Se den här biten förstår jag inte riktigt. Dels länkar du ett test som föreslår att Fury faktiskt har bättre FPS än 980(Nu nämner den inte specifikt 4k) samt en artikel som säger att DX12 med största sannolikhet kommer att hjälpa AMD komma ikapp. Om det du menar med tyngsta procenten av scener är just frametime för enstaka frames, så absolut, då har du en poäng, men det är också ett relativt trubbigt mått när det är utslaget över många titlar. Anledningen är att det skiljer väldigt väldigt mycket mellan olika titlar. Om du tittar närmare på testet du själv länkade kommer du se en mängd extremer, kolla till exempel Civ 5: Beyond earth. Här kommer också problemen med att ha en tillverkare i dominant position, optimeringen i individuella titlar kommer starkt gynna dem, vilket gör att alla test som baseras på ett urval också kommer gynna dem.
Jag försöker på inget vis hävda att AMD är starkare än nvidia, men resultaten är snarlika mellan kort i samma segment. Att objektivt jämföra GTX 970 med R9 390, leder inte till ett klart utfall åt någondera håll, Så om nuvarande resultat är relativt likvärdiga, om DX12 ser ut att gynna AMD mer än nvidia, vad är det som gör att nvidia har ett otroligt stort övertag på gpu marknaden? PR känns som den helt uppenbara skillnaden, och med det menar jag inte nödvändigtvis deras reklamavdelning utan den hysteri som väldigt många användare uppvisar - men även det är ju en form av PR. Nvidia har en mångdubbelt större marknadsandel än AMD i dagsläget, och de kort som nämns i testerna du länkar, är inte de segment där AMD är relativt starkast. Ändock, har jag svårt att förklara varför skillnaden i försäljning är såpass stor, när skillnaden i prestanda per krona är så liten, annat än med just PR.
Är det rimligt att många användare hoppar på tåget, när fler titlar gynnar deras märke? Absolut, men är det då en fråga om rå prestanda, eller om PR? Mantle är ett ganska bra exempel i min mening. Inte för att Mantle nödvändigtvis var ett strålande API, men kika på vilket stöd det fick. Det finns en handfull(10-12) titlar som stöder det, jämfört med till exempel nvidia gameworks.