Noctua förbereder nästa generations fläktar för kylare och datorlådor

Permalänk
Melding Plague

Noctua förbereder nästa generations fläktar för kylare och datorlådor

Österrikiska Noctua fortsätter att finslipa fläktar för datorkylning. Nästa generations modeller satsar på optimal balans mellan luftflöde och statiskt tryck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som att de inte redan var dyra nog..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Det är ju altid kul med nya grejor men dom kan ju inte kosta allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Ska de kunna ta mer betalt än de redan gör så får de allt tillverka dem i ett diskretare färgschema också. Den där svart-vita prototypen såg helt OK ut.

Permalänk

Kan dom inte börja släppa fläktar i det svartvita utseendet istället? Ser faktiskt riktigt snyggt ut! Finna faktiskt en lite grupp entusiaster som bryr sig om utseendet men även vill ha bra fläktar... Inga leds bara

Permalänk
Medlem

Ser ut som en Gentle Typhoon fast med fisbrunt och hipstervitt färgschema.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Sååå vad hände med deras noise canceling fläktar?!?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

200mm plz... dom visade upp den 2013!

Permalänk
Medlem

Skrämmande lik Gentle Typhoon, hoppas den är lika bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Skrämmande lik Gentle Typhoon, hoppas den är lika bra också.

Då kan det ju bara bli bra! Mina GT 1450 är bra mycket bätttre än mina NF-F12or, fläktar mer och man hör dem inte, kan ställa dem lägre med.
Har dem dock som chassiefläktar vilket kanske inte är optimalt för F-12.

Permalänk

Ja vad hände med 200mm? Hade gärna sett en 180 också. Utbudet på stora fläktar med hög kvalitet är begränsat, där vet jag bara phanteks som släppt något på sistone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av Belzzz:

Sååå vad hände med deras noise canceling fläktar?!?!

Skickades från m.sweclockers.com

Var svårtillverkat, sist det pratades om dom. Helt enkelt att det inte gick att gjuta in dom i plasten (magnetismen försvann då).

Så kanske inte ens kommer, men vem vet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Sååå vad hände med deras noise canceling fläktar?!?!

Jag läste på något annat nyhetsforum att de nya fläktarna de håller på med blev typ lika tysta som prototyperna för noise cancelling, så de var tvungna att gå tillbaks till ritbordet och se till att förbättra själva fläkten

Skrivet av LeVvE:

200mm plz... dom visade upp den 2013!

200mm fläkten hade problem med horisontell montering pga tyngden nånting, så de var tvungna att designa om den delvis.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hehe.. Håller jag upp en GentleTyphoon-fläkt framför skärmen i ungefär samma vinkel som fotot på Noctuas nya niobladiga NF-A12 så är de väldigt väldigt lika. Noctuans blad är något mer vridna nära hubben och saknar hack just där.
Jag plottade också in grafen för Noctuan i en graf för GentleTyphoon och fläktkurvorna är rätt lika: Noctuans kurva är något rakare... lägre tryck för samma luftflöde i mitten av grafen. Men fläktarna kan inte ha mätts på samma sätt. Det ska bli mycket intressant att se jämförelse-tester av de båda fläktarna när den kommit ut.

Lägg också märke till hur stor hubb som 140mm-prototypen har - storleken jämfört med dess blad är lika som för 120mm-fläkten. Jag tror därför att det måste vara en simpel 3D-utskrift av en uppskalad 120mm-fläkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts är den ruskigt lik Gentle Typhoon. Undras om den har dubbla kullager också?

Hur var det där nu, Scythe slutade sälja Gentle Typhoon av någon anledning, men Nidec har inte slutat tillverka dem? Scythe äger bara namnet, inte fläkten, så Nidec är fria att sälja den under annat namn? Undras om Noctua har gullat lite med Nidec?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hm... Jaha efter år av finslipande så har dom nu släppt en scythe GT? Och tänker ge den ett högre pris och den där färgen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Kan dom inte börja släppa fläktar i det svartvita utseendet istället? Ser faktiskt riktigt snyggt ut! Finna faktiskt en lite grupp entusiaster som bryr sig om utseendet men även vill ha bra fläktar... Inga leds bara

Den bruna färgen är absolut den bästa eftersom den är statisk oavsett kelvin-värde eller färg på chassi.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vit ram med svarta blad kan bli skitsnyggt i ett vitt chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hur var det där nu, Scythe slutade sälja Gentle Typhoon av någon anledning, men Nidec har inte slutat tillverka dem? Scythe äger bara namnet, inte fläkten, så Nidec är fria att sälja den under annat namn?

Bra fråga. De finns numera att köpa från Coolerguys, Daz Mode och av diverse säljare på Asiatiska site:n Taobao, fortfarande kallade GentleTyphoon men utan namnet Scythe.

Ett problem med GT är att de ger ifrån sig en ringande ton nära ett visst varvtal. Kör man dem på något högre eller lägre varvtal är de däremot de tystaste som finns per den luftvolym de producerar.

Jag tror inte att Noctua licensierar dem. Noctua har annan plast, andra finesser på bladen etc.
Silverstone och Titan har också gjort fläktar med nio blad som liknar GT, men jag har inte hört något gott om något av dem. Titan Kukri har fått dåliga betyg och Silverstone's har jag inte hittat i någon jämförande test.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bra fråga. De finns numera att köpa från Coolerguys, Daz Mode och av diverse säljare på Asiatiska site:n Taobao, fortfarande kallade GentleTyphoon men utan namnet Scythe.

Ett problem med GT är att de ger ifrån sig en ringande ton nära ett visst varvtal. Kör man dem på något högre eller lägre varvtal är de däremot de tystaste som finns per den luftvolym de producerar.

Jag tror inte att Noctua licensierar dem. Noctua har annan plast, andra finesser på bladen etc.
Silverstone och Titan har också gjort fläktar med nio blad som liknar GT, men jag har inte hört något gott om något av dem. Titan Kukri har fått dåliga betyg och Silverstone's har jag inte hittat i någon jämförande test.

Visste inte att den faktiskt fortfarande säljs, det måste jag följa upp!

Jo, den ringande tonen i vissa varvtal har jag upplevt, särskilt om den monterats liggande. Har läst teorier om att det beror på de dubbla kullagren.

Titans och Silverstones har markant mindre hubbar dock, så de är inte "lika lika".

Då återstår ju frågan: designstöld? Hoppas inte, för det vore en ordentlig fadäs av Noctua.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Bra fråga. De finns numera att köpa från Coolerguys, Daz Mode och av diverse säljare på Asiatiska site:n Taobao, fortfarande kallade GentleTyphoon men utan namnet Scythe.

Ett problem med GT är att de ger ifrån sig en ringande ton nära ett visst varvtal. Kör man dem på något högre eller lägre varvtal är de däremot de tystaste som finns per den luftvolym de producerar.

Jag tror inte att Noctua licensierar dem. Noctua har annan plast, andra finesser på bladen etc.
Silverstone och Titan har också gjort fläktar med nio blad som liknar GT, men jag har inte hört något gott om något av dem. Titan Kukri har fått dåliga betyg och Silverstone's har jag inte hittat i någon jämförande test.

Har faktiskt inte hört något missljud från mina, ena chassit har jag 1850 RPM och andra 1450RPM. Ena så regeras det steglöst (1450) och i andra 5,7 och 12 volt. Men låter en hel del när man drar på varvet (faktisk luftljud jag hör mest):)

Jag har med sett att det säljs lite typoon fläktar. Trott att det är överblivet lager. Men kanske är som du säger att det tillverkas under annan tillverkare nu (undrar om det är exakt samma kvalité på dessa).

Det enda är att fläktarna inte tål elektronisk styrning, i stället för motstånd (inte den jag provat), ger ett riktigt otrevligt missljud. Så fläktkontrollen bör vara gjord efter gamla skolan, så att säga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Sååå vad hände med deras noise canceling fläktar?!?!

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/nyhet/20654-noctuas-brusreducerand... som ett brev på posten:P

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.