Windows 8.1 som "home server"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag kör Windows 8.1 Pro på min server. Har du några särskilda frågor?

Som jag skrev nyss: jag har ingen erfarenhet av W8 alls. Alla input är välkomna.

Beskriv lite fördelar och nackdelar som du upplever med din server. Vad har du för hårdvara: nyare eller gammal, som i mitt fall? Upplever du prestanda problem?

Tack alla!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CDan:

Som jag skrev nyss: jag har ingen erfarenhet av W8 alls. Alla input är välkomna.

Beskriv lite fördelar och nackdelar som du upplever med din server. Vad har du för hårdvara: nyare eller gammal, som i mitt fall? Upplever du prestanda problem?

Tack alla!

Hårdvara: Jag har en A6 5400k samt 8 Gb ram i datorn, den kör en SSD + några vanliga hårddiskar. Har aldrig någonsin varit nära full belastning.

Mjukvara: Kör som sagt Windows 8.1 pro och har ändrat i registret så man kan vara flera användare inloggade samtidigt, då den även är HTPC vill man kunna administrera även om sambon tittar på film. Datorn kör alltid XBMC, Plex server, FTP shares, NAS, HTTP server med lite olika webbsidor samt ett SVN repo.

Fördelar: Trevligt med Hyper-V. Ruggigt snabb. Fungerar bra till media. Trevlig att använda både som HTPC och server. Fungerar bra att administrera via Touch från min Surface och med mus+tgb från min desktop. Enkelt att komma åt inställningar och dela filer.

Nackdelar: Det kommer uppdateringar varje torsdag så den måste startas om och installera dem ~en gång i månaden för att inte bli gnällig. Med SSD tar det säkert hela 10 - 25 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Hårdvara: Jag har en A6 5400k samt 8 Gb ram i datorn, den kör en SSD + några vanliga hårddiskar. Har aldrig någonsin varit nära full belastning.

Mjukvara: Kör som sagt Windows 8.1 pro och har ändrat i registret så man kan vara flera användare inloggade samtidigt, då den även är HTPC vill man kunna administrera även om sambon tittar på film. Datorn kör alltid XBMC, Plex server, FTP shares, NAS, HTTP server med lite olika webbsidor samt ett SVN repo.

Fördelar: Trevligt med Hyper-V. Ruggigt snabb. Fungerar bra till media. Trevlig att använda både som HTPC och server. Fungerar bra att administrera via Touch från min Surface och med mus+tgb från min desktop. Enkelt att komma åt inställningar och dela filer.

Nackdelar: Det kommer uppdateringar varje torsdag så den måste startas om och installera dem ~en gång i månaden för att inte bli gnällig. Med SSD tar det säkert hela 10 - 25 sekunder.

Jag får ge mig på alla dessa saker som du skriver om. Jag förstår det som olika mjukvaror gör men jag har inte kört med just dessa. Just Hyper-V kan jag inte så mycket om. Jag förstår att det är ett verktyg för virtualisering men när använder du det? Jag ser inte när jag skulle använda det.

Vilken är meningen att virtualisera en maskin? När görs det? Varför? Fördelar?

Jag har kört olika virtuella maskiner för att testa saker och ting, men aldrig inom privat ändamål. Alltså som jag skrev var bara för att testa saker och ting: skript, inställningar, installationer, drivrutiner, etc. Jag använde mig av VMWare då.

Nu upptäcker jag att mitt mobo stödjer 64-bit OS (EM64T). Yuppi! Underbart och jätte viktigt, tycker jag! Jag menar att Hyper-V behöver 64-bit OS för att uppnå full kapacitet, har jag förstått. Utöver det får man bättre prestanda och minnes-, hdd- och allmänt busshantering.

Jag vill sätta upp en bra plan och därefter skrädda till verket. Jag ska börja på det projektet om ca 2-4 veckor. Får se hur det blir.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CDan:

Jag får ge mig på alla dessa saker som du skriver om. Jag förstår det som olika mjukvaror gör men jag har inte kört med just dessa. Just Hyper-V kan jag inte så mycket om. Jag förstår att det är ett verktyg för virtualisering men när använder du det? Jag ser inte när jag skulle använda det.

Vilken är meningen att virtualisera en maskin? När görs det? Varför? Fördelar?

Jag har kört olika virtuella maskiner för att testa saker och ting, men aldrig inom privat ändamål. Alltså som jag skrev var bara för att testa saker och ting: skript, inställningar, installationer, drivrutiner, etc. Jag använde mig av VMWare då.

Nu upptäcker jag att mitt mobo stödjer 64-bit OS (EM64T). Yuppi! Underbart och jätte viktigt, tycker jag! Jag menar att Hyper-V behöver 64-bit OS för att uppnå full kapacitet, har jag förstått. Utöver det får man bättre prestanda och minnes-, hdd- och allmänt busshantering.

Jag vill sätta upp en bra plan och därefter skrädda till verket. Jag ska börja på det projektet om ca 2-4 veckor. Får se hur det blir.

Hur gick det. Några erfarenheter du kan dela med dig. Det ser ut som om vi ligger ungefär på samma nivå kunskapsmässigt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kör Hyper-V på den så kan du köra vad du vill där sen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av CDan:

Vad tycker ni om sådan: att köra Win 8.1 (jag får köpa det till rabatterat pris, ca 550 kr) och att använda som server. I början kanske mest som filserver, streaming (kanske) och backup. Jag hittar lite guider på internet ang. detta: http://lifehacker.com/5955262/use-windows-8-as-a-windows-home-server, http://www.wegotserved.com/2012/07/03/building-windows-8-home-server-introduction/, http://www.maximumpc.com/article/windows/windows_8_home_server_guide, etc.

Jag menar mest som att hitta ett "lätt" sätt att göra en server för kanske inte så avancerade behov. För att börja med, så att säga.

Jag har en gammal pc som har ett server-mobo (ASUS P5W DH Deluxe), 4-core cpu (Core 2 Quad Q9650) och kommer att få 8GB ECC-minne.

Vad tycks? Synpunkter, tack!

Kör en HP54NL med windows server 2012 funkar bra och flyter på riktigt bra kör , ftp , plex, mumble , teamspeak, datalagring, webhosting och lite annat smått o gott. Din hårdvara borde klara det mesta galant

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag kör windows 2012 server standard med storage spaces , hyper v , fjärrskrivbord och det funkar kanon, kör även pfsense som router via hyper V på ett eget dubbel intel nic och resterande av servern bara internt på nätverket för plex media server , ubuntu server. Pluggar du kan du via din skola ladda hem nästan alla windows versioner på dreamspark gratis om din skola har rätt avtal.

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Windows server 2012 r2 på min n54l från xpenology. Köpte till ett grafikort radeon r5 230 för att kunna se film via kodi. Om du är osäker på os så får man ju prova whs 2012 r2 i 160 dagar tror jag. Efter ha läst denna tråd vart jag lite sugen på Windows 8 PRO måste ja säga.pga enkelheten. Har tänkt köra kodi med något typ av sqlserver till mina raspberrys med kodi. Även ftp,vpn, syncar bilder med owncloud och dropbox
Whs 2012 r2 är lite inväcklat för mig jag klarar ut de men de tar oftast tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok, here we go:
1. WHS är dött. Oavsett om du kan köpa det eller ej så sker det ingen utveckling.
2. WHS skiljer sig väldigt mycket från Windows Server vad gäller funktionalitet och användargränssnitt. Du kommer snabbt att stöta på återvändsgränder.
3. Även Windows Server Foundations (WSF) är rejält begränsad vad gäller funktionalitet.
4. Kan du få en "Standard" (eller till nöds en "Essentials") Windows Server licens gratis så är det helt klart det bästa Windows-alternativet.
5. En Linux-server är en bra variant om du vill lägga tid på att lära dig saker, som kanske till och med kan bli nyttiga för dig i jobbet senare, om du vill gå IT-spåret (jag får intryck av att du är ung). Men det är rätt meckigt innan man har lärt sig, och om du inte gillar att grotta ned dig i saker så kanske du ska undvika det.
6. Klient-Windows är faktiskt inte så dumt för ett litet hemmanätverk.

Klient-OS (Win 7,8) som server
* Du kan dela ut filer på samma sätt som Win Server, genom att dela ut en mapp. OM du har Pro-versionen. Det finns också en begränsning i antal användare, men den är inte relevant för ett vanligt hushåll.
* Du kan köra Webbserver. Microsofts IIS kan installeras bara genom att kryssa i en ruta, men jag rekommenderar en WAMP-server (http://www.wampserver.com/en/). Den miljön används mer i arbetslivet så det är en bra erfarenhet, och det blir lättare att t.ex. installera en Wordpress-server på den - ett relativt enkelt sätt att lattja med en webbserver, lägga till nya funktioner, etc.
* Alla användbara serverfunktioner somjag kan komma på går alldeles utmärkt att installera på klient-Windows. Plex för filmer, utorrent, Comicrack för serietidningar, Crashplan för backup, Tonido för access till lokala filer från weben, etc. Det är större sannolikhet att du hittar ett sådant program som inte fungerar på ett server-OS än att det inte fungerar på ett klient-OS.
* Du behöver förstås kolla att det finns drivrutiner till OS:et till ditt moderkort - det kanske aldrig har kommit Win8-drivisar?
* Det saknas massvis med "tung" funktionalitet, som domänhantering, virtualisering, etc. Men om du inte gör det här för att lära för ett framtida yrke så är det inte viktigt. Det mesta av den extra funktionaliteten som är relevant för en hemmaserver kan du få genom att installera tilläggaprogram i stället om du skulle behöva det.
* Virtualisering: Kör det om du egentligen vill ha flera servrar, men annars behöver du det inte. Jag tycker det är trevligt att ha "slaskmiljöer" för utveckling och testning, men egentligen skulle jag klara mig lika bra utan om jag ska vara ärlig. Igen: om du vill lära dig så gör det - det är rätt coolt. Men du lär inte behöva det...

Sammanfattning:
1. Försök få Win server gratis -> bästa alternativet. Kolla dock så det finns drivrutiner till ditt moderkort.
2. Om inte det går, var inte rädd för Win 8, även här om det finns drivrutiner.
3. Win Server 2008 och Windows 7 är också väldigt bra, så fall tillbaks till dem om du saknar modernare drivrutiner.