionshjälp (fx knappen)

Det är kommatecken som är avskiljare, funktionshjälpen använde också kommatecken när jag provade den.

Skrivet av teejee:

Ersätt "tabell"med range istället (typ h1:h4), funkar det så får du felsöka hur "tabell" är definierad.

Jag provade att använda en range istället, och då returnerar den 0 precis som innan. =COUNTIFS(Tabell,"Man") fungerar och returnerar antalet män, men så fort det blir flera kriterier så returnerar den bara 0.

Edit: Är det inte så att den räknar antal celler som innehåller både "Man" och "Stockholm" när jag skriver =COUNTIFS(Tabell, "Man", Tabell, "Stockholm")? Då är det ju logiskt att den returnerar 0. Vad jag egentligen vill räkna är antal rader som innehåller "Man" i den första kolumnen och "Stockholm" i den andra, men jag vet inte hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Det är kommatecken som är avskiljare, funktionshjälpen använde också kommatecken när jag provade den.

Jag provade att använda en range istället, och då returnerar den 0 precis som innan. =COUNTIFS(Tabell,"Man") fungerar och returnerar antalet män, men så fort det blir flera kriterier så returnerar den bara 0.

Edit: Är det inte så att den räknar antal celler som innehåller både "Man" och "Stockholm" när jag skriver =COUNTIFS(Tabell, "Man", Tabell, "Stockholm")? Då är det ju logiskt att den returnerar 0. Vad jag egentligen vill räkna är antal rader som innehåller "Man" i ena kolumnen och "Stockholm" i den andra, men jag vet inte hur man gör.

Som jag skrev i mitt första inlägg blev resultatet 2.
Vet inte varför det är logiskt att det är 0.

Men lägg upp en kopia på ditt excelark så vi kan kolla på det istället.
Du ger oss för lite information för att vi ska kunna hjälpa dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murloc:

Är det inte så att den räknar antal celler som innehåller både "Man" och "Stockholm" när jag skriver =COUNTIFS(Tabell, "Man", Tabell, "Stockholm")? Då är det ju logiskt att den returnerar 0. Vad jag egentligen vill räkna är antal rader som innehåller "Man" i ena kolumnen och "Stockholm" i den andra, men jag vet inte hur man gör.

Jo. Man kan dock använda index för att referera till utvalda rader/kolumner:
=COUNTIFS(Index(Tabell, 0, 1), "Man", Index(Tabell, 0, 2), "Stockholm")

Permalänk
Medlem

Problemet beror på att COUNTIFS kräver att samma cell relativt till området du söker i uppfyller alla krav. Det vill säga, om cellen längst upp till vänster uppfyller det första kravet i område 1, måste också cellen längst upp till vänster i område 2 uppfylla det andra kravet.

Eftersom området är det samma måste alltså samma cell uppfylla bägge kraven. I fall du t.ex. förskjuter det andra området ett steg till höger fungerar det (då kan du alltså inte använda "Tabell" mera, utan t.ex. B1:D4).

Permalänk
Medlem

Min ide är att du använder Sum.if (ska finnas en som man använder när det är flera olika vilkor man vill ha in.

Nu har jag på svenska men här är min lösning;

" =SUMMA.OMF(E6:E9;C6:C9;"Man";D6:D9;"Stockholm") "

I E:fälten har jag då siffrorna.
I C:fälten har jag man/kvinna
I D:fälten har jag staden
Om det inte var tydligt kanske, sitter med min dotter på 15månader i famnen så kanske missat något. Men återkom gärna så kan jag försöka förklara mer

Detta fungerade bra för mig

Edit: En liten bild nu också när jag fick fria händer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör det separat, om du tar en kolumn if stockholm = 1 om inte så 0. När du gjort så för dina tre kriterier separat så tar du en sista ekvationskolumn som multiplicerar dessa tre kolumner. De som får svar 1 är de som uppfyller dina kriterier. Sen fortsätter du på samma visa.
=SUMIF(B1:B327,"*XXXXX*",C1:C324) är något jag använde någon gång, du kanske kan klura ut något hur det du vill skriva, skrivs korrekt av det annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jo. Man kan dock använda index för att referera till utvalda rader/kolumner:
=COUNTIFS(Index(Tabell, 0, 1), "Man", Index(Tabell, 0, 2), "Stockholm")

Tack, Index funktionen var det jag behövde för att lösa problemet. Tack även till alla er andra som försökte hjälpa. Jag tror jag skapade lite förvirring genom att inkludera den tredje kolumnen med nummer i. Den var helt irrelevant för mitt problem och skulle inte vara med i några kalkulationer.

Permalänk
Medlem

Pivot-tabeller.. Kika på det istället.