Vågar jag testa Windows 10?

Permalänk

Vågar jag testa Windows 10?

Microsoft har nu gått ut med att man kan få uppgradera till Windows 10 gratis under en viss. Är detta något som man kan nappa som vanlig användare på när detta blir aktuell?

Det är ju alltid lockande när något erbjuds, speciellt såhär när det med säkerhet är Microsoft själv som står för erbjudandet. Jag är numera mycket rädd att något ska strula. För jag mins så väl hur det var innan jag fick Windows 8,1 till att fungera.

Mest intresserad är jag om man får Windows 10 pro versionen i den här uppgraderingen? För jag vill ju inte uppgradera om jag bara får en standar version ifrån det att jag tidigare har haft en väl fungerande Windows 8,1 pro.

Vad säger nu, hur tror ni erbjudandet fungerar? Är detta något att satsa på. Tror ni att jag får pro versionen automatiskt om man redan haft en pro version? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Du får Pro om du har Pro idag.

Här kan du läsa mer; http://www.sweclockers.com/nyhet/20487-windows-10-slapps-i-se...

Permalänk

@Periskop62: Du kan redan nu gå med i testgänget och köra betaversionerna (10122) av Windows 10.
När tian släpps i Juni-Juli så kan du uppgradera utan extra kostnad under hela första året.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-10/about ---> "Registrera dig för mail erbjudande"

Du kan räkna med diverse drivrutin problem, buggar och osupporterade program under första halvåret. Är du känslig för problem så bör du vänta några månader efter släppet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem

Ja man vågar TESTA, men man ska inte köra betor på datorer som bara måste fungera, jag har kört 10an virtuellt ett tag men provade nu direkt och då fungerade inte längre viloläget, datorn stannar när man väcker den med en utskuggad vinlogga och man får trycka reset för att göra en omstart i stället så helt smärtfritt är det inte.
Man bör som sagt vänta till några månader efter släppet om man vill ha nått som är ganska stabilt att installera.
Det är inte heller säkert att man kan gå från beta till skarp version, tidigare har det aldrig gått att göra det och MS har inte kommenterat hur det gör det så man bör ju räkna med en riktigt ominstallation för skarp om man kör in pre versionen nu, det är ju ett sätt att försäkra sig om att allt blir riktigt när den skarpa versionen släpps.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@Periskop62: Du kan redan nu gå med i testgänget och köra betaversionerna (10122) av Windows 10.
När tian släpps i Juni-Juli så kan du uppgradera utan extra kostnad under hela första året.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-10/about ---> "Registrera dig för mail erbjudande"

Du kan räkna med diverse drivrutin problem, buggar och osupporterade program under första halvåret. Är du känslig för problem så bör du vänta några månader efter släppet.

Var tar man ner 10122? är det genom update? Jag kan bara hitta 10074 fortfarande

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@Waxinator:

Hemska tanke ang.diverse drivrutin problem, buggar och o-supporterade program! Är må hända Microsoft nu så osäker att det ska fungera så att man nu erbjuder det gratis en tid? Vad kommer det i så fall kosta efter inkörningstiden? Eller kommer det fortfarande att vara gratis för Windows 8 användare?

Permalänk

Installerade precis Win 10 preview själv och fungerar riktigt bra faktisk över förväntan, känns som det fungerar bättre än win 8.1 som jag hade och var riktigt nöjd med.

Inte stött på några som helst problem just nu spelat D3, HS och heroes of the storm utan problem.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Var tar man ner 10122? är det genom update? Jag kan bara hitta 10074 fortfarande

Via update av 10074.

Permalänk
Hedersmedlem

Från vad jag har hört är det extremt smidigt att nedgradera tillbaks till vad man körde innan om man inte skulle gilla det, så varför inte?

Permalänk

@AMD-FX: Om du är testare så ändrar du i Settings - Windows Update - Avancerat - Snabb i stället för långsam uppdatering.
När versionen legat ute ett tag så hamnar den även på:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/preview-iso-update...
Där ligger fortfarande 10074 kvar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Från vad jag har hört är det extremt smidigt att nedgradera tillbaks till vad man körde innan om man inte skulle gilla det, så varför inte?

Där skapas en Windows.old folder för gamla Windows och möjlighet att återställa via omstartsverktyget, men den katalogen städas bort automatiskt efter några månader. Det lämpligaste är att göra en kopia av systemdisken till annan disk och sedan uppgradera den disken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Du har ett år från release datumet att fundera. Då kan du ta reda på om Windows 10 är något för dig