Permalänk

Får inget internet via LAN ?

Så jag köpte en Powerline adapter som jag har dragit en sladd till datorn med, i början funkade allt efter jag parkopplade adaptrarna (klickade på parkopplings knapp) dock så disconnectades internet några få gånger när jag använde internet men det kom alltid tillbaks efter någon minut. Sedan häromdan så körde jag CS och mitt i gamet så stängdes internet av och det har inte funkat sen dess. när jag felsöker står det något om ip addressen, att den inte kunde hitta ip addressen tror jag. Men sen så har ett ljus slutat lysa på adaptern och enligt manualen så står det att adaptrarna inte kan hitta varandra, så vad ska jag göra ? (har testat att parkoppla adaptrara med knappen, har testat resetta routern, kopplat ut o in sladdar osv)

vet någon vad jag ska göra ?

har sådana här adaptrar:
https://www.komplett.se/tp-link-tl-pa411-powerline-starter-ki...

Permalänk
Hedersmedlem

Du har dålig mottagning mellan adaptrarna, förmodligen för att de inte sitter på samma fas.
Har du satt adaptrarna direkt i vägguttagen? Du får sämre uppkoppling om du har dem på en förlängningssladd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du har dålig mottagning mellan adaptrarna, förmodligen för att de inte sitter på samma fas.
Har du satt adaptrarna direkt i vägguttagen? Du får sämre uppkoppling om du har dem på en förlängningssladd.

dom sitter direkt in i uttaget! jag tycker bara det är konstigt när det funkade innan men slutade det fungera helt "/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av copperrobber:

dom sitter direkt in i uttaget! jag tycker bara det är konstigt när det funkade innan men slutade det fungera helt "/

Jag skulle inte kalla det för att fungera när du har tappat uppkopplingen sporadiskt från första början. För mig verkar det som att du hela tiden haft en mottagning mellan de två enheterna som ligger precis på gränsen för vad som krävs. En sådan här uppkoppling är inte något som kommer och går. När det funkar bra så har man stabil och fin uppkoppling.

Det verkar inte som att powerline är optimalt i ditt hus. Har du övervägt att dra en nätverkskabel istället?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag skulle inte kalla det för att fungera när du har tappat uppkopplingen sporadiskt från första början. För mig verkar det som att du hela tiden haft en mottagning mellan de två enheterna som ligger precis på gränsen för vad som krävs. En sådan här uppkoppling är inte något som kommer och går. När det funkar bra så har man stabil och fin uppkoppling.

Det verkar inte som att powerline är optimalt i ditt hus. Har du övervägt att dra en nätverkskabel istället?

nää det är för långt för att dra en kabel till mitt rum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

Cat6-kablar klarar upp till 100 meter. Så jag tror det är lugnt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av copperrobber:

Om det är så långt så är det även för långt för en powerline. De har begränsad räckvidd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alec1337:

Cat6-kablar klarar upp till 100 meter. Så jag tror det är lugnt

Efter 100 meter använder man en switch och kopplar in en 100 meter lång kabel till.

Egen fiber är en annan lösning

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter kanske lite elakt, men vare sig man väljer trådlöst eller Power Line så finns det nackdelar. I fallet med Power Line så funkar det bäst om det inte är så långt avstånd och uttagen är på samma fas. Uppkopplingen är dessutom känslig för yttre påverkan. I fallet med Power Line så kan den tex störas av gammal utrustning som är kopplad på elnätet och även om det finns storförbrukare såsom värmepannor och annat.

Vi kan bara konstatera att din miljö inte är optimal. Utan att veta mer om exakt hur det ser ut är det svårt att veta vad man ska göra åt det. En sak är dock säker. Drar du en nätverkskabel så är du av med problemet sedan. Det kan ta ett antal timmar att dra en nätverkskabel snyggt över en lång sträcka, men jämför den tidsåtgången med tiden du spenderar på strul och annat med en taffligt fungerande Power Line eller trådlös uppkoppling så kommer du snabbt att ha tagit igen den tiden.

Visa signatur