Enkel lösning för att se datorlagrad media på TV ?

Permalänk
Avstängd

Enkel lösning för att se datorlagrad media på TV ?

Hej,
Mamma vill titta på SVTplay på sin icke-smartTV så jag var på väg att skaffa en Chromecast. Hon har bara dator så ingen smartphone är involverad.

Men sen tänkte jag att det är ju synd för CC klarar inte av att visa film från datorn, eller spela upp musik från datorn (lagrade filer), vilket skulle kunna förgylla hennes vardag mycket mer. Det finns visst nån WDTV för 800:- men vill helst ha nåt utan extra hårdvara (eller billig hårdvara eftersom det kanske krävs till en icke-smartTV). Det snackas mycket om Plex. Kan man utnyttja Chromecast för Plexöverföring av video och musik?

Tacksam för förslag på idéer? Jag kan konfigurera, men det måste vara busenkelt att använda dagligdags.

Permalänk
Medlem

Om hon har en laptop skulle jag rekommendera att koppla in den direkt till TVn. CC fungerar ju annars bra med SVT Play, dock inget lokalt som du nämner.

Plex fungerar med CC men då måste du ha en plexserver (dator) och sedan en surfplatta/smartphone vilket du inte har.

WDTV fungerar inte med playkanaler på något enkelt sätt utan enbart med media från det lokala nätverket plus några obskyra streamingsiter.

Min rekommendation: Apple TV. Den fungerar med SVT Play out-of-the-box och är busenkel att använda (alt. en Rasppery-Pi eller intel compute stick).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Tja, Det funkar alldeles fantastiskt med plex. Har en chromecast i min lägenhet + server med filmer och Plex Media server installerat samt 2 chromecasts i mina föräldrars hus 6 mil bort. Streamar film helt fantastiskt till alla 3.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Men läste du hela inlägget? Hur streamar du från plex servern med enbart en dator?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Videostream for Google Chromecast fungerar utmärkt för att spela upp filmer lokalt till din CC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Min rekommendation: Apple TV.

Funkar den med Windows dator (Win7)? Hon har en stationär.
EDIT: ser att man måste ha iTunes på Windows, då funkar väl bara iTunes-köpta grejer?

Jag byggde den åt henne en gång i tiden med WiFi på moderkortet för att koppla till SmartTV i senare skede, men hon ville inte ha "sånt där tjafs" som smartTV när hon skaffade sin nya. Nu ångrar hon att hon inte lyssnade på mig.

Dold text
Skrivet av Pelegrino:

Tja, Det funkar alldeles fantastiskt med plex. Har en chromecast i min lägenhet + server med filmer och Plex Media server installerat samt 2 chromecasts i mina föräldrars hus 6 mil bort. Streamar film helt fantastiskt till alla 3.

Så CC i TV:n, Plex Media Server på stationär dator, och router i mitten - då funkar det? Initierar man videouppspelning på datorn, eller behövs det en smartphone som 2000+ säger?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalasis:

Videostream for Google Chromecast fungerar utmärkt för att spela upp filmer lokalt till din CC.

Är det inte den som bara klarar mk4 format? Och som lackar ur så fort nätverket blir lite trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Så CC i TV:n, Plex Media Server på stationär dator, och router i mitten - då funkar det? Initierar man videouppspelning på datorn, eller behövs det en smartphone som 2000+ säger?

Smartphone är ej nödvändigt. Hon kan styra allting från datorn på plex.tv. Kan även nämna att jag testade det där andra Videostream eller vad det heter och Plex är definitivt att föredra. Det har dessutom extremt snygg hantering av filmerna

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Hon kan styra allting från datorn på plex.tv.

Plex.tv - är det en tjänst eller programvara på datorn? Det är ingen gråzons-streamingtjänst online, väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Plex.tv - är det en tjänst eller programvara på datorn? Det är ingen gråzons-streamingtjänst online, väl?

Programvara på datorn.

Permalänk
Medlem

Plex media server fungerar perfekt om man har en kraftfullare CPU, allt under intel Atom klarar inte 1080p med transcoding.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Är det inte den som bara klarar mk4 format? Och som lackar ur så fort nätverket blir lite trångt.

Har kastat mkv via den utan några som helst problem, fungerar även med subbar.

Permalänk
Medlem

Köp en lång hdmi kabel, borra några hål i väggen från pc'n till tv'n.
Hade jag gjort iaf, man vet hur "di äldre" kan ha svårt för tekniken då är det bästa att göra det så simpelt som möjligt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Du kan streama från din dator till en TV med en enbart en dator så länge TVN stödjer DLNA eller vad det heter. Då kommer mappen komma upp på TVN. Något snyggt GUI får du inte men där kan du se alla filmer och streama. Fungerar hur bra som helst.

Jag rekommenderar Plex.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Plex.TV är en tjänst men det kräver att du har Plex Media Server installerat på den datorsom filerna finns. Det är ej en gråzons-tjänst då den enbart kan streama filmer som du själv har på din dator.

Skrivet av Agile:

Programvara på datorn.

Inte helt rätt, se ovan.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Plex.TV är en tjänst men det kräver att du har Plex Media Server installerat på den datorsom filerna finns. Det är ej en gråzons-tjänst då den enbart kan streama filmer som du själv har på din dator.

Inte helt rätt, se ovan.

Det behövs programvara på datorn, PMS. http://plex.tv/ behöver man inte använda om man inte vill.

Har kört Plex i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Funkar den med Windows dator (Win7)? Hon har en stationär.
EDIT: ser att man måste ha iTunes på Windows, då funkar väl bara iTunes-köpta grejer?

Det gick lite snabbt när jag tänkte där. Apple TV kommer fungera perfekt med SVT Play utan att ens blanda in datorn. För dina lokala filer om de ligger på en PC så blir det jobbigare. Det borde dock finnas program som man kan installera på en Win 7 PC som kan streama lokala filer till AppleTVn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Videostream funkar dunderbra med alla vanliga format, aldrig haft problem. Sikta på en chromecast! Billig och helt ok. Ingen 24hz, men det lär inte din mor störa sig på.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Man kan se http://plex.tv/ som ett webbgränssnitt för din Plex Media Server som du har installerat på din dator/nas plus att den har en uppspelningsfunktion. Plex.tv är rätt smidigt faktiskt för att kunna spela upp innehåll på valfri dator. Så om Chromecast funkar för att skicka den strömmen till tv så skulle det vara ett smidigt sätt.

Permalänk
Avstängd

Plex, plex media server, plex.tv.... jag kikade lite på hemsidan och det ser ut som gratis, men finns det några dolda kostnader nånstans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizccc:

Köp en lång hdmi kabel, borra några hål i väggen från pc'n till tv'n.
Hade jag gjort iaf, man vet hur "di äldre" kan ha svårt för tekniken då är det bästa att göra det så simpelt som möjligt.

Helt rätt, men den måste bli runt 15 meter för att inte gå tvärs över vardagsrumsgolvet.... Finns det ens så långa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Plex, plex media server, plex.tv.... jag kikade lite på hemsidan och det ser ut som gratis, men finns det några dolda kostnader nånstans?

Nej. Du kan uppgradera till premium men ingen anledning att göra .

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Plex är en slags fork från XBMC och båda är open source. Plex bygger på server/klient-lösning och kostar inget. Däremot tror jag mobilappen kostar en liten slant eller om man har ett premiumkonto så kan man använda appen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Helt rätt, men den måste bli runt 15 meter för att inte gå tvärs över vardagsrumsgolvet.... Finns det ens så långa?

Jo då, finns åtskilliga diskussioner om långa hdmi kablar både här på sweclockers och andra sidor, här är en tråd som behandlar ämnet:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1279212-15m-hdmi-kabel

Vissa anser att man behöver köpa en kabel för runt tusenlappen, medens jag själv har köpt en 15m hdmi kabel för 299-399 kronor och har aldrig haft problem med varesig ljud eller bild vid 1080@60hz

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1616343

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Det blev en Chromecast. Ska installera den i morgon.
Tack för all assistans!

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med resultat. Verkar som att du ska köra både server och sedan webbaserad klient på din mors dator + skicka över till chromecast. Kul att veta om det fungerar

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

En sak jag inte fattar med Chromecast är huruvida det tuggar i sig ISP-bredbands-quota om man castar egna filmer från hårddisken.

Om jag fattat rätt, så när man tittar på SVTplay så laddar CC själv ner streamen från SVT. Datorn är bara en initiator, sen är gången internet -> modem -> CC -> TV.

Så om man använder sig av Plex MS för att streama filer till TV:n, går streamen ut på internet först (plex-account?) och laddas sen hem till CC (och förbrukar nedladdnings quota)?

Eller rör sig plexstreamen bara inom mitt lokala nätverk?

Permalänk
Medlem

Castar man material som lokalt finns i smartphonen eller vad det nu är man har så vore det ju galenskap om det gick via internet istället för lokalt. Men allt material som ursprungligen finns på internet streamas ju direkt till din CC. I fallet PLEX så skulle jag säga att det går lokalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite sent nu, men en Rasberry Pi 2 funkar riktigt bra med Openelec tycker jag. Kostar ca 600 spänn ink allt du behöver.

Permalänk
Medlem

Känns som enklaste lösningen

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician