Datorn startar inte, problem senaste avstängningen

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, problem senaste avstängningen

Tjena, nu är de så att min dumbruk till dator vägrar starta. Ingenting startar, inga fläktar, inga lampor.

Jag vet att det inte är fel på eluttaget eftersom allt annat som kräver el funkar.

Igår när jag skulle lägga mig så hade jag problem vid avstängning, vet inte exakt vad som hände. Men jag vet att intel turbo boost krashade och jag kunde inte stänga av datorn som vanligt utan var tvungen att hålla in startknappen tills den slocknade.

Jag har även den senaste tiden haft problem med grafikdrivrutiner som krashar (skärmen blir svart i några sekunder, och så får jag meddelande att grafikdrivrutinerna har startat om). Vet inte om det har något med detta att göra men man vet aldrig.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 (fejkad kopia)
Processor: Intel Core i7 4670K (klockad till 4.4)
Processorkylare: Noctua NH-U12P SE2
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX
Hårddisk: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär
Övrig kylning: -
Övriga komponenter:
Temperaturer: 80C processor med full belastning

Hoppas jag fått med all viktig information nu. Tackar för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Tjena, nu är de så att min dumbruk till dator vägrar starta. Ingenting startar, inga fläktar, inga lampor.

Jag vet att det inte är fel på eluttaget eftersom allt annat som kräver el funkar.

Igår när jag skulle lägga mig så hade jag problem vid avstängning, vet inte exakt vad som hände. Men jag vet att intel turbo boost krashade och jag kunde inte stänga av datorn som vanligt utan var tvungen att hålla in startknappen tills den slocknade.

Jag har även den senaste tiden haft problem med grafikdrivrutiner som krashar (skärmen blir svart i några sekunder, och så får jag meddelande att grafikdrivrutinerna har startat om). Vet inte om det har något med detta att göra men man vet aldrig.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 (fejkad kopia)
Processor: Intel Core i7 4670K (klockad till 4.4)
Processorkylare: Noctua NH-U12P SE2
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX
Hårddisk: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär
Övrig kylning: -
Övriga komponenter:
Temperaturer: 80C processor med full belastning

Hoppas jag fått med all viktig information nu. Tackar för all hjälp jag kan få!

Jag hade ungefär samma problem som dig med frekventa krasher. Jag formatera om datorn och det hjälpte, har aldrig haft problem sen dess. Men vet som sagt inte exakt vad som var problemet i första hand. Men testa ta bort drivrutinerna helt, koppla ur grafikkortet, och testa starta på interna grafiken. Kolla även om någon minnesmodul är felaktig. Cleara CMOS, testa att bara starta datorn med dom viktigaste kablarna i från nätaggregatet.

Visa signatur
Permalänk

Är inte smartaste på datorer, men det låter som nätagget eftersom att ingenting går igång. Om du råkar ha ett extra nätagg så är det ju värt ett förök

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag hade ungefär samma problem som dig med frekventa krasher. Jag formatera om datorn och det hjälpte, har aldrig haft problem sen dess. Men vet som sagt inte exakt vad som var problemet i första hand. Men testa ta bort drivrutinerna helt, koppla ur grafikkortet, och testa starta på interna grafiken. Kolla även om någon minnesmodul är felaktig. Cleara CMOS, testa att bara starta datorn med dom viktigaste kablarna i från nätaggregatet.

Kan ju inte formatera om datorn inte startar.

Grafikkortet är inte problemet, utan det är ju att datorn inte kan starta.

Men jag ska testa det där med nätaggregatet, försöka lista ut vilken komponent det är som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

Är inte smartaste på datorer, men det låter som nätagget eftersom att ingenting går igång. Om du råkar ha ett extra nätagg så är det ju värt ett förök

Tänkte också nätagget, så ska se ifall ett annat löser problemet.

Permalänk
Medlem

Tänkte också fråga ifall en trasig CPU kan göra att datorn inte kan starta alls. Eller skulle datorn försöka starta med den CPUn ändå och att något fel händer i booten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Kan ju inte formatera om datorn inte startar.[...]

Nej jag förstår det. Berättade bara vad som löste mitt problem.

Skrivet av Kablash:

Tänkte också fråga ifall en trasig CPU kan göra att datorn inte kan starta alls. Eller skulle datorn försöka starta med den CPUn ändå och att något fel händer i booten?

Skulle det vara något fel på processorn så skulle antagligen datorn starta och i värsta fall stänga av sig efter någon sekund. Misstänker att det är ditt nätaggregat som är trasigt, men det kan även vara så att moderkortet fått sig en snyting. Kör en visuell koll runt processor socketen och kolla så du inte har några brända kretsar.

Visa signatur
Permalänk

@Kablash:
Skulle CPU:n vara kaputt hade datorn antagligen boot-loopat, inte varit stendöd. Innan du testar med ett nytt nätagg hade jag bytt plats på reset- och powerswitcharna för att kolla så att det inte bara är din powerswitch som har gått sönder.

Permalänk
Medlem

Kan säga att problemet är löst och att datorn går att starta nu. Har inte gjort något förutom att låta den stå en dag. Väldigt konstigt.