Permalänk
Medlem

Jobb, spel, dataingenjör, val?

Hej! Har i princip alla gymnasiekurser, kan komma in på systemvetare, högskoleningenjör, civilingenjör, spelutveckling.

Gillar att cykla, flyga rc-plan, 3d printar ibland, läser, åker gärna till stranden, helst sitter jag inte vid datorn.

Är någorlunda i matte (upp till matematik 4), kreativ och jag vill utveckla mig själv och bli bättre på att jobba i team.

Programmerar i Lua, provat C, gått C# (programmering 1). Sitter och tänker ut spelmotorer jag kan spela via tärning (skoj).

Läser Rules of play.

Åh jag älskar pixel-spel. Gör ett själv just nu, top down GTA-i rymden, handel, forskar, soldat och upptäcks rpg. Gör i Löve (spelmotorn).

Gör den här med: http://www.instructables.com/id/Build-your-own-3d-printing-fi...

Eftersom att jag kan programmering, samtidigt vet jag att jag vill sitta med folk, ta fram produkter.

Är 25 år i sommar, inte särskilt intresserad av ica-jobb, ålderdomshem.

Har inte särskilt stort motstånd mot att spela egentligen. Jag undrar om jag hade blivit programmerare, sitter man vid skärmen 8 timmar om dagen?

Har känslan av att jag inte borde bli programmmerare, samtidigt att få sitta och designa brädspel till Alga, ok! Varför inte.

Kan inte se mig själv som något annat än programmerare. Gick teknisk fysik, inte rätt. Vad borde jag välja?

Dataingenjör, systemvetare eller programmerare spelutveckling? Helt annat? Designingenjör?

Någon som har några tips? Vill inte göra förhastade val.

Permalänk
Medlem

Civilingenjör eller högskole känns väl rätt för dig. Finns olika typer, datateknik, spel-och programutveckling i BTH, medieteknik på KTH.

KTH har också en "öppen ingång" där man får gå ett år utan att välja inriktning och känna på samtliga inriktningar innan man väljer.

Egentligen är det väl mest upp till dig själv att läsa igenom samtliga informationsblad som finns till samtliga ingenjörslinjer, både civ.ing och högskole.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Antar att jag vill trivas. Enklaste möjligaste jobb, schysst lön gärna med lua som språk.

Hm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bindie:

Antar att jag vill trivas. Enklaste möjligaste jobb, schysst lön gärna med lua som språk.

Hm.

Känns imponerande att bestämma dig för att du vill ha ett enkelt jobb där du kodar lua om 7 år. Om en tredjedel av din livstid kanske du vill något annat?

Permalänk
Medlem

Kanske svårt att få jobb inom spel industrin om du inte skaffar ett jobb inom mobil app utveckling, men det behöver inte betyda spel. Skulle nog vara bättre att gå nåt grundläggande ist för spel specifikt.

Sedan så kan du göra vad du vill på fritiden och Unreal Engine är numera gratis så inte så svårt att lära sig då egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Känns imponerande att bestämma dig för att du vill ha ett enkelt jobb där du kodar lua om 7 år. Om en tredjedel av din livstid kanske du vill något annat?

Programmerar i lua nu, gjort olika spel och så, kan va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kanske svårt att få jobb inom spel industrin om du inte skaffar ett jobb inom mobil app utveckling, men det behöver inte betyda spel. Skulle nog vara bättre att gå nåt grundläggande ist för spel specifikt.

Sedan så kan du göra vad du vill på fritiden och Unreal Engine är numera gratis så inte så svårt att lära sig då egentligen.

Att utveckla appar verkar skoj, känns kreativt. Här finns en utbildning: http://www.ltu.se/edu/program/TIDUG/TIDUG-Hogskoleingenjor-Da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bindie:

Programmerar i lua nu, gjort olika spel och så, kan va.

LUA är ett scriptspråk, inget som man normalt skriver program i.
Ifall du vill jobba som programmerare är det nog inte helt fel att lära sig språk med objekthantering och liknande.
Har själv funderat på vilken utbildning jag vill gå efter gymnasiet och jag tycker att datateknik (högskole eller civil) verkar intressant.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bindie:

Hm.

Varför vill man göra något som är enkelt?

Permalänk
Medlem

Desto mer du bestämmer dig för olika teknologier desto mindre bredd får du i ditt urval senare. Och det är ju just bredd som efterfrågas. Även företag förändrar sina rutiner och val av teknologi.

Permalänk
Skrivet av elklazor:

LUA är ett scriptspråk, inget som man normalt skriver program i.
Ifall du vill jobba som programmerare är det nog inte helt fel att lära sig språk med objekthantering och liknande.

Varför skriver man inte program i scriptspråk? Var går din gräns för vilka språk man skriver program i? Är perl, ruby, python och php "skriptspråk" eller "något man normalt skriver program i"?

LUA är precis rätt verktyg för att lösa massor med problem. Det är lätt att prototypa i och det går fort att få fram något som funkar. Om man har prestandaproblem kan man då välja att skriva om de tidskritiska delarna i "något man normalt programmerar i".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Desto mer du bestämmer dig för olika teknologier desto mindre bredd får du i ditt urval senare. Och det är ju just bredd som efterfrågas. Även företag förändrar sina rutiner och val av teknologi.

Om jag ska bli programmerare, sure. Har någon slags block mot att bli programmerare, gjorde massor av spel för ett tag sen. Helt uppe i spel, bytt vanor nu till att cykla, flyga rc och äta typ. Hm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bindie:

bytt vanor nu till att cykla, flyga rc och äta typ. Hm.

Du kanske ska bli kock, pilot eller cykelproffs då.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Du kanske ska bli kock, pilot eller cykelproffs då.

Lol, ah. Får kanske köra småkurser via högskolan så man känner vad man är intresserad av. Samt söka program till hösten och hoppas att man valt det man är intresserad av (kanske genom sommarkurser).

Permalänk

Först av allt, välkommen till forumet.

Mitt tips är maskiningenjör (häng inte upp dig på det gamla namnet) och sedan nischa in dig så mycket som möjligt åt konstruktion/produkutv/design.

Jag är också 25 i sommar äch tog examen för drygt 2år sedan inom Maskinteknik. Inte ångrat mitt val en sekund.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Varför skriver man inte program i scriptspråk? Var går din gräns för vilka språk man skriver program i? Är perl, ruby, python och php "skriptspråk" eller "något man normalt skriver program i"?

LUA är precis rätt verktyg för att lösa massor med problem. Det är lätt att prototypa i och det går fort att få fram något som funkar. Om man har prestandaproblem kan man då välja att skriva om de tidskritiska delarna i "något man normalt programmerar i".

Det beror väl lite på projektets storlek. Det är ju inte som om man kommer sitta och skriva det nya Photoshop i ett skriptspråk. :'D

OnT:
Du verkar söka dig till ett jobb där du får arbeta med datorer och digital media.. men du vill inte sitta framför en dator.
Som jag förstår det så är det inte så att du vantrivs att sitta framför en dator, utan att du är rädd för att inte ha någon variation i ditt arbete?

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Det beror väl lite på projektets storlek. Det är ju inte som om man kommer sitta och skriva det nya Photoshop i ett skriptspråk. :'D

OnT:
Du verkar söka dig till ett jobb där du får arbeta med datorer och digital media.. men du vill inte sitta framför en dator.
Som jag förstår det så är det inte så att du vantrivs att sitta framför en dator, utan att du är rädd för att inte ha någon variation i ditt arbete?

Ah, vill ej bli fast. Går gärna på fika paus, eller möten om projekt och grejer. Låter skoj. Vara med och påverka och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Först av allt, välkommen till forumet.

Mitt tips är maskiningenjör (häng inte upp dig på det gamla namnet) och sedan nischa in dig så mycket som möjligt åt konstruktion/produkutv/design.

Jag är också 25 i sommar äch tog examen för drygt 2år sedan inom Maskinteknik. Inte ångrat mitt val en sekund.

Ja, kollade lite på industri-design: http://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Hitta-utbildning/Program/... Såg dock att det gav en filosofie kandidat, kurserna kändes lite tunna.

Så typ detta? http://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Hitta-utbildning/Program/... Hmmm

Permalänk
Skrivet av Bindie:

Ja, kollade lite på industri-design: http://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Hitta-utbildning/Program/... Såg dock att det gav en filosofie kandidat, kurserna kändes lite tunna.

Så typ detta? http://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Hitta-utbildning/Program/... Hmmm

Om du anser att kurserna är tunna så satsa på en "finare" skola. KTH, Chalmers, LT...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Om du anser att kurserna är tunna så satsa på en "finare" skola. KTH, Chalmers, LT...

Schysst. Till er alla C och C++ programmerare, behöver en extremt bra tutorial i hur man kodar i C och C++. Alltid föredragit LUA, antar att det är för att jag inte lärt mig C eller C++ ordentligt. Tips?

Permalänk

Programmering är mycket mer tvärvetenskapligt än det brukade vara. Vad betyder då det? Jo, det är relevant att kunna åtminstone scripta inom en rad olika yrken du kanske inte förknippar med programmering. Med tanke på det borde det vara lättare att hitta nått som passar och som kanske inte innefattar att koda 6+ timmar om dagen.

Föreslår att du researchar lite olika program på högskolor på egen hand, ditt liv är lite för stort val för att bara lägga upp en poll på ett forum och förhoppningsvis hittar du nått som låter superspännande just för dig.

Sen ska man veta att bara för att man studerar X betyder det inte att man nödvändigtvis behöver jobba 100% med X, kanske med Y som påminner lite som X eller Z som inte alls har med X att göra men kanske kan va kul att ta ett steg i ungefär rätt riktning iallafall.

lycka till.

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig bestämma, men kan bekräfta vad några ovan skriver. Jag pluggade dataspelsutveckling. Vilket var en rätt så luddig utbildning, men jag lärde mig att programmera. Vi jobbade mest i C, C++ och C#. Vi gjorde kanske 1-2 kurser java och nu jobbar jag med java heltid. De är 8 timmar framför datorn, men vi har veckomöten, vi går ut och käkar tillsammans på luncher, vi har pingisturneringar och övar lite pingis på luncher. Jag hinner gott med att träna och vara aktiv på fritiden och som programmerare så är jag rätt säker på att du kommer få förmåner som massage och friskvårdsbidrag.

Det är inget dåligt yrke och jag såg mig inte själv jobba som jag gör idag för några år sen. De flesta företag, om jag har förstått de rätt, är väldigt måna med att stimulera sina anställda inom programmeringsyrket. Någon får gärna bekräfta eller motsäga mig här

Gå nått kul med programmering och ta alla möjligheter att prova på nått nytt! Du kan bli överaskad!

Permalänk
Medlem

Awesome, bli programmerare låter ju inte dumt.

Och till osborn666, ah. Kanske är ett litet kliv i rätt riktning. Jag vet inget superspännande mer än att dra ut och träffa folk, göra spel. Lol. ah.