Dags för ny router (igen) Klassisk fråga: AC66U eller R7000?

Permalänk
Medlem

Dags för ny router (igen) Klassisk fråga: AC66U eller R7000?

Tjena tjena! Just nu sitter vi med en ASUS RT-N56U och familjen klagar på att WIFI signalen dippar och att det ibland helt plötsligt kan gå väldigt segt. (Vi bor i en ganska stor vila). Jag märker det inte själv så mycket då jag i princip mest kör kabel och annars är jag max 1 meter från routern, men ibland märker jag också att den helt plötsligt blir grymt segt. Dock händer aldrig detta med kabel.

Imorn blir det alltså en ny router. Jag tänkte först slå till på en AC66U men så märkte jag att Netgears R7000 Nighthawk också finns för samma pris? Vilken ska jag slå till på tycker ni? och varför såklart?
Det jag söker är stabil och starkt wifi nätverk och att den ska gå att köra flera dagar utan att behöva omstarter osv osv... Saker som att koppla VPN, HDD till routern bryr jag mig inte så mycket om. Värt att påpeka är att vi är som mest 13 enheter kopplade till routern vi har nu.

Alla svar uppskattas!

mvh
Breakwin

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Nighthawk har ju klart coolare reklamfilm

De är väldigt lika, Nighthawk har teoretiskt lite snabbare hastighet på 2.4 GHz bandet.
Att köra 13st enheter samtidigt är väldigt krävande, vilken router du än har. Kanske skulle fundera på att sätta upp en extra accesspunkt i stället? Då får du även bättre täckning i hela huset, om du placerar router och AP på smarta ställen.

Permalänk
Medlem

@jansson_101:

hmm. just därför funderar jag på om R7000 kan vara bättre? Då den har starkare processor, om det ens har någonting med saken att göra, är inte speciellt duktig vad gäller routrar.
Just nu är det 9st enheter som är kopplade medans jag skriver.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

@breakwin:

Av de två är R7000 bättre, i alla fall på pappret.

Får du problem med att R7000 inte heller kan hantera alla enheter kan du alltid configurera din gamla router att vara accesspunkt, RT-N56U borde ha den funktionen (koppla ihop dem med kabel).

Permalänk
Medlem

@jansson_101:

Smart! Tack för iden.
Funderar på om man kan köra N56U som en trådlös AP...

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Tjena tjena! Just nu sitter vi med en ASUS RT-N56U och familjen klagar på att WIFI signalen dippar och att det ibland helt plötsligt kan gå väldigt segt. (Vi bor i en ganska stor vila). Jag märker det inte själv så mycket då jag i princip mest kör kabel och annars är jag max 1 meter från routern, men ibland märker jag också att den helt plötsligt blir grymt segt. Dock händer aldrig detta med kabel.

Imorn blir det alltså en ny router. Jag tänkte först slå till på en AC66U men så märkte jag att Netgears R7000 Nighthawk också finns för samma pris? Vilken ska jag slå till på tycker ni? och varför såklart?
Det jag söker är stabil och starkt wifi nätverk och att den ska gå att köra flera dagar utan att behöva omstarter osv osv... Saker som att koppla VPN, HDD till routern bryr jag mig inte så mycket om. Värt att påpeka är att vi är som mest 13 enheter kopplade till routern vi har nu.

Alla svar uppskattas!

mvh
Breakwin

Hade sagt asus pga merlinbuild/Asus-wrt men såg nu att det finns till R7000 också http://www.linksysinfo.org/index.php?threads/asuswrt-merlin-o.... Kan dock inte svara på hur det funkar till netgear men till asus är det ett måste tycker jag.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av breakwin:

@jansson_101:

Smart! Tack för iden.
Funderar på om man kan köra N56U som en trådlös AP...

Du kan köra den som repeater iaf (trådlöst)

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Hade sagt asus pga merlinbuild/Asus-wrt men såg nu att det finns till R7000 också http://www.linksysinfo.org/index.php?threads/asuswrt-merlin-o.... Kan dock inte svara på hur det funkar till netgear men till asus är det ett måste tycker jag.

Sitter faktiskt och läser om båda routrarnas firmware just nu. För netgear R7000 säger alla att Custom firmware är ett måste då Netgears egna är fruktansvärt. Vet inte hur det är med ASUS

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

@jansson_101:

hmm. just därför funderar jag på om R7000 kan vara bättre? Då den har starkare processor, om det ens har någonting med saken att göra, är inte speciellt duktig vad gäller routrar.
Just nu är det 9st enheter som är kopplade medans jag skriver.

R7000 är lite snabbare och stabilare trådat och når aningen längre trådlöst. Men 1Gbit är inte vanligt att ha som bredbandshastighet så inte helt nödvändigt än (måste i så fall gå ner rejält i pris för mig i alla fall).

Så det jag menar är att asus och netgear är likvärdiga, båda kommer få svårt med 13 enheter. Kör du din gamla som AP är rekommenderat (helst med kabel).

Tal om WF, så funkar min r7000 bra med original. Vist är ju en del extra funtioner med custom. Även många rekommenderar det på asus.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

R7000 är lite snabbare och stabilare trådat och når aningen längre trådlöst. Men 1Gbit är inte vanligt att ha som bredbandshastighet så inte helt nödvändigt än (måste i så fall gå ner rejält i pris för mig i alla fall).

Så det jag menar är att asus och netgear är likvärdiga, båda kommer få svårt med 13 enheter. Kör du din gamla som AP är rekommenderat (helst med kabel).

Tal om WF, så funkar min r7000 bra med original. Vist är ju en del extra funtioner med custom. Även många rekommenderar det på asus.

Du känner inte att du missar nått med Netgears original FW? Den är stabil och funkar bra med WIFI osv eller?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Du känner inte att du missar nått med Netgears original FW? Den är stabil och funkar bra med WIFI osv eller?

Nej inget jag ärligt märkt, bor i lägenhet och kör dubbla routers (gamla netgear WNR3500V2 som AP) och nya ihop och märker inte vilken jag ens kör på

Var lite buggar i början (köpte den januari), kom en FW som gjorde den stängde av nätverket då och då. körde på äldre och bytte sen till nyaste, gått i månader utan omstart än så länge.

Snarare Telias modem som inte är stabilt (hänt någon enstaka gång att nätet gått ner för modemet strulat).

Kör streaming över nätverket till en annan dator bredvid och det gör den prickfritt varje gång jag ska titta på en film t.ex (inte något vidare test men ändå).

Körd 10Gb fil fram och tillbaks hade i för sig varit bättre test med 10Gbit småfiler dock(behövs SSD för att använda 1Gbit vettigt), kommit upp runt 970 Mbit (ena datorn är dock sata begränsad rätt hårt så kan inte köra test åt båda hållen ordentligt).

Den går som en dröm än så länge, har inte bästa miljön för den (är i en garderob där det är ganska varmt för en dator står där med )

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Sitter faktiskt och läser om båda routrarnas firmware just nu. För netgear R7000 säger alla att Custom firmware är ett måste då Netgears egna är fruktansvärt. Vet inte hur det är med ASUS

Tycker generellt att de flesta är ganska kassa men asus var ok men jag tycker att du ska köra asus-wrt i vilket fall som helst. Superlätt att lägga in och riktigt stabilt med många extra funktioner.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

Sitter faktiskt och läser om båda routrarnas firmware just nu. För netgear R7000 säger alla att Custom firmware är ett måste då Netgears egna är fruktansvärt. Vet inte hur det är med ASUS

Min personliga erfarenhet av netgear's fw är positivt, dock kan deras GUI vara förvirrande. Fördelen med en tredjeparts fw kan vara funktioner som är inaktiverade i ett original fw.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|