Permalänk
Medlem

Fyra skivor på wow?

Hej jag undrar varför man får med 4 skivor när man köper warlords of draenor på skiva?

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WiKaChKr:

Hej jag undrar varför man får med 4 skivor när man köper warlords of draenor på skiva?

Tacksam för svar!

Spelet är så pass stort.

För övrigt så är dessa 4 skivor inte hela spelet... sista delen laddas hem.

Permalänk
Medlem

troligtvis då vissa fortfarande har sämre sämre internet och inte vill vänta timmar på att spela

Kan tänka mig att många aktiverar speltiden innan dom har fått ner spelet och sedan klagar på att dom missade x antal speltimmar då nerladdningen var så seg. Och därför så skickar blizzard med skivor.

Har man snabbt internet så är det onekligen smidigare att ladda ner det.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

troligtvis då vissa fortfarande har sämre sämre internet och inte vill vänta timmar på att spela

Kan tänka mig att många aktiverar speltiden innan dom har fått ner spelet och sedan klagar på att dom missade x antal speltimmar då nerladdningen var så seg. Och därför så skickar blizzard med skivor.

Har man snabbt internet så är det onekligen smidigare att ladda ner det.

okej så jag börjar bara med skiva ett och fortsätter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WiKaChKr:

okej så jag börjar bara med skiva ett och fortsätter

Precis... ifall du har långsam internetanslutning?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiKaChKr:

okej så jag börjar bara med skiva ett och fortsätter

Har du snabbt internet är det smidigare att ladda ner installern på Battle.net

Permalänk
Medlem

Det bästa vore ju 1st blu-ray skiva men av någon konstig anledning så har det inte blivigt standard för spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Det bästa vore ju 1st blu-ray skiva men av någon konstig anledning så har det inte blivigt standard för spel.

Det är inte så många som har en BD-läsare i sin dator.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Det bästa vore ju 1st blu-ray skiva men av någon konstig anledning så har det inte blivigt standard för spel.

Vanligare att man har dvdläsare och inte blurayläsare i datorn i guess
Edit: ^ var före x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det bästa vore ju 1st blu-ray skiva men av någon konstig anledning så har det inte blivigt standard för spel.

Värt att tänka på är att en tid in i DVD-eran så släpptes även spel på många skivor eftersom det helt enkelt inte hade blivit standard. Standarden kom eftersom det inte fanns några andra alternativ. När vi nu står mellan DVD och BR så finns stabilt internet som har blivit vår nya standard. Tvivlar faktiskt på att pc-spel kommer att släppas på BR-skivor alls i framtiden, det finns liksom inget behov av det.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Värt att tänka på är att en tid in i DVD-eran så släpptes även spel på många skivor eftersom det helt enkelt inte hade blivit standard. Standarden kom eftersom det inte fanns några andra alternativ. När vi nu står mellan DVD och BR så finns stabilt internet som har blivit vår nya standard. Tvivlar faktiskt på att pc-spel kommer att släppas på BR-skivor alls i framtiden, det finns liksom inget behov av det.

Något måste ersätta dagens DVD... ifall spelen fortsätter kräva större utrymme.

1000 MBit internetanslutning kommer nog inte bli standard inom den närmaste tiden.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Något måste ersätta dagens DVD... ifall spelen fortsätter kräva större utrymme.

1000 MBit internetanslutning kommer nog inte bli standard inom den närmaste tiden.

Håller inte med dig alls, folk skaffar mindre datorer och vill ha allt smidigare o slippa en massa skivor. Internet ÄR framtiden - inte BR. Och 1000 Mbit kommer inte vara ett krav för att kunna tanka ner, vad är det för argument egentligen? Tror du att datorn kommer paja om internetleverantören inte kan ge så snabb hastighet? Nej, det tar bra lite längre tid att ladda ner, det är det enda kruxet... tills internetleverantörerna erbjuder högre hastigheter dvs. Idag finns det inte ens ett behov av att ha DVD-spelare i sin dator - jag har inte det men har via Steam gjort slut på 2 TB lagring... och jag sitter inte på ens över 30 Mbit/s.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Håller inte med dig alls, folk skaffar mindre datorer och vill ha allt smidigare o slippa en massa skivor. Internet ÄR framtiden - inte BR. Och 1000 Mbit kommer inte vara ett krav för att kunna tanka ner, vad är det för argument egentligen? Tror du att datorn kommer paja om internetleverantören inte kan ge så snabb hastighet? Nej, det tar bra lite längre tid att ladda ner, det är det enda kruxet... tills internetleverantörerna erbjuder högre hastigheter dvs. Idag finns det inte ens ett behov av att ha DVD-spelare i sin dator - jag har inte det men har via Steam gjort slut på 2 TB lagring... och jag sitter inte på ens över 30 Mbit/s.

Glöm inte att lilla Sverige bara är en liten bråkdel av marknaden. Vi har utomordentligt bra internetanslutning jämfört med resten av världen.

Över hela världen finns det en stor mängd spelare som vill få hem och installera sina spel snabbt och smidigt. Att installera ifrån ett fysiskt media går mycket snabbare än nedladdning.

Får man välja så är det väl en självklarhet att man tar det snabba alternativet? Förutsatt att priset sedan inte skiljer något nämnvärt heller.

Frågan är ju dock vilket som kommer först... snabbare internetanslutning, eller en ersättare för dagens DVD.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet helt ärligt inte när jag köpte ett spel på skiva senast. Jag har 100mbit och laddar ner spelen bra mycket fortare än vad det tar för mig att åka till affären, köpa spelet och sen åka hem igen. Fiber börjar iallafall i sverige bli mer och mer standard, till och med en del av de mest avlägsna villorna har fiber indraget.

Att byta standard från DVD till Blu-ray skulle vara väldigt onödigt då det skivläsaren är i princip död i nyare datorer. Synd bara att tillverkarna inte har fattat det med laptops ännu där plats spelar mer roll än mycket annat.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Ja, Man kan ju inte klaga på battle.nets servrar iaf.. Sitter själv på Telia Fiber 100/100, O såhär ser de ut när ja tankade de häromdan..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Hela spelet ligger numera på 28gb om man laddar ner det.
Tveksamt om det går fortare att installera från skiva om man har 100mbit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Hela spelet ligger numera på 28gb om man laddar ner det.
Tveksamt om det går fortare att installera från skiva om man har 100mbit.

Nej, det går betydligt långsammare. Måste ju räkna in skivbytet också.

Sedan så behöver man bara ladda ned en liten del av WoW för att kunna börja spela.

EDIT: Tycker verkligen det är synd att spel inte kan säljas på t.ex. USB-minnen.

Förresten så lär STREAMING vara framtiden för musik, film och även spel.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Glöm inte att lilla Sverige bara är en liten bråkdel av marknaden. Vi har utomordentligt bra internetanslutning jämfört med resten av världen.

Över hela världen finns det en stor mängd spelare som vill få hem och installera sina spel snabbt och smidigt. Att installera ifrån ett fysiskt media går mycket snabbare än nedladdning.

Får man välja så är det väl en självklarhet att man tar det snabba alternativet? Förutsatt att priset sedan inte skiljer något nämnvärt heller.

Frågan är ju dock vilket som kommer först... snabbare internetanslutning, eller en ersättare för dagens DVD.

ja oh ja, det är ju bara Sverige i hela världen som har tillgång till internet, resten får ju gå 7 mil till nästa postorder och hämta en bunt med DVD-skivor för att sedan stoppa in dem i sin hamsterhjuls-drivna dator... kom in i 2000-talet hörredu.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej, det går betydligt långsammare. Måste ju räkna in skivbytet också.

Sedan så behöver man bara ladda ned en liten del av WoW för att kunna börja spela.

EDIT: Tycker verkligen det är synd att spel inte kan säljas på t.ex. USB-minnen.

Förresten så lär STREAMING vara framtiden för musik, film och även spel.

USB-minne är bra, mer standard än blu-ray men fortfarande säkerligen mycket dyrare än en optisk skiva.
Ta exempelvis 64GB USB-minne ska man ha ett med USB3.0 med någorlunda hastighet, så kostar dom ca 300-400kr.
Priserna har nog sjunkit, tittade på 64GB som kostade 700kr för kanske 1år sedan, konstaterade då att det kändes onödigt dyrt.

Men frågan vad det kostar att pressa 1st optisk skiva.. säkerligen max 1 krona.. vad kan USB-minne kosta.. säkerligen 100kr eller dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

ja oh ja, det är ju bara Sverige i hela världen som har tillgång till internet, resten får ju gå 7 mil till nästa postorder och hämta en bunt med DVD-skivor för att sedan stoppa in dem i sin hamsterhjuls-drivna dator... kom in i 2000-talet hörredu.

Läs om läs rätt...

Skrivet av Alpha77:

USB-minne är bra, mer standard än blu-ray men fortfarande säkerligen mycket dyrare än en optisk skiva.
Ta exempelvis 64GB USB-minne ska man ha ett med USB3.0 med någorlunda hastighet, så kostar dom ca 300-400kr.
Priserna har nog sjunkit, tittade på 64GB som kostade 700kr för kanske 1år sedan, konstaterade då att det kändes onödigt dyrt.

Men frågan vad det kostar att pressa 1st optisk skiva.. säkerligen max 1 krona.. vad kan USB-minne kosta.. säkerligen 100kr eller dyrare.

Ja USB-minnen kräver ju bara en ledig USB-port... så man kan ju använda dem till "små enheter".

Men jo, tillverkningskostnaderna för de minnena är ju högre än DVD- och BD-skivor. Frågan är vad kostnaden ligger på, hittade inget konkret om det.

Sedan så hänger ju mycket på i vilken takt spelens storlek ökar också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

ja oh ja, det är ju bara Sverige i hela världen som har tillgång till internet, resten får ju gå 7 mil till nästa postorder och hämta en bunt med DVD-skivor för att sedan stoppa in dem i sin hamsterhjuls-drivna dator... kom in i 2000-talet hörredu.

Intressant läsning

http://www.netindex.com/download/allcountries/

Värt att notera är tex Australien, Italien och Greklands dåliga genomsnitthastigheter. Vidare, enligt wiki, har i snitt 77% (94% i Sverige) av alla hushåll i de utvecklade länderna tillgång till internet, detta kan dock även innebära att man enbart har mobil anslutning. Så andelen med en fast anslutning är lägre. Kollar vi Italien igen är siffran nere på 58% anslutna hushåll.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_Internet_users

Nä, nu är det dags att mata hamstrarna innan skärmen slocknar

Permalänk
Medlem

Ska väl oxå tilläggas att inte alla har obegränsad data mängd på sina fasta anslutningar. Guild kompisar i England (Virgin som isp) hade en begränsning på 10GB sen började det kosta extra...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Jag testade "Everquest free2play" för att par dagar sedan, och de tog kanske 15 minuter att ladda ned 10Gbyte direkt i patchnings programmet så behövde inte ens installera. Så för mig så skulle det gå fortare att ladda ned ett spel på 30Gbyte(med 100Mbit fiber) än att typ hoppa in i duschen, klä på mig, åka ned på stan och sedan hem igen med ett köpt spel.

Själv så bryr jag mig inte så mycket om flera DVD skivor men jag absolut hatar det på konsol om jag måste byta skivan som sitter i pga kopierings skyddet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Ja, Man kan ju inte klaga på battle.nets servrar iaf.. Sitter själv på Telia Fiber 100/100, O såhär ser de ut när ja tankade de häromdan..

http://i.imgur.com/WPLc9je.jpg?1

Fast själva överföringen gick inte så fort. Det du ser är ett resultat av att datan är komprimerad när den överförs och packas upp av installern. Du tankade garanterat i runt 11MB/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Ska väl oxå tilläggas att inte alla har obegränsad data mängd på sina fasta anslutningar. Guild kompisar i England (Virgin som isp) hade en begränsning på 10GB sen började det kosta extra...

Är det ens möjligt att dom har 10GB på som någon form av standard, är du säker på att det inte är mobilt bredband ?
Annars låter det bedrövligt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fast själva överföringen gick inte så fort. Det du ser är ett resultat av att datan är komprimerad när den överförs och packas upp av installern. Du tankade garanterat i runt 11MB/s.

Tvivlar på att det är så pass bra komprimering som minskar fil storleken med 50%

Skulle snarare tro att det finns en svensk battle.net server möjligtvis i Stockholm och att Telia har peer dit, du går alltså inte via internet så du har inga hastighets begränsningar på uppkopplingen.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Det bästa vore ju 1st blu-ray skiva men av någon konstig anledning så har det inte blivigt standard för spel.

ja förstår precis varför BR inte blivit standard än...

BR läsare är mer eller mindre värdelösa i datorer då för att kunna använda den som filmspelare behöver en mjukvara som betalar licensen till sony som äger rättigheterna till BR och det är i princip bara PowerDVD som har licens för att kunna spela upp BR filmer och Power DVD är otroligt slött och bloatat i min mening så man vill inte pröjsa 400+:- för det.

Visst sen finns det lite andra spelare och programvaror som funkar till äldre filmer som kör med läckta licensnycklar och grejjor men de brukar sällan kunna spela de nyaste filmerna om de bytt licens skydd utan det brukar ta ett par månader innan det blivit knäckt och spelarna uppdaterade.

så iaf BR i mina ögon är mer strul än nytta i en dator...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så iaf BR i mina ögon är mer strul än nytta i en dator...

Inget strul alls se det som en möjlighet att använda flera olika medium.
Fast Bluray Disc (BD) fyller ju ändå mest en nisch då man kanske av någon anledning vill göra backup på en film.
En bra anledning är dom idiotiska regionerna när man har en film som inte kan spelas upp i sin vanliga spelare.
Trodde faktiskt det skulle börja släppas spel på dom skivorna.
Har dock börjat släppas musik 'bluray pure audio'.

Det största felet till att blu-ray formatet inte slog igenom till datorer var att brännbara skivor väldigt länge var snordyra.
Om dom hade sålts till samma pris som brännbara DVD så hade det säkert ersatt DVD-brännarna för länge sedan.
Men var väl någon konstig skatt på dom i Sverige, eller var det *kassett kopierings avgiften* ?
Var betydligt billigare att importera skivor från Tyskland men det orkade iaf aldrig jag krångla med.
Sedan så är brännarna fortfarande för mycket dyrare än DVD-brännare.. kan det vara så att det är två laser (lasrar?) i dom.

Nu är det nästan så att BD-R är för små för att kännas vettiga för backup ändamål.
Möjligtvis då 3 och 4 lagers varianterna känns lite vettigt med sina 100GB och 128GB..
men ändå för lite för sent när skivorna garanterat är snordyra.

Var en artikel för ett par år sedan där det talades om billiga optiska skivor med titan oxid(?), som skulle lagra 1TB per skiva, något sådant skulle vara betydligt vettigare om nu något större företag skulle vilja satsa på ett nytt format. Ser gärna en minskning på diametern på skivorna (fickvänlighet) och kanske 500GB per skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är det ens möjligt att dom har 10GB på som någon form av standard, är du säker på att det inte är mobilt bredband ?
Annars låter det bedrövligt dåligt.

10GB va back in TBC. Troligen har gränsen höjts. Bredband och telefoni är billigt i Sverige jämfört med till exempel England.

Kollade BT (tror dom är största isp i england) "upp till 74mbps" "unlimited" (Jupp finns fortfarande cappade abonnemang) för endast 25+16,99 pund per månad...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Tvivlar på att det är så pass bra komprimering som minskar fil storleken med 50%

Skulle snarare tro att det finns en svensk battle.net server möjligtvis i Stockholm och att Telia har peer dit, du går alltså inte via internet så du har inga hastighets begränsningar på uppkopplingen.

Nej, varför skulle de släppa på mer hastighet än du betalar för?