Samsung uppges överväga köpa AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Nej, de spelar tyvärr inte ens i samma liga som Samsung.

Vad har Samsung gjort som är värre än Apple eller Intel?

Minns du vad Intel gjorde mot AMD för 10-15 år sedan? Och vad slår apples patenttrollande och när de stjäl designer som de sedan stämmer andra för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får nog göra dig lite besviken. Nvidia har runt 75% av grafikkortsmarknaden. Så det lär inte bättre på så mycket tyvärr.

Var som när 7970 var bra för bitcoin, hjälpte ändå inte mycket att det sålde riktigt många ex.

Har alltid varit så, problemet är att Nvidias marknadsföring > AMD, även om dom ljuger (hint, 970).

Folk blev rekommenderade 550 ti istället för 6950 vid 2011.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Då har jag köpt min sista AMD-processor!

Kanske blir det en Samsung-processor istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Samsung Radeon XXX snart i en affär nära dig

Eller en AMD R9 telefon..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Tycker AMD ska vänta med sådana beslut tills kanske efter de har släppt sitt R9 390X

Att en ny serie grafikkort ska vända skutan för Amd i helhet är i princip omöjligt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Då har jag köpt min sista AMD-processor!

De har jag redan gjort sen dom floppat med prestandan i deras cupe. Jag gillar deras grafikkort. Men deras processorer duger mest som htpc byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Tänk er vilken fantastisk Samsung bloatware som ska medfölja drivrutinerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

De har jag redan gjort sen dom floppat med prestandan i deras cupe. Jag gillar deras grafikkort. Men deras processorer duger mest som htpc byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg det år konsolltillverkarna..

Vad folk missar när de beskriver AMD's förluster är att globalfoundries gjort riktigt bra vinster.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta går igenom som mer än bara rykten.
Hade vart bra för alla om AMD hade fått mer resurser och kunnat konkurera med intel och nvidia på ett bättre sätt.

Mer konkurens åt folket

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag tror detta kan bli kanon jag.

Självklart tror jag att Samsung kommer låta Amd vara ett sidobolag precis som Occulus är åt Facebook och detta kommer göra att mer kapital kan läggas på forskning och ge en Kanon Zen propp som kan konkurrera för allra första gången på länge.

Hur ska annars Amd kunna utveckla om inte kapital finns att lägga på detta.

Zen är mer eller mindre färdigt, vad jag hörde senast. Så påverkar i så fall den cpu efter ZEN.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Hur insatt är du i det avtal som gäller kring x86-licensen?
Jag har själv ingen som helst aning, men det jag har läst av riktigt insatt branschfolk så ger avtalet Intel väldigt mycket makt vid en eventuell försäljning av AMD.
x86-64 licensen åt andra hållet är separat och fristående och påverkar inte alls grundlicensen för x86.
Detta är ju vad jag har läst ifrån insatta experter, jag har ingen aning själv.

Det som däremot talar för att det inte ska bli några problem är isåfall konkurrenslagstiftningen i USA och EU som inte skulle låta Intel ha monopol vilket det isåfall skulle bli tänker jag.

Du har helt rätt i att grundlicensen för x86 inte påverkas av x86-64 licensen, MEN x86 licensen är idag helt värdelös utan tillägget som x86-64 ger. Skulle Samsung köpa AMD och Intel inte tillåter att de får med sig x86 licensen är de alltså i ett läge där Intel måste skrota ALLA kommande arkitekturer de arbetat på de senaste åren men som inte är lanserade än, vilket skulle innebära att de skulle vara minst 3? år från att ens kunna lansera en ny CPU med någon egen motsvarighet och då är frågan om de ens hade fått fortsätta tillverka de CPUer som redan är lanserade ens...

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Tänk er vilken fantastisk Samsung bloatware som ska medfölja drivrutinerna...

Haha Var min första tanke också faktiskt, en GPU drivrutin från Samsung känns inte som drömmen med tanke på hur bra flyt de har i sina telefoner trots top of the line hårdvara ^^

Permalänk
Medlem

Intressant detta..Vore ju inte helt fel med ett företag som kan utmana Intel..Dom är lite för dominanta idag

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av danedi:

Säg det år konsolltillverkarna..

Vad folk missar när de beskriver AMD's förluster är att globalfoundries gjort riktigt bra vinster.

Jag äger ingen konsol. Pga den värdelösa fpsen.
Däremot överväger jag att skaffa en bara för NHL serien. Visst är de bra att man kan få den prestandan för en sån billig peng. Men de är nog enda fördelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad har Samsung gjort som är värre än Apple eller Intel?

Minns du vad Intel gjorde mot AMD för 10-15 år sedan? Och vad slår apples patenttrollande och när de stjäl designer som de sedan stämmer andra för?

Bara löjligt att jämföra Intel och Apple med Samsung. Bättre att jämföra Samsung med korrupta oljebolag.

Samsung är en stor mafia-liknande Chaebol som har sina smutsiga fingrar i alla delar av det koreanska samhället. De lägger sig bl.a. i politiken för att stödja utvalda kandidater illegalt.
http://articles.latimes.com/1996-02-01/local/me-31111_1_samsu...

Interna maktspel om kontroll över företaget.
http://www.nytimes.com/2007/05/29/business/worldbusiness/29ih...

Cancer och död i Samsungs fabriker.
http://thethreewisemonkeys.com/2012/09/02/cancer-death-and-sa...

Sen finns det hela 840 EVO debaklet och spionerande smart tvs

Permalänk
Medlem

Hoppas på detta, även om jag ogillar Samsungs telefoner betyder det inte att dom gör annat dåligt. Använder t.ex en Samsung IPS skärm som är riktigt bra, speciellt för sin ålder. Enda skillnaden med ett uppköp kommer antagligen vara ökade resurser för AMD och kanske nya planer på att konkurrera kraftigare på den mobila marknaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Haha Var min första tanke också faktiskt, en GPU drivrutin från Samsung känns inte som drömmen med tanke på hur bra flyt de har i sina telefoner trots top of the line hårdvara ^^

Är det någon som ens prövat nya Touchwiz?
Inte för det är min favorit direkt, men det är fruktansvärt mycket snabbare och responsivare nu än innan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Om Samsung köper AMD och låter dom fortsätta med det dom gör idag ser jag inga problem med detta. AMD behöver onekligen mer resurser och det har Samsung ganska mycket av.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fan spelar faktiskt ingen roll om Lidl köper AMD.. Så länge de inte konkar, för konkar dem så kommer en surfdator med Nvidia och Intel gå på 50 K.

Permalänk
Inaktiv

Trist om det skulle bli Samsung, smutsigt företag som jag personligen undviker så gott jag kan. Samtidigt så hade man fått välja mellan Pest och Kolera med Intel och AMD-Samsung så det kanske kvittar.

Personligen hade jag hellre sett en Europeisk köpare. Sedan är min gamla favorit i dessa scenariot Apple. Apple kan bredda sitt utbud, har bravresurser för R&D och tillverkning och dessa borde kunna slippa Intel och fortfarande designa x86. Jag förutsätter att Intel lär få problem med att frånta AMD/ny ägares x86 tillgång.

Skrivet av Broken-arrow:

Får nog göra dig lite besviken. Nvidia har runt 75% av grafikkortsmarknaden. Så det lär inte bättre på så mycket tyvärr.

Var som när 7970 var bra för bitcoin, hjälpte ändå inte mycket att det sålde riktigt många ex.

AMD och Nvidia har runt 15% var, Intel tokdominerar på grafikkretsar. Nvidia har ett stort övertag med separata grafikkort men även det är en krympande marknad. Nvidias framtidsutsikter är inte så goda i dagsläget.

EDIT: Om AMD skulle kunna drivas relativt fristående men med resurser från Samsung i form av pengar och fabriker/allmän tillverkning så ser jag inget större fel med Samsung som ägare. Skulle AMD försvinna i Samsung-röran så vore det smått tragiskt.

Permalänk
Medlem

Vad är den direkta nackdelen med detta? Mycket positivt med mer pengar till forskning uppbackat av ett stort företag. Vilket är bra. :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Varför är Samsung dåligt?

Detta projektet som aktiv och skarp gränsbevakning mellan Syd och Nordkorea gör det inte så svårt att tycka Samsung är dåligt.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Inaktiv

Enda sättet är att Samsung köper AMD om PC industrin ska kunna överleva. Mer konkurrens gynnar konsumenter och driver utveckling. Idag står saker still, Intel håller tillbaka konsument sidan av PC för det inte finns någon riktig konkurrent. Jämför utveckling på XEON och konsument CPUer så ser ni vad jag menar. Samma sak gäller mellan AMD och nVidia, nVidia skulle skita knäck om Samsung köpte AMD. Samsung skulle tillverka GPUer och staplade minnen med teknologi som inte finns tillgängligt till nVidia.

Har sagt tidigare att detta kommer att hända och kommer att jubla om Samsung köper AMD.

Permalänk
Medlem

Grejen är att både intel och AMD har strypgrepp på varandra. AMD äger patent för 64-bitarstekniken som används så om intel börjar käfta emot kan de ju alltid återgå till att tillverka enbard 64-bitarsprocessorer, något som skulle få dem att gå i kånken ganska fort gissningsvis

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Samsung använder en hel del oschyssta metoder och kommer undan med väldigt mycket skit tack vare sin enormt starka position på världsmarknaden.

Men vilket jätteföretag i världen gör inte det?
Samsung är kanske något smutsigare än dom flesta andra men det är tyvärr så världen ser ut.

Jaha, bara det. Så länge det inte är Acer bryr jag mig inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Vad är den direkta nackdelen med detta? Mycket positivt med mer pengar till forskning uppbackat av ett stort företag. Vilket är bra. :).

Exakt! Vissa fanboys här verkar inte fatta att detta skulle gynna AMD ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Samsung är knappast hemskare företag än Apple. Självmordsnät någon?

Hoppas drömmarna som jobbar på AMD får stanna kvar och att det bara byts ut folk i toppen som vet hur man får saker gjorda osv.

Permalänk
Medlem

Jag ser överlag fler fördelar än nackdelar med ett sådant uppköp:
+ AMD skulle få tillgång till egna fabriker
+ Sannolikt en större R&D budget
- Samsung har egen processorutveckling, som till viss del konkurerar med AMD

Det där med Intels hot om licenser...tja det visar egentligen bara vad de tycker om att få en konkurent i deras egen "viktklass".

Permalänk
Inaktiv

Hoppas hoppas! Samsung är en jätte som tillverkar det mesta själv och därför inte är så beroende av underleverantörer och därför har bättre förutsättningar för att hålla koll på kvaliteten och åtgärda ev brister. Tror att det här kan bli räddningen för det sjunkande skeppet AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Samsung är knappast hemskare företag än Foxconn. Självmordsnät någon?

Hoppas drömmarna som jobbar på AMD får stanna kvar och att det bara byts ut folk i toppen som vet hur man får saker gjorda osv.

Korrektion

Däremot har Samsung barnarbetare, självmord och cancerdrabbade arbetare i sina egna fabriker.