Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Varför behövs 4G i mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej,

En sak jag inte kan komma att förstå är varför 4G skulle behövas på en mobiltelefon. Varför frågar jag så? Jo...

Mobiltelefonsabonnemang lider i ännu högre grad av vad mobila bredband gör, det vill säga begränsad datamängd. Vad ska man då med 30/10 Mbit/s hastigheter till, om man inte kan ladda ned något alls utan att datamängden tar slut med en gång?

Fördelarna för 4G över 3G är huvudsakligen två som jag ser det:
Hastighet och svarstid.
3G hastigheter räcker gott och väl till att streama YouTube i 1080p till en telefon (Dock tar datamängden slut efter ett fåtal videor), och svarstiden är väldigt ointressant om man inte spelar spel online, vilket man sällan gör över en telefons internet.

Nackdelen med 4G är att det drar mer ström än 3G, vilket har resulterat att jag satt min telefon att aldrig använda 4G, trots att det finns möjlighet till det. Jag märker ingen skillnad i alla fall vid vanligt användande.

Någon annan här kanske kan förklara behovet av 4G i mobiler? Eller rör det sig endast om ännu ett sätt att försöka marknadsföra telefonerna?

Alla länder och operatörer har inte pyttesmå datamängder. Jag har 10GB vilket duger bra för mina behov, och skulle jag behöva mera kan jag skaffa 50GB. Sonera är också den enda operatören i finland som öht har trafiktak på sina abonnemang.

Och det finns väldigt mycket annat än dataspel som drar nytta av låg svarstid.

Dessutom är väl tanken att LTE ska klara av fler samtidiga användare än 3G.

Skrivet av dysenteri:

Vissa vill ha turbo i bilen fast det inte "behövs" och det är väl samma sak med 4G :).

Det är bara folk som aldrig kört en bil med turbo som säger så. Och jag har ingen trimmad turbosaab eller liknande utan en Skoda med 122 hk. Men det är natt och dag skillnad mot en bil med samma effekt UTAN turbo. Man blir en mer harmonisk människa när man slipper varva bruksbilen till 5000 rpm för att nåt ska hända.

Permalänk
Medlem

Jag bor vid södervärn i Malmö (ganska så centralt) och sitter jag mitt i lägenheten får jag 9mbps ner och 1.5mbps upp & 74ms i ping. Tycker 3G känns segt jämfört med 4G, jag ser positivt med 4G för att man kan ladda sidor snabbare. I det stora hela är det ju skärmen på mobilen som tar mest utav batteriet och kan man ha skärmen stängd så mycket som möjligt får man längre batteritid. Kan man få sin info snabbare till mobilen kan man ju stänga av skärmen snabbare

Kom igen 5G!!! mer fart till folket! och bil utan stressfläkt är ingen bil

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns väl många olika anledningar som gör att 4G är väldigt bra, men om man bara ringer/smsar och kollar aftonbladet från mobilen är det kanske inte nödvändigt. När det gäller 4G och bättre/sämre täckning än 3G så beror det på vilken frekvens den går på, det finns vad jag vet 3 olika frekvenser som används i Sverige (800/1800/2600), 800/2600 är den som används mest, 800 är mer styrt åt landsbygd då den sträcker sig längre men med lägre hastighet och 2600 mest inne i större städer då den har kort räckvidd (500 meter.ish tror jag) men högre hastighet.

Det jag tycker är gött när fler och fler använder sig av 4G telefoner är att 3G näten blir stabilare då mycket trafik (surf) går via 4G istället -> bättre täckning med 3G för samtal/sms.

Permalänk
Medlem

Finland har 900 och 2100MHz för 3G. 900 kom ganska sent, telefoner stödde det inte i början osv. Men när dom väl fick igång nätet så fick vi 3G-täckning i typ hela landet över en natt.

Vad jag vet har ni väl knappt nåt 900-nät i Sverige, utan tätt med 2100-master istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTin:

Du har ofta bättre 4G täckning än 3G täckning...

Helt rätt! Här i skogen där vi bor finns ingen 3G täckning alls - nada inte ens en pip! Men hör o häpna 4G signal finns som är så pass bra att det är inte klokt...

Sen så använder jag mobilen som hela familjens surf via hotspot. Vi har en gammal abb. från telenor för 199:-/mån obegränsat surf. Det har precis blivit uppgraderat till 4G och vi får ut 40/10 utan problem.

Däremot så håller jag med att det är dumt att surfa i mobilen i mer än 3G om det ändå finns t.ex 10 GB trafik. Vi lär dock aldrig någonsin mer få se obegränsat surf via mobilen

Telia fast bredband skulle kosta ca 600:- med fast telefon....

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

visst är det så, men jag blir så störd på det här med begränsad trafik....När min gamla abb med obegränsad trafik inte längre kommer att gå att använda så slutar jag surfa i mobilen - tillbaka till 90-talet igen.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

4G är trevligt, här i Finland betalar jag 25€ i månaden för obegränsad 50 mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

4G är trevligt, här i Finland betalar jag 25€ i månaden för obegränsad 50 mbit.

Lustigt att den här gamla tråden ploppade upp igen.

Men då, när det finns så "bra" 4G, hur går det då med fiber-utbyggnaden? Är svårt nog att få oinsatta att förstå fördelen med fiber där 4G är så begränsat som det är här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander:
Vi har 4G- täckning i så gott som hela landet och många förmånliga abonnemang.
Många kör med 4G- modem i husen p.g.a att uppgradera till fiber kan kosta runt en 15- 30k om man bor på landet.
I större städer kan man t.o.m. få Gbit- fiber billigt.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Fick 4G aktiverat i måndags, kan inte påstå att jag märkt någon skillnad, mätt upp 5-23 Mbit vilket är ungefär samma som jag brukar ligga på med 3G. Men telefonen saknar stöd för 2600MHz nätet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lintto1:

@NodCommander:
Vi har 4G- täckning i så gott som hela landet och många förmånliga abonnemang.
Många kör med 4G- modem i husen p.g.a att uppgradera till fiber kan kosta runt en 15- 30k om man bor på landet.
I större städer kan man t.o.m. få Gbit- fiber billigt.

15-30k kr är billigt för fiber till en villa på landet.

Permalänk
Medlem

Jag gillar responstiden, sitter mitt ute i skogen och snittar 34ms till sunet.
Spel som WoW och HoTS är helt okej spelbara
Även allt annat från surf till appar i mobilen blir sjukt mkt rappare med responstiden på 4G jämfört med 3G.

Angående datamängd så är det ändå okej, operatörerna erbjuder ju hundratals gig nuförtiden.
Tele2 t ex har ju iaf max 100GB som privatperson och 500GB som företag, tycker det mer än väl motiverar hastigheterna på 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tele2 t ex har ju iaf max 100GB som privatperson och 500GB som företag, tycker det mer än väl motiverar hastigheterna på 4G.

Ja, det tar ju flera timmar att göra slut på i full fart...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Det behövs inte, det är ett försäljningsknep för att få prylkåta att köpa det senaste

Det gör stor skillnad. Är jag hos min bror hade jag bara 3 pluppar edge aldrig 3g men 4g får jag nästan fullt. Så på ställen där ena saknas finns alltid chansen att jag har av det andra. Hastighetsmässigt spelar det inte så stor roll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

15-30k kr är billigt för fiber till en villa på landet.

Nej. 10 000-25 000 Kr är genomsnittspriset. 30 000 Kr hade jag kallat dyrt. Och ja, jag bor på "landet".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fick 4G aktiverat i måndags, kan inte påstå att jag märkt någon skillnad, mätt upp 5-23 Mbit vilket är ungefär samma som jag brukar ligga på med 3G. Men telefonen saknar stöd för 2600MHz nätet.

Säker på att du ens får 4G isåfall? För stöds inte 2600 MHz stöds knappast 800 eller 900 MHz heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig egentligen att 4G ger bättre svarstid än 3G?
Rätta mig om jag har fel, men brukar det inte vara så att lägre frekvensband ger längre "räckvidd" men sämre svarstid och tvärtom gällande högre frekvensband? Jämför detta bland annat med 2,4GHz och 5GHz banden på routers.

För övrigt tyckte jag att det var enorm skillnad på surfhastighet och svarstid när jag gick över från 3G till 4G första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Säker på att du ens får 4G isåfall? För stöds inte 2600 MHz stöds knappast 800 eller 900 MHz heller.

Varför skulle den inte stödja de?
Alla frekvenser är inte olika världen över, min är amerikansk.
Den stödjer alla svenska frekvenser utom 2600MHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får ca 0.5-1 Mb/s på skitkass 3G täckning men på 4G har jag drygt 14 Mb/s ner där jag bor med bättre täckning än 3G.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför skulle den inte stödja de?
Alla frekvenser är inte olika världen över, min är amerikansk.
Den stödjer alla svenska frekvenser utom 2600MHz.

Vad är det för telefon?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vad är det för telefon?

Iphone 5S

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Nej. 10 000-25 000 Kr är genomsnittspriset.

Jag tror inte du förstår vad ett genomsnitt är.

Permalänk
Medlem

Ett skäl är att efterfrågan på bandbredd ökar medan det tillgängliga frekvensspektrumet är begränsat.

Detta leder till att vi måste ta fram nya radioteknologier som utnyttjar frekvensspektrumet mer effektivt. När nya teknologier tas i bruk vill man att populationen av mobila enheter går över till nyare radioteknologier så att man omallokera frekvensband som nyttjats av äldre teknologier till de nya teknologierna.

Efterfrågan på bandbredd gör t.ex. att LTE ("LTE-Unlicensed") kan komma inklampandes på de "fria" frekvensbanden som vi använder till Wifi, Bluetooth, radiostyrning, etc.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Jag tror inte du förstår vad ett genomsnitt är.

*Djup suck* Sweclockers...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker 4G har blivit nästan nödvändigt. Om jag använder mitt 3G så fungerae inget som kräver minsta hastighet, YT videor tar upp till 10minuter att ladda fast jag har 21mbit/s. Med 4G (150mbit/s) så är det över dubbelt så snabbt som mitt trådade hemma. Har runt 40gb gräns i månaden tror jag, fått slut på det en gång då jag i misstag glömt ha på wifi. Tycker med andra ord det är nödvändigt. Bättre räckning också!

Permalänk
Medlem

Det heter inte 4G om man inte har stabila 100Mbps som mobil användare.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dysenteri:

Vissa vill ha turbo i bilen fast det inte "behövs" och det är väl samma sak med 4G :).

Riktigt dålig jämförelse.

Permalänk
Medlem

kanske Kan vara lite svårt att jämföra 3g 4g rätt av...

LTE på landet är på 800-900mhz beroende på operatöer och har nästan samma räckvidd som GSM... i städer bygger men LTE på 1800 eller 2600mhz som har betydligt mycket kortare räckvidd en LTE på landet men då en bättre hastigheter om möjligen bättre ping också

Och samma sak gäller för 3g typ...

och nu på senare tiden har 3g på 900mhz kommit som tidigare nämndes att men fick i Finland för ett bra tag sen.

Finns en hel del positivt med LTE inte bara hastighet men dem olika näten 2,3,4g kompletterar varandra för att försöka möta våra behov =P