AMD gör monsterprocessor med 16 kärnor, inbyggd grafikdel och HBM-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

¿Habla español? förutom sista meningen så fattar ja nada.

min fråga var väl nåt i stil med kan denna arkitektur bli ett svar på intel i5/i7 ?
varken bulldozer piledriver var ju någon hit och enkärniga trådar var en riktig plåga.

Du kommentera ett inlägg om Intel MIC/Xeon Phi och dess särart. Inlägget innehöll inget om Zen.

AMD Zen blir bättre, men vi har inte detaljerna än. Bättre än tidigare AMD-arkitekturer alltså. 300W APUer är en senare fråga först kommer 4-8 kärnor för desktop och mobile (bärbara och stationära), samt 8-16 kärnor servervariant utan denna kraftfulla GPU-del som det ryktas om. Det är inte lanseringsprodukten och kan inte tas som någon måttstock på hur Zen blir eller vad dess svagheter är eller hur det kommer se ut på desktopsidan. Du får vänta tills nästa år och se, något år innan den beryktade APU HPC-produkten eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Larrabee har utvecklats sedan 2006 och de visa grejer 2007. Projektet fortsatte som MIC/Knights-Ferry+/Xeon Phi och de har haft produkter på marknaden sedan 2010. Ilska? Sen nej du glömde inte namnet, du försökte påstå att projektet lades ner helt felaktigt. Ha lite koll över vad du skriver. Det finns för övrigt massor andra projekt med massor kärnor, Xeon Phi är ingen processor som kör ett vanligt operativsystem. De finns också Power och SPARC från IBM respektive Oracle/Fujitsu som hade 16+ kärnor innan AMDs Magny-Cours 12 kärnor MCM eller Interlagos 16 kärnor (14 november 2011) MCM. De tävlar mer om samma marknad och kör samma typ av applikationer. A2 är dock för lite andra tillämpningar där. AMD och Nvidia har grafikkorts/VLIW-baserade processorer som separata beräkningskort. AMD har FirePro och Nvidia har Tesla som beräkningskort i server/HPC. Det är dessa Intel MIC/Xeon Phi konkurrerar emot. De har en helt annan arkitektur, men vi pratar ju flera TFlops DP oavsett vem av dessa tre du vänder dig till.

Eftersom de revidera planen över Bulldozer så fick inte BD någon "native 10 core"-variant som var planerat från början för övrigt. Intel har i dagsläget 18 kärnor Xeon utan MCM (flera dies).

Tyvär så hade jag glömmt namnet på larrabee! jag har inte sagt alls att det lagts ned, utan det jag sa var att jag känner en forskare som jobbade med detta innan det var officiellt för 10 år sen, detta var inget annat än ett svar på om 16 kärnor för AMD för 5 år sedan.
Jag har koll på sparc osv också, men som dator nörd som följer teknik oberoende om det handlar om servrar, Datacenter osv så är det inte lika intressant för alla andra som bara är intresserade av att spela ett spel. Så om du missförstod mig så ber jag om ursäkt det jag ville säga är att 16 kärnor inte var något specifikt för AMD då för 5 år sedan.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tyvär så hade jag glömmt namnet på larrabee! jag har inte sagt alls att det lagts ned, utan det jag sa var att jag känner en forskare som jobbade med detta innan det var officiellt för 10 år sen, detta var inget annat än ett svar på om 16 kärnor för AMD för 5 år sedan.
Jag har koll på sparc osv också, men som dator nörd som följer teknik oberoende om det handlar om servrar, Datacenter osv så är det inte lika intressant för alla andra som bara är intresserade av att spela ett spel. Så om du missförstod mig så ber jag om ursäkt det jag ville säga är att 16 kärnor inte var något specifikt för AMD då för 5 år sedan.

Som du ser så hade inte AMD 16 kärnor för fem år sedan utan 3.5 år sedan. 12 kärnor MCM Magny-Cours är däremot ganska exakt 5 år sedan. Problemet var ju bara att Magny-Cours var trevligare än BD, samt att serverplanerna för Bulldozer (reviderad Piledriver, ingen Steamroller eller Excavator och ingen ny sockel) skrotades. Knights Ferry var ute innan Interlagos, inte bara i utveckling innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som du ser så hade inte AMD 16 kärnor för fem år sedan utan 3.5 år sedan. 12 kärnor MCM Magny-Cours är däremot ganska exakt 5 år sedan. Problemet var ju bara att Magny-Cours var trevligare än BD, samt att serverplanerna för Bulldozer (reviderad Piledriver, ingen Steamroller eller Excavator och ingen ny sockel) skrotades. Knights Ferry var ute innan Interlagos, inte bara i utveckling innan.

Det som är kul är att nu har AMD åtminstånde planer igen på att försöka konkurera på prestandamarknaden , sen att det känns väldigt långt fram i tiden är en annan sak men kul.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

när kommer det en Quad core som kan mäta sig mot i5/i7 ?
300TDP och 16 kärnor är ju knappast något för en spelburk ?

Server först....sedan konsument.
Så har utvecklingen gått till så länge jag kan minnas...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Eftersom de inte börjar med detta chip så vore det inte omöjligt att serverplattformen lanseras som ren CPU nästa år. Däremot får du nöja dig med APU på desktop och workstation precis som hos Intels mainstream-produkter. Diskreta kort kommer inte försvinna. Du måste inte ha den interna grafiken aktierad. CF finns det som bevisat ingen vits att köra med olika kort/integrerad GPU, däremot bör de ordna så man har tillgång till funktionerna hos både iGPU och dGPU som hos Intel i dagsläget.

Fast AMD verkar ju vilja köra på Split Frame Rendering just för att man enkelt ska kunna använda asymmetriska GPU-konfigurationer. Det fungerar ju redan idag men blir lite meningslöst då den integrerade grafiken är så klen jämfört med relevanta dGPU. Fast om de nu kan peta in en lite kraftigare iGPU kan det ju ge en prestanda-boost. Fast det baseras ju på att AMD lyckas peta in en hyfsat vettig iGPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lonefox:

AMD verkar ha lanserat Opteron före, men ändå rätt nära (några månader) motsvarande konsumentversion under Athlon/Phenom tiden. De få Opteron som lanserats för Bulldozer-serien verkar ha kommit en bra tag efter motsvarande konsumentversion (ca 1 år).

Intel lanserar (alltid?) en viss arkitektur för konsumentmarknaden för att senare komma på servers. Xeon för Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell har alla kommit efter konsumentversionen, Xeon E3 som i princip är en 4-kärnig i7 med ECC-RAM-stöd kommer relativt tätt efter medan Xeon E5 som är mer "high-end" legat nästa ca år senare i sin release.

Som exempel, i7 4770 släpptes Q2 2013 medan första vändan Haswell baserade Xeon E5 (Xeon E5 v3) lanserades Q3 2014.

För Intels del har detta nu även blivit så att U- och Y-serien (Core M) av mobilvarianterna lanseras först, följt av konsumentversionerna för stationära. I.o.f.s lanserades Xeon D (som är för microservers och baserad på Broadwell) före någon modell för stationära. Som vanligt alltså, ingen regel utan undantag

Frågan är om inte AMD kommer ha samma prioritering för nästa generation, mobilversionerna före versionerna för skrivbordet. Däremot gör väl ryktena gällande att Zen ska lanseras för servers först av allt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD verkar ha lanserat Opteron före, men ändå rätt nära (några månader) motsvarande konsumentversion under Athlon/Phenom tiden. De få Opteron som lanserats för Bulldozer-serien verkar ha kommit en bra tag efter motsvarande konsumentversion (ca 1 år).

Intel lanserar (alltid?) en viss arkitektur för konsumentmarknaden för att senare komma på servers. Xeon för Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell har alla kommit efter konsumentversionen, Xeon E3 som i princip är en 4-kärnig i7 med ECC-RAM-stöd kommer relativt tätt efter medan Xeon E5 som är mer "high-end" legat nästa ca år senare i sin release.

Som exempel, i7 4770 släpptes Q2 2013 medan första vändan Haswell baserade Xeon E5 (Xeon E5 v3) lanserades Q3 2014.

För Intels del har detta nu även blivit så att U- och Y-serien (Core M) av mobilvarianterna lanseras först, följt av konsumentversionerna för stationära. I.o.f.s lanserades Xeon D (som är för microservers och baserad på Broadwell) före någon modell för stationära. Som vanligt alltså, ingen regel utan undantag

Frågan är om inte AMD kommer ha samma prioritering för nästa generation, mobilversionerna före versionerna för skrivbordet. Däremot gör väl ryktena gällande att Zen ska lanseras för servers först av allt.

Normalt sett så finns det ju mer pengar på server sidan men efterom dom tappat så mycket (om dom ens finns kvar där) så kanske det vore smart att ändra strategi släpp en väl producerande cpu för personmarknaden för att sen (få tilbaks förtoende) ge sig på servermarknaden igen. men troligtvis inte är så mycket mer pengar i företagsvärlden.
Sen att xeon alltid kommer sist beror på validering vilket är smart i långa loppet men det tråkiga är att -e varianterna fått samma tid nu när det inte finns någon konkurens. Så detta att AMD kanske kan komma tillbaks , är så positivt i mina ögon oberoende om det blir en AMD eller en intel i nästa uppgradering.
P.S fast samtidigt så gillar jag att -e varianterna fått samma kretsar som xeon varianterna(nästan) vilket gjort att vi fått framsteg snabbare på konsumentsidan också. men AMD saknas i toppskiktet skulle kanske bli snabbare utveckling om dom kom tillbaks vilket är det enda jag är intresserad utav.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

Normalt sett så finns det ju mer pengar på server sidan men efterom dom tappat så mycket (om dom ens finns kvar där) så kanske det vore smart att ändra strategi släpp en väl producerande cpu för personmarknaden för att sen (få tilbaks förtoende) ge sig på servermarknaden igen. men troligtvis inte är så mycket mer pengar i företagsvärlden.
Sen att xeon alltid kommer sist beror på validering vilket är smart i långa loppet men det tråkiga är att -e varianterna fått samma tid nu när det inte finns någon konkurens. Så detta att AMD kanske kan komma tillbaks , är så positivt i mina ögon oberoende om det blir en AMD eller en intel i nästa uppgradering.
P.S fast samtidigt så gillar jag att -e varianterna fått samma kretsar som xeon varianterna(nästan) vilket gjort att vi fått framsteg snabbare på konsumentsidan också. men AMD saknas i toppskiktet skulle kanske bli snabbare utveckling om dom kom tillbaks vilket är det enda jag är intresserad utav.

Att E-serien kommer ungefär samtidigt med Xeon E5 är inget konstigt då E-serien är baserad på Xeon E5 och inte på Xeon E3 / Core i7. Visst tar valideringen av Xeon mer tid, men det är långt ifrån hela anledningen till att E5 lanserats så pass långt efter. Xeon E5 innehåller flera funktioner som saknas i E3 och konsumentversionen, t.ex. DDIO (som i.o.f.s även saknas i E-serien) och betydligt mycket mer bandbredd för I/O (som även E-serien tar del av).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Det pratas om att Zen skulle komma till konsument först.

Permalänk
Medlem

Det kan bli antingen väldigt intressant med en kraftfull grafikdel eller bara onödigt kisel som begränsar AMD:s sista stora kort om prisvärdhet.

En kraftfull grafikdel kan tillsammans med AMD:s Crossfire koncept, DirectX 12 som ska utnyttja flera grafikdelar bättre samt med beräkningar i OpenCL ge en betydande prestandavinst hos CPU:n inte bara i spel utan även andra krävande applikationer. Förutsatt att stödet finns och att grafikdelen är kraftfull. För en server är detta så klart främst för OpenCL men även billigare arbetsstationer kan ha nytta av grafikdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att E-serien kommer ungefär samtidigt med Xeon E5 är inget konstigt då E-serien är baserad på Xeon E5 och inte på Xeon E3 / Core i7. Visst tar valideringen av Xeon mer tid, men det är långt ifrån hela anledningen till att E5 lanserats så pass långt efter. Xeon E5 innehåller flera funktioner som saknas i E3 och konsumentversionen, t.ex. DDIO (som i.o.f.s även saknas i E-serien) och betydligt mycket mer bandbredd för I/O (som även E-serien tar del av).

& vart motstred jag det du skriver jag vet att xeon E5 & -e serien är samma chip bara att dom har olika namn & lite olika fokusför konsumentsidan + företagssidan(+ extra bussen för att kunna köra dubbla processor annars samma chip) E3 eller annat är har jag aldrig ens tittat på för egen del bara för att hänga med. E3 serveranpassad konsumentprocessor med + extra instruktioner E5 server för dubbla processorer,E7 upp till 4 processorer, resten neråt för konsumenter tex så har jag 2 st 2687w v2 är en 5520 krets eller i -e variant x79

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det som är kul är att nu har AMD åtminstånde planer igen på att försöka konkurera på prestandamarknaden , sen att det känns väldigt långt fram i tiden är en annan sak men kul.

Tar såklart tid när man behöver en helt ny arkitektur – Intel bygger fortfarande (vidare) på Nehalem från 2008. K8 hängde med mellan 2003-2007 (november 2007 för konsument) eller fram till 2011 beroende på hur man ser på det, 10h var fortfarande byggd på K8 med mindre arkitekturändringar. AMD kunde inte spendera resurser på något som i grunden var trasigt så resurser har hamnat på Zen, K12 och deras small-cores projekt istället de senaste 4 åren eller så. Chipset på icke-APU var i princip samma från 2007 till idag. Att man får vänta tills nästa år bör inte göra så mycket, det har ändå inte varit en bra idé att köpa AMD sedan 2006 och i princip meningslöst sedan 2009. Vill man stödja AMD under tiden får man väl köpa grafikkort eller konsol.

Sen har inte AMD inte bara varit icke-konkurrerande på prestanda de senaste 6-7 åren utan de senaste 5-6 har de varit så mycket efter att man blir lidande av att köra det i mainstream-segmentet. Det populäraste området – bärbara – har de inte haft något vettigt alls på, och nu är det ju största området sedan länge. AMD kan alltså inte upprepa succén med K8, de måste ha något som passar andra marknader idag. GCN är inte lösningen där, Intels produkter är ändå snabbare när de bygger så liten GPU-del och skalar ner den så pass mycket och AMD dessutom stänger av grafikkärnor på de flesta modeller. Det är processorn man konkurrerar med, behöver man spel får man ändå köra diskret grafikkort i bärbara. AMDs nuvarande utbud på mobile-marknaden är ändå försvaga för att driva spel rent CPU-mässigt dessutom. AMD har nog tittat betydligt mer på server (och laptop) än på high-end spelburkar som ska konkurrera med Intels 8-18 kärnor "Core/Xeon-serie" när de utvecklat Zen. AMD behöver ju något som kan konkurrera inom det bärbara segmentet där Intel kör 2-4 kärnor och behöver alltså en mycket bredare processor med högre prestanda per kärna/tråd än idag och något som skalar bra i 5-30W TDP-området dessutom.

Förväntar mig inte att de ska konkurrera med t.ex. Broadwell-E/Intel HEDT när första kretsen når ut. Fast det behöver de ju inte heller, Intel har fortfarande 4 kärnor som mainstream på Skylake. Är prestandan i närheten av den på Skylake (per kärna får nog inte vara värre än runt 0.8) så är det bra nog att sälja. Då är det också något som går att bygga vidare på ett tag. Hur som helst, behöver man prestandan till de senaste spelen, till arbetsstation eller liknande så kör man förhoppningsvis inte AMD idag ändå. Har man köpt en Intel inom de senaste 4 åren så kan du nog använda datorn tills vi ser hur Zen presterar eller åtminstone detaljer kommer ut. Måste du köpa något nu, spela roll du behöver ju maskinen idag inte om 1.5-2 år.

Det som är kul är ju att de har något att bygga. Serverprocessorerna är fortfarande 32nm Piledriver i dagsläget t.ex. Hur kul hade t.ex. grafikkort varit om AMD fortfarande körde Terascale (HD2000-6000) på 40 nm fortfarande och Nvidia körde Fermi (500-serien) på 40 nm fortfarande. Det blir lite på den nivån när man slutar utveckla något. Det handlar inte bara om världsbäst prestanda utan produkter som t.ex. Core M o.s.v. som blir möjliga när man vidareutvecklar något. Nehalem var stor och strömhungrig 2008 och idag kan du få 4 kärnors Haswell på 35W TDP i LGA1150, Arrandale (2 kärnor) 2010 var 25 och 35W kretsar och du får idag samma prestanda eller mer på ~5W. BD var dock inget som gick att utveckla vidare och t.o.m. Excavatorbaserade Carrizo-APU är en 28nm-krets (som Kaveri/Steamroller) istället för 20/14nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tar såklart tid när man behöver en helt ny arkitektur – Intel bygger fortfarande (vidare) på Nehalem från 2008. K8 hängde med mellan 2003-2007 (november 2007 för konsument) eller fram till 2011 beroende på hur man ser på det, 10h var fortfarande byggd på K8 med mindre arkitekturändringar. AMD kunde inte spendera resurser på något som i grunden var trasigt så resurser har hamnat på Zen, K12 och deras small-cores projekt istället de senaste 4 åren eller så. Chipset på icke-APU var i princip samma från 2007 till idag. Att man får vänta tills nästa år bör inte göra så mycket, det har ändå inte varit en bra idé att köpa AMD sedan 2006 och i princip meningslöst sedan 2009. Vill man stödja AMD under tiden får man väl köpa grafikkort eller konsol.

Sen har inte AMD inte bara varit icke-konkurrerande på prestanda de senaste 6-7 åren utan de senaste 5-6 har de varit så mycket efter att man blir lidande av att köra det i mainstream-segmentet. Det populäraste området – bärbara – har de inte haft något vettigt alls på, och nu är det ju största området sedan länge. AMD kan alltså inte upprepa succén med K8, de måste ha något som passar andra marknader idag. GCN är inte lösningen där, Intels produkter är ändå snabbare när de bygger så liten GPU-del och skalar ner den så pass mycket och AMD dessutom stänger av grafikkärnor på de flesta modeller. Det är processorn man konkurrerar med, behöver man spel får man ändå köra diskret grafikkort i bärbara. AMDs nuvarande utbud på mobile-marknaden är ändå försvaga för att driva spel rent CPU-mässigt dessutom. AMD har nog tittat betydligt mer på server (och laptop) än på high-end spelburkar som ska konkurrera med Intels 8-18 kärnor "Core/Xeon-serie" när de utvecklat Zen. AMD behöver ju något som kan konkurrera inom det bärbara segmentet där Intel kör 2-4 kärnor och behöver alltså en mycket bredare processor med högre prestanda per kärna/tråd än idag och något som skalar bra i 5-30W TDP-området dessutom.

Förväntar mig inte att de ska konkurrera med t.ex. Broadwell-E/Intel HEDT när första kretsen når ut. Fast det behöver de ju inte heller, Intel har fortfarande 4 kärnor som mainstream på Skylake. Är prestandan i närheten av den på Skylake (per kärna får nog inte vara värre än runt 0.8) så är det bra nog att sälja. Då är det också något som går att bygga vidare på ett tag. Hur som helst, behöver man prestandan till de senaste spelen, till arbetsstation eller liknande så kör man förhoppningsvis inte AMD idag ändå. Har man köpt en Intel inom de senaste 4 åren så kan du nog använda datorn tills vi ser hur Zen presterar eller åtminstone detaljer kommer ut. Måste du köpa något nu, spela roll du behöver ju maskinen idag inte om 1.5-2 år.

Det som är kul är ju att de har något att bygga. Serverprocessorerna är fortfarande 32nm Piledriver i dagsläget t.ex. Hur kul hade t.ex. grafikkort varit om AMD fortfarande körde Terascale (HD2000-6000) på 40 nm fortfarande och Nvidia körde Fermi (500-serien) på 40 nm fortfarande. Det blir lite på den nivån när man slutar utveckla något. Det handlar inte bara om världsbäst prestanda utan produkter som t.ex. Core M o.s.v. som blir möjliga när man vidareutvecklar något. Nehalem var stor och strömhungrig 2008 och idag kan du få 4 kärnors Haswell på 35W TDP i LGA1150, Arrandale (2 kärnor) 2010 var 25 och 35W kretsar och du får idag samma prestanda eller mer på ~5W. BD var dock inget som gick att utveckla vidare och t.o.m. Excavatorbaserade Carrizo-APU är en 28nm-krets (som Kaveri/Steamroller) istället för 20/14nm.

Det enda oroväckande är räcker detta för att kunna konkurera 2017 är långt fram i tid när det gäller detta intel har sina uppdateringar regelbundet med ny arkitektur -förminskning-ny arkitektur osv känns bara som att det är för långt bort men ska bli kul att se sen bärbart fjoll är jag totalt ointresserad utav då duger även dagens AMD skräp.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

& vart motstred jag det du skriver jag vet att xeon E5 & -e serien är samma chip bara att dom har olika namn & lite olika fokusför konsumentsidan + företagssidan(+ extra bussen för att kunna köra dubbla processor annars samma chip) E3 eller annat är har jag aldrig ens tittat på för egen del bara för att hänga med. E3 serveranpassad konsumentprocessor med + extra instruktioner E5 server för dubbla processorer,E7 upp till 4 processorer, resten neråt för konsumenter tex så har jag 2 st 2687w v2 är en 5520 krets eller i -e variant x79

Vet inte om jag uppfattade dig fel, men det såg ut som du ansåg att E-serien lanseras relativt sent p.g.a bristande konkurrens när anledningen är att den baseras på Xeon E5 som har en tekniskt rimlig anledning till varför den lanseras långt efter E3/konsument-versionerna.

Xeon E5 finns i varianter upp till 4-sockets, 4xxx modellerna, medan Xeon E7 finns upp till 8-sockets. Men allt över 2-sockets är extrema nischprodukter så verkar som dessa produkter inte uppdateras varje CPU-generation. Sedan gäller dessa begränsningar bara om man kör med QPI, både Intels och AMDs server CPUer kan använda 3:e-parts teknik som t.ex. NUMALink för att bygga massiva system som fortfarande är cache-koherenta. I Intel-fallet använder man typiskt Xeon E5 i stället för E7 av kostnadsskäl, t.ex. SGIs UV-serie som finns i varianter med upp till 256 CPU-sockets.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast AMD verkar ju vilja köra på Split Frame Rendering just för att man enkelt ska kunna använda asymmetriska GPU-konfigurationer. Det fungerar ju redan idag men blir lite meningslöst då den integrerade grafiken är så klen jämfört med relevanta dGPU. Fast om de nu kan peta in en lite kraftigare iGPU kan det ju ge en prestanda-boost. Fast det baseras ju på att AMD lyckas peta in en hyfsat vettig iGPU.

Det blir meningslöst, och AMDs grafikkort måste lira med Intels iGPUer i bärbara datorer. AMDs framtida bärbara processorer måste lira med Nvidias diskreta kort och du måste kunna växla över till det interna grafikkortet för att spara på batteriet i dessa maskiner. I dagsläget är det bara Intel + Nvidia med Optimus som fungerar vettigt i bärbara. Varken CF eller Enduro/Dual Graphics/PowerXpress fungerar vettigt för dessa scenarion. På desktopsidan har du Lucids teknik hos Intel för att göra det möjligt att köra integrerad grafik och diskret samtidigt, som gör det möjligt att köra QuickSync. SFR med olika kort (och generationer) bör vara en senare fråga, och den kommer hanteras via lågnivåapier och spelmotorer snarare än drivrutiner. Man måste först kunna använda bägge korten samtidigt på ett vettigt sett också.

Mainstreamprodukterna kommer ju inte ha stark GPU och HBM. Om det kommer high-endprodukter som har det och kan användas tillsammans med diskreta kort för CF/SFR så ja, då kanske man får lov att byta både CPU och grafikkort för att uppgradera, men då är antagligen fortfarande enbart iGPUn eller enbart diskreta grafikkortet starkt nog för att lira dina spel. I dagsläget talas det bara om HPC däremot och Ozzed kan vara lugn. Till slut blir det bara en krets hur som helst, men då kommer vi inte köra samma mjukvara längre och då kan det inte handla om 300W-kretsar. Det konceptet fungerar fint i konsoler idag även om de inte kör HBM på samma package än. Nvidia vill säkert inte att vi hamnar där särskilt snart däremot, då det bara hade lämnat utrymme för Intel och AMD. Blir det så på PCs får du helt enkelt köpa en ny dator för att uppgradera, vilket ändå är vad du får göra i många fall idag – ett GTX 980 Ti på en AMD FX eller Phenom hade varit poänglös exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det enda oroväckande är räcker detta för att kunna konkurera 2017 är långt fram i tid när det gäller detta intel har sina uppdateringar regelbundet med ny arkitektur -förminskning-ny arkitektur osv känns bara som att det är för långt bort men ska bli kul att se sen bärbart fjoll är jag totalt ointresserad utav då duger även dagens AMD skräp.

Den ryktade HPC-processorn ska konkurrera med Intel Cannonlake (10 nm – krympt Skylake) och alltså Xeons med AVX512 – dessa har förmodligen ingen grafikdel eller extra beräkningsdel. Den beryktade produkten för 2017 från AMD har ingenting att göra med deras laptop och desktop-utbud för samma år. 300W TDP för desktop är nog inte en fråga för 2017. Din frågeställning låter lite som att oroa sig för att Xeon E5 v3 på 18 kärnor ska konkurrera med Carrizo eller en quad-core Haswell/Broadwell Core i7. Intels kretsar bygger som sagt vidare på en arkitektur de lanserade 2008, AMD kommer nästintill säkert kalla det Zen över flera generation och mikroarkitektur-uppdateringar. Vad som kommer efter Cannonlake hos Intel vet ingen, Intels 10nm-process lär hålla i sig till 2019-2020 någon gång dessutom. Då handlar det inte längre om AMD Zen och Intel Skylake. Det handlar om så långt bort att de inte ens planerat i detalj för det än, än mindre gjort ingenjörsarbetet.

Permalänk

HBM är väldigt intressant men annars så är det inget nytt med 16 kärnor då Intel redan har ett sådant "monster" fast mer skrämmande.
http://ark.intel.com/products/75251/Intel-Xeon-Processor-E7-4...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Vanliga Zen ska komma 2016, denna best som nyheten handlar om som ska komma 2017, om den är äkta, kommer inte ha någon som helst konkurrens inom sin nisch från någon annan enskild produkt på marknaden. Ingen annan kan leverera en så kraftig APU med ordentliga X86-processorer.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

HBM är väldigt intressant men annars så är det inget nytt med 16 kärnor då Intel redan har ett sådant "monster" fast mer skrämmande.
http://ark.intel.com/products/75251/Intel-Xeon-Processor-E7-4...

Antalet kärnor är inte det som är grejen. HBM och enorm grafikdel är grejen. Lite som att säga "Låg strömförbrukning på Maxwell är väl kul, men inget nytt med unified shaders, det hade AMD redan 2007." Lite att missa poängen med andra ord.

Permalänk

Alla ombord på hype-tåget!!!

Ska bli intressant att se vad de kommer bli av det hela, sitter fortfarande med en bitter eftersmak i munnen efter Bulldozer.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Dags att köpa aktier

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Aleshi;15343634"]Vanliga Zen ska komma 2016, denna best som nyheten handlar om som ska komma 2017, om den är äkta, kommer inte ha någon som helst konkurrens inom sin nisch från någon annan enskild produkt på marknaden. Ingen annan kan leverera en så kraftig APU med ordentliga X86-processorer.

Nä inom sin nicsh med APU så kommer den nog regera ,men det som är intressant vill man verkligen ha inbyggt grafikkort när man ändå köper ett grafikkort ändå? Men blir säkert bra för dom som bara vill ha en ok speldator.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Doktor_Krall:

Alla ombord på hype-tåget!!!

Ska bli intressant att se vad de kommer bli av det hela, sitter fortfarande med en bitter eftersmak i munnen efter Bulldozer.

samma här ja hade en Phenom II var en förbannad hyp på hur bra bulldozer skulle bli. saken är väl att samlar man tillräckligt mycket så blir det så dåligt att det sen blir bra. lite som riktigt dåliga B-filmer kan bli riktigt kul när man är packad.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Vanliga Zen ska komma 2016, denna best som nyheten handlar om som ska komma 2017, om den är äkta, kommer inte ha någon som helst konkurrens inom sin nisch från någon annan enskild produkt på marknaden. Ingen annan kan leverera en så kraftig APU med ordentliga X86-processorer.

"Nischen" i detta fall är väl HPC? Där finns rätt mycket konkurrens och är rätt svårt att sia om vad som finns på marknaden 2017.

Kör man lite "number game" så har redan idag POWER8 en "peak" bandbredd mot RAM på 410GB/s (vilket ska jämföras mot HSB bandbredden på 512GB/s) och en "sustained" bandbredd på 230GB/s (att jämföra med 102GB/s för AMD), det med DDR3! POWER8 plattformen stödjer även DDR4 men finns ingen sådan lanserad än. Idag finns ungefär dubbelt så många POWER-baserade system på superdatorernas Top500 jämfört med Opteron-baserade, så POWER är definitivt en relevant jämförelse när man pratar HPC, för "vanliga" servers ligger POWER i en dyrare liga jämfört med typiska x86-servers. 2017 kan POWER9 vara lanserad (nuvarande plan är just 2017) och till den verkar IBM ha något samarbete med Nvidia kring Pascal.

Inget är känt kring flyttalsprestanda i AMDs framtida design, det som räknas för HPC är prestanda i double-precision. Redan idag får Xeon E5 upp till 800GFLOPS med AVX och om vi antar att klockfrekvens/antal kärnor inte ändras fram till 2017 så kommer ändå Skylake få ~1600GFLOPS per CPU-sockel med AVX512 och det på en TDP <150W. För HPC är typiskt driftkostnaden >80% av TCO och kostnad för el är den enskilt största faktor för driftkostnad, så med en TDP på 300W ska man nog jämföra med två Xeon E5.

Sedan kommer frågan hur man det är tänkt att man ska utveckla program för detta system. En annan stor kostnad för HPC är att kärnan i programvaran i praktiken måste specialskrivas för varje CPU/GPU-familj. CUDA är så populärt då det ger bättre prestanda än t.ex. OpenCL, att CUDA är låst till Nvidia är irrelevant då man alltid blir låst till den GPU man väljer. Även om man kör OpenCL får man ändå ett program som är relativt hårt bundet till en specifik plattform. OpenCL programmen går att köra på i stort sätt alla system, men man måste ta väldigt mycket hänsyn till underliggande HW för att programmet ska köras optimalt. Samma algoritm kan därför behövas implementeras rätt olika beroende på om det handlar om AMD FirePro, Nvidia Tesla, Intel Phi AVX512, AVX/SSE på "vanlig" CPU, etc. Även mellan t.ex. Nvidia Fermi och Maxwell kan det krävas rätt stora omstuvningar i programmet för att det ska köras optimalt.

Är just möjligheterna kring programvaruutveckling som gjort Xeon Phi så populär. Tittar man på teoretisk prestanda så var Xeon Phi redan vid lansering akterseglad av Nvidia Tesla och AMD FirePro, men Xeon Phi kör en full Linux-kärna på kortet så programmeringsmodellen är mer lik AVX-programmering på en "vanlig" CPU än programmering av en GPU. Det gör det klart lättare att i praktiken nå nära teoretiskt max med Xeon Phi än att göra samma sak på en GPU. Xeon Phi gör det även möjligt att använda saker som OpenMP, OpenMPI och en del andra "vanliga" ramverk för multicore-programming som inte är vettigt för en GPU.

Så finns en del frågetecken kring hur man tänkt sig att Zen för HPC ska programmeras. Det positiva är i alla fall att en iGPU sitter "närmare" (lägre kommunikationslatens) CPU-delen så ur det avseendet är det enklare att jobba med en iGPU än att jobba med en dGPU. Programmeringsmässigt är en CPU (med SSE/AVX) lättare att jobba med än Xeon Phi som (i de flesta fall) är lättare än iGPU (iGPU har fördelen att komma åt allt CPU RAM, det kan inte Xeon Phi) som är lättare än dGPU. "lätt" är kanske fel ord, de som jobbar med HPC får lägga rätt mycket krut på just optimering av programvara och det krävs väldigt detaljerad förståelse för underliggande HW för att få ut maximalt av systemet.

Skrivet av Aleshi:

Antalet kärnor är inte det som är grejen. HBM och enorm grafikdel är grejen. Lite som att säga "Låg strömförbrukning på Maxwell är väl kul, men inget nytt med unified shaders, det hade AMD redan 2007." Lite att missa poängen med andra ord.

Exakt, ska bli intressant att få se lite mer konkreta prestandasiffror på denna design. Det som spelar väldigt stor roll för dagens HPC är perf/W, ju mer integrerat saker är desto bättre brukar perf/W vara så här finns helt klart potential för denna HPC Zen-plattform!

Ska man göra några gissningar kring Zen baserad på vad som finns nu är informationen i denna artikel positiv. Relativt liten L2-cache som är separat per CPU-kärna är något som visat sig vara en väldigt bra design, många hade (negativa) åsikter kring det designvalet när Nehalem lanserades men det visade sig att låg latens (vilket kräver liten och core-specifik cache) är i praktiken långt viktigare än en större cache. Sedan lansering av Nehalem har även POWER (sedan POWER7) och SPARC (sedan Niagara T4) gått från en relativt stor L2$ som delas mellan kärnor till en liten L2$ som är separat per kärna.

Att man hela tiden pratar om "block om 4 kärnor" låter lite oroväckande. Ska Zen ha någon relevans på bärbar enheter lär man behöva en version med 2 kärnor + SMT då den konfigurationen är billigare och strömsnålare än 4 kärnor. 2 kärnor / 4 trådar är fullt tillräckligt för en förkrossande majoritet, vilket syns i hur Intel prioriterar sina 4-kärniga mobila CPUer, de lanseras rätt långt efter de 2-kärniga. Frågan om man ens bryr sig om att lanserar några 4-kärniga mobil-CPUer på Broadwell. I lägen där TDP är begränsade faktor kan 2 kärnor i praktiken prestera bättre än 4 kärnor för typiska "desktop"-uppgifter, framförallt när CPU-kärnorna delar TDP-budgeten med en iGPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:
Skrivet av Aleshi:

Nä inom sin nicsh med APU så kommer den nog regera ,men det som är intressant vill man verkligen ha inbyggt grafikkort när man ändå köper ett grafikkort ändå? Men blir säkert bra för dom som bara vill ha en ok speldator.

Det är en APU för HPC inte vanlig PC du sitter och spelar på. Alltså för beräkningar, HSA och OpenCL exempelvis, och allt man kan bygga med det. I serversystem du inte har någon monitor till. Det finns fördelar att integrera den typ av enhet det handlar om i samma systemkrets även om de inte verkar dela (samma) minne så blir det lättare att kommunicera mellan CPU och GPU än att gå över PCIe och minneskontrollern lär vara byggd för det hela. Det ger mindre latenser och mer bandbredd. x16 PCIe 3.0 är trotts allt fortfarande under 16GB/s i bandbredd. Det kommer tävla mot HPC-processorer utan denna typ av beräkningsdel som GPUn utgör, du kan givetvis ha separata beräkningskort också, men du kan bygga mycket mindre noder med AMDs lösning. Därav en möjlighet att du får mer kraft per blad/enhet/rack samtidigt är det en naturlig utveckling av området att integrera det hela – mjukvaran HPC-kluster eller superdatorer kör är beroende av både CPU och GPU i de fall du skriver/använder programvara (för GPGPU) som drar nytt av grafikprocessorer för beräkningar. Det är inte 300W krets för desktop det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att man hela tiden pratar om "block om 4 kärnor" låter lite oroväckande. Ska Zen ha någon relevans på bärbar enheter lär man behöva en version med 2 kärnor + SMT då den konfigurationen är billigare och strömsnålare än 4 kärnor. 2 kärnor / 4 trådar är fullt tillräckligt för en förkrossande majoritet, vilket syns i hur Intel prioriterar sina 4-kärniga mobila CPUer, de lanseras rätt långt efter de 2-kärniga. Frågan om man ens bryr sig om att lanserar några 4-kärniga mobil-CPUer på Broadwell. I lägen där TDP är begränsade faktor kan 2 kärnor i praktiken prestera bättre än 4 kärnor för typiska "desktop"-uppgifter, framförallt när CPU-kärnorna delar TDP-budgeten med en iGPU.

Det hade jag nästan förträngt, idén bakom det var väl att L3 delas mellan fyra kärnor – kan man inte här tänka sig en modell utan L3 med 2 kärnor? Visst är det extra arbete, men se bara på hur Intel skapar olika varianter av kisel. I annat fall får de anpassa de mobila kretsarna väldigt bra och få ner förbrukningen om de ska köra 4 kärnor även där. L3 bör ju inte finnas i bärbara och andra mycket små formfaktorer i vilket fall. Då låter det som man missat något. Det viktiga Intel gör med deras dual-core är att det är annat kisel än deras quad-core, likaså att GPU-konfiguration är i kisel och inte bara avstängda delar – ett nedklockat och handikappat chip blir oftast helt ovärt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Det hade jag nästan förträngt, idén bakom det var väl att L3 delas mellan fyra kärnor – kan man inte här tänka sig en modell utan L3 med 2 kärnor? Visst är det extra arbete, men se bara på hur Intel skapar olika varianter av kisel. I annat fall får de anpassa de mobila kretsarna väldigt bra och få ner förbrukningen om de ska köra 4 kärnor även där. L3 bör ju inte finnas i bärbara och andra mycket små formfaktorer i vilket fall. Då låter det som man missat något. Det viktiga Intel gör med deras dual-core är att det är annat kisel än deras quad-core, likaså att GPU-konfiguration är i kisel och inte bara avstängda delar – ett nedklockat och handikappat chip blir oftast helt ovärt.

Har man en väldigt liten L2$ kräver det i praktiken en L3$. Man behöver även L3$ som ett sätt att effektivt kommunicera mellan CPU-kärnor då L2$ är separat per kärna. Här skulle det vara intressant att veta om AMD tänker fortsätta att köra med "exklusiv" policy mellan LLC (last-level-cache) och nivån under, som man gjort sedan ursprungliga Athlon, eller om man tänker byta till en LLC som är inklusive med lägre nivåer. Har man en inklusive LLC kontra underliggande per-CPU cache går LLC väldigt effektivt att använda när man måste avgöra om en viss cacheline finns lagrad på någon annan kärna (snoop-filter).

Kan ju vara möjligt att köra 2 kärnor med L3$ i Zen, just nu vet vi ju inte hur man kopplar ihop L2$ med L3$ i denna design. Kör de en ringbuffer likt Intel är det inga problem att köra 2 kärnor, men de pratar ju om en "modul med 4 kärnor" så det är rimligt att anta att L3$ på något sätt hänger ihop med detta "modulkoncept". Men är ju rena gissning givet den information som finns för tillfället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har man en väldigt liten L2$ kräver det i praktiken en L3$. Man behöver även L3$ som ett sätt att effektivt kommunicera mellan CPU-kärnor då L2$ är separat per kärna. Här skulle det vara intressant att veta om AMD tänker fortsätta att köra med "exklusiv" policy mellan LLC (last-level-cache) och nivån under, som man gjort sedan ursprungliga Athlon, eller om man tänker byta till en LLC som är inklusive med lägre nivåer. Har man en inklusive LLC kontra underliggande per-CPU cache går LLC väldigt effektivt att använda när man måste avgöra om en viss cacheline finns lagrad på någon annan kärna (snoop-filter).

Kan ju vara möjligt att köra 2 kärnor med L3$ i Zen, just nu vet vi ju inte hur man kopplar ihop L2$ med L3$ i denna design. Kör de en ringbuffer likt Intel är det inga problem att köra 2 kärnor, men de pratar ju om en "modul med 4 kärnor" så det är rimligt att anta att L3$ på något sätt hänger ihop med detta "modulkoncept". Men är ju rena gissning givet den information som finns för tillfället.

Nivåer spelar väl inte så stor roll här, men eran med jättestora L2 eller L3 där cache tar upp en väldigt betydande andel av kretsen är nog slut. AMD har alltid skurit bort det (L3) för de mindre kretsarna och ofta stängt av delar hos desktopvarianterna. BD var inte tvungen att köra L3, verkar inte gjort så stor nytta heller, samma med 10h.

Syftar mer på att AMD inte kan fortsätta bygga sin cache-arkitektur som de gjort tidigare. Kärnorna (mer än 4) delar inte samma cache i kretsen heller för den delen. Det går ju inte att designa en arkitektur som behöver 8MB L3 per grupp och sen är beroende av L3 för att prestera om du ska ner i bärbart eller kompakta system. Då skulle i princip en 4 kärnor för bärbara behöva 8MB L3 och 2MB L2. De tar snarare bort L3 för mobilt. Eller ja, Intel lyckas ju använda det även om de är nere på 4MB L3 på mobila kretsar. Men de har bättre meriter när det gäller att designa cachesystem. AMD måste jobba på den biten, man kan kan inte bara klocka ner och skära ner eller stänga av delar av GPUn om man ska ha del av den bärbara marknaden, och kretsar måste ju vara anpassade på riktigt för det segmentet de bör inte vara rädda att göra några olika versioner av samma arkitektur. Broadwell-Y, Broadwell-U och Broadwell-H är ju alla olika kisel. Som du påpekar är det ju hela kretsen man måste få in i samma TDP-budget och en 2 eller 4 kärnor processor kan oftast ha större nytta av en större GPU-del än t.ex. en 8 kärnors APU för (som ändå är ganska sannolikt för FM3) desktop. Sen kanske det är positivt om de har en design som de inte kan ta bort L3 på, men det får visa sig.

Permalänk
Medlem

Undrar hur HBM upp till 16GB används på APUn. Kan nog varieras efter användandet, antingen som L4 cache eller buffert för iGPUn. Vilket borde betyda att där kan klämmas in många fler sp än förväntat, annars vore det overkill om det bara används till VRAM. Vilket GPGPU monster det ser ut att bli (än så länge rykten). Tydligen används GMI, någon som har bättre vetande kan förklara detta http://www.google.com/patents/WO2006113087A2?cl=en. Tack på förhand

ps! Kan det vara anledning till att Facebook är intresserad av K12/Zen. ds!

Permalänk

Även om detta inte är en konsumentarkitektur hoppas jag verkligen att man i framtiden återkommer även inom detta segment. Jag har inte kört AMD CPU sedan Barton, sedan dess har det varit intel för hela slanten. Jag ser dock fördelen med en aktiv och levande konkurrens. Intel är ju ovedrsägligt bäst just nu, men det blir allt tråkigare när de inte "slåss" mot varandra och förbättringstakten minskar.

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers