Säkert att köpa ett fyndvara 290 Vapor-X?

Permalänk

Säkert att köpa ett fyndvara 290 Vapor-X?

På webhallen om någon undrar, är en klass 1 fyndvara, dvs nyskick bara att förpackningen kan vara paj, säkert att köpa ändå? Sparar ju ganska mycket på det.

Permalänk
Medlem

Butiksgarantin är enligt mig huvudanledningen till att köpa hårdvara från återförsäljare istället för begagnat, och garantin är ju kvar även om det är fynd/demovara.

Funkar det inte så är det ju bara att häva köpet, eller i bästa fallet, så reklamera och få ett kort som är "nytt på riktigt".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Utav min erfarenhet så köpte jag in en fynd utav webhallen också: R9 290 powercolor. Tror det var klass 4 eller 5 (begagnat säkert). . Men den gav jag bort som present och vad jag har hört som feedback är det vanliga AMD bluescreens bla bla driver issue, windows startar om. Men annars ett "bra" high end kort. Hela den för runt 1 800kr? Väldigt bra bang for the buck Visst kan man få bättre men allting handlar om budget.

Men klass 1 är ju bara som du sagt, förpackningen är lite bucklad. Och dessutom så är den en Vapor-x kylare vilket är plus om du är petig med värme eller har för nån gång att överclocka. Annars 300 kr dyrare så får du en hel låda om du tycker om att samla lådor och bygga slott med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluxer:

Utav min erfarenhet så köpte jag in en fynd utav webhallen också: R9 290 powercolor. Tror det var klass 4 eller 5 (begagnat säkert). . Men den gav jag bort som present och vad jag har hört som feedback är det vanliga AMD bluescreens bla bla driver issue, windows startar om. Men annars ett "bra" high end kort. Hela den för runt 1 800kr? Väldigt bra bang for the buck Visst kan man få bättre men allting handlar om budget.

Men klass 1 är ju bara som du sagt, förpackningen är lite bucklad. Och dessutom så är den en Vapor-x kylare vilket är plus om du är petig med värme eller har för nån gång att överclocka. Annars 300 kr dyrare så får du en hel låda om du tycker om att samla lådor och bygga slott med.

Kan du utveckla AMD bluescreens? Är det samma sak som Nvidia bluescreens eller?

Permalänk
Medlem

Har också kollat igenom Webhallens fyndvaror senaste veckan då jag också är på jakt efter ett 290 men saken är den att deras "fyndvaror" kostar lika mycket som en icke fyndvara på tex netonnet.
Tänkte bara påpeka det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köpte ett 280x fyndvara klass 1, Hade förjävlig coilwhine och alla tillbehör saknades :/ Fick dock lämna tillbaks den och fick cash så det vär ändå ok.

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Kan du utveckla AMD bluescreens? Är det samma sak som Nvidia bluescreens eller?

Saken är att AMD har roliga drivers, ostabila är rätt sagt som crashar datorn, speciellt när man trycker på med grafikkrävande spel.

Nvidia släpper regelbundet med drivers och up to date med nya spel som kommer i release. Nvidia drivers failar inte lika ofta som AMD. Alltså windows crashar/bluescreen

Men det är tur att du kan fynda på ett R9 290 istället för den buggiga coilwhine och artefakter som finns hos många R9 280 /x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluxer:

Saken är att AMD har roliga drivers, ostabila är rätt sagt som crashar datorn, speciellt när man trycker på med grafikkrävande spel.

Nvidia släpper regelbundet med drivers och up to date med nya spel som kommer i release. Nvidia drivers failar inte lika ofta som AMD. Alltså windows crashar/bluescreen

Men det är tur att du kan fynda på ett R9 290 istället för den buggiga coilwhine och artefakter som finns hos många R9 280 /x.

Hahaha.. oh noez.. ännu en.

Dom flesta fel som uppstår är faktiskt relaterade till skit bakom spakarna oavsett vilket grafikkort du har.

Att säga som du gör är inte helt hederligt då det drabbar ägare av både AMD och nVidia.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Köp det om det är bra billigare än ett nytt ^^
Vettig prestanda för pengarna helt klart och vapor-x ska vara en av de bättre kylarna om jag minns rätt.

Drivers så brukar det antingen vara skit bakom spakarna eller instabila komponenter (fabriksöverklockade komponenter eller överklockningar som inte funkar helt som de ska).

Kika såklart hur långa grafikkort du kan stoppa i där.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

här http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=290+Vapor-X...
är inte så mycket ned satt 2960 demo 3290 ny men det är klass1 demo så vill du ha ett sånt kort bara att tacka och ta det

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluxer:

Saken är att AMD har roliga drivers, ostabila är rätt sagt som crashar datorn, speciellt när man trycker på med grafikkrävande spel.

Nvidia släpper regelbundet med drivers och up to date med nya spel som kommer i release. Nvidia drivers failar inte lika ofta som AMD. Alltså windows crashar/bluescreen

Men det är tur att du kan fynda på ett R9 290 istället för den buggiga coilwhine och artefakter som finns hos många R9 280 /x.

Men va?
AMD har inte fel på sina drivers, då är det skit bakom spakarna isf.
Har haft mitt 280x ett tag nu, inga bluescreens, inget coilwhine och inga artefakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Men va?
AMD har inte fel på sina drivers, då är det skit bakom spakarna isf.
Har haft mitt 280x ett tag nu, inga bluescreens, inget coilwhine och inga artefakter.

Det har varit mycket strul med 280x. Jag hade stora problem men löste det direkt med MSI då jag har ett MSI 280x

Hade flimmer med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det har varit mycket strul med 280x. Jag hade stora problem men löste det direkt med MSI då jag har ett MSI 280x

Hade flimmer med mera

Måndagsexemplar behöver inte nödvändigtvis betyda att produkten/mjukvaran i sig är dålig, utan bara att du har haft otur.

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Måndagsexemplar behöver inte nödvändigtvis betyda att produkten/mjukvaran i sig är dålig, utan bara att du har haft otur.

Inte bara jag som har haft problem med 280x kort. Det är inte bara MSI det är andra märken oxå