Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Börjar nog helt enkelt med en SSD då så får vi se hur det tar sig : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterPwn:

Tack för bra svar!

Börjar nog helt enkelt med en SSD då så får vi se hur det tar sig : )

Vill gärna tillägga att trots att EVO:n inte riktigt kan veckla ut vingarna pga. chipsetet så är det inte inte så jättefarliga speed-penalties vi pratar om. Tvär emot, jag rekommenderar EVO.

Följande test är NH532 på batteridrift i Windows 8.1 gjort med Samsung Magician:

Länk till fullständiga bildalbumet på imgur.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut hårddisken, RAM och Bluray-spelaren så nu sitter jag med blixtsnabb SSD och över 2 TB med lagring på min laptop. Det enda som fattas är att överklocka grafikkortet men har inte vågat göra det än.

Hur stor är riskerna med att överklocka NH532:an och hur stor är skillnaden i spelprestanda? Har den gamla med 1080p-skärm.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Var tvungen att överklocka grafikkortet för att kunna köra BF3 men fick då nästan dubbla prestandan! Har inte försökt att överklocka CPUn.

Tror inte riskerna är så stora om man bara gör det medans man spelar och inte maxar. Jag körde med 900 MHz GPU och 1000MHz minne till GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

Var tvungen att överklocka grafikkortet för att kunna köra BF3 men fick då nästan dubbla prestandan! Har inte försökt att överklocka CPUn.

Tror inte riskerna är så stora om man bara gör det medans man spelar och inte maxar. Jag körde med 900 MHz GPU och 1000MHz minne till GPUn.

Jo, det är ju sant. Så det är som det står i guiden att överklockningen måste aktiveras efter varje gång man startar datorn? Kan man avaktivera överklockningen när man spelat färdigt då eller måste man starta om datorn?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Som jag minns det går GPU:n ner i klockfrekvens i 2D-läge, men den växlar inte över till den integrerade Intel-GPU:n (som den annars gör om man inte har överklockat).

Permalänk
Medlem

SSD

Var på väg att beställa hem en SSD till min NH532 nyss, men började fundera på om man behöver beställa kablar och dylikt separat? Ni som har bytt till SSD, vad får man med och vad behöver man beställa separat?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Intern ssd är bara att plugga in. Det behövs även två små skruvar. De ingick inte när jag köpte (intel). Tog en skriv från gamla hårddisken, så de fick en skruv var åtminstone.

Permalänk
Medlem

Har försökt överklocka. Var tvungen att ändra forepstate till 0,0 för att få det att funka men har en fråga. Använder mig av Nvidia Inspector och när jag kollar om överklockningen har registrerats så står det så här:

Current clock: 1000 mhz Memory: 1200 mhz Est.Max 570 mhz
Gpu Clock: 500 mhz Memory: 1200 mhz Boost: 570 mhz
Default Clock: 500mhz Memory: 900 mhz Boost: 570 mhz

Är detta korrekt? Guiden är inte så klar med vad som ska ändras inne i Inspector.

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,1000
"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock:0,1,1200
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,0

(Mina inställningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papieren:

Har försökt överklocka. Var tvungen att ändra forepstate till 0,0 för att få det att funka men har en fråga. Använder mig av Nvidia Inspector och när jag kollar om överklockningen har registrerats så står det så här:

Current clock: 1000 mhz Memory: 1200 mhz Est.Max 570 mhz
Gpu Clock: 500 mhz Memory: 1200 mhz Boost: 570 mhz
Default Clock: 500mhz Memory: 900 mhz Boost: 570 mhz

Är detta korrekt? Guiden är inte så klar med vad som ska ändras inne i Inspector.

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,1000
"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock:0,1,1200
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,0

(Mina inställningar)

Tror det är korrekt, verkar så om man jämför med skärmdumpen i guiden på förra sidan. Du kan ju testa att köra nåt benchmark med och utan OC för att se att det verkligen blir skillnad.

Vilken drivrutin använder du?

Permalänk
Medlem

Körde en ominstallation av Windows nyss. Problemet jag har nu är att jag inte kan installera drivrutiner till grafikkortet (640m). Första problemet uppstod när jag skulle installera drivrutinen rakt av från nvidia's setup, när jag höll på att installera så kom det up: Installation Failed etc etc. Så då installerade jag istället genom att gå in på enhetshanteraren och söka manuellt i datorn för att sedan installera, eftersom jag läst det ska fungera.

Sagt och gjort så provade jag installera, det tar 10 minuter för att slutföra och under den tiden blir skärmen svart några gånger och i slutändan får jag likväl upp ett meddelande som säger att Windows hittade drivrutinerna men stötte på ett problem och kunde inte slutföra installeringen.

Det konstiga är dock att när jag kolla om det blev uppdaterat i enhetshanteraren, så står det ändå att jag har den drivrutinen jag försökte ladda ner? Borde jag ominstallera datorn igen, installera drivrutinerna på något annat sätt?

Tack!

Edit: Försöker köra 3Mark11 men varje gång (med eller utan överklockning) så får jag upp att min drivrutin/grafikkortet krashat men har återställts?

*(Workload work failed with error message: eva::d3d11::rendering::scene_renderer::render(): draw_unshadowed_illumination_task for thread 0: File: device_context.cpp
Line: 515
Function: struct ID3D11CommandList *__cdecl eva::d3d11::deferred_device_context::do_finish_command_list(bool)

Expression: native()->FinishCommandList( restore_deferred_context_state, &result): DX11 call failed.

Hardware device removed.
DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED: ID3D11DeviceContext::FinishCommandList: )

Permalänk
Medlem

Jag igen. Någon får jättegärna ta och svara också

Tänkte köpa en SSD till datorn, men tidigare i tråden så har alla plockat bort orginalHDD:n innan installation av SSDn. Kan man trycka tillbaka HDD:n senare eller kan man enbart köra på SSDn?

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn har två hårddiskplatser kan du låta originalhårddisken sitta kvar och installera SSD:n i den lediga platsen. Vill du ha din SSD som systemdisk är det bara att ändra bootordning i BIOS. När jag köpte min tror jag iofs att jag flyttade originaldisken till den andra diskplatsen och installerade SSD:n på första platsen men det ska nog inte behövas.

Permalänk
Medlem

Jag smällde i en SSD i den lediga platsen och satte den först i ordning, funkar kalas. Blev en helt annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterPwn:

Jag smällde i en SSD i den lediga platsen och satte den först i ordning, funkar kalas. Blev en helt annan dator.

Maxar 1GB/s med Samsung EVO 500GB i Rapid Mode, det är som dag och natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Maxar 1GB/s med Samsung EVO 500GB i Rapid Mode, det är som dag och natt.

Vad har ni för uppstartningstid? Alltså från att ni trycker på knappen till startskärm. Om jag kommer ihåg rätt hade jag 10 sekunders uppstart med orginal-disken men 20 sekunder med min nya SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papieren:

Vad har ni för uppstartningstid? Alltså från att ni trycker på knappen till startskärm. Om jag kommer ihåg rätt hade jag 10 sekunders uppstart med orginal-disken men 20 sekunder med min nya SSD.

Den startar inte på 10 sekunder med originaldisken, så mycket är säkert

Permalänk

Tja!

2 snabba frågor. Varit grymt nöjd med min dator sen jag köpte den. Enda jag egentligen har gjort var att sätta in en SSD som primary och sätta den andra som backup.

Men har två problem:

1) Den glappar ordentligt med sladden, så mycket att jag nu undviker att ta ut sladden då man kan få mecka i timmar för att få den att börja mata ström igen. Någon annan som har liknande problem?

2) Hittar ingen re-set partition för Win 7. Är det bara att beställa skiva eller går det att lösa på något sätt?

Annars rullar den på riktigt fint, visserligen om jag kopplar den via HDMI till tv'n så får jag inte med hela skärmen men det kan jag leva med. Den har stått på större delen av året 24/7 och fungerar fint för det jag har använt den till. FM14, CS GO, uTorrent och Filmtittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anglosvensken:

Tja!

2 snabba frågor. Varit grymt nöjd med min dator sen jag köpte den. Enda jag egentligen har gjort var att sätta in en SSD som primary och sätta den andra som backup.

Men har två problem:

1) Den glappar ordentligt med sladden, så mycket att jag nu undviker att ta ut sladden då man kan få mecka i timmar för att få den att börja mata ström igen. Någon annan som har liknande problem?

2) Hittar ingen re-set partition för Win 7. Är det bara att beställa skiva eller går det att lösa på något sätt?

Annars rullar den på riktigt fint, visserligen om jag kopplar den via HDMI till tv'n så får jag inte med hela skärmen men det kan jag leva med. Den har stått på större delen av året 24/7 och fungerar fint för det jag har använt den till. FM14, CS GO, uTorrent och Filmtittande.

1) Har haft en laptop med dylikt problem. Det kommer bli värre och anslutningskontakten måste bytas då det är en eller annan plastbit som gråter.
2) Vad jag vet så har endast Windows 8/8.1 en riktig factory reset. Minns inte ifall min NH532 hade en recovery partition, eftersom jag blåste den direkt med engelskt Windows 7, varpå jag uppgraderade till W8/8.1.

Ang. TV och inte få med hela skärmen: In i TV inställningar och ändra läge från 16:9 till 'Endast Skan'. Nu bör du få med hela bilden.

Permalänk
Medlem

Tjena allesammans! Jag sitter också med denna bärbara och har nu några frågor, jag upplever grymt låg fps på spel, på wow t.ex kan den gå ner till 10-20 på low och sitter oftast på 30 när det är lugnt omkring, i csgo häromdan så satt jag på 40-50 fps vilken grafik inställning jag än hade vilket jag fann väldigt konstigt, någon maxfps lr vsync var inte igång.
Jag inte satt in en ssd i den än, är detta ett måste om man ska kunna spela eller?
En till fråga angående bärbara datorer allmänt; Laddade ner speedfan och mina grader på både gpu och cpu är 80-100 grader, vilket känns väldigt högt, ska man öppna upp datorn då och då och damma ur den? Eller är det bara pga denna hetta som är i sverige just nu? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Raid0

Eftersom denna modell har stöd för 2 hårddiskar. Finns d även stöd för raid? Främst raid0 jag tänker på...

Permalänk

Finns det någon möjlighet till att byta grafikkort på denna laptop?

Permalänk

Jahapp.

Batteriet räcker ca 30-50 minuter vid surfande.

Vart hittar men ett lämpligt nytt batteri? Såg att det verkade finnas lite varianter på ebay.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Har inget tips på nytt batteri, men störs inte heller så mycket av det eftersom maskinen är en "desktop replacement" för mig, dvs. jag använder den alltid med strömadaptern. Dock ser batterimätaren ut så här, men det kanske man får räkna med efter några års användning?

Permalänk

Köpte ett via nån tysk på ebay.de
Akku FUJITSU Lifebook NH532 FPCBP344 FMVNB218 (8 Zellen) 14,4V 5800MAH CP569292

75.80€ slutade det på.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Vet någon om DDR3L-minnen funkar på denna laptop? T.ex. dessa: https://www.dustinhome.se/product/5010824839/ddr3l

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av John L:

Vet någon om DDR3L-minnen funkar på denna laptop? T.ex. dessa: https://www.dustinhome.se/product/5010824839/ddr3l

Skickades från m.sweclockers.com

Sent svar, men ska fungera ja, iaf om du har i7-3610QM.
http://ark.intel.com/products/64899/Intel-Core-i7-3610QM-Proc...

Permalänk
Medlem

Lyckats fa svart skarm vid uppstart. Kommer varken in till inloggningsskarmen eller bios. Holl pa att ominstallera windows och slog av alla hdds forutom min SSD for att forsakra mig om att den bootar fran ratt hdd. Nar jag sen startar om datorn sa snurrar allt igang men skarmen ar svart som natten. Forsokt allting forutom att dra ut CMOS batteriet eftersom att det sitter galet till (och att andra verkat forsokt utan att det hjalpt)

Vad gora? Garantin har ju gatt ut.

Permalänk
Skrivet av Bollenn:

Tjena allesammans! Jag sitter också med denna bärbara och har nu några frågor, jag upplever grymt låg fps på spel, på wow t.ex kan den gå ner till 10-20 på low och sitter oftast på 30 när det är lugnt omkring, i csgo häromdan så satt jag på 40-50 fps vilken grafik inställning jag än hade vilket jag fann väldigt konstigt, någon maxfps lr vsync var inte igång.
Jag inte satt in en ssd i den än, är detta ett måste om man ska kunna spela eller?
En till fråga angående bärbara datorer allmänt; Laddade ner speedfan och mina grader på både gpu och cpu är 80-100 grader, vilket känns väldigt högt, ska man öppna upp datorn då och då och damma ur den? Eller är det bara pga denna hetta som är i sverige just nu? Tacksam för svar!

Ja damma ur den. Jag hade även min stående på en kylplatta med fläktar. Har du överklockat grafikkortet? Det ger lite extra umpf till datorn. Kan dock vara bra om du dammar ur innan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av Papieren:

Lyckats fa svart skarm vid uppstart. Kommer varken in till inloggningsskarmen eller bios. Holl pa att ominstallera windows och slog av alla hdds forutom min SSD for att forsakra mig om att den bootar fran ratt hdd. Nar jag sen startar om datorn sa snurrar allt igang men skarmen ar svart som natten. Forsokt allting forutom att dra ut CMOS batteriet eftersom att det sitter galet till (och att andra verkat forsokt utan att det hjalpt)

Vad gora? Garantin har ju gatt ut.

Samma skit hände min dator här om dagen, skruvade i sär och tog ut batteriet.. lät den stå över natten, men det hjälpte inte. Troligt att moderkortet är stekt?

Iofs, för mig så startar fläkten men efter ett par sekunder så dör den även fast CPU m.m är igång och alstrar värme.

CPU fungerar, RAM fungerar, Skärm okänd funktion (troligtvis OK), SSD fungerar, HDD fungerar.