Steam börjar sälja moddar i Workshop

Permalänk
Medlem

This item is no longer for sale, but if you have purchased it, you will still have access to it.

Ångrade dom sig??

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

This item is no longer for sale, but if you have purchased it, you will still have access to it.

Ångrade dom sig??

"Sorry

The Steam Community is currently unavailable. Please try again later."

Alla betalmods funkar nu igen.

Permalänk
Medlem

Har verkligen ingen tänkt tanken att en del av steams 75% egentligen går till bethesda? De måste ju få ut något av det här? De kanske kräver exempelvis 50% om detta ska vara tillåtet över huvud taget? Bara spekulation...
(Bara skyrim hittills, dvs bethesda).

Tänk själva och lyssna inte bara på totalbiscuit

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Har verkligen ingen tänkt tanken att en del av steams 75% egentligen går till bethesda? De måste ju få ut något av det här? De kanske kräver exempelvis 50% om detta ska vara tillåtet över huvud taget? Bara spekulation...
(Bara skyrim hittills, dvs bethesda).

Tänk själva och lyssna inte bara på totalbiscuit

Flertal som skrivit det innan, så ja, vi har tänkte på det. Hursomhelst borde avgiften vara mindre, helst för ett spel som Skyrim vars framgång är delvis baserat på moddning. Ren girighet av antagligen Steam eller Bethesda.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Flertal som skrivit det innan, så ja, vi har tänkte på det. Hursomhelst borde avgiften vara mindre, helst för ett spel som Skyrim vars framgång är delvis baserat på moddning. Ren girighet av antagligen Steam eller Bethesda.

Mjo det var lite retorisk fråga det där men kul att "ni" har tänkt på det. Hör väldigt mycket "OMG STEAM TAR 75% GIRIGA SVIN" och ville belysa att det nog inte ser ut så..
Lär ska vara 30/45 till steam/bethesda. Inga invändningar till resten av det du säger, 20/20/60 till steam, bethesda och utvecklarna verkar mer rimligt om det ska vara motiverat att överge nexus för steam.

Permalänk

Jag har spelat Morrowind, Oblivion, Skyrim och båda (bethesda) fallout spelen. Till alla dessa har jag haft runt 20-40 moddar aktiva, men har testat ännu fler som jag sedan ratat.

Säg att moddarna kostar 1$ styck. I princip för alla ovanstående spel inkl skyrim har jag plötsligt betalat 40$ utöver själva spelet, (eller är det €?) det är mer för moddarna än för hela spelet då jag köpte dem på rea. Och de moddar som man installerat men konstaterat att man inte vill ha inom 24 timmar? Ja du får inte tillbaka pengarna!!! De hamnar i steam wallet! Detta kan rimligtvis inte kallas för att returnera pengarna, det är något halvkasst mellanting som bäst. Valve kan ju alltid vara säkra på att de får en andel av dom pengarna förr eller senare. Kanske t.o.m. mer pengar om du köper ett spel för dom pengarna, då vi inte vet fördelningen mellan bethesda och valve just nu. Detta är ett skämt och inte en retur.

Och som flera andra nämnt, det kan ta längre tid att identifiera problem, buggar i moddarna som gör dem oanvändbara samt att patchar och moddar gör dem obrukbara i framtiden så du kan inte ens utnyttja den usla "returen".

Även om en mod skulle vara gratis kommer jag aldrig installera den från workshop, de uppdateras ju automatiskt utan möjlighet att stänga av och då har man alltid det hängande över sig att de en dag kan gå över till betald mod och sluta fungera.

Sedan tror jag att många inklusive mig endast köper bethesdas spel p.g.a. moddarna, när jag köper ett bethesda spel vet jag av erfarenhet att det är tämligen problemfyllt, i oblivions fall, faktiskt dåligt. Moddarna patchar buggar, gör texturerna drägliga, möjliggör bättre prestanda, bättre spelmekanik (Oblivion!!!). Helt enkelt, Bethesdas spel utan moddar är inte så mycket att hänga i julgranen.

Och som flera poängterat kan nu bethesda få betalt för att andra fixar deras halvfärdiga produkt åt dom, och det här hyllar folk som en positiv utveckling?!

Och i Skyrims fall, ska vi alla nu rusa till Nexus för att installera så många moddar vi kan innan moddarna tar ner dem? Vad händer med Nexus modcommunityt?

Och vad händer på sikt? Även om en mod är gratis finns det nu ingen anledning att använda Workshop, det finns däremot en mycket god anledning till inte göra det. Se bara på t.ex. appmarknaden i android, många appar släpps gratis för att locka till sig användare och när de blivit populära byter de till någon form av betalform. Det kommer förmodligen bli massflykt från workshop, fast det är osäkert om det kommer finnas särskilt mycket moddar kvar på nexus. Utbudet kommer bli mindre i alla fall det är nästan garanterat.

Tl: dr; I bethesdas fall blir spelen markant dyrare då de nästan kräver moddar, du får inte tillbaka pengar i retur, utan valve håller dom åt dig tills du bestämmer dig för att ge tillbaka pengarna till valve. Men det gör ju inget för i de flesta fallen kommer du inte kunna nyttja "returen" när du inser att du behöver den! Spelutvecklare kommer lockas till att släppa halvfärdiga produkter och förlita sig på att moddarna fixar upp dom, och de får i alla fall betalt så motivationen för att göra så bara ökar!!! Som i androidmarkanden kommer workshop nerlusas ännu mer av värdelöst betalskräp, och communities som Nexus kommer försämras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Allt jag undrar är vem du är som kan bestämma huruvida någon kan ta betalt för moddar?
Det finns många människor som tjänar sitt leverne på att just sälja kosmetiska tillägg till exempelvis Dota 2 och detta är ju en förlängning på detta koncept. Duktiga moddare som hellre sitter på sin kammare och jobbar har ju här chansen att tjäna en lite hacka om de så önskar. Att du själv vill, som själv säger "en glad amatör som skapar värde åt andra genom min passion" är upp till dig, men fortsättningen "ingen girig jävla marketingkonsult som sitter och räknar på timlön. Detta är rena självklarheter!" är så löjlig att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Allt jag hör är en massa gråtande glin som inser att inget i vår värld är gratis.
Välkommen till verkligenheten.

Min fetning.
Holy hell vilken grisig jävla inställning. Jag vet att man i västvärlden idag gärna talar om att "inget är gratis", men å ena sidan är det inte sant (moddar, open source-projekt, mängder av musik etc), och å andra sidan måste jag fråga: varför inte?
Varför kan inte någonting få vara gratis? Är du så sjukligt beroende av den monetära ekonomin som vi använder, att du inte kan se att vissa saker kan och bör hamna utanför den? Är du inte kapabel att inse att ju fler saker vi (mänskligheten) får som står utanför ekonomin, desto rikare blir vi? Mods har alltid varit gratis, och för varje år som gått har de blivit fler, bättre, mer kreativa, större, bara positivt. Uppenbarligen går det att ha gratis saker. Samma sak med remix-kulturen, och en hel del orginalmusik-skapande. Samma sak med open source-projekt, som t.ex. Linux, openoffice/libreoffice, firefox, rep-rap med flera.

Med så många exempel (inte ens en promille av alla verkliga exempel) på helt gratis saker, som har berikat mänskligheten, känns frågan väldigt viktig. Varför måste vi kommersialisera allt? Varför håller vi fast vid det ruttna ordspråket att inget är gratis när det bevisligen inte är sant? Du är uppenbarligen villig att ändra verkligheten för att få ordspråket att bli sant, istället för att inse att ordspråket har blivit ifrånsprunget av teknikutveckling som möjliggjort alla ovanstående projekt, och därför förkasta det till den sopkorg det hör hemma.

Jag mår seriöst fysiskt dåligt av att läsa såna inlägg, det är såna tankar och ideer som hotar att förstöra allt det bra vi har lyckats med de senaste 20-30 åren, helt utan anledning.

Permalänk
Medlem

Chesko frostfall modd skaparen slutar att modda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Min fetning.
Holy hell vilken grisig jävla inställning. Jag vet att man i västvärlden idag gärna talar om att "inget är gratis", men å ena sidan är det inte sant (moddar, open source-projekt, mängder av musik etc), och å andra sidan måste jag fråga: varför inte?
Varför kan inte någonting få vara gratis? Är du så sjukligt beroende av den monetära ekonomin som vi använder, att du inte kan se att vissa saker kan och bör hamna utanför den? Är du inte kapabel att inse att ju fler saker vi (mänskligheten) får som står utanför ekonomin, desto rikare blir vi? Mods har alltid varit gratis, och för varje år som gått har de blivit fler, bättre, mer kreativa, större, bara positivt. Uppenbarligen går det att ha gratis saker. Samma sak med remix-kulturen, och en hel del orginalmusik-skapande. Samma sak med open source-projekt, som t.ex. Linux, openoffice/libreoffice, firefox, rep-rap med flera.

Med så många exempel (inte ens en promille av alla verkliga exempel) på helt gratis saker, som har berikat mänskligheten, känns frågan väldigt viktig. Varför måste vi kommersialisera allt? Varför håller vi fast vid det ruttna ordspråket att inget är gratis när det bevisligen inte är sant? Du är uppenbarligen villig att ändra verkligheten för att få ordspråket att bli sant, istället för att inse att ordspråket har blivit ifrånsprunget av teknikutveckling som möjliggjort alla ovanstående projekt, och därför förkasta det till den sopkorg det hör hemma.

Jag mår seriöst fysiskt dåligt av att läsa såna inlägg, det är såna tankar och ideer som hotar att förstöra allt det bra vi har lyckats med de senaste 20-30 åren, helt utan anledning.

Det finns ingenting som hindrar någon från att fortsatt göra moddar och ge ut dem gratis. På samma sätt bör ingen hindra någon som vill saluföra något han skapat. Det är helt upp till utvecklaren vilket som gäller.

Vill man inte betala för en mod så är det så enkelt att man låter bli den modden. Är ingen villig att betala så visar det värdet på modden. Många lider dock av villfarelsen att de har rätt till att få vad de vill på sina villkor.

Däremot är jag kategoriskt helt ointresserad av att ge Valve pengar för saker som de inte skapar, framförallt när endast 25% går till utvecklaren, så jag kommer personligen inte använda tjänsten. Jag skulle dock inte göra något så dumt som att neka någon att försöka ta betalt för sitt arbete.

Permalänk

Beror på hur stort moddet är. Om moddaren har spenderat mycket tid och hårt arbete på det så är jag beredd på att betala alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Min fetning.
Holy hell vilken grisig jävla inställning. Jag vet att man i västvärlden idag gärna talar om att "inget är gratis", men å ena sidan är det inte sant (moddar, open source-projekt, mängder av musik etc), och å andra sidan måste jag fråga: varför inte?
Varför kan inte någonting få vara gratis? Är du så sjukligt beroende av den monetära ekonomin som vi använder, att du inte kan se att vissa saker kan och bör hamna utanför den? Är du inte kapabel att inse att ju fler saker vi (mänskligheten) får som står utanför ekonomin, desto rikare blir vi? Mods har alltid varit gratis, och för varje år som gått har de blivit fler, bättre, mer kreativa, större, bara positivt. Uppenbarligen går det att ha gratis saker. Samma sak med remix-kulturen, och en hel del orginalmusik-skapande. Samma sak med open source-projekt, som t.ex. Linux, openoffice/libreoffice, firefox, rep-rap med flera.

Moddarna KAN vara grattis modutvecklarna MÅSTE inte ta betalt men om de vill kan de nu göra det. vad är det som är så hemskt med det? och om moddarna inte är bra kommer folk inte att köpa dem det kallas för marknadsekonomi.

Skrivet av jooster:

Jag mår seriöst fysiskt dåligt av att läsa såna inlägg, det är såna tankar och ideer som hotar att förstöra allt det bra vi har lyckats med de senaste 20-30 åren, helt utan anledning.

Om du mår fysiskt dåligt av att läsa ett inlägg på ett forum på internet borde du kanske uppsöka en läkare och kolla över din hälsa för det låter inte helt friskt att må dåligt av att folk inte håller med dig på internet.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Det problematiska med att ta betalt för moddar via workshop är att det kommer bli väldigt svårt att kontrollera kvalitén förutom att klicka på up/down vote. Att betala för mods som fungerar perfekt med 5/5 stjärnor i ett par månader för att sedan inte uppdateras till nya patcher och bugga ur är jag inte ett dugg sugen på.
Tror en annan lösning (inte nödvändigtvis bättre) hade varit att i workshop haft en "donate" knapp av någon sort för att kunna donera Steam wallet/Pay pal.

Permalänk
Medlem

Ni skrev inte att valve tar 75%.
Men annars hade jag självklart kunnat betala för mods!
Aldrig om valve tjänar så mycket på andras arbete. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Ni skrev inte att valve tar 75%.
Men annars hade jag självklart kunnat betala för mods!
Aldrig om valve tjänar så mycket på andras arbete. Usch.

Tror du inte att bethesda får några pengar?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Tror du inte att bethesda får några pengar?

Från valve? För mods?
Jag har ingen aning.
Hellre att spelutvecklaren och moddaren får mer än valve iaf.

Permalänk
Skrivet av carll:

Från valve? För mods?
Jag har ingen aning.
Hellre att spelutvecklaren och moddaren får mer än valve iaf.

Det verkar ju finnas så många missuppfattningar angående detta.

Men som jag har förstått det funkar det såhär: Valve tar 30% av all försäljning som sker via Steam. Oavsett om det rör sej om spel, dlc eller numera modar. Det är den andel de tar för att tillhandahålla och sälja, på samma sätt som ICA tar en andel när du köper din mat. Det är ju även anledningen till att Origin och Uplay finns, då de (EA och Ubisoft) inte tyckte att det var rimligt att Valve tog 30% av deras digitala försäljning.

Resterande pengar går till utgivaren av spelet (Bethesda) som ju är dom som äger rätten till Skyrim (och därmed i praktiken även rätten att bestämma om du får sälja moddar till deras spel). De (Bethesda) väljer hur stor andel av de 70% som återstår som ska gå till utvecklaren av modden i fråga och hur mycket de själva ska behålla (och de verkar ha valt att behålla ca 2/3).

75% till Valve verkar bara vara feltänk som tyvärr sprider sej.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

Moddarna KAN vara grattis modutvecklarna MÅSTE inte ta betalt men om de vill kan de nu göra det. vad är det som är så hemskt med det? och om moddarna inte är bra kommer folk inte att köpa dem det kallas för marknadsekonomi.

Du har otillräcklig insikt i läget.
Ta spel såsom Garry's Mod, som baseras runt spelarna och deras kreativitet - med en enormt mängd olika banor och moddar skapade av spelarna. Styrkan spelet har nu är flexibiliteten och tillgängligheten av diverse moddar. De flesta servrarna kör en viss bana som liksom korats att vara "standardbanan" för de flesta servrarna med en viss inriktning. Låt då säga att utgivaren av kartan helt plötsligt lägger till en avgift för att använda kartan genom Workshop. Vad händer med spelet? Helt plötsligt segregerar man användare mellan olika innehållspaket, precis på det sätt som Valve inte velat ha det, plus att utveckling i spelet skulle stagnera och fokus istället riktas till att göra förtjänst på de moddar och inslag som är vedertagna standarder som användarna själva tillverkat.

Detta kan aldrig vara till fördel för konsumenten. Det är knappt så det är till fördel till den alldaglige moddaren, som nu riskerar att få sitt arbete stulet och sålt genom Steam. Sedan skapas det incitament till att dela upp arbete styckvis för att sälja lösa komponenter för att maximera förtjänsten - hellre än att vara öppen med utvecklingen och låta allmänheten agera speltestare och vara med i en öppen utvecklingsprocess.

Detta är en av de största misstagen från Valve:s sida på länge. Vilket också uppmärksammas från alla håll. Skyrim-moddare tar bort sina moddar för att undvika att folk stjäl dem och Steam överfylls med troll-köpmoddar. Vilken otrolig förtjänst...

Skrivet av solomoniac:

Det verkar ju finnas så många missuppfattningar angående detta.

Men som jag har förstått det funkar det såhär: Valve tar 30% av all försäljning som sker via Steam. Oavsett om det rör sej om spel, dlc eller numera modar. Det är den andel de tar för att tillhandahålla och sälja, på samma sätt som ICA tar en andel när du köper din mat. Det är ju även anledningen till att Origin och Uplay finns, då de (EA och Ubisoft) inte tyckte att det var rimligt att Valve tog 30% av deras digitala försäljning.

Resterande pengar går till utgivaren av spelet (Bethesda) som ju är dom som äger rätten till Skyrim (och därmed i praktiken även rätten att bestämma om du får sälja moddar till deras spel). De (Bethesda) väljer hur stor andel av de 70% som återstår som ska gå till utvecklaren av modden i fråga och hur mycket de själva ska behålla (och de verkar ha valt att behålla ca 2/3).

75% till Valve verkar bara vara feltänk som tyvärr sprider sej.

Jag förstår inte varför folk alls lägger så stor energi på andelarna när det egentliga problemet kommer från ett konsumentperspektiv, inte ett utvecklarperspektiv.

Permalänk
Medlem

Mr.Borka har förstått vad det hela handlar om, till skillnad från några stollar här som raljerar marknadsekonomiska floskler som har ringa förankring i verkligheten.

Vilken blunder Valve. Jag är mycket förvånad, faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Du har otillräcklig insikt i läget.
Ta spel såsom Garry's Mod, som baseras runt spelarna och deras kreativitet - med en enormt mängd olika banor och moddar skapade av spelarna. Styrkan spelet har nu är flexibiliteten och tillgängligheten av diverse moddar. De flesta servrarna kör en viss bana som liksom korats att vara "standardbanan" för de flesta servrarna med en viss inriktning. Låt då säga att utgivaren av kartan helt plötsligt lägger till en avgift för att använda kartan genom Workshop. Vad händer med spelet? Helt plötsligt segregerar man användare mellan olika innehållspaket, precis på det sätt som Valve inte velat ha det, plus att utveckling i spelet skulle stagnera och fokus istället riktas till att göra förtjänst på de moddar och inslag som är vedertagna standarder som användarna själva tillverkat.

Detta kan aldrig vara till fördel för konsumenten. Det är knappt så det är till fördel till den alldaglige moddaren, som nu riskerar att få sitt arbete stulet och sålt genom Steam. Sedan skapas det incitament till att dela upp arbete styckvis för att sälja lösa komponenter för att maximera förtjänsten - hellre än att vara öppen med utvecklingen och låta allmänheten agera speltestare och vara med i en öppen utvecklingsprocess.

Detta är en av de största misstagen från Valve:s sida på länge. Vilket också uppmärksammas från alla håll. Skyrim-moddare tar bort sina moddar för att undvika att folk stjäl dem och Steam överfylls med troll-köpmoddar. Vilken otrolig förtjänst...

På tal om Garrys Mod så har skaparen uttalat sig med: http://www.polygon.com/2015/4/25/8496469/garrys-mod-creator-o...

Permalänk
Medlem

Haha, steam kommer bli stämda upp i röven. Det är mycket skit i moddarna som det är copyright på, att dela ut mods gratis är lagligt men så fort man tjänar pengar på det så kommer det 20 advokater vid din dörr.

Dessutom, vem vill betala för mods om du inte har någon jävla aning om hur det fungerar på din dator? Skiten kanske buggar ur.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Kvalitets kontrollen dom har via Greenlight är ju totalt värdelös det i tanke.
Detta lär ju öppna up för desto mer oseriösa Modare/kids Gaben ditt svullo ge dig för fan.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har på känn att den här 24-timmars återbetalningstjänsten - som jag har förstått kommer vara "no questions asked"/prövningsfri - gradvis kommer bli kortare och kortare samt med fler och fler krav. På topppen av det så får man ju bara Steam wallet refund samt det faktum som flera beskrivit att om en modd blir inkompatibel efter en vecka så står man där med lottlös. Jag har aldrig kört några mods men med dessa risker skulle jag aldrig få för mig att köpa stora och påkostade HD-pack/expansions - och allt vad det kan vara - eller smådetaljmods som skins eller vapen, oavsett pris. Just Skyrim har jag funderat på att börja köra just pga alla mods. Jag ska inte basha någon då jag inte har tillräckligt kött på benen i form av erfarenhet, men jag känner att det Steam går ständigt nedför. Greenlight, early access bloating, microtransactions/collector cards samt avsaknaden av support. Tror det är dags att minska på min spel-backlog då jag inte litar ett dugg på den påstådda "no-DRM-patchen" som skulle komma utifall att Steam t.ex. skulle konka. Medan Steam gör såna här grejer tror jag motståndet från exempelvis Origin kommer öka. Frågan är bara hur mycket.

Sry för eventuell off-topic men detta väcker mycket tankar om Steam ur kulturellt perspektiv.

Permalänk
Medlem

Gabe Newell kommenterar ämnet på Reddit, men användarna är minst sagt kritiska.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Betal-moddar passar nog bäst till andra spel där de inte påverkar så stor del av spelupplevelsen som moddarna gör till TES/FO-spelen.

Av de modernare spelen så var det nog bara Fallout3 som jag spelade klart med mindre än 100 moddar installerade. Mestadels eftersom jag hann spela nästan klart innan moddverktygen blev färdiga och de riktigt bra moddarna dök upp.

För att riktigt njuta av ett nytt TES/FO-spel så vet jag att det behövs:

  1. UI-modd: Jag vill ha mer detaljerad info och bättre överblick än någonting optimerat för en TV tre meter bort.

  2. Inofficiella buggfixar: Patchar tar för lång tid att vänta på och det är mycket som inte alls kommer att fixas eftersom det bedöms som "mindre viktigt".

  3. Svårare/bättre skalning: De senare spelen är bättre men jag föredrar spel där man inte klara av allt på nivå 12 (av 50) och där högre nivåer inte bara betyder att allting sjukt mycket hälsa.

  4. Bättre/roligare strider: Lite bättre än en-knappsstriderna. Man ska behöva reagera på vad motståndaren gör och akta sig för andra.

  5. Skill-modd: Ombalansering av skill-träd eller nya skills.

  6. (FO) Perk moddar: Bättre och mer balanserade perks. Inga totalt OP eller totalt värdelösa perks.

  7. (TES) Magi moddar: Fler och bättre spells som är användingsbara och balanserade genom hela spelet. Inga magityper som är värdelösa efter nivå 20 eller nybörjarspells som man fortfarande nöter med på nivå 50.

  8. Nystartsmoddar: Börja spelet på helt andra ställen och med andra förhistorier istället för den ut-tjatade originalhistorien.

  9. Vapensamlingar: Mer variation på vapnen och vapentyper för mig och motståndarna.

  10. Rustningssamlingar: Mer variation på rustningarna jag och motståndarna använder.

  11. Ekonomi-modd: Så att pengar inte blir totalt värdelösa en bit in i spelet.

  12. Monster/djur-modd: Så att monster på höga nivåer får mer varierade förmågor och inte bara högvis med överdriven hälsa/skydd.

  13. Banditmodd: Så att de mänskliga motståndarna blir farligare på högre nivåer utan att alla springer runt i glas-rustningarna. Lite bättre samarbete och variation av fiendetyper.

  14. Klargrafikmodd: Ta bort det överdrivna färgfiltret som färgar allting i grönt/orange/brunt eller vilken färg som nu nästa spel ska ha.

  15. Tillverkningsmodd: Nya saker som man kan tillverka i spelet och balansering av överdrivna saker.

  16. Textur/grafikmoddar: Förbättrad grafik utan att totalt sabotera prestandan.

  17. Prestandamodddar: Förbättrad prestanda med väldigt liten försämring av grafiken.

  18. Kompatibilitetsmoddar: Moddar som fixar problem när man kör vissa moddar tillsammans.

  19. Moddverktyg: Moddhanterare och andra verktyg för att installare och underhålla alla moddar man har installerade. Steam Workshop är värdelös på att hantera konflikter mellan moddar t.ex.

Det skulle ju lätt bli fler hundra kronor utöver vad själva spelet och officiella DLCer kostar.

Väldigt många av de här moddarna använder andra moddar och verktyg som har blivit standard genom åren. Det är väldigt många som laddar upp rättelser eller kompatibilitetsmoddar mellan olika moddar som kanske inte längre underhålls. Om en större del av moddarna och verktygen hade kostat pengar så hade troligen inte samma ekosystem av moddar uppstått.
Användarbasen hade varit mer splittrad (alla köper inte allt), folk hade varit mindre benägna att rätta buggar i betalmoddarna utan att få betalt och ibland så kanske någon betald modd-utvecklare inte vill hjälpa "konkurrenten".

Den här modellen funkar bäst i spel där varje modd är sin egen lilla modul och inte stör andra moduler men i Skyrim fungerar det precis tvärtom. Varje gång man avinstallerar en modd, eller ändrar ordningen på dem, ska man egentligen spela om spelet från början för att undvika onödigt krafs i sparfilerna. Extra krafs i sparfilerna visar sig oftast långt senare när man inte kan fortsätta spelet.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

På nexus har en del moddare lagt till skylten FREE FOREVER på sina mods, för att vis att dom inte tänker ta betalt för sina mods. Vilket är bra. Man behöver inte ta ner från steam workshop. Till och med Boris som skapat ENB tycker illa om det valve gör nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

De har ångrat sig och drar tillbaka betalmoddar på Steam
http://steamcommunity.com/games/SteamWorkshop/announcements/d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De har ångrat sig och drar tillbaka betalmoddar på Steam
http://steamcommunity.com/games/SteamWorkshop/announcements/d...

Det var på tiden att dom använde sin hjärna för en gång skull

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad