Kontrakt om nytt jobb men förstår inte hälften.

Permalänk
Medlem

Läst igenom anställningskontraktet, hittar inget konstigt. Företaget vill bara försäkra sig om att de anställer en person som kan lära sig jobbet under olika steg inledningsvis under anställningen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Kolla med facket.

Det finns lagar och regler på arbetsmarknaden och det är detta som gäller oavsett vad som står i ett kontrakt--- Om det står rätt saker i det där kontraktet så är allt ok. Men om arbetsgivaren hittar på en massa egna saker så gäller inte detta även om du själv skriver på kontraktet.

Det är ju så att man alltid förhandlar med facket om olika saker som löneförhöjning, uppsägning, arbetsmiljö och så vidare... man ha en kontakt då och då så ta den och låt det bli en naturlig vana.

Kom ihåg att har företaget KOLLEKTIVAVTAL!!! Så innebär det en jävla massa fördelar för dig. Massor med försäkringar och en hel del till så det första du gör är att ringa till ditt fackförbund.

Lägg ordet KOLLEKTIVAVTAL på minnet och jobba bara hos företag som är ansluta till KOLLEKTIVAVTALET.

Säger bara det på grund av att du verkar ju inte kunna något alls och att kontakta facket kommer ge otroligt mycket mer än vad du får på det här forumet.

Du komer att behöva gå en liten kurs vilket du har rätt till att gå och du får lön under den tiden. Där får du veta en hel det om vad du har rätt till för det är just så det är--- Vi som jobbar har en jävla massa rättigheter...Som arbetsgivaren utnyttjar otroligt ofta om vi inte känner till dem.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av babgjyshi:

@Extremaz
Som jag skrev innan, jobbet i sig är provanställning, som sedan ska bli tillsvidare.

Men ska ringa på måndag och se om jag kan träffa min handledare på ams. Sedan visst finns det rättigheter och lagar men verkligheten är helt annorlunda. Man har inte råd att bli ''ovän'' med någon om man vill ha en framtid.

Helt korrekt tänk, i tuffa sverige ska man se först och främst till sitt eget bästa och undvika konflikter i onödan. Det är inte så superenkelt att få arbete och då ska man undvika onödiga problem, däremot ska man inte gå med på vad som helst. Så jag tycker du gör helt rätt val.

Skrivet av Hubertus:

Du verkar ha väldigt begränsad erfarenhet av arbetslivet. Om du hade mer erfarenhet skulle du veta att det finns stora skillnader och det går inte att dra alla över en kam varken arbetsgivare eller fack.

Angående argumentet av arten "dra inte alla rasister över en kant". Så visst är inte alla exakt samma, men i princip alla som är aktiva inom facket har fackliga åsikter och fackliga åsikter är just en viss ideologi och att värma om deras medlemmar.
Andelen personer som kommer till facket med betydligt sämre villkor än vad som finns i kollektivavtalen på arbetsplatsen och facket säger att det inte gör något kan i princip räknas till 0.

Skrivet av anon4992:

Låter nästan som att facken per automatik bara ringer o jävlas med arbetsgivare för skojs skull, riktigt så är det inte.

De jävlas om inte arbetsgivaren dansar i deras pipa, det finns gott om såna exempel:
http://nyheteridag.se/den-anstallde-pa-ingeborgs-bageri-fick-...

Skrivet av anon4992:

Att arbetsgivaren autokickar någon som ställer frågor och undersöker ett kontrakt innan det skrivs under? Vem bedriver affärer så?

Ingen vettig arbetsgivare vill ha en anställd som ej granskar det den skriver på, en sådan person är ju livsfarlig att anställa.
Att däremot helt utan arbetsgivarens vetskap blanda in en tredje part som inte ovanligtvis saknar skam i kroppen och kan kontakta arbetsgivaren utan personens tillstånd ger signaler om att man själv är en problemskapare.
Det TS kan göra är att stryka arbetsgivarens namn och adress etc och säga till facket att en arbetsgivare som har kollektivavtal har gett mig detta kontrakt vad tycker ni? I så fall har TS fullkomligt kontroll över situationen och TS kan enbart göra det TS vill.
Detta tycker jag faktisk var en smart ide, alltså ta i kontakt med facket utan att de har möjlighet att veta vem både du och arbetsgivaren är.

Skrivet av TiasE:

Om så är fallet så skulle jag tro att chefen antingen har nåt fuffens för sig även om de anställda inte har någon koll på det eller så har chefen ingen koll på vad facket egentligen gör.
På min nuvarande arbetsplats uppmuntras medarbetarna att gå med i facket och vi har även en av de anställda som fackligt ombud som man kan gå till om man har frågor om facket, villkor och rättigheter eller om vill ta upp något om arbetsplatsen.

Då jobbar du på ett större företag, på många mindre så är facket inte ens vän. Detta av anledningar som att man inte alls följer kollektivavtalen, på min plats har ingen mindre än 35 000kr/månaden exkl övertid och vi får ta ledig i princip hur vi vill, ändå bad typ alla facket dra åt h-lvete när de besökte oss.
Det jag sa till facket när de ville prata enskilt med mig är att om de är ute efter att trakassera mig för min sexuella läggning så kan vi göra det i en civilrättslig process, sedan dess har de lämnat mig i fred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Låter nästan som att facken per automatik bara ringer o jävlas med arbetsgivare för skojs skull, riktigt så är det inte. OP kan fråga facket om kontraktet i fråga och sen stanna där. Är det några otydligheter eller liknande kan OP själv ta det med arbetsgivaren. Eller dra in facket om det är ett olagligt kontrakt. Men då ska OP inte jobba där ändå.

Va inte så rädda för att ringa facken och fråga, dom kommer inte att åka till arbetsgivaren, utlösa strejk och elda upp lokalerna.

Tror ni på allvar att facken är till för att förstöra för arbetsgivare och arbetstagare? Att arbetsgivaren autokickar någon som ställer frågor och undersöker ett kontrakt innan det skrivs under? Vem bedriver affärer så? Lika dumt som att anta att rika människor är elaka eller
att företagare bara är snikna och "vill pissa på arbetarklassen".

1700-talet är över.

Ja Johan jag menade dig innan, du har en sne syn på den här arbetsmarknaden även om det självklart finns svin överallt.
Men ge inte OP råd om att det skulle vara något farligt att ställa lite frågor. Ett kontrakt är på riktigt.

Nej absolut har TS all rätt i världen att kontakta facket och ställa frågor, jag tycker bara personligen att det är bättre att lösa saker med arbetsgivaren först, kan arbetsgivaren ge riktiga förklaringar till något otydligt i avtalet så är det ju jättebra, om det fortfarande kvarstår osäkerhet i någon fråga hör med facket. Sen har ju alla rätt att göra som dom själva vill

Fan blev ju nästan lite orolig här och började leta spionkameror i bokhyllorna när du skrev namnet Johan, heter också det nämligen men kollade igenom tråden lite snabbt och tror du syftade på en annan johan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Då jobbar du på ett större företag, på många mindre så är facket inte ens vän. Av anledningar som att man inte alls följer kollektivavtalen, på min plats har ingen mindre än 35 000kr/månaden och vi får ta ledig i princip hur vi vill, ändå bad typ alla facket dra åt h-lvete när de besökte oss.
Det jag sa till facket när de ville prata enskilt med mig är att om de vill trakassera mig för min sexuella läggning så kan vi göra det i en civilrättslig process, sedan dess har de lämnat mig i fred.
[/quote]

Ni behöver väl inte dra upp era dåliga erfarenheter i den här tråden!

?

Det har ju inget som helst med saken att göra.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Modellören:

Då jobbar du på ett större företag, på många mindre så är facket inte ens vän. Av anledningar som att man inte alls följer kollektivavtalen, på min plats har ingen mindre än 35 000kr/månaden och vi får ta ledig i princip hur vi vill, ändå bad typ alla facket dra åt h-lvete när de besökte oss.
Det jag sa till facket när de ville prata enskilt med mig är att om de vill trakassera mig för min sexuella läggning så kan vi göra det i en civilrättslig process, sedan dess har de lämnat mig i fred.
[/quote]

Ni behöver väl inte dra upp era dåliga erfarenheter i den här tråden!

?

Det har ju inget som helst med saken att göra.

Sämsta anställda har 35000kr/månaden exkl övertid och rätt att ta semester, komma och gå lite hur vi vill, ja det är ett dåligt exempel på hur det kan gå... Snarare ett exempel på att det kan vara bra utan att facket har inflytande.
Angående läggning så är jag hetro, men det vet inte facket och jävlas de med mig så sjunker jag lika lågt som dem.

Men som sagt, mitt råd till TS nu är prata med facket utan att vare sig facket får veta vem du eller arbetsgivaren är. (sudda bort all information) Sedan kan TS helt själv avgöra om hen vill att facket ska få mer information.

Permalänk

Magkänslan är icke att underskattas...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sämsta anställda har 35000kr/månaden exkl övertid och rätt att ta semester, komma och gå lite hur vi vill, ja det är ett dåligt exempel på hur det kan gå... Snarare ett exempel på att det kan vara bra utan att facket har inflytande.

Men som sagt, mitt råd till TS nu är prata med facket utan att vare sig facket får veta vem du eller arbetsgivaren är. Sedan kan TS helt själv avgöra om hen vill att facket ska få mer information.

Ok...?

Så vad är anledningen till att han skall smyga?. han kan gott ringa både till sin arbetsgivare och fråga om han kan förklara och samma sak kam han göra med sitt fackförbund utan att hålla på så som du säger-

Det kan hända att man på företaget har ett MB ombud och då blir man hänvisad till MB.
MB är en sorts mellanhand som skall kunna alla reglerna... men som jobbar på företaget och känner till alla detaljer.

Varför man skall smyga och hålla på förstår jag inte alls ? Löjligt eller omoget och varför man skall komma med sådan ide'er till TS är bara fånigt.

Med all respekt men så tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående läggning så är jag hetro, men det vet inte facket och jävlas de med mig så sjunker jag lika lågt som dem.

Men som sagt, mitt råd till TS nu är prata med facket utan att vare sig facket får veta vem du eller arbetsgivaren är. (sudda bort all information) Sedan kan TS helt själv avgöra om hen vill att facket ska få mer information.

Jag vidhåller att du verkar ha mycket begränsad erfarenhet men mångordig är du.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Modellören:

Ok...?

Så vad är anledningen till att han skall smyga?. han kan gott ringa både till sin arbetsgivare och fråga om han kan förklara och samma sak kam han göra med sitt fackförbund utan att hålla på så som du säger-

Det kan hända att man på företaget har ett MB ombud och då blir man hänvisad till MB.
MB är en sorts mellanhand som skall kunna alla reglerna... men som jobbar på företaget och känner till alla detaljer.

Varför man skall smyga och hålla på förstår jag inte alls ? Löjligt

Vara rak på sak kan vara ett bra tips.
Kontakta facket vid sidan av är dock lite att smyga och kontaktar facket företaget före hen själv så blir det skumt. MB är det förkortning till facklig representant på företaget? Dessa kan ibland vara schyssta, men att tänka på är att denna främst värnar om sina arbetare.
Så om man accepterar sämre villkor för att få sin fot på företaget så är denna helt fel person att blanda in.

Permalänk
Medlem

@PointMan glömde fråga vad tror du det med semesterersättningen är för något? Sedan, man får ju känslan som att dessa tre steg är ju över 6 månader, men det är ju bara angående provanställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

@PointMan glömde fråga vad tror du det med semesterersättningen är för något? Sedan, man får ju känslan som att dessa tre steg är ju över 6 månader, men det är ju bara angående provanställningen?

Förmodligen så får du Semesterlönen utbetald direkt med varje lön...Den skall stå specifierad.

Så skall det inte vara om man skall ha/Har fast anställning.

Det är vanligt att man går så i branscher där man bara har tillfälliga anställningar och det är då ditt ansvar att se till att spara den så att du har pengar på din semester och du vill ha någon semester.

Vissa blufföretag har ju bakat in den i lönen och då ser ju timlönen/(månadslönen högre ut än vad den är i verkligheten

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

De jävlas om inte arbetsgivaren dansar i deras pipa, det finns gott om såna exempel:
http://nyheteridag.se/den-anstallde-pa-ingeborgs-bageri-fick-...

Ingen vettig arbetsgivare vill ha en anställd som ej granskar det den skriver på, en sådan person är ju livsfarlig att anställa.
Att däremot helt utan arbetsgivarens vetskap blanda in en tredje part som inte ovanligtvis saknar skam i kroppen och kan kontakta arbetsgivaren utan personens tillstånd ger signaler om att man själv är en problemskapare.
Det TS kan göra är att stryka arbetsgivarens namn och adress etc och säga till facket att en arbetsgivare som har kollektivavtal har gett mig detta kontrakt vad tycker ni? I så fall har TS fullkomligt kontroll över situationen och TS kan enbart göra det TS vill.
Detta tycker jag faktisk var en smart ide, alltså ta i kontakt med facket utan att de har möjlighet att veta vem både du och arbetsgivaren är.

Precis det OP ska göra. Anta inte att allt går åt helvete för att facket dras in säger jag bara. Varför skulle dom ringa och ställa frågor åt OP om han inte bett om det? Du har en sne bild om hur det fungerar på riktigt och chansar mest.

Skrivet av anon159643:

Då jobbar du på ett större företag, på många mindre så är facket inte ens vän. Detta av anledningar som att man inte alls följer kollektivavtalen, på min plats har ingen mindre än 35 000kr/månaden exkl övertid och vi får ta ledig i princip hur vi vill, ändå bad typ alla facket dra åt h-lvete när de besökte oss. Det jag sa till facket när de ville prata enskilt med mig är att om de är ute efter att trakassera mig för min sexuella läggning så kan vi göra det i en civilrättslig process, sedan dess har de lämnat mig i fred.

Va? Facket kom till dig, trakasserade dig för din sexuella läggning och pga att ni inte har kollektivavtal så tjänar ni +35k per skalle?
Fackansluten/kollektivavtal eller inte så är det ingen garanti för att det går åt det ena eller andra hållet, så svartvitt är det inte. Släpp tanken om att det bara blir skit pga dina egna högst personliga erfarenheter. Arbetsmarknaden är större än så.

Självklart finns det företag där man inte har någon som helst nytta av fackligt arbete (mer än historiskt men en annan diskussion).

Jobbar själv på ett litet företag, 15 anställda, fackanslutna, nemas problemas med arbetstider, löner, ledighet osv (ingen som bryr sig om sexuell läggning heller, varken internt eller från fackligt håll, låter mycket märkligt i mina öron)

Summa summarum: Facken i Sverige skulle inte vara så stora om alla fick sparken/inte får lovat jobb så fort dom bad om hjälp eller om dom bara förstörde för alla.

Skrivet av FlashTec:

Nej absolut har TS all rätt i världen att kontakta facket och ställa frågor, jag tycker bara personligen att det är bättre att lösa saker med arbetsgivaren först, kan arbetsgivaren ge riktiga förklaringar till något otydligt i avtalet så är det ju jättebra, om det fortfarande kvarstår osäkerhet i någon fråga hör med facket. Sen har ju alla rätt att göra som dom själva vill

Fan blev ju nästan lite orolig här och började leta spionkameror i bokhyllorna när du skrev namnet Johan, heter också det nämligen men kollade igenom tråden lite snabbt och tror du syftade på en annan johan

Absolut, visst kan man fråga själv först, troligen enklast också.

Haha, förlåt

OP: Ber om ursäkt för att jag bidrog till trådens OT, men ibland så..
Lycka till med jobbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

@solomon @Aresz

Ja, jag ska ha handledare, men jag är licenserad, på kontraktet står det bara att jag ska lära mig platsen och känna till hur det är. Tror du att det är det de menar då?

Ja, jobbet i sig är en provanställning, eller det var det vi kom överens om på intervjun. Frågan i sig är mekaniker med tunga fordon.

Men vad tror ni det menas med semesterersättningen då

Jag tror i alla fall det är så det ligger till. Men lova kan jag inte göra.
Semesteresättningen har jag ingen aning om.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Precis det OP ska göra. Anta inte att allt går åt helvete för att facket dras in säger jag bara. Varför skulle dom ringa och ställa frågor åt OP om han inte bett om det? Du har en sne bild om hur det fungerar på riktigt och chansar mest.

Precis det OP ska göra. Om du syftade på kontakta facket anonymt och sudda ut arbetsgivarens information så har vi exakt samma åsikt där. Där TS sedan från denna information som hen får kan avgöra hur den vill gå vidare.
Angående fackförbund som kontaktar arbetsgivare utan anställdas önskemål så är det något som händer dagligen. Får facket veta att en anställd kanske bryter emot kollektivavtal så handlar det ej om fördomar om att facket kan kontakta arbetsgivaren utan att den anställda som har sämre villkor vill detta.

Skrivet av anon4992:

Va? Facket kom till dig, trakasserade dig för din sexuella läggning och pga att ni inte har kollektivavtal så tjänar ni +35k per skalle?

De kom till min arbetsplats emot min och mina kamraters önskemål, de ville ha en enskilt samtal med varje person och jag har ingen lust att prata med dem då de inte alls är ute efter att värna om mina intressen.
-Jag vet inte hur många regler i kollektivavtalen som jag bryter emot men jag gör det helt på mina egna villkor. (för att nämna saker så ibland över 100h arbetsvecka utan att tidrapportera en enda timma övertid, visst det är tufft, men alternativt är sparken p.g.a. projekt som ej ekonomisk går ihop)
Som sagt vad som är bäst för en själv vet en själv, facket ser till sitt intresse, arbetsgivaren till sin, där man ska prata med de som mest ser åt sin egen. -Facket anonymt, ams om man ej behöver vara rädd för att bli av med bidrag etc.

Angående forum så har olika medlemmar olika politiska intressen, min politiska tillhör mer egoism. Alltså se vad som är bäst för en själv, använd gärna fackförbund men låt dem arbeta på ens villkor. D.v.s ge dem ej mer information än vad de behöver ha. I detta fall behöver de ej veta vem arbetsgivaren är. Samma sak med arbetsförmedlingen, de är skitbra, har man varit långtidsarbetslös med bidrag, så tänk ett par hundra gånger efter innan man säger något som kan antyda att man inte vill arbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Precis det OP ska göra.
-Jag vet inte hur många regler i kollektivavtalen som jag bryter emot men jag gör det helt på mina egna villkor. (för att nämna saker så ibland över 100h arbetsvecka utan att tidrapportera en enda timma övertid, visst det är tufft, men alternativt är sparken p.g.a. projekt som ej ekonomisk går ihop)

Du menar att du sliter ärslet av dig för ett företag med dålig/olönsam affärsmodell!
Vem gynnar du egentligen? Tycker du skall på allvar rannsaka det där---Exempelvis är det där något inte alla kan på grund av att dom helt enkelt har ett liv. Familj, barn kanske skall hämta på dagis eller sjuka anhöriga att ta hand om eller en hund...

Andra går in i väggen eller bara på grund av att dom är lite äldre helt enkelt inte orkar med det där som du håller på med. Det där som du gör är en form av elitism... Elitism(den starke) tycker vi INTE OM

I själva verket så är du svag för du åker ut med huvvet före den dagen du inte pallar med det. Då är du slutkörd och är inte värd vatten på arbetsmarknaden... jag avskyr det du gör på alla sätt för på grund av dig så kan den där arbetsgivaren fortsätta det han håller på med.

Manar inte att vara dum mot dig... jag menar mycket väl för alla människor. Skulle kunna skiva hela a4sidor upp och ner men i vilket fall så är det bara fel på alla sätt det där--- rannsaka dig själv tänk om tänk rätt- För det du gör är galet främst mot dig själv...

är 45 och sett allt för mycket skit på arbetsmarknaden för att hålla käften...Den dan så är det ättestupan och inget annat... Intet ett tack du är bara ivägen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Du bryter inte bara mot ev kollektivavtal utan mot lagen, både Svensk och Europeisk arbetstidslagstiftning förbjuder dig att jobba så, det brukar kosta ett prisbasbelopp i timmen (44500kr år 2015) i böter för brott mot arbetstidslagarna enligt normal praxis. Dessutom finns lagarna av en anledning, de skyddar individen mot att arbeta sig sjuk och ska även skydda mot oseriösa företag som snedvrider konkurrensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Tråden handlar ej om mig. Men jag jobbar inom IT där det är en definitionsfråga när jag arbetar, t.ex. mitt hängande på diverse forum här kan räknas som arbete beroende på hur jag söker. Jag är dock aldrig på arbetsplatsen mer än runt 30h i veckan. Men sånt här är ännu värre är det för idrottspersoner som på sätt och viss jobbar dygnet runt..

Men detta ni tar upp är saker varför man ska be facken dra åt h-lskotta, vad jag gör på min fritid angår ej dem, de behöver inte veta vilka internetsidor jag besöker även om vissa skulle vara av pornografisk karaktär.
Liksom om jag tar in sväng i på serverforumet nu är det arbete eller fritid? För många inom IT är fritid och jobb väldigt diffust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Skrivet av Modellören:

Förmodligen så får du Semesterlönen utbetald direkt med varje lön...Den skall stå specifierad.

Så skall det inte vara om man skall ha/Har fast anställning.

Det är vanligt att man går så i branscher där man bara har tillfälliga anställningar och det är då ditt ansvar att se till att spara den så att du har pengar på din semester och du vill ha någon semester.

Vissa blufföretag har ju bakat in den i lönen och då ser ju timlönen/(månadslönen högre ut än vad den är i verkligheten

Precis som @Modellören skriver. Du får semesterersättningen utbetald i lönen. Vanligtvis så lägger företaget undan en dold del (12%) av lönen (d.v.s. utöver det du har i månaden) i semesterersättning, så att du kan gå på betald semester i runt 25 dagar om året om du jobbar full arbetsvecka. http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

Kolla extra noga med dem om detta bara är under dessa tre steg under prövotiden, eller om det kommer fortlöpa när du går över till tillsvidareanställning. Är det inte tillfälligt, och du kan acceptera det, så se till att du får ut minst 12% extra i lön.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Arbetslivet är långt och en del är på och ruckar... man skall jobba till 75 år. Men i mitt yrke är inte ens 5% kvar till 65.

Då jobbar vi 40 timmar per vecka.

Man skall helst hålla ett helt yrkesliv. Tänk jag är 45 och har hela 20 år kvar... i bästa fall men förmodligen kanske runt 10 år

Lite verklighet och perspektiv på det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Liksom om jag tar in sväng i på serverforumet nu är det arbete eller fritid?

Fritid, om du inte har blivit beordrad att göra det från din arbetsplats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De kom till min arbetsplats emot min och mina kamraters önskemål, de ville ha en enskilt samtal med varje person och jag har ingen lust att prata med dem då de inte alls är ute efter att värna om mina intressen.
Som sagt vad som är bäst för en själv vet en själv, facket ser till sitt intresse, arbetsgivaren till sin, där man ska prata med de som mest ser åt sin egen. -Facket anonymt, ams om man ej behöver vara rädd för att bli av med bidrag etc.

Då hade jag rätt i mitt föregående inlägg där jag gissade att arbetsgivaren hade nåt fuffens för sig, oavsett om ni som anställda trivs med de villkoren eller ej så får det inte gå till så, och oavsett hur du ser på saken så blir ni utnyttjade till max av er arbetsgivare om det går till så som du skriver här.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då hade jag rätt i mitt föregående inlägg där jag gissade att arbetsgivaren hade nåt fuffens för sig, oavsett om ni som anställda trivs med de villkoren eller ej så får det inte gå till så, och oavsett hur du ser på saken så blir ni utnyttjade till max av er arbetsgivare om det går till så som du skriver här.

Ja precis... Dessutom är inte 35k i månaden en bra lön under dom villkoren.

Vi har dubbla lönen vid minsta övertid... åtta timmar på en helg är 16 timmar. Går rätt hastigt att komma över 35 om man jobbar lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar alla som svarade och pointman som läste texten. Firman i sig har 10-15 anställda och de är ett seriöst företag som har avtal med fack. Anledningen till att jag frågade var att jag inte förstod texten helt och blev lite förvirrad. Ska uppdatera hur det går om jag inte glömmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Snarare anställda som har fuffens för sig... vi jobbar i något som kan sess som ett kollektiv där vi har egna projekt som ska gå runt, går de ej runt så får man tyvärr lämna kollektivet. kollektivet har dock dåligt med pengar nu p.g.a. stora projekt som har gått ekonomisk riktigt dåligt.

Men som sagt arbetsmarknaden är tufft, jag tycker dock TS nu har fått bra information. Man ska såklart tänka på sig själv, vilket jag gör. Räknar snart med att bli arbetslös och ledig och nästa jobb ska jag såklart ställa höga krav på då staten förser mig med bidrag tills jag hittar ett jobb med bra villkor, skillnaden nu och innan var att jag nu har 10år extra arbetserfarenhet som systemutvecklare ,vilket är lite mer attraktivt på arbetsmarknaden än nyexad "civilingenjör" eller liknande.
Så jag klarar mig.. Men mitt råd till folk är att man ibland kan få offra sig för att få lite kunskap, man ska dock passa sig för riktig skumma arbetsgivare som hotar med böter etc. (det har visat några såna i uppdrag granskning eller vad det nu var)

Skrivet av babgjyshi:

Tackar alla som svarade och pointman som läste texten. Firman i sig har 10-15 anställda och de är ett seriöst företag som har avtal med fack. Anledningen till att jag frågade var att jag inte förstod texten helt och blev lite förvirrad. Ska uppdatera hur det går om jag inte glömmer.

Bra, det blir intressant att höra. Pointman är vad jag har sett sedan långt tillbaka en kunnig person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart kommer facket säga till vid brott mot kollektivavtal, kollektivavtalet är ett bindande kontrakt mellan facket och företaget. Vill företaget inte följa de villkoren så kan de låta bli att skriva på kollektivavtal, men är då också medvetna om att tex LOs fredsplikt inte råder på arbetsplatsen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Se till att gå med i a-kassen direkt--- Det är viktigt för att om det är som förut så måste man vara medlem i 12 månader men jobba i 6 för att det skall gälla.

Det är den 18 i morgon så fixa det snabbt. kan bli skillnaden mellan att få eller inte få.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Se till att gå med i a-kassen direkt--- Det är viktigt för att om det är som förut så måste man vara medlem i 12 månader men jobba i 6 för att det skall gälla.

Det är den 18 i morgon så fixa det snabbt. kan bli skillnaden mellan att få eller inte få.

Det är den 16e imorgon, dock 18e på Måndag, dvs nästa kontorsdag

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av babgjyshi:

ett seriöst företag som har avtal med fack.

Om de har kollektivavtal så tycker jag att du ska fråga facket om hjälp att gå igenom kontraktet om du är osäker på nån formulering, är det ett seriöst företag så borde företaget se till att du kommer i kontakt med facket direkt du anställs men ta annars kontakt med Ifmetall ( jag förmodar att det är rätt förbund ?) själv, det lär ju finnas en lokalavdelning om företaget inte är stort nog att ha en egen klubb.
http://www.ifmetall.se/forbundet/kontakta_oss

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bryter inte bara mot ev kollektivavtal utan mot lagen, både Svensk och Europeisk arbetstidslagstiftning förbjuder dig att jobba så, det brukar kosta ett prisbasbelopp i timmen (44500kr år 2015) i böter för brott mot arbetstidslagarna enligt normal praxis. Dessutom finns lagarna av en anledning, de skyddar individen mot att arbeta sig sjuk och ska även skydda mot oseriösa företag som snedvrider konkurrensen.

Korrigering: 1% av prisbasbelopp per timme är praxis, dvs 445kr/h.

Är det ett seriöst företag med kolletivtavtal så är det sällan problem med att fråga om anställningsavtal. Är man inte medlem i facket får man fråga företaget, annars kan man fråga någon av de fackligt förtroendevalda. Fördelen med att fråga facket är att man kan ställa frågor man inte törs ställa till sin nya arbetsgivare.

Lagt till sista stycket