Raspberry klarar inte av extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Raspberry klarar inte av extern hårddisk?

Skaffat mig en raspberry och gjort alla installationer och ska sedan koppla in externa hårddisken för att lägga in filmerna i openelec/kodi.

Men då piper hårddisken då och då som att den inte får tillräckligt med ström vilken resulterar i den inte hittar den.

Är det fler med samma problem?

Behöver man en annan laddare som ger mer ström?
Vilken i sånnafall?

Eller måste man köra en extern hårddisk med egen strömtillförsel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Skaffat mig en raspberry och gjort alla installationer och ska sedan koppla in externa hårddisken för att lägga in filmerna i openelec/kodi.

Men då piper hårddisken då och då som att den inte får tillräckligt med ström vilken resulterar i den inte hittar den.

Är det fler med samma problem?

Behöver man en annan laddare som ger mer ström?
Vilken i sånnafall?

Eller måste man köra en extern hårddisk med egen strömtillförsel?

Du är inne på rätt spår, antigen skaffar du en extern strömkälla till hårddisken eller en bättre laddare till din raspberry. Ett tredje alternativ vore att köra på en extern usb hubb som har egen strömtillförsel.

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström levererar din strömadapter till rpi? Du får inte ut tillräckligt genom usb portarna för att driva en hårddisk tror jag

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Du är inne på rätt spår, antigen skaffar du en extern strömkälla till hårddisken eller en bättre laddare till din raspberry. Ett tredje alternativ vore att köra på en extern usb hubb som har egen strömtillförsel.

En extern strömkälla till hårddisken jag köpt går ju inte att ordna då den bara har 1 usb i gång.

Laddaren jag köpte till är En

Deltaco
input 100-240V -50/60hz 0.15Amax
output 5v dc /1 A

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

En extern strömkälla till hårddisken jag köpt går ju inte att ordna då den bara har 1 usb i gång.

Laddaren jag köpte till är En

Deltaco
input 100-240V -50/60hz 0.15Amax
output 5v dc /1 A

Din laddare är för klen, den ger bara 1A. Skaffa nåt som klarar minst 2A, helst mer och lägg till "max_usb_current=1" i configfilen.
Sedan har du avdelningen för Pi här: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vad innebär när man ligger till de i config filen? Varför och hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Vad innebär när man ligger till de i config filen? Varför och hur gör man?

Kommer inte att hjälpa om du inte skaffar bättre strömförsörjning...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nej men när jag skaffat bättre adapter vad innebär det där med config filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

att du ökar hur mycket din raspberry får ge ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Den inställningen ökar USB-kontaktens strömstyrka från 0.6A till 1.2A. Många hårddiskar, särskilt 7200rpm, kräver omkring 1A vid uppstart.

Permalänk
Medlem

den här kanske fundera själv på en sådan

Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Medlem

Hej igen.

så bara att gå in i mappen config å lägga till de längst ner på listan?

Alltså Max USB osv

Permalänk
Medlem

När jag är inne i config filen å ska spara så kommer de upp cant open file to write?

Permalänk
Medlem

Enklast att plugga in sdkortet i kortläsare i en dator och redigera filen med tex Wordpad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej.

Lägger man den bara längst ner i config filen?

Inte någon speciell plats?

Måste man göra # framför texten?

Permalänk
Medlem

Man kommer ju inte åt config filen via datorn.

Någon snäll som orkar förklara bra hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Man kommer ju inte åt config filen via datorn.

Någon snäll som orkar förklara bra hur jag ska göra?

http://elinux.org/R-Pi_configuration_file#How_to_edit_from_th...

Verkar även som att du måste göra detta från konsollen innan du startar gui:t. (via startx)
alternativt tryck ctrl+alt+f2 och logga in med user: pi password: raspberry och kör kommandot (sudo nano /boot/config.txt) därifrån
du får säkert starta om din rbpi efteråt.
notera nu att om du inte har skaffat en bättre psu så kommer detta absolut inte lösa ditt problem!

Permalänk
Medlem

jag har skaffat mig en bättre laddare nu.

Så det jag ska göra är att trycka ctrl+alt+f2 och logga in och sedan ändra i config filen.
Sen starta dom?

Det är allt?

Permalänk
Medlem

Eller i med sdkortet i en pc och öppna configfilen med Wordpad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har satt in sd kortet i Datorn. Gick in i config filen å skrev

#max_usb_current1

Men de funkar fortfarande inte?

Hur kan man kontrollera att jag gjort rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Har satt in sd kortet i Datorn. Gick in i config filen å skrev

#max_usb_current1

Men de funkar fortfarande inte?

Hur kan man kontrollera att jag gjort rätt?

Nu är jag inte så Pi-haj, men # brukar för det mesta vara början på en kommentar, dvs att resten av raden skall ignoreras. Dessutom verkar du ha tappat ett = som är rätt så viktigt...

max_usb_current=1

Edit: Och vad är det för laddare du skaffat nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snutte87:

den här kanske fundera själv på en sådan

Skulle aldrig köpa en no name nätadapter på ebay. Finns så mycket skit där dom inte bryr sig nåt om elsäkerhet. Risk för överhettning, stötar eller att den har sönder det du kopplar in den till är allt för stor

Permalänk
Medlem

Ur minnet så tycker jag mig komma ihåg att rpi B har en fysisk begränsning av strömkapaciteten hos USB-portarna. Den nyare B+ lär inte ha samma låga begränsning. Om du har den äldre versionen så måste du löda in en bygel..

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Det är den nya raspberry pi.

Överallt i configfilen så står # framför.

Men kanske ska skriva utan då?

Bara lägga de längst ner i dokumentet?

Nya laddaren är output DC5V 2.4A

Permalänk
Medlem

Står det # framför hoppas den raden över, så skriv utan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag testade utan # men de funkade inte ändå. Blir tokig på det här.

Om man vill avinstallera allt å göra om det. Hur avinstallerar man allt på raspberryn?

Permalänk
Medlem

Formaterar SDkortet och installerar igen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en hub med strömförsörjning om du absolut ska driva disken via usb, annars skaffa en normal disk med nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, men skiten ska väl gå att lösa utan att behöva köra på en hub med strömförsörjning.

När jag stoppade in sd kortet i datorn så fanns inte mappen root.
Den låg i en rar fil på sd kortet.

Fattar nada av den här djungeln.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av astrom86:

Jo, men skiten ska väl gå att lösa utan att behöva köra på en hub med strömförsörjning.

När jag stoppade in sd kortet i datorn så fanns inte mappen root.
Den låg i en rar fil på sd kortet.

Fattar nada av den här djungeln.

Usb 2 ska bara kunna ge 2,5W effekt, 5V, 500mA och de flesta icke laptopdiskar drar snarare närmare 10w när de gör spin up och skriver och det är därför de flesta diskar har en egen nätdel, även wifi och 4g donglar och vissa tangentbord kan överbelasta en usb port så varför inte ha en powerhub som driver både datorn och kringutrustningen om man nu tänkt att ansluta diskar till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.