Permalänk

Min dator startar inte

Tjena har nyss byggt ihop min första datorn men den startar inte. jag vet inte vad som är fel mer än att när jag trycker på power knappen funkar det inte.
HJÄLP

Permalänk
Inaktiv

@Luddeboy2010:

Har du kopplat i CPU sladden i moderkortet?
Jag lyckades glömma det när jag byggde för första gången på nästan 20 år och inte ett skit hände

Permalänk

@Schytzz:
Ja jag är rätt så säker på att jag har satt i den, men tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Tjena har nyss byggt ihop min första datorn men den startar inte. jag vet inte vad som är fel mer än att när jag trycker på power knappen funkar det inte.
HJÄLP

Händer det överhuvudtaget något när du trycker på startknappen?

Startar några fläktar eller är allt helt dött?

/Erik

Permalänk
Medlem

Kopplat on/off och moderkortskabeln ordentligt? Annars låter det som att nätagg eller mobo är kasst, för fläktarna borde väl gå igång om så bara någon millisekund? Du kan testa att kortsluta nätagget, osäker på hur dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luddeboy2010:

@Schytzz:
Ja jag är rätt så säker på att jag har satt i den, men tack ändå

Då får du ge lite mer information. Händer *något*? Börjar fläktar gå, piper det ur datorn / högtalaren, händer absolut ingenting? Att bara säga att det inte fungerar ger oss inget att utgå ifrån.

Permalänk

@Schytzz:

ingenting händer, inga ljud pip ljus. bara inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

@Schytzz:

ingenting händer, inga ljud pip ljus. bara inget

Kanske är en dum fråga, men du har kopplat in "Pwr switch"? dvs strömknapp från chassi till moderkort.

Erik

Permalänk
Medlem

I/O knappen bak vid sladden på "I" ? 24 pin + 8 pin kopplad på mobo? är PSU moddulärt? isf alla sladdar i ordentligt? Cpu korrekt installerad? RAM korrekt installerat? Testat att starta via mobo power switch om du ej kopplat in pwr från chassi korrekt som något nämnde?

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk

@Erik:
ja det har jag

Permalänk

@chickenowl:
ungefär vart sitter den knappen?
har ett msi gaming 5 moderkort

Permalänk
Inaktiv

@Luddeboy2010:

Kan vara PSU'n som pajjat. Dubbelkolla med manualen så du har satt sladden för pwr sladden rätt, alternativt om det finns en on-knapp direkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

slagit på nätaggs switchen på baksidan av agget?

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

@chickenowl:
ungefär vart sitter den knappen?
har ett msi gaming 5 moderkort

Under dina PCI-E lanes, längst ner till vänster, finns en knapp bredvid OC knappen.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk

Kan det vara så att moderkortet är sönder?

Permalänk

Och jag la det direkt på bordet. Kan det vara där det gick sönder

Permalänk

och en till sak jag gjorde fel var att jag fäste esd armbander på mina byxor och inte på en metall bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Kan det vara så att moderkortet är sönder?

Om det inte händer något är det mer sannolikt att det ör något galet med strömförsörjningen, dvs nätaggregatet. Men jag tror snarare att något är felkopplat eller inte kopplat alls.

Kan du inte lägga upp några bilder så man kan se hur allt är monterat och kopplat?

Erik

Permalänk
Medlem

@Luddeboy2010:

Då faller hela tanken med ett ESD-armband

Men jag tror inte att det har när n betydelse för det aktuella problemet.

Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Om det inte händer något är det mer sannolikt att det ör något galet med strömförsörjningen, dvs nätaggregatet. Men jag tror snarare att något är felkopplat eller inte kopplat alls.

Kan du inte lägga upp några bilder så man kan se hur allt är monterat och kopplat?

Erik

Man kan inte ladda upp bilder på sweclocker vad jag vet. Tips på andra lösningar?

Permalänk

Kan der vara att i 24-pins är sönder. i den är en av dom 24 plupparna inte guldig innuti i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Man kan inte ladda upp bilder på sweclocker vad jag vet. Tips på andra lösningar?

Imgur och sedan länka.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Ett uppenbart fel som syns direkt är att du kopplat floppy eller fläktkontakt från nätaggregat till moderkortet (sys fan 1) , snett under processorfläkten. Den anslutningen på moderkortet ska leverera ström till en fläkt, nu går det ström från nätaggregat till moderkort.

I bästa fall är inte moderkortet förstört, koppla loss den och försök igen.

Erik

Inte stavas "inte", inte " i"
Permalänk
Medlem

Svårt att se något fel på bilden.

Prova ut med alla kablar & börja om från början med dem.
Nätaggregat kan du prova genom att bygla mellan den gröna & en av dem svart. (kvittar vilken.)

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Kan der vara att i 24-pins är sönder. i den är en av dom 24 plupparna inte guldig innuti i.

Så ska det se ut

Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Ett uppenbart fel som syns direkt är att du kopplat floppy eller fläktkontakt från nätaggregat till moderkortet (sys fan 1) , snett under processorfläkten. Den anslutningen på moderkortet ska leverera ström till en fläkt, nu går det ström från nätaggregat till moderkort.

I bästa fall är inte moderkortet förstört, koppla loss den och försök igen.

Erik

Bästa fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Bästa fall?

Jag gjorde en edit, i bästa fall är det inte förstört.

Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Jag gjorde en edit, i bästa fall är det inte förstört.

Erik

Aha blev lite chokad när jag såg det:P

Permalänk
Medlem

@Ludde_old gjør som Erik sier, koble BORT kontakten som på bildet. Ta UT strømkontakt føre du gjør noe med datorn.
Så er det nok muligheter skal du se

Se her: http://imgur.com/0gExjM5

Visa signatur

Oldschool overclocker