Permalänk
Hedersmedlem

Min nuvarande katt är inte intresserad av högtalare och har dessutom tre olika klätter/klösställningar (hjälper mycket). Tidigare hade jag en bur byggd av relativt finmaskigt nät och satte över högtalarna vid behov.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Min nuvarande katt är inte intresserad av högtalare och har dessutom tre olika klätter/klösställningar (hjälper mycket). Tidigare hade jag en bur byggd av relativt finmaskigt nät och satte över högtalarna vid behov.

Ja det där kanske inte är så dumt, typ som hönsnät men finmaskigare? Vad exakt använde du för material?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonny Myran:

Många idiotiska kommentarer från personer som verkar ha en 8-årings förstånd när det kommer till hur man ska behandla djur. Var hårdhänt och ta dem i nackskinnet? Spela höga ljud från högtalarna för att skrämma dem? Det borde krävas licens för att skaffa djur.

Man ska naturligtvis inte misshandla katten, det finns olika nivåer på allt och man ska inte göra dem illa, bara få dem att tycka att det är trevligare på nån annan plats så att de hellre går dit, de lär sig rätt fort var de kan få vara ifred och inte och de flyttar sig om man stör dem när de är på fel ställen och efter några gånger undviker de platserna de blir störda på.

Skrivet av Zicsoen:

Tror det är en sådan min flickvän har, visst är det väl dessa katter som ibland även kallas för Turkisk badkatt?
Hennes katt är dock en innekatt men vattensprut-metoden funkar inte särskilt bra i detta fallet. Kan fungera emellanåt om hon inte är beredd men då tycks det inte vara vattnet i sig hon flyr från utan är nog snarare att något oväntat hände väldigt plötsligt - hon verkar iaf inte särskilt bekymrad över att hon är blöt efteråt så som "normala" katter brukar göra när de försöker ruska av sig vattnet. Känner även igen det där med vattenskålen.

Min syster brukar berätta hur hennes ena bondkatt brukar hoppa in i duschen om hon råkat lämna dörren på glänt eller så brukar den lägga sig i handfatet om man nyligen spolat med vattnet. Samma med en god väns ena katt, aldrig sett en katt som frivilligt sätter sig under en rinnande kran och samtidigt ser så välbelåten ut.

Befarar att vi i framtiden kommer ha vattentäta katter!

Det är nog en Van eller kanske en Turkisk angora.
Vanen är redan vattentät
Van-katten har en vattentät päls, med olika pälslängd beroende på årstiden. Detta för att stå emot det extrema klimatet i regionen, med kalla vintrar och heta somrar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkisk_van

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Ja det där kanske inte är så dumt, typ som hönsnät men finmaskigare? Vad exakt använde du för material?

Ett steg ner från vanligt hönsnät, kanske halva hålstorleken. Lokala järnaffären hade 4-5 olika sorter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vanen är redan vattentät
Van-katten har en vattentät päls, med olika pälslängd beroende på årstiden. Detta för att stå emot det extrema klimatet i regionen, med kalla vintrar och heta somrar.

Hehe jo fast jag tänkte att många andra katter tycks utvecklas åt samma håll

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Har två katter och de har aldrig brytt sig om eller klöst på frontskydden. De har vid enstaka tillfällen suttit uppe på högtalaren däremot..

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

...
Vanen är redan vattentät

Mina absolut bästa två katter jag någonsin haft hade en turkisk van som mamma. Pappan var en norsk skogskatt. Den underbara Malte som jag t o m skapade tråd om när han dog alldeles för tidigt. Han var en av de bästa varelser jag någonsin haft nöjet att lära känna, bär honom i tankarna varje dag fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon179502:

Alltså, sure, jag kan väl tycka jag är elak, men vad gör katter i koloni emot varandra när de gör fel? Ger varandra stryk. (Ja en grupp katten lever i en koloni inte i en flock)

Inte lönt för mig att säg att jag haft katt så länge jag levt och det är något som du antagligen kommer se som något negativt.
En katt är föd med instinkten att bli tagen i nacken är något min mamma gör för att rätta till mitt beteende, det är så djupt programmerat i min katt kropp att jag får längre puls bara man klämmer runt nackskinnet.

Men visst du får gärna hänga ut mig som det dåliga exemplet.

Det är ju då alltså att lyfta i nackskinnet de kan ta skada av, inte att bara hålla där, det funkar för att lugna de flesta katter, men att lyfta dem i nackskinnet gör ont på dem och de kan få rygg och nackproblem. Fast det visste du kanske

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Det är ju då alltså att lyfta i nackskinnet de kan ta skada av, inte att bara hålla där, det funkar för att lugna de flesta katter, men att lyfta dem i nackskinnet gör ont på dem och de kan få rygg och nackproblem. Fast det visste du kanske

Givetvis, ingenstans i min text har jag sagt lyfta, har bara sagt att man ska ta tag i nackskinnet.

EDIT. Vill man flytta eller lyfta katten får man man ju lyfta med öppna händer från under kattens kropp, alltid två händer så man får ett stabilt grep, lyfter man med en hand är risken att man tappar katten och olikt populär myt så landar inte katter alltid på alla fyra. Jag bär katten genom att ha en hand under rumpan och andra under fram benen.

Permalänk
Medlem

har sett en jycke gräva sig in i en sub en gång.

hen trodde väll det var nått intressant djur innuti som förde liv..

om det är för ljudobstrueringens skull så kan man ju alltid göra egna mindre påverkande skydd.

på tal om vattenkatter i tråden. kan vara farligt att tro på att katter alltid oftast undviker vatten:

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Min katt älskar att gnaga sönder sladdar.. speciellt dyra headset sladdar... zz

Permalänk
Medlem

När våra katter var små (Norsk skogskatt) var de överallt och klättrade. Gardiner, draperier, soffor, högtalare, bokhyllor......
De rev ner blomkrukor för 2-300kr i veckan.. Men det är så det är att ha kattungar.

Det jag gjorde var att bygga ett eget klösträd av avloppsrör, som jag klädde med heltäckningsmattor. Avsatser i spånskivor som också var klädda.
Hade ett kontor där jag byggde upp ett helt klätterrum åt dem. Sen var det inte ett klösmärke till i hela lägenheten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donkers:

Min katt älskar att gnaga sönder sladdar.. speciellt dyra headset sladdar... zz

Kabelstrumpa hjälper, så jag brukar köpa möss, kablar som har kabelstrumpa av tyg, då brukar katten lämna dem. Som sagt samla ihop sladdarna så de bildar tjocka kablar med hjälp av ziplås eller tejp är också bra. Använd inte ståltråd så de inte biter loss det och sätter i halsen. Det är förvisso inte bra om de sväljer ner plast zips eller tejp heller men det blir inte sår i halsen lika lätt så det blir mindre risk.

Permalänk
Medlem

Jag var också orolig för mina Monitor Audio RX8or när vi skaffade katt(unge) för 2 år sen, men han har aldrig rört dom (mer än att sitta uppepå dom nån gång ibland). Hade dammskydden på i början utifall, men vare sig med eller utan dammskydd - inga bekymmer. (han har aldrig förstört nånting annat heller för den delen)

Håll koll och lycka till!

Permalänk
Skrivet av anon179502:

Kabelstrumpa hjälper, så jag brukar köpa möss, kablar som har kabelstrumpa av tyg, då brukar katten lämna dem. Som sagt samla ihop sladdarna så de bildar tjocka kablar med hjälp av ziplås eller tejp är också bra. Använd inte ståltråd så de inte biter loss det och sätter i halsen. Det är förvisso inte bra om de sväljer ner plast zips eller tejp heller men det blir inte sår i halsen lika lätt så det blir mindre risk.

Hos oss är det bara kablar med tygstrumpa som blir bitna på

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Hos oss är det bara kablar med tygstrumpa som blir bitna på

Jobbigt. Tror det bästa sättet är att skaffa grova kablar, ju grövre och besvärligare den är för katten att få tänderna runt ju bättre... men med tanke på att vi tala hifi här så kommer det kosta lika mycket som högtalarna...

Permalänk
Medlem

Brukar bunta ihop kabla och lägga dem i typ sådana här bakom skrivbord och TV-bänk. Kabellist om jag behöver dra en längre kabel utmed en vägg eller dylikt.

Förutom att det får bort ormbona som lätt kan uppstå bland kabelsamlingarna så borde det ju även ge bra skydd mot kabelglada katter.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av anon179502:

Jobbigt. Tror det bästa sättet är att skaffa grova kablar, ju grövre och besvärligare den är för katten att få tänderna runt ju bättre... men med tanke på att vi tala hifi här så kommer det kosta lika mycket som högtalarna...

Har aldrig hunnit få några faktiska skador, det blir mest nafsande.

Det enda jag har kvar med sådan kabel nu är dock mig Logitech G35. Och eftersom jag gillar hifi så skulle det inte göra mig så mycket om den gick av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Brukar bunta ihop kabla och lägga dem i typ sådana här bakom skrivbord och TV-bänk. Kabellist om jag behöver dra en längre kabel utmed en vägg eller dylikt.

http://www.brandsma-bv.nl/public/images/Site2013/Subproductgr...

Förutom att det får bort ormbona som lätt kan uppstå bland kabelsamlingarna så borde det ju även ge bra skydd mot kabelglada katter.

Har ett par sådan redan och visst blir det bättre men det går aldrig att dölja kablar helt på detta vis. Dessutom är det verkligen inte kul när man ska byta ut eller ta ut någon kabel. Kanske får bygga in kablarna bakom TVn

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg som enbart uttryckte medhåll. Till det har vi Gilla-knappen, använd den istället.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hej!

Är hifi galen, och har haft många katter.

Visst, frontskyddet på högtalare kan lätt bli klösbräda.

Men, brukar sätta över en sopsäck i svart plast över alla högtalare, så förlorar dom klösvänligheten.

Och, när man lyssnar, brukar soppåsarna bli kul leksaker för katterna.

Fördelen med en stor sopsäck i plast är även att det fungerar som dammskydd & skydd för UV strålning, som kan äta på högtalarupphängningar med mera.

Dock, inte vackert - men väl praktiskt!

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Mina absolut bästa två katter jag någonsin haft hade en turkisk van som mamma. Pappan var en norsk skogskatt. Den underbara Malte som jag t o m skapade tråd om när han dog alldeles för tidigt. Han var en av de bästa varelser jag någonsin haft nöjet att lära känna, bär honom i tankarna varje dag fortfarande.

Låter inte kul, att katten dog för tidigt, hoppas den hade det bra i alla fall:/ skulle du kunna länka tråden ? Tror jag har stött på den någon gång.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Syrran har massa katter och tills för 2-3 år sen så gick det att ha högtalare för dom.
Dom hade 2st högtalare köpta beg (nåt billigt skit) som det inte fanns skydd till men katterna var inte på elementen alls tills dom helt plötsligt började.

Varför dom började var troligen för att en katt råkade komma åt konen och märkte att den rörde sig och det vart då nåt intressant att pilla på.
Vi tror det för att dom numera ofta är där och bara trycker på konen med tassen utan klor och verkar tycka att det är kul tyvärr så kommer ju klorna ut ibland.
Och efter en tid så var dom ganska söndertrasade och då hade dom aldrig sett dom använda dom som klösbräda utan bara för att dom tyckete det var kul att trycka in konen (så var ju rätt försiktiga i förhållande till en klösbräda).

Dom började med att skrika till/spruta vatten/etc när dom närmade sig men inget hjälpte direkt.
Och sen hitta dom ett par andra högtalare på nån loppis och tänkte att vi byter taktik.
Så när dom satte dom på plats så sa dom/spruta ej vatten/etc på dom utan helt enkelt spelade upp ett gevärsskott så fort dom började lyfta tassen när dom var i närheten.
Och katterna for ju iväg som ett skott då.
Dom hade även tillverkat ett skydd av masonit skiva som dom kunde fästa snabbt framför elementen för dom visste ju att så fort dom är ute ur rummet så kommer dom ju börja pilla på konerna och det kommer ta ett bra tag innan dom är avvänjda.
Så dom satte dit skydden så fort dom lämnade rummet mer än några minuter och höll på med olika ljud när katterna var nära i runt 6-8mån nånting.

Till slut så verkade dom börja att gå längre och längre ifrån högtalarna och visade inget mer intresse av att pilla på konerna mer så dom slutade med skydden/ljuden en vecka senare så såg dom första klo hålet i en kon då gav dom upp och en månad senare så var dom helt söndertrasade.
Nu har dom ett par "nya" (beg) högtalare igen men har skruvat dit biltemas gallerskydd för bilbasar över bas,mellangegister,diskant (ser inte alls snyggt ut).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!