Geforce gtx 970 orkar min cpu att dra det?

Permalänk
Medlem

Geforce gtx 970 orkar min cpu att dra det?

Hej!
Har tänkt köpa mig ett gtx 970 eller 980. Men undrar om det är lönt utan att uppgradera/klocka min proccessor. Min cpu är en i5-2500k. Den har just nu en frekvens på 3,3 ghz. Vill helst inte klocka då jag inte vet/kan ett skit om det. Har förvisso köpt vattenkylning och extra fläktar. Datorn är ca 3 år gammal och tänkte när jag köpte den att jag skulle klocka den i framtiden men efter att jag läst en del om det så känner jag mig osäker vilka värde osv man ska ändra. Läste bland annat att överklockningsprogram va skit, hade ju tänkt använda mig av det. Så min stora fråga är: Blir cpu'n för dålig om jag köper något av korten? Att det blir flaskhalsen..

Tacksam för svar.

/Alex

Permalänk
Medlem

Visst kan det flaska en del i vissa spel som BF4 multiplayer men det kommer inte att vara ett stort problem om du skaffar ett 970/980. Det är heller inte så svårt att överklocka. Att köra med låst Vcore på CPU brukar fungera bäst. Själv ligger jag på ~1.3 V och 4.5 GHz. Se till att ha uppdaterat BIOS på moderkortet innan du installerer ett 970/980.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tror inte det skulle flaska, men det vore bra om du försökte lära dig att överklocka ändå. Behöver ju inte göra något extremt och så länge du håller dig under de rekommenderade värdena så kommer inget skadas (jag tror att du kan få upp din processor till runt 4.2 GHz utan större problem)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Visst kan det flaska en del i vissa spel som BF4 multiplayer men det kommer inte att vara ett stort problem om du skaffar ett 970/980. Det är heller inte så svårt att överklocka. Att köra med låst Vcore på CPU brukar fungera bäst. Själv ligger jag på ~1.3 V och 4.5 GHz. Se till att ha uppdaterat BIOS på moderkortet innan du installerer ett 970/980.

Varför skulle en låst vcore vara bättre än dynamisk (offset vcore)? Med låst vcore matas CPU:n med en jämn, dock i många fall onödigt hög spänning. Offset tillsammans med hyfsad LLC och lite småjusteringar borde ge fina resultat om TS bestämmer sig för att OC CPU:n, se till att kolla temperaturerna nu när vi närmar oss sommaren, GL HF!

EDIT: Min i7-2600K gick upp till 4.5Ghz utan någon ökning av vcore, TS borde kunna nå åtminstone 4.4-4.5ghz utan att behöva justera vcore då han saknar HT.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

@Icte: Hur menar du med rekommenderade värde? Om man klockar via program eller bios? För i bios har jag något som heter "överklockning" men då måste jag ändra värde på allt inviduellt. Om man klockar via program, följer volt osv med då om man ökar frekvens?

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: ok, ska leta upp de senaste drivrutinerna till mitt moderkort. vad skulle hända annars menar du? inte får ut max av grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P14J0R:

@Icte: Hur menar du med rekommenderade värde? Om man klockar via program eller bios? För i bios har jag något som heter "överklockning" men då måste jag ändra värde på allt inviduellt. Om man klockar via program, följer volt osv med då om man ökar frekvens?

Det är bättre att du överklockar via BIOS och inte gör detta via program då de inte är lika bra. Här har du en fin guide som jag själv brukade följa då jag överklockade mina kompisars gamla burkar:

http://www.techreaction.net/2011/01/04/3-step-overclocking-gu...

Det jag menade med rekommendera värdena är att t.ex. hålla dig under 1.45V på Vcore (som personen i guiden rekommenderar, tror även att Intel gör detta med deras Sandy Bridge CPU:er). Läs igenom den, tar ett tag innan man förstår alla termer och så men följer du guiden till punkt o pricka så ska du se att du får en fin överklockning!

EDIT: Vad har du för moderkort förresten?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Har testat att klocka till 4,1 per kärna nu. ändrade inte volten och kör något stress-test nu. vad är andledningen till att öka volten? är det om man får problem vid testen som man ökar volten? Förstår inte sambandet riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P14J0R:

@Icte: Har testat att klocka till 4,1 per kärna nu. ändrade inte volten och kör något stress-test nu. vad är andledningen till att öka volten? är det om man får problem vid testen som man ökar volten? Förstår inte sambandet riktigt.

Man ökar Vcore spänningen endast då processorn ej kan köra på en viss frekvens utan en spänningsökning. Alla CPU:er som tillverkas är olika - ingen är lik den andre när det kommer till överklockning. T.ex. vissa i5-2500K vägrar att boota då de är överklockade till 4.1 GHz utan att man ökar Vcore, just för att just denna CPU inte har tillräcklig hög spänning för att upprätthålla frekvensökningen till 4.1 GHz.

Tänk på att när Vcore ökas så ökas även temperaturen på varje core.

Vad kör du för stresstest? Jag rekommenderar Prime95 då den stressar CPU:n rejält bra:

http://www.mersenne.org/download/

Får du inga krascher av OS:et (blue screens eller liknande) med detta test efter ca 10 minuter så tycker jag det är nog för att visa att din CPU klarar av den frekvensen utan att du behöver justera spänningen.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: testade att köra prime 95 i en timme. max temp 79 grader. så behåller det som det är nu. tusen tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Varför skulle en låst vcore vara bättre än dynamisk (offset vcore)? Med låst vcore matas CPU:n med en jämn, dock i många fall onödigt hög spänning. Offset tillsammans med hyfsad LLC och lite småjusteringar borde ge fina resultat om TS bestämmer sig för att OC CPU:n, se till att kolla temperaturerna nu när vi närmar oss sommaren, GL HF!

EDIT: Min i7-2600K gick upp till 4.5Ghz utan någon ökning av vcore, TS borde kunna nå åtminstone 4.4-4.5ghz utan att behöva justera vcore då han saknar HT.

Med mitt moderkort blev det inte så stabilt om jag använde off set. För att få min 2500K stabil i 4.5 GHz så var jag tvungen att höja vcore.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Med mitt moderkort blev det inte så stabilt om jag använde off set. För att få min 2500K stabil i 4.5 GHz så var jag tvungen att höja vcore.

Ökar du offset så ökas vcore lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Ökar du offset så ökas vcore lol

Dock var jag tvungen att använda så hög off set med mitt moderkort för att det skulle bli stabilt att vcore blev högre än när jag kör med låst vcore. Så då tycker jag att det är bättre att använda låst vcore.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Dock var jag tvungen att använda så hög off set med mitt moderkort för att det skulle bli stabilt att vcore blev högre än när jag kör med låst vcore. Så då tycker jag att det är bättre att använda låst vcore.

Då är något fel på moderkortet, har du 1.35v med offset så är det inte "mindre stabil spänning" än 1.35v med låst. Låter som du inte använt rätt LLC