SweClockers drop!

Svenska staten beslagtar thepiratebay.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Frågan är ju dock vad det där har med detta beslutet att göra. Ingen kommer ju få mera betalt/förlora mindre pengar för att .se-domänen kanske beslagtas.

Som jag ser det så handlar det helt och hållet om själva principen om att beslagta domännamn. Ingen vettig människa tror väl ändå att detta kommer minska trafiken till TPB med ens 1 procent i längden? Om något så kommer den, som vanligt vid såna här tillslag, att öka.

Fast lyckas man att riktigt stoppa all piratkopiering så kommer även den sk lagliga försäljningen att avta. Vet ingen vad som görs så efterfrågas det inte heller.
Möjligen att radiomusiken kan klara sig bättre då de får gratis betald reklam där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av +_+:

Lite skrämmande kanske. Men antar de måste göra vad som krävs. TPB har inte direkt vart något som ger landet extra bra rykte sett från de stora företagens och makternas sida.
Samt om man nu är så förbannat anti mot att man lägger skattepengar på detta så måste jag nog ändå säga. Ja, men vi hade aldrig behövt göra det om alla hade KÖPT produkterna istället, För då hade problemet aldrig uppstått.
Sen kan man hålla med om att det kanske finns viktigare saker att lägga det på men detta är inte ett problem som gäller enbart vårat land. Utan ett världsproblem och vi vill väl visa att vi tar de små åtgärder vi kan.

Men sen bryr jag mig inte så mycket om den stängs eller inte.

Herregud vilken hatrespons jag fick Bara för att ett bra lagligt alternativ inte finns så gör det inte saken rätt.
Jag tar på mig ett paraply och lämnar diskutionen

Mjo har nån gång försökt vägen att betala för sig. Går bra så länge man kan tänka sig att köpa det som råkar ligga i butiken. Vill man ha något speciellt så finns det ingen som kan ta fram det. Har åkt på det några gånger.
Ex beställt via amazon i uk, de hörde av sig var 30:e dag och undrade om jag ville vänta mer. Efter 3-4 månader gav de upp men det gick fortfarande att lägga order på skivan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Om jag hör din låt på radio på stan har du då rätt att skicka mig en faktura??? Jag menar jag har ju "tagit till mig din media"...

Har artisterna rätt att sälja dig samma låt 5 gånger ( först på LP, sedan kasett, sedan på CD, sedan på DVD, sedan på iTunes, osv osv ), bara för att vi bytt teknikstandard och format???

...

Varför kan man inte sälja samma sak flera gånger. Köper du på itunes så får du även betala piratkopieringsersättning. Så exemplet är 6 gånger.
Sen har vi nyligen gjort om upphovsrättslagen så att musik som skulle blivit fri nu har man lyckats inmuta (för att använda upphovstermer, stulit tillbaka) dom ytterligare en tid. Skulle personligen vilja kräva tillbaka pengarna på allt som jag skulle ha haft fritt idag, ca en miljon st tycker jag vore rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Fast lyckas man att riktigt stoppa all piratkopiering så kommer även den sk lagliga försäljningen att avta. Vet ingen vad som görs så efterfrågas det inte heller.
Möjligen att radiomusiken kan klara sig bättre då de får gratis betald reklam där.

Kan bara hålla med. Min mediekonsumtion vad det gäller CD/DVD-skivor har nästintill blivit noll de senaste åren.
Då man inte laddar ner och lyssnar på ny musik, blir man inte heller inspirerad att köpa några nya skivor heller.

Visst, man lyssnar på Spotify ibland, men det gör inte att det rycker i köptarmen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

de jag stör mig på är att förlusterna för film/musikintäkter typ alltid beräknas på antal nerladdningar. Typ att en viss film har laddats ner 100000 ggr, då tror dom på allvar att intäkter för 100000 filmer á 200kr har gått förlorade. Inte fan är de så. Hade jag inte kunnat tanka/streama så hade jag helt enkelt skitit i att se filmen i fråga. Av de 100000 så kanske de skulle varit 10 som skulle köpt filmen om den inte gick att tanka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wasabi:

Nu vill inte jag låta "emot" torrents eller liknande MEN måste säga något när man hör alla dessa konstiga liknelser.

Tingsrätten förbjuder inte "internet" eller domäner. Dom förbjuder EN (första) domän som gång på gång använts till att sprida torrents (ja det finns nu en del lagligt material men låt oss vara ärliga i % är det inte mkt).

JA, det kan liknas en vägskylt, eller liknande, men om en och samma skylt ständigt visar var man nästan uteslutet kan begå brott, så skulle den nog också försvinna.

Och kommer en lobby organisation att sätta tryck på NIC att skriva in i sina stadgar att domäner endast får användas till en rad syften, ja då kommer det ta slut ganska snabbt.

Med andra ord, så HYR man namnet, och förbrukar man förtroendet så har ju ägaren RÄTT att återta namnet på grund av att man brutit "avtalet" så att säga.

Så rent rättsligt tror jag detta kommer få fotfäste, som i England, USA och säkert många andra ställen.

Igen, är inte emot men tycker att man det är farligt att inte förstå den tekniska och kanske rättsliga möjligheten för vad den är.

Det är den illegala delen som är den mindre. Har tagits fram en siffra på ca 80% som är lagligt material bakom adresserna i TPB.
Sen när vi förbjuder adresser så tycker jag att även Svevägen borde konfiskeras speciellt vintertid då många kör med dubbdäck där.

Skrivet av Dreadlock:

Well, han får faktiskt betalt iom att radiokanalen betalar för att sända hans musik.

Det finns inget som hindrar en som har upphovsrätt att ta betalt för samma sak mer än en gång bara det är möjligt. Finns många exempel på sånt.

Skrivet av Dreadlock:

Well, han får faktiskt betalt iom att radiokanalen betalar för att sända hans musik.

Det finns inget hinder att skicka ut en faktura till lyssnaren. Kruxet är att det måste ske på ett enkelt sätt och garantera att det går att få ut pengarna. Kan vara lite svårt idag att hitta alla lyssnare också men framtiden kan ge större möjligheter. Tänk vad en radioutsändning på segels torg skulle kunna ge.

Skrivet av Indekkusu:

TPB är fega och gömmer sig bakom Cloudflare, dock är de inkompetenta och läcker sin IP 82.118.242.114 (Bulgarien) men de tillåter inte direkt anslutningar till IP:et.

När det gäller gömma sig, ljuga, luras mm så tar upphovsrätten priset.
Vi har inte upphovsrättslagarna för att gemene man tycker att de är bra. Det är ett skrå som lärt sig hur man kan pungslå folk lite här och där. Positionerna förflyttas lite efterhand. Ibland kommer det rena hot och trakasserier men det är en stark grupp. Bara inom EU så spenderas det miljardbelopp årligen för att försvara och stärka sina positioner. När de sålt en produkt kommer de snart på ett sätt att ta tillbaka den.

Permalänk
Skrivet av Orfi:

Ta och åtala Hollywood istället för sin sjuka monopol och ge oss lagliga tjänster med färskt innehåll.

Hollywood har inget monopol på filmproduktion eller filmdistribution.

Skrivet av abki:

Reklamen försvinner inte och lagliga YouTube kanaler kommer vara kvar.

Skrivet av abki:

Mjo har nån gång försökt vägen att betala för sig. Går bra så länge man kan tänka sig att köpa det som råkar ligga i butiken. Vill man ha något speciellt så finns det ingen som kan ta fram det. Har åkt på det några gånger.
Ex beställt via amazon i uk, de hörde av sig var 30:e dag och undrade om jag ville vänta mer. Efter 3-4 månader gav de upp men det gick fortfarande att lägga order på skivan.

Troligen PEBCAK då jag aldrig stött på problem med att beställa CD skivor och Blu-Ray film från Japan.

Skrivet av abki:

Varför kan man inte sälja samma sak flera gånger. Köper du på itunes så får du även betala piratkopieringsersättning. Så exemplet är 6 gånger.
Sen har vi nyligen gjort om upphovsrättslagen så att musik som skulle blivit fri nu har man lyckats inmuta (för att använda upphovstermer, stulit tillbaka) dom ytterligare en tid. Skulle personligen vilja kräva tillbaka pengarna på allt som jag skulle ha haft fritt idag, ca en miljon st tycker jag vore rimligt.

Finns ingen "piratkopieringsersättning", det är "PRIVATkopieringsersättning och du betlar ingen sådan för musik köpt från iTunes. Den betalas enbart när du köper tomt lagringsmedium så som blanka CD-skivor, tomma HDDs etc.

Det var Kanada som nyligen ändrade sin upphovsrättslag, Sverige har inte ändrat sin lag nyligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indekkusu:

Du har rätt att konvertera din LP skiva till MP3, men du har inte rätt till en ny producerad MP3.

1. Det är inte musikernas fel eller musikindustrins fel att du saknar teknisk utrustning.
2. Finns inget kopieringsskydd på CD-skivor, så luta tala i nattmössan eftersom du troligen aldrig ägt en CD-skiva i ditt liv.

Det finns vissa som har kopieringsskydd. Har även haft musik som laddats ner och varit kopieringsskyddat, vill snarast kalla det för bedrägeri från de som sålde det.
Vid byte av PC så gick det inte längre att lyssna på musiken.

Permalänk
Skrivet av abki:

Det är den illegala delen som är den mindre. Har tagits fram en siffra på ca 80% som är lagligt material bakom adresserna i TPB.
Sen när vi förbjuder adresser så tycker jag att även Svevägen borde konfiskeras speciellt vintertid då många kör med dubbdäck där.

Peter Sunde och hans IRC kompisar fick fram den siffran genom att titta på 1000 "slumpvis" valda torrents och utan att ladda ner dem för att undersöka närmare.

Skrivet av abki:

När det gäller gömma sig, ljuga, luras mm så tar upphovsrätten priset.
Vi har inte upphovsrättslagarna för att gemene man tycker att de är bra. Det är ett skrå som lärt sig hur man kan pungslå folk lite här och där. Positionerna förflyttas lite efterhand. Ibland kommer det rena hot och trakasserier men det är en stark grupp. Bara inom EU så spenderas det miljardbelopp årligen för att försvara och stärka sina positioner. När de sålt en produkt kommer de snart på ett sätt att ta tillbaka den.

Vi har upphovsrätt för att skydda kreatörerna. Och ja deras branschorganisationer är tvungna att spendera pengar för att skydda sina intressen precis som andra branschorganisationer.

Har de kommit hem till dig och tagit tillbaka dina DVD samling och CD samling?

Permalänk
Skrivet av abki:

Det finns vissa som har kopieringsskydd. Har även haft musik som laddats ner och varit kopieringsskyddat, vill snarast kalla det för bedrägeri från de som sålde det.
Vid byte av PC så gick det inte längre att lyssna på musiken.

Jag är intresserad av hur du laddade ner en CD skiva.

Permalänk
Skrivet av kenny88g:

de jag stör mig på är att förlusterna för film/musikintäkter typ alltid beräknas på antal nerladdningar. Typ att en viss film har laddats ner 100000 ggr, då tror dom på allvar att intäkter för 100000 filmer á 200kr har gått förlorade. Inte fan är de så. Hade jag inte kunnat tanka/streama så hade jag helt enkelt skitit i att se filmen i fråga. Av de 100000 så kanske de skulle varit 10 som skulle köpt filmen om den inte gick att tanka.

Du kanske inte hade sett den idag men du kanske hade sett den när den sändes på TV4 3 år senare eller när den blir tillagd hos Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vi kan väl inte ladda upp filer direkt till Sweclockers? Men det är ju inga problem att t.ex. ladda upp en bild på imgur.com och sedan länka in den här för visning.

Däremot så kan man använda t.ex. Google Drive för fildelning.

Många använder det för att dela med sig av sina egna filer. Men bara för att folk missbrukar tjänsten så ska man ju inte stänga ner den. Man måste ju filtrera bort det olagliga istället.

Jo tror att man kan bifoga filer, i alla fall på marknaden
Vad som är olagligt skiljer ju sig också mellan länder, och om det då är utdelat via annat land är det då olagligt att länka till det. Eller är det olagligt att titta på det?

alla som tittar på bilden måste betala tv-licens det är en mottagare!

o o | \ | \ | \.|-. (\| ) .==================. | .--------------. | | |--.__.--.__.--| | | |--.__.--.__.--| | | |--.__.--.__.--| | | |--.__.--.__.--| | | |--.__.--.__.--| | | '--------------'o| jgs | LI LI """"""" o| '=================='

Permalänk

så länge man väljer att ta en mycket hög summa per tex melodi på tex olika former av store för mobiler, så kommer ju inte folk i allmänhet att skaffa varan på ett hederligt sett tror jag. Tror man måste bygga om hela tankesättet hur mycket pengar man kräver per produkt. Tekniken att skaffa varan kan utvecklas - men människans inre vilja att göra en god affär är svårare. Tror de flesta skulle vara hederligare om det fanns ett mervärde med produkten.

Permalänk
Medlem

Har piratebay redan bytt till annat ställe? https://thepiratebay.am/ m.m.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Har piratebay redan bytt till annat ställe? https://thepiratebay.am/ m.m.

Läs här:

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Väldigt tråkigt.
Tråkigt att staten ska sno andras domäner, och ett farligt predikament som banar vägen för att beslagtag andra domäner.

Japp, det trodde man inte om Sverige, för tankarna till diktaturer Kina tex. Snart är vi där & staten styr vad som ska finnas på internet.
Mkt som förändras i Sverige sakta men säkert, hade man sagt för 15 år sen att det skulle sitta tiggare utanför varje affär så hade man ju bara skrattat, men nu är det verklighet..

Permalänk
Medlem

Om dom istället kunde lägga tid och pengar på att stänga ner riktiga kriminella som Nordea som tvättar pengar eller Swedbank som avsiktligt fuskar med fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

Du kanske inte hade sett den idag men du kanske hade sett den när den sändes på TV4 3 år senare eller när den blir tillagd hos Netflix.

Och då hade priset inte varit 200:-. Fortfarande, hur svårt ska det va att ge konsumenten det de vill ha ?

Film och musikbranschen kanske håller på att förlora sin glamour ungefär på samma sätt som det inte är lika coolt att vara flygvärdinna längre.

Det kanske inte längre är rimligt att ge en skådespelare 500 mille (läs Sandra Bullock som dessutom är kvinna, hade det varit en man så hade han ju säkert fått minst 10% mer ) för en film. Eller för en artist att bli ekonomiskt oberoende för en one hit wonder. De kanske behöver jobba mer än ett par månader om året för att få ihop till brödfödan.

Förövrigt intressant hur alla som klagar på piratande vägrar bemöta det faktum att musikpiratandet mer eller mindre försvunnit sen spotify och liknande tjänster kom.

Permalänk
Skrivet av lugz101:

Japp, det trodde man inte om Sverige, för tankarna till diktaturer Kina tex. Snart är vi där & staten styr vad som ska finnas på internet.
Mkt som förändras i Sverige sakta men säkert, hade man sagt för 15 år sen att det skulle sitta tiggare utanför varje affär så hade man ju bara skrattat, men nu är det verklighet..

För piratsajter är samma sak som regimkritiska journalister/bloggare?

Skrivet av lekman:

Och då hade priset inte varit 200:-. Fortfarande, hur svårt ska det va att ge konsumenten det de vill ha ?

De säljer vad konsumenten vill ha, att konsumenten vill ha produkten utan att betala för sig är problemet.

Skrivet av lekman:

Förövrigt intressant hur alla som klagar på piratande vägrar bemöta det faktum att musikpiratandet mer eller mindre försvunnit sen spotify och liknande tjänster kom.

Finns inte längre några sånger som olagligt laddats upp på YouTube eller pirat streamingtjänster som Grooveshark? För att inte nämna att de fortfarande finns gott om piratsajter som inriktar sig på musik.

Permalänk
Medlem

Så nu kan staten "beslagta" ett namn som egentligen inte har med ett innehåll att göra. Det är ju innehållet som är "problemet" inte namnet. Fattar inte myndigheterna att det är bara att skapa ett nytt domän? Jissus... så efterblivna och inskränkande staten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Jag syftar förståss på att det måste vara rimligt rättvist åt båda håll.

Skall de från bolagens sida hävda att det är rättigheterna att lyssna på musiken man köper, så måste ju samma rättigheter rimligtvis gälla för alla format de konverterar samma inspelning till.

Är det inte rättigheterna för innehållet man köper utan produkten plastbit (CDskiva osv) så måste man ju rimligtvis ha rätt att göra vad man vill med sin plastskiva inklusive kopiera datan på den hur man vill och till vem och vilka man vill...

De kan inte både äta kakan och ha den kvar, både ta betalt 5-6ggr för samma innehåll och hävda att det är inehållet man köper rättigheterna för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

De säljer vad konsumenten vill ha, att konsumenten vill ha produkten utan att betala för sig är problemet.

Finns inte längre några sånger som olagligt laddats upp på YouTube eller pirat streamingtjänster som Grooveshark? För att inte nämna att de fortfarande finns gott om piratsajter som inriktar sig på musik.

Så folk piratar inte för att de får tillgång till den senaste filmen / tv-serien så fort den släpps och behöver inte vänta 1 år på att den ska komma till Netflix ?. Dessutom behöver konsumenten inte heller gå till affären för att köpa en Blue-ray / dvd / cd. Konsumenten behöver inte heller se till att deras blue-ray spelares mjukvara är uppdaterad för att kunna visa det senaste inköpet i filmväg. Konsumenten behöver inte heller se diverse varningar om kopiering osv när de startar sin film. Konsumenten behöver inte heller oroa sig om att det är kopieringsskydd på deras införskaffade film / serie. Konsumenten behöver inte heller oroa sig över att repa skivan. Konsumenten behöver inte heller ha en massa plats att förvara skivan på. Konsumenten behöver inte heller byta skiva om de vill se mer än en film i rad.

Man ska inte heller glömma att musik / film tillverkas i mycket större utsträckning idag än vad det gjorde innan piratkopierandets intåg vilket i sig gör att priset borde gå ner. Något det inte har gjort i filmindustrin. Jämför man priset på en biobiljett från början på 2000talet så var den hälften så dyr mot vad priset är idag.

Fordonsindustin som är en föregångare vad gäller mycket säljer ju sina orginaldelar dyrt med motiveringen att det är bättre kvalitet, något som underhållningsbranschen inte gör. de gör snarare tvärt om och säljer sämre kvalitet än kopiorna och sedan går de till lobbisterna och ser till att man lagstiftar för att man ska kunna sälja dålig kvalitet till högt pris.

Absolut, det finns sånger som laddas upp olagligt på Youtube men så vitt jag vet så är de rätt duktiga på att plocka ner dem.
I ärlighentensnamn tror du själv på att gemene man ens vet vad grooveshark är ? Hade jag frågat de i min umgängeskrets som inte är "datornördar" vad grooveshark är så hade de förmodligen sagt en energidryck.

Problemet är inte att folk inte vill betala för sig för de vill de uppenbarligen om man tittar på spotify. Problemet är att konsumenten är lat och konsumentens lathet gör att denne inte vill göra hela processen för att få tillgång till en laglig kopia när de kan få en olaglig kopia utan att gå igenom processen och som grädde på moset så är den också gratis.

Permalänk
Skrivet av lekman:

Så folk piratar inte för att de får tillgång till den senaste filmen / tv-serien så fort den släpps och behöver inte vänta 1 år på att den ska komma till Netflix ?. Dessutom behöver konsumenten inte heller gå till affären för att köpa en Blue-ray / dvd / cd. Konsumenten behöver inte heller se till att deras blue-ray spelares mjukvara är uppdaterad för att kunna visa det senaste inköpet i filmväg. Konsumenten behöver inte heller se diverse varningar om kopiering osv när de startar sin film. Konsumenten behöver inte heller oroa sig om att det är kopieringsskydd på deras införskaffade film / serie. Konsumenten behöver inte heller oroa sig över att repa skivan. Konsumenten behöver inte heller ha en massa plats att förvara skivan på. Konsumenten behöver inte heller byta skiva om de vill se mer än en film i rad.

Filmerna kommer ut betydligt snabbare på iTunes/SF Anytime än Netflix. E-handel du behöver inte gå till affären utan du kan beställa dem framför datorn så kommer de i brevlådan en 2-7 dagar senare. BD spelarna fick EN uppdatering för 5 år sedan, hela världen har rämnat pga en uppdatering, ni pirater är oerhört löjliga då ni hakar upp er på något gammalt som hände för 5-10 år sedan. När var det senast kopieringsskydd på BD gjorde att man inte kunde se filmen på sin BD spelare? Istället behöver de oro sig för att internet inte bryts när de streamar filmen eller att någon annan i hushållet börjar ladda ner.

Skrivet av lekman:

Man ska inte heller glömma att musik / film tillverkas i mycket större utsträckning idag än vad det gjorde innan piratkopierandets intåg vilket i sig gör att priset borde gå ner. Något det inte har gjort i filmindustrin. Jämför man priset på en biobiljett från början på 2000talet så var den hälften så dyr mot vad priset är idag.

Det är idag billigare att göra film/musik än det var vid 00-talets början dock har inte antalet biobesök har inte ökat utan det ligger kvar på samma nivåer som slutet på 90-talet. Mindre besökare per film gör att man måste ta ut ett högre pris för att bevara lönsamheten.

Priset på musik kan inte bli lägre om de inte ska göra den gratis.

Skrivet av lekman:

Fordonsindustin som är en föregångare vad gäller mycket säljer ju sina orginaldelar dyrt med motiveringen att det är bättre kvalitet, något som underhållningsbranschen inte gör. de gör snarare tvärt om och säljer sämre kvalitet än kopiorna och sedan går de till lobbisterna och ser till att man lagstiftar för att man ska kunna sälja dålig kvalitet till högt pris.

Olympus Has Fallen vs White House Down

Det sker inte särskilt ofta att vi får två filmer med i stort sätt samma handling men det sker dock ibland som ovan nämnda exempel, det är ingen som lobbar för att man inte ska få göra filmer med snarlik handling fast med billigare effekter och skådespelare.

Skrivet av lekman:

Absolut, det finns sånger som laddas upp olagligt på Youtube men så vitt jag vet så är de rätt duktiga på att plocka ner dem.
I ärlighentensnamn tror du själv på att gemene man ens vet vad grooveshark är ? Hade jag frågat de i min umgängeskrets som inte är "datornördar" vad grooveshark är så hade de förmodligen sagt en energidryck.

Finns flera exempel på sånger som funnits uppe på YouTube i flera år innan de bilvit nedtagna. Att gemene användare och "datornörden" inte klara av att hitta information på Google eller någon annan sökmotor är väl ingen hemlighet.

Skrivet av lekman:

Problemet är inte att folk inte vill betala för sig för de vill de uppenbarligen om man tittar på spotify. Problemet är att konsumenten är lat och konsumentens lathet gör att denne inte vill göra hela processen för att få tillgång till en laglig kopia när de kan få en olaglig kopia utan att gå igenom processen och som grädde på moset så är den också gratis.

Tittar på Spotify, enbart ~20% är betalande användare resterande är gratis användare och se bara på reaktionerna när det ryktas om att deras gratis version ska försämras. Problemet är att folk inte vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Skrivet av Indekkusu:

Det sker inte särskilt ofta att vi får två filmer med i stort sätt samma handling men det sker dock ibland som ovan nämnda exempel, det är ingen som lobbar för att man inte ska få göra filmer med snarlik handling fast med billigare effekter och skådespelare.

Får väl anta att liknelsen gäller då underhållningsbranchen säljer streamade filmer/serier som är av sämre kvalitet (bild/ljud/tillgänglighet) än motsvarande filmer/serier som tillhandahålls av pirater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

Filmerna kommer ut betydligt snabbare på iTunes/SF Anytime än Netflix. E-handel du behöver inte gå till affären utan du kan beställa dem framför datorn så kommer de i brevlådan en 2-7 dagar senare. BD spelarna fick EN uppdatering för 5 år sedan, hela världen har rämnat pga en uppdatering, ni pirater är oerhört löjliga då ni hakar upp er på något gammalt som hände för 5-10 år sedan. När var det senast kopieringsskydd på BD gjorde att man inte kunde se filmen på sin BD spelare? Istället behöver de oro sig för att internet inte bryts när de streamar filmen eller att någon annan i hushållet börjar ladda ner.

Det är idag billigare att göra film/musik än det var vid 00-talets början dock har inte antalet biobesök har inte ökat utan det ligger kvar på samma nivåer som slutet på 90-talet. Mindre besökare per film gör att man måste ta ut ett högre pris för att bevara lönsamheten.

Finns flera exempel på sånger som funnits uppe på YouTube i flera år innan de bilvit nedtagna. Att gemene användare och "datornörden" inte klara av att hitta information på Google eller någon annan sökmotor är väl ingen hemlighet.

Tittar på Spotify, enbart ~20% är betalande användare resterande är gratis användare och se bara på reaktionerna när det ryktas om att deras gratis version ska försämras. Problemet är att folk inte vill betala.

Priset på musik skulle kunna vara lägre om inte rättighetsmaffian stal så stor del av musikskaparens intäkter.

Om fokus låg på att erbjuda så bra tjänster som möjligt istället för att göra det så plågsamt som möjligt att vara betalande kund skulle det nog kunna gå bättre för branschen som helhet.

Att svälta ihjäl vanliga musiker och i princip alla som arbetar med film kommer rimligtvis även att straffa i sig längden.

Permalänk
Medlem

En vara är inte värd mer än konsumenten vill betala. Det står industrin fritt att sluta producuera film och musik om lönsamheten inte är den de känner att de vill ha, precis som vilket annat företag/branch som helst.

Många argumenterar enligt "Men det går inte att konkurera med gratis!" näe, men då är det något man borde ta i beräkningarna när man utvärderar om en företagsidé är fortsatt gångbar i det existerande klimatet.

Resonemang som "Men om traktorn inte fanns! Då du skulle försäljningen av häst och vagn skjuta i höjden! Därför förbjuder vi traktorer!" är ju helt orimliga och skulle inte kunna överföras till NÅGON industri överhuvudtaget utom just musik/filmindustrin. I all (nåja, kanske lite väl konsekvent) annan industri får man ju liksom rätta sig efter rådande miljö, anpassa sig eller avveckla.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av balder82:

Får väl anta att liknelsen gäller då underhållningsbranchen säljer streamade filmer/serier som är av sämre kvalitet (bild/ljud/tillgänglighet) än motsvarande filmer/serier som tillhandahålls av pirater.

Pirater gör inga filmer så liknelsen håller inte.

Skrivet av Gorion:

En vara är inte värd mer än konsumenten vill betala. Det står industrin fritt att sluta producuera film och musik om lönsamheten inte är den de känner att de vill ha, precis som vilket annat företag/branch som helst.

Konsumenten har inte rätt att konsumera produkten om hen inte tycker att filmen är värd var de säljer den för. Nu är det ju som så att deras produkter konsumeras utan att användarna av den betalar för sig, därmed är de rättfärdiga i sitt handlande.

Skrivet av Gorion:

Många argumenterar enligt "Men det går inte att konkurera med gratis!" näe, men då är det något man borde ta i beräkningarna när man utvärderar om en företagsidé är fortsatt gångbar i det existerande klimatet.

Nu är det ingen som konkurrerar med dem genom att producerar film och distribuera dem gratis till användarna. Det är fritt fram för dig att producera din egen film om du tycker nuvarande bolag har för dåliga tjänster eller att filmerna är för dyra.

Skrivet av Gorion:

Resonemang som "Men om traktorn inte fanns! Då du skulle försäljningen av häst och vagn skjuta i höjden! Därför förbjuder vi traktorer!" är ju helt orimliga och skulle inte kunna överföras till NÅGON industri överhuvudtaget utom just musik/filmindustrin. I all (nåja, kanske lite väl konsekvent) annan industri får man ju liksom rätta sig efter rådande miljö, anpassa sig eller avveckla.

Nu är det ingen som fört något sådant resonemang här, så vad är det du yrar om? Det handlar inte om att förbjuda ny filmteknik eller nya distributionssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

Mmm men betydligt snabbare är inte samma sak som lika snabbt som piratade versionen, de serier jag kollade efter var de fortfarande minst 1 säsong efter den piratade versionen. E-handel alltså 1-7 dagar försent. Konsumenten vill ha produkten då de kommer på att de vill se / lyssna på den, de vill inte vänta flera dagar på att den ska komma hem. Tekniken finns där för att erbjuda dessa tjänster men man väljer att inte göra det.

Ang. kopieringsskydd, vi betalar copyswede för att kunna privatkopiera så varför är där då ett kopieringsskydd ? Eller varför är där då en avgift som vi betalar till copyswede ? Man kan inte ha kakan och äta den också.

Förövrigt så har jag aldrig sagt att jag piratar så du behöver inte inkludera mig i den skaran.

Skrivet av Indekkusu:

Om det är som du säger att det är billigare att göra film / musik idag så förstår jag ännu mindre varför priset på biobiljetter har dubblerats för även om det är sant att antalet biobesökare har minskat så har det knappast halverats. Om jag inte missminner mig så var vi 2012 uppe i nästan samma siffror som i början av 2000-talet men det var ett tag sen jag var inne på sfi och kollade så jag kan ha fel där.

Distribueringen av musik borde dock ha blivit billigare då man slipper betala för skiva samt den tid det tar att bränna dessa skivor samt frakt av skiva till butik. Dessutom så kan man kapa mellanhanden som är butiken och sälja direkt via nätet.

Man skulle ju kunna yrka på att artisten inte skulle va så lat att bara sitta hemma och vänta på att pengarna ska rulla in från radio/skivor utan att de faktiskt skulle behöva ut och göra lite spelningar också. Men det är ju klart att då måste man ju ta sig till spelningen och det kanske tar 1-7 dagar man vet aldrig.

Skrivet av Indekkusu:

Jag ber om ursäkt, jag klagade egentligen aldrig på kvalitén på själva filmen även om det kanske lät så. Det jag menade var att kvalitén på allting runtomkring filmen var dålig. (leveranstid, kopieringsskydd mm).

Men det är ju en intressant punkt du tar upp. Varför kan vi inte lämna tillbaka en film som vi sett om vi tycker den är dålig ? Eller kräva pengarna tillbaka efter ett biobesök ? Så vitt jag vet är film / musikbranschen rätt unik i att den kan sälja något som är av fruktansvärt dålig kvalité utan att riskera att bli återbetalningsskyldiga. A good day to Die Hard är tex 98 minuter och runt 120SEK som jag aldrig kommer få tillbaka.

Skrivet av Indekkusu:

Är fallet så med youtube så, så håller jag med dig om att det är lustigt att man inte jagar dem med samma blåslampa som man jagade TPB med.

Förändrar dock inte fallet om att majoriteten av konsumenterna inte vet vad grooveshark är eftersom spotify (laglig version) finns.

Skrivet av Indekkusu:

Gratisversionen finansieras dock av reklam vilket gör att den inte alls är gratis, man betalar bara i en annan valuta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indekkusu:

...

Reklamen försvinner inte och lagliga YouTube kanaler kommer vara kvar.

Troligen PEBCAK då jag aldrig stött på problem med att beställa CD skivor och Blu-Ray film från Japan.

Finns ingen "piratkopieringsersättning", det är "PRIVATkopieringsersättning och du betlar ingen sådan för musik köpt från iTunes. Den betalas enbart när du köper tomt lagringsmedium så som blanka CD-skivor, tomma HDDs etc.

Det var Kanada som nyligen ändrade sin upphovsrättslag, Sverige har inte ändrat sin lag nyligen.

Vem vill ta bort gratis reklam. Men utbudet blir mer styrt och det blir färre artister och melodier som går att få tag på.

Japan:s marknad kanske fungerar bättre än vår. Har aldrig provat där.

Lite svårt att lagra köpt musik som tankas hem om man inte vill lägga dom någonstans. Har man inte fri hemtankning obegränsat antal ånger så är det meningslöst att köpa.
Nä den bara ändrade sig själv så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indekkusu:

Peter Sunde och hans IRC kompisar fick fram den siffran genom att titta på 1000 "slumpvis" valda torrents och utan att ladda ner dem för att undersöka närmare.

Vi har upphovsrätt för att skydda kreatörerna. Och ja deras branschorganisationer är tvungna att spendera pengar för att skydda sina intressen precis som andra branschorganisationer.

Har de kommit hem till dig och tagit tillbaka dina DVD samling och CD samling?

Du kanske har kollat hur det ligger till och kan ge en bättre siffra för dagens uppdelning ?

Jo så kan man se på det.