Köpråd angående ny och begagnad Zenbook

Permalänk
Medlem

Köpråd angående ny och begagnad Zenbook

Hej,

Jag lyckades i förra veckan beställa en Asus Zenbook UX32LN-R4077H från CDON för 7500:- vilket jag tyckte var en bra deal.
Nu har jag dock möjlighet att köpa en lätt begagnad Zenbook UX32LA för två tusen mindre vilket gör att jag funderar att avbeställa datorn från CDON och gå på denna istället för att spara in lite på utgifterna.

Skillnaden på specsen är: (UX32LN vs UX32LA)

Processor: i7 4510u (2GHz) vs i7 4500u (1.8GHz)
Hårddisk: 128gb SSD vs 500/8 GB hybrid
Skärmupplösning: 1920x1080 vs 1366x768
Grafik: GeForce GT 840M 2GB vs Intel HD Graphics 4400

UX32LN: http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/UX32LN/specification...
UX32LA: http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/UX32LA/specification...

Vad jag kan förstå är det i princip ingen skillnad på processorerna, stämmer detta? Hårddisken spelar ingen som helst roll för mig då jag har en 128gb SSD liggandes hemma som skulle ersätta hybriddisken om jag väljer den datorn. Så den enda skillnaden för mig blir alltså skärmupplösningen och det dedikerade grafikkortet vad jag kan förstå.

Jag kommer främst använda datorn för programmering, CAD program, beräkningsprogram (Ansys) samt även filmredigering. Har inga vidare ambitioner att spela på den men skulle gärna vilja att t.ex. CS:go flyter på bra.

Mina frågor kan sammanfattas till:
Hur mycket boost skulle det dedikerade grafikkortet ge mig?
Skärmupplösningen - Ger det en stor skillnad? Det är lite oklart för mig hur mycket denna skillnad gör.
Övriga tankar?

Tack på förhand för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Hej,

Jag lyckades i förra veckan beställa en Asus Zenbook UX32LN-R4077H från CDON för 7500:- vilket jag tyckte var en bra deal.
Nu har jag dock möjlighet att köpa en lätt begagnad Zenbook UX32LA för två tusen mindre vilket gör att jag funderar att avbeställa datorn från CDON och gå på denna istället för att spara in lite på utgifterna.

Skillnaden på specsen är: (UX32LN vs UX32LA)

Processor: i7 4510u (2GHz) vs i7 4500u (1.8GHz)
Hårddisk: 128gb SSD vs 500/8 GB hybrid
Skärmupplösning: 1920x1080 vs 1366x768
Grafik: GeForce GT 840M 2GB vs Intel HD Graphics 4400

UX32LN: http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/UX32LN/specification...
UX32LA: http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/UX32LA/specification...

Vad jag kan förstå är det i princip ingen skillnad på processorerna, stämmer detta? Hårddisken spelar ingen som helst roll för mig då jag har en 128gb SSD liggandes hemma som skulle ersätta hybriddisken om jag väljer den datorn. Så den enda skillnaden för mig blir alltså skärmupplösningen och det dedikerade grafikkortet vad jag kan förstå.

Jag kommer främst använda datorn för programmering, CAD program, beräkningsprogram (Ansys) samt även filmredigering. Har inga vidare ambitioner att spela på den men skulle gärna vilja att t.ex. CS:go flyter på bra.

Mina frågor kan sammanfattas till:
Hur mycket boost skulle det dedikerade grafikkortet ge mig?
Skärmupplösningen - Ger det en stor skillnad? Det är lite oklart för mig hur mycket denna skillnad gör.
Övriga tankar?

Tack på förhand för alla svar!

ta en titt på denna sida.
http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1955&gid2=864&co...

den enas grafikkort är mycket starkare samt att SSD är snabbare än HDD (tror att detta gäller även så kallade hybrid)

Om du ska spela spel eller göra mycket photoshop eller liknande så tror jag att den dyrare är bättre.
Har läst på forum där folk säger att Intel integrerade GPU är inte vidare bra men duger för skolarbete och mindre krävande processer.
Samt kommer FULL HD skärmen se skarpare ut på en 13tummare.

Om du tänker använda datorn nära elutag skulle jag recommendera den dyrare versionen med GeForce GT 840M, klarar ju tillochmed nyare spel utan problem.

Är själv sugen på en bärbar , Dell XPS 13 (2015) med storlek av en 11.6´ med tangentbord och skärm av en 13.3´ samt 1080p versionen med student rabatt och 7% fråm deras sida kan köpas för 9100kr. dessutom utmärkt batteritid 10+timmar.

Permalänk
Medlem

jag äger en bärbar dator med upplösning på 1366x768 och kan inte rekommendera det, sedan står det inte om det är en ips-panel på den med lägre upplösning vilket förmodligen innebär att det är en tn, vilket jag också äger och inte kan rekommendera. bara skärmen är värt att lägga 2000kr mer för om du frågar mig.

vad gäller 840m så presterar det ungefär som mitt 660m och det är ingen raket direkt (får 2000 grafikpoäng i fire strike) men det är naturligtvis mycket mer kraftfullt än hd4400 så om du vill spela lite spel på den så är det trevligt. sedan vet jag inte hur den datorn klarar av kylningen av ett 840m så det får du kolla upp.

ingen av datorerna är särskilt kraftfull med dual-cores som körs i ganska låg klockfrekvens så det ska du nog vara medveten om då du verkar vara lite av en power user när man tittar på vad du ska ha den till.

Permalänk
Medlem

Kör på den dyrare. Du vill definitivt inte ha mindre än full HD om du ska sitta o köra CAD, PS eller redigera film. Min Asus har hd4400 och den går precis o köra CS:GO i 1280x720 MD allt i botten, en smoke och det är bildspel.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Ytterligare en röst på dyrare UX32LN här. Det mesta av betydelse har redan sagts av andra, varav den viktigaste skillnaden i mitt tycke är bildskärmen. UX32LN har en mycket bra IPS-panel medan UX32LA enbart har en medioker TN-panel. Bara det motiverar prisskillnaden imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Ytterligare en röst på dyrare UX32LN här. Det mesta av betydelse har redan sagts av andra, varav den viktigaste skillnaden i mitt tycke är bildskärmen. UX32LN har en mycket bra IPS-panel medan UX32LA enbart har en medioker TN-panel. Bara det motiverar prisskillnaden imo.

Båda har IPS panel enligt mina uppgifter men med olika upplösning då. Men skillnaden i upplösning verkar fortfarande vara en dealbreaker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Båda har IPS panel enligt mina uppgifter men med olika upplösning då. Men skillnaden i upplösning verkar fortfarande vara en dealbreaker?

Ja. Och om du som du säger hade tänkt lira enklare spel gör du gott i att skaffa 840m. Värt att tänka på är att du kanske ska passa på att trycka i ett minne när du ändå är köpartankar.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Asus produktsida som du länkar till i ditt ursprungliga inlägg anger ju dock inte IPS för UX32LA? När jag var i köpsvängen för ny Ultrabook i september förra hösten fanns UX32LA enbart med TN-panel. Kanske har det dock därefter tillkommit nya konfigurationer med IPS-panel?

En högre upplösning ger i teorin skarpare bild men på en så liten skärm som 13,3" tycker jag personligen inte att 1366x768 eller 1920x1080 spelar jättestor roll i det avseendet. Visst ser dock oftast 1080p filer bättre ut på en FHD skärm än på en HD skärm.
Något som däremot enligt mig spelar roll större och som är en dealbreaker är hur mycket mindre faktisk arbetsyta man får med 1366x768. Med 1920x1080 går det enligt mig bra att ha två fönster uppe sida vid sida (även fast det blir lite litet). Med 1366x768 kommer side-by-side däremot inte fungera så bra. (Se denna bild för att förstå vad jag menar med side-by-side.)

Oavsett vilken Zenbook du väljer kan jag varmt rekommendera ASUS 13.3" UltraCase. Mycket bra fodral som med sitt justerbara stöd förbättrar ergonomin samtidigt som det underlättar kylningen av laptopen.