Hej,
En sak jag inte kan komma att förstå är varför 4G skulle behövas på en mobiltelefon. Varför frågar jag så? Jo...
Mobiltelefonsabonnemang lider i ännu högre grad av vad mobila bredband gör, det vill säga begränsad datamängd. Vad ska man då med 30/10 Mbit/s hastigheter till, om man inte kan ladda ned något alls utan att datamängden tar slut med en gång?
Fördelarna för 4G över 3G är huvudsakligen två som jag ser det:
Hastighet och svarstid.
3G hastigheter räcker gott och väl till att streama YouTube i 1080p till en telefon (Dock tar datamängden slut efter ett fåtal videor), och svarstiden är väldigt ointressant om man inte spelar spel online, vilket man sällan gör över en telefons internet.
Nackdelen med 4G är att det drar mer ström än 3G, vilket har resulterat att jag satt min telefon att aldrig använda 4G, trots att det finns möjlighet till det. Jag märker ingen skillnad i alla fall vid vanligt användande.
Någon annan här kanske kan förklara behovet av 4G i mobiler? Eller rör det sig endast om ännu ett sätt att försöka marknadsföra telefonerna?
Alla länder och operatörer har inte pyttesmå datamängder. Jag har 10GB vilket duger bra för mina behov, och skulle jag behöva mera kan jag skaffa 50GB. Sonera är också den enda operatören i finland som öht har trafiktak på sina abonnemang.
Och det finns väldigt mycket annat än dataspel som drar nytta av låg svarstid.
Dessutom är väl tanken att LTE ska klara av fler samtidiga användare än 3G.
Vissa vill ha turbo i bilen fast det inte "behövs" och det är väl samma sak med 4G :).
Det är bara folk som aldrig kört en bil med turbo som säger så. Och jag har ingen trimmad turbosaab eller liknande utan en Skoda med 122 hk. Men det är natt och dag skillnad mot en bil med samma effekt UTAN turbo. Man blir en mer harmonisk människa när man slipper varva bruksbilen till 5000 rpm för att nåt ska hända.