AMD gör nytt förlustkvartal till följd av sviktande PC-marknad

Permalänk
Skrivet av Bewise:

Jo har märkt det, missförstå mig inte, Intel och Nvidia är bra men som i fallet mellan AMD och Nvidia där marknaden står till Nvidia, vad, 75%? Det här jag lite svårt att ta, tänker dessutom med generationer före där Drct våt ännu jämnare om inge nån generation eller två där AMD var lite bättre.

Jo nog skulle säkert fler köpa AND, speciellt om det vore så att AMD hade 50% bättre prestanda men tror fortfarande att den mängd som skulle köpa blir ändå försumbar, finns ingen chans i världen att fortsätta utveckla om man har bättre produkter men ingen köper dom. Var lite så jag tänkte.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja när jag köpte cpu t.ex vänta jag faktiskt in på bulldozer, hade den presterat 20% bättre än pentium II vid ungefär samma strömförbrukning så hade jag funderat starkt på ett köp, nu blev det SB i stället (kanske även det bättre valet, moderkorten har ju bättre hastighet på SATA än AMD´s moderkort har t.ex).

Grafikkort lika så AMD hade rätt elak bugg att Flash fungerade dåligt ett tag, i 7000 serien, så blev 670 i slutändan (ännu svårare beslut än cpu valet). Ja rätt dåligt köp nu i efterhand 7970 presterar bättre än 670 och då till nästan samma pris.

Men funderar på HTPC med ZEn och grafikkort i 400 serien från amd (ingen idé att bytta ut CPU på par år till, om moderkort/cpu inte går sönder då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jetplan? Fläkten är i alla fall tyst, som den inte var i 200 seriens stockkylare. Snarare vist tjut.

Jag pratar inte om fläkten, jag pratar om pumpljudet Visserligen hade dom väl gjort en fix för det(?) men har väl inte släppts än eller?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Jag pratar inte om fläkten, jag pratar om pumpljudet Visserligen hade dom väl gjort en fix för det(?) men har väl inte släppts än eller?

Den är släppt, men är ju få ex ute till försäljning. Jo, men de skulle inte jag jämföra med jetplan. Utan var ju liknande spoltjut som var problmet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det blir värre innan det blir bättre. AMD kommer behöva vidta en rad olika åtgärder och dessvärre kommer det ta tid innan de ger resultat. Jag är dock inte det minsta orolig för företagets överlevnad vare sig på kort eller lång sikt. AMD har haft det tufft förut och kommit tillbaka och med rätt satsningar och rätt prioriteringar kommer man ha alla chanser att lyckas även framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Titan X? Jämför med ett 980 Ti istället. Exempelvis gaming, strix eller evgas. Sen överklocka det 25% vilket du LÄTT kan göra utan probs. Då äts jetplanet fury x upp till frukost

Faktum kvarstår att Fury X står sig bra både mot 980 Ti och Titan X i högre upplösning om man kör i standardfrekvens, inte minst om man kör flera grafikkort. Dessutom är AMD korten betydligt mindre rent storleksmässigt (bortsett från Fury X om man räknar in radiatorn) och har en mer modern minnesteknik. Även 390 X presterar bättre än ett GTX 980 i 4K upplösning vid standardfrekvens.

Sen att AMD har låst spänningen på Fury X vilket gör att det överklockar dåligt är naturligtvis en nackdel men att de skulle ligga långt efter Nvidia håller jag verkligen inte med om. De nyaste drivrutinerna verkar dessutom ge ganska bra prestandaboost i en del spel vilket inte avspeglas i de tester som gjorts tidigare.

R9 Fury X2 som släpps i höst tror jag kan bli en riktig 4K killer och även R9 Nano ser ut att bli riktigt intressant.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Obegripligt att de satt så länge på den jävla bulldozer arkitekturen...
De borde has gjort nån kul G0R3tr0 kampanj, putsat phenom 2, slevat på mer cache och sålt det, hade köpt bara för mongokänslan...

Det andra, de borde inta ha mutilerat sina GFX, utan låtit det köra full DP istället för 1/16 eller 1/8 av SP, varenda forskningslab hade köpt 100tals av deras kort för beräkningar...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Faktum kvarstår att Fury X står sig bra både mot 980 Ti och Titan X i högre upplösning om man kör i standardfrekvens, inte minst om man kör flera grafikkort. Dessutom är AMD korten betydligt mindre rent storleksmässigt (bortsett från Fury X om man räknar in radiatorn) och har en mer modern minnesteknik. Även 390 X presterar bättre än ett GTX 980 i 4K upplösning vid standardfrekvens.

Sen att AMD har låst spänningen på Fury X vilket gör att det överklockar dåligt är naturligtvis en nackdel men att de skulle ligga långt efter Nvidia håller jag verkligen inte med om. De nyaste drivrutinerna verkar dessutom ge ganska bra prestandaboost i en del spel vilket inte avspeglas i de tester som gjorts tidigare.

R9 Fury X2 som släpps i höst tror jag kan bli en riktig 4K killer och även R9 Nano ser ut att bli riktigt intressant.

Ja amd har konkurrenskraftiga kort sett till prestanda, men vad spelar det för roll när de inte lyckas sälja dom? Kollar man på steam hardware survey är det skrämmande, dubbelt så många som sitter på 970 än HELA 200-serien. Och även om 300 -serien presterar helt ok så lär den inte sälja mycket bättre. Liksom vad var det för jävla lansering? Förutom Fury (som åter igen hade lanseringsproblem, dålig tillgänglighet och dålig pr kring kylaren, och som blev helt crashad av 980ti) så är resten av serien gäsp, knappt bättre priser än 200 -serien och typ samma prestanda, och extremt dålig mediebevakning. Man kan ju inte göra en rebrand och samtidigt inte sänka pris/prestanda. Ett 290x i våras eller ett 280x förra året var bättre köp än något i nya lanseringen, vad är det för jävla utveckling? Nu är iof 390 ett av de bättre köpen man kan göra just nu men knappast något som lär sälja som hotcakes, sen nu när det ligger så nära 970 i pris kommer nog tyvärr det senare sälja bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Föga förvånande. Produkter som alltid slåss i mellansegmentet, eftersom Nvidia alltid kniper toppklassen. Deras kort säljs billigare än sin rival och de har komponenter som sitter i vartenda PS4/Xbox One - och går ÄNDÅ med förlust.

Sjukt imponerande hur ett företag kan misslyckas så hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja amd har konkurrenskraftiga kort sett till prestanda, men vad spelar det för roll när de inte lyckas sälja dom? Kollar man på steam hardware survey är det skrämmande, dubbelt så många som sitter på 970 än HELA 200-serien. Och även om 300 -serien presterar helt ok så lär den inte sälja mycket bättre. Liksom vad var det för jävla lansering? Förutom Fury (som åter igen hade lanseringsproblem, dålig tillgänglighet och dålig pr kring kylaren, och som blev helt crashad av 980ti) så är resten av serien gäsp, knappt bättre priser än 200 -serien och typ samma prestanda, och extremt dålig mediebevakning. Man kan ju inte göra en rebrand och samtidigt inte sänka pris/prestanda. Ett 290x i våras eller ett 280x förra året var bättre köp än något i nya lanseringen, vad är det för jävla utveckling? Nu är iof 390 ett av de bättre köpen man kan göra just nu men knappast något som lär sälja som hotcakes, sen nu när det ligger så nära 970 i pris kommer nog tyvärr det senare sälja bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tyvärr så måste AMD sälja sina kort billigare än Nvidia för att folk ska köpa dem i större utsträckning trots att de presterar lika bra. Vi får väl hoppas att R9 Nano hamnar i en vettig prisklass, verkar helt klart vara ett intressant kort i alla fall. Och att Fury X2 blir en lyckad lansering. Varken Fury X, GTX 980 Ti eller Titan X klarar av att driva dagens mest krävande spel i 4K upplösning med maxade inställningar i bra FPS. Men det går bra om man kör CrossFire eller SLI. Vore trevligt om man kunde åstadkomma det med endast ett grafikkort även om det nu sitter dubbla grafikprocessorer på det.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja tyvärr så måste AMD sälja sina kort billigare än Nvidia för att folk ska köpa dem i större utsträckning trots att de presterar lika bra. Vi får väl hoppas att R9 Nano hamnar i en vettig prisklass, verkar helt klart vara ett intressant kort i alla fall. Och att Fury X2 blir en lyckad lansering. Varken Fury X, GTX 980 Ti eller Titan X klarar av att driva dagens mest krävande spel i 4K upplösning med maxade inställningar i bra FPS. Men det går bra om man kör CrossFire eller SLI. Vore trevligt om man kunde åstadkomma det med endast ett grafikkort även om det nu sitter dubbla grafikprocessorer på det.

och sätta det ii ett min itx (om de har en singel 120/140 radiator) eller ett mindre matx chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Sjukt imponerande hur ett företag kan misslyckas så hårt.
Skickades från m.sweclockers.com

Snarare sjukt förvånande hur de har lyckats så pass bra under alla år trots den stentuffa konkurrensen mot Intel som genom åren tagit till de mest vedervärdiga metoderna för att hålla AMD borta från marknaden.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

@Sarkissati:

Nej det finns inga ''massiva fel'' på drivisarna. Det är bara en myt som alla verkar tro på. Dom var en aning ostabila med CrossFire för runt 5 år sedan men inte längre. Varken nVidia eller AMD är perfekta. Det är därför det kommer uppdateringar.

Nu pratar jag inte om nån "myt" för fem år sedan nu pratar jag om den dagsaktuella 3-serien.
https://youtu.be/E_1MOiafL_4?t=12m23s

Och ja, jag fattar att det kommer uppdateringar men jag vill inte köpa i början när det är som värst.

Permalänk
Skrivet av sae:

Obegripligt att de satt så länge på den jävla bulldozer arkitekturen...
De borde has gjort nån kul G0R3tr0 kampanj, putsat phenom 2, slevat på mer cache och sålt det, hade köpt bara för mongokänslan...

Det andra, de borde inta ha mutilerat sina GFX, utan låtit det köra full DP istället för 1/16 eller 1/8 av SP, varenda forskningslab hade köpt 100tals av deras kort för beräkningar...

Större cache skulle inte lösa något alls, snarare ökade dom fördröjningen till cache L2 i bulldozer så den fick sämre entrådsprestanda snarare. @Yoshman kan detta bättre Tror helt enkelt AMD inte kunde komma längre på den arkitekturen.

SEn varför dom suttit länge på bulldozer är troligen dyrt att göra ny arkitektur och tar tid, AMD har ju inte lika stor kassa som Intel, så får putsa på äldre arkitektur längre. Även Intel använder bra mycket äldre grundstomme att finslipa med, äldre än sandy bridge, som dom kortat ner fördröjningar till cache t.ex och andra förbättringar @Yoshman är grym på detta, så han kan ta det mer detaljerat

Se bara på 300 serien och fury går inte pressa GCN längre och att lansera ny så nära på 16nm finfet är idiotiskt om amd vill överleva.

Sen har AMD kort för företag. Firepro.

Skrivet av Segas:

Föga förvånande. Produkter som alltid slåss i mellansegmentet, eftersom Nvidia alltid kniper toppklassen. Deras kort säljs billigare än sin rival och de har komponenter som sitter i vartenda PS4/Xbox One - och går ÄNDÅ med förlust.

Sjukt imponerande hur ett företag kan misslyckas så hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel AMD slåss i nästan alla segment förutom titan x (även om kortet är en hårsmån från det kortet med och ligger lika när man kör med flera kort). AMD ligger ungefär mellan 250/1500 billigare än Nvidia i alla segment. Ändå säljer dom inte bättre, titta på alla Nvidia gillare vilka argument dom tar till varför dom inte köper AMD.

Vet en som klagade på AMD var för billiga, lite ironiskt.

Skrivet av Sarkissati:

Nu pratar jag inte om nån "myt" för fem år sedan nu pratar jag om den dagsaktuella 3-serien.
https://youtu.be/E_1MOiafL_4?t=12m23s

Och ja, jag fattar att det kommer uppdateringar men jag vill inte köpa i början när det är som värst.

Vad för fel, det tog han inte upp vid den tiden, inte hört klagomål från andra recensenter. Sen jämförelse emot 200 går inte idag (är slut på kort vad jag sett över allt nu för bra priser).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Vore trevligt om man kunde åstadkomma det med endast ett grafikkort även om det nu sitter dubbla grafikprocessorer på det.

Om du inte aktiverar AA så gör 295x2 detta i nuläget, grymt underskattat kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för fel, det tog han inte upp vid den tiden, inte hört klagomål från andra recensenter. Sen jämförelse emot 200 går inte idag (är slut på kort vad jag sett över allt nu för bra priser).

Vet inte om du driver med mig eller inte men jag länkade till sammanfattning, så vill du spola tillbaka längre.
Sett andra recensenter som klagat på drivrutinerna också och jag bryr mig inte om jämförelsen mot 2-serien jag pratar fortfarande om 3-serien.

Permalänk
Skrivet av Sarkissati:

Vet inte om du driver med mig eller inte men jag länkade till sammanfattning, så vill du spola tillbaka längre.
Sett andra recensenter som klagat på drivrutinerna också och jag bryr mig inte om jämförelsen mot 2-serien jag pratar fortfarande om 3-serien.

Nu hade jag inte tiden att gå igenom hela, ja får göra det senare i så fall. Men borde inte vara problem när 300 serien inte är så ny längre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den är släppt, men är ju få ex ute till försäljning. Jo, men de skulle inte jag jämföra med jetplan. Utan var ju liknande spoltjut som var problmet.

Okej, jag har inte ett själv, så jag ska inte uttala mig, men kompisar och sweclockers sa ju att man får huvudvärk av det eller att det är svårt att vistas i samma rum utan att man blir tokig. Men alla är ju olika känsliga också!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om du inte aktiverar AA så gör 295x2 detta i nuläget, grymt underskattat kort.

Mvh

Yepp väldigt bra prestanda för pengarna. Knäcker Titan X hur lätt som helst trots att det kostar avsevärt mycket mindre. Men Fury X2 lär inte bli sämre, ett riktigt 4K monster troligtvis.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har köpt AMD cpu sedan SuperSeven modellerna och kommer att fortsätta med det. Dock har jag växlat mellan grafikkorten. En anledning till det är att Nvidia verkar ha mer och bättre funktioner "på köpet" än AMD/ATI. Nu är det säkert ett år sedan jag hade senast AMD GPU'n så det kan ha ändrats, men kommer nog att hålla mig till Nvidia ett tag till.

Ett annat skäl är prisläget, jag tycker inte jag behöver lägga 50-100% mer pengar på en CPU som jag ändå inte kan utnyttja fullt ut.

Kolla själv priserna mot performance:
http://paulisageek.com/compare/cpu/ eller
https://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html
Det är inte värt det dubbla, tycket jag.

Nyligen har jag istället fokuserat på en snabb SSD och bra med internminne. Visst, jag har en AMD FX-8350 som är ny och snabb, inte lika snabb som en i7, men den räcker för mig.

Så frågan för mig är, köper man prestanda som man inte kan nyttja fullt ut, eller köper man vad som räcker för tillfället? Jag gör det senare. Fast AMD's marknadskillar kanske inte gillar det resonemanget...

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av sae:

Obegripligt att de satt så länge på den jävla bulldozer arkitekturen...
De borde has gjort nån kul G0R3tr0 kampanj, putsat phenom 2, slevat på mer cache och sålt det, hade köpt bara för mongokänslan...

Det andra, de borde inta ha mutilerat sina GFX, utan låtit det köra full DP istället för 1/16 eller 1/8 av SP, varenda forskningslab hade köpt 100tals av deras kort för beräkningar...

DP kapaciteten i en GPU är totalt irrelevant för spel och väldigt nära irrelevant för konsumentmarknaden i stort då GPGPU används rätt sparsamt än och även när det används är det inte alls säkert att man behöver DP (raytracing klarar sig ofta bra med SP).

Skillnaden mellan DP i GPUer och CPUer har också minskat rätt mycket på senare år tack vare AVX. Räknat i FLOPS/W är det frågan om det ens är en fördel att köra med GPGPU, det innan man ens väger in att det typiskt är mycket enklare att i praktiken nå nära den teoretisk prestandan med AVX än vad det är med GPGPU.

Är därför fullt rimligt att AMD/Nvidia skalar ner DP-kapaciteten, man ligger redan på maximal kretsstorlek för dagens 28nm process och för att få in nya funktioner måste man då skala bort något annat. De som bygger HPC lär ändå välja AMD FirePro, Nvidia Tesla eller Intel Xeon Phi.

Bulldozer är tyvärr "broken by design", verkar som AMD helt saknade ingenjörer som förstod sig på programutveckling då man fick för sig att deras CMT (Cluster based MultiThreading) på något sätt skulle vara bättre än SMT (Simultaneous MultiThreading, Intel kallar sin SMT implementation för HyperThreading). Redan från blockdiagrammen borde det vara uppenbart att rent teoretiskt kommer CMT med X antal moduler vara ungefär lika snabbt som X CPU-kärnor med SMT. Inget direkt fel där i.o.f.s.

Problemet är att majoriteten av alla program använder en eller möjligen två CPU-trådar och i det läget kommer en tvåkärnig CPU med (eller utan) SMT presterar väsentligt bättre än CMT då SMT låter de två trådarna använda alla ALU-resurser i "back-end" medan CMT bara kan använda hälften. D.v.s. SMT är en mycket bättre design jämfört med CMT på det som är viktigast för skrivbordet.

Det sagt så är jag övertygad om att Excavator blir ett lyft, tidigare designer har haft lägre IPC även i fallen när alla kärnor kan jobba jämfört med Intels modeller med SMT, Excavator har potential att kunna hamna på ungefär samma IPC i "best-case". Tyvärr går det inte att fixa det stora glappet när få CPU-trådar används, där får man hoppas på Zen.

Excavator lägger fokus på exakt rätt ställen. Om förhandsinformationen stämmer så har man kapat storleken på L2-cache till hälften men minskat latens, helt rätt då latens är viktigare än storlek. Kanske än viktigare är att man ökat storleken på den extrem lilla L1D-cachen från 16kB till 32kB med bibehållen latens. L1 har långt lägre latens än L2, större L1 med samma latens betyder då att den genomsnittliga latensen för minnesaccess kommer minska mot tidigare. Cache påverkar även perf/W en hel del, kostar betydligt mindre energi att hämta data från L1/L2 än från RAM.

Exakt hur mycket detta ger är svårt att säga, men det pratas väl om ~5-10% bättre IPC och 40% bättre perf/W jämfört med Steamroller (som i sin tur fick 50% större L1I-cache och 50% högre "associativitet" jämfört med Piledriver något som gav 5-10% extra IPC).

Hade man släppt en design likt Steamroller/Excavator initialt hade det varit OK mot Nehalem/Sandy Bridge, man hade då kunnat vara bättre i program som kan använda många CPU-kärnor och inte alls lika långt efter på enkeltrådade. Men på det stora hela är CMT en rejäl fuck-up i nivå med Intels P4 och IBMs POWER6.

Skrivet av Homdax:

Har köpt AMD cpu sedan SuperSeven modellerna och kommer att fortsätta med det. Dock har jag växlat mellan grafikkorten. En anledning till det är att Nvidia verkar ha mer och bättre funktioner "på köpet" än AMD/ATI. Nu är det säkert ett år sedan jag hade senast AMD GPU'n så det kan ha ändrats, men kommer nog att hålla mig till Nvidia ett tag till.

Ett annat skäl är prisläget, jag tycker inte jag behöver lägga 50-100% mer pengar på en CPU som jag ändå inte kan utnyttja fullt ut.

Kolla själv priserna mot performance:
http://paulisageek.com/compare/cpu/ eller
https://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html
Det är inte värt det dubbla, tycket jag.

Nyligen har jag istället fokuserat på en snabb SSD och bra med internminne. Visst, jag har en AMD FX-8350 som är ny och snabb, inte lika snabb som en i7, men den räcker för mig.

Så frågan för mig är, köper man prestanda som man inte kan nyttja fullt ut, eller köper man vad som räcker för tillfället? Jag gör det senare. Fast AMD's marknadskillar kanske inte gillar det resonemanget...

Grejen är att du lär knappast utnyttja din FX-8350 heller. I majoriteten av alla "vanliga" program skulle en Intel i3 vara snabbare än din 8350, samma gäller de flesta spel. Notera hur en i3-4130 är minst lika snabb som FX-8350 i de flesta "vanliga" program (det trots att man testar "multitasking" och program som inte är helt enkeltrådade).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tråkigt att AMD inte har pengar att lägga på marknadsföring för folk köper Nvidia bara för att det heter Nvidia. Riktigt tråkigt :'(

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grejen är att du lär knappast utnyttja din FX-8350 heller. I majoriteten av alla "vanliga" program skulle en Intel i3 vara snabbare än din 8350, samma gäller de flesta spel. Notera hur en i3-4130 är minst lika snabb som FX-8350 i de flesta "vanliga" program (det trots att man testar "multitasking" och program som inte är helt enkeltrådade).

Jepp, det tror jag säkert men jag uppgraderade senast för att det påstods (bland annat av programvaran själv) att Nvidia Shadowplay hade högre Ghz krav äv vad jag hade innan. Gick ju från 3,2 till 4.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av badkar_:

Phenom III confirmed!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Oj, såg nu denna artikel.

verkar som om de börjat lägga om rodret hos AMD : http://arstechnica.co.uk/gadgets/2015/05/amd-admits-it-cant-b...

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hymer:

Tråkigt att AMD inte har pengar att lägga på marknadsföring för folk köper Nvidia bara för att det heter Nvidia. Riktigt tråkigt :'(

Läser man mätningar likt denna eller tester som mäter renderingstider likt denna så har jag svårt att se hur man kan av avfärda Nvidias nuvarande marknadsdominans som en ren PR-effekt. Rådata visar att Nvidia presterar bättre i form av mindre CPU-hungriga drivare och lägre renderingstidvarians i spel (980 har högre FPS än Fury X i 4k på den "tyngsta" procenten av scener).

Den första artikeln som tar upp problemen med AMDs väldigt höga (jämfört med Nvidia) overhead i DX11 samt obefintliga multicore-skalning (den är faktiskt svagt negativ) visar ändå att DX12 ser ut att i stort sett radera ut skillnaden i "driver-overhead". Men detta visar nog också att antal "draw-calls" överhuvudtaget inte är en flaskhals i dagens spel, om det vore fallet skulle dels Mantle gett enorma fördelar, dels borde Nvidias kort vara betydligt snabbare i DX11 (vilket inte är fallet, i alla fall inte med Intel i5 eller bättre).

Precis som med Mantle verkar fördelen med DX12 på kort sikt vara att spel kommer än mindre bli beroende av CPU-kraft, AMDs CPUer och Intels i3 borde kunna driva väldigt kraftiga GPUer utan att CPU-delen blir flaskhals. Med tiden lär speltillverkarna nog lära sig att använda den CPU-kraft som frigörs till nya saker, kanske mer realistisk fysik, "smartare" AI etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läser man mätningar likt denna eller tester som mäter renderingstider likt denna så har jag svårt att se hur man kan av avfärda Nvidias nuvarande marknadsdominans som en ren PR-effekt. Rådata visar att Nvidia presterar bättre i form av mindre CPU-hungriga drivare och lägre renderingstidvarians i spel (980 har högre FPS än Fury X i 4k på den "tyngsta" procenten av scener).

Se den här biten förstår jag inte riktigt. Dels länkar du ett test som föreslår att Fury faktiskt har bättre FPS än 980(Nu nämner den inte specifikt 4k) samt en artikel som säger att DX12 med största sannolikhet kommer att hjälpa AMD komma ikapp. Om det du menar med tyngsta procenten av scener är just frametime för enstaka frames, så absolut, då har du en poäng, men det är också ett relativt trubbigt mått när det är utslaget över många titlar. Anledningen är att det skiljer väldigt väldigt mycket mellan olika titlar. Om du tittar närmare på testet du själv länkade kommer du se en mängd extremer, kolla till exempel Civ 5: Beyond earth. Här kommer också problemen med att ha en tillverkare i dominant position, optimeringen i individuella titlar kommer starkt gynna dem, vilket gör att alla test som baseras på ett urval också kommer gynna dem.

Jag försöker på inget vis hävda att AMD är starkare än nvidia, men resultaten är snarlika mellan kort i samma segment. Att objektivt jämföra GTX 970 med R9 390, leder inte till ett klart utfall åt någondera håll, Så om nuvarande resultat är relativt likvärdiga, om DX12 ser ut att gynna AMD mer än nvidia, vad är det som gör att nvidia har ett otroligt stort övertag på gpu marknaden? PR känns som den helt uppenbara skillnaden, och med det menar jag inte nödvändigtvis deras reklamavdelning utan den hysteri som väldigt många användare uppvisar - men även det är ju en form av PR. Nvidia har en mångdubbelt större marknadsandel än AMD i dagsläget, och de kort som nämns i testerna du länkar, är inte de segment där AMD är relativt starkast. Ändock, har jag svårt att förklara varför skillnaden i försäljning är såpass stor, när skillnaden i prestanda per krona är så liten, annat än med just PR.

Är det rimligt att många användare hoppar på tåget, när fler titlar gynnar deras märke? Absolut, men är det då en fråga om rå prestanda, eller om PR? Mantle är ett ganska bra exempel i min mening. Inte för att Mantle nödvändigtvis var ett strålande API, men kika på vilket stöd det fick. Det finns en handfull(10-12) titlar som stöder det, jämfört med till exempel nvidia gameworks.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TheNoNa:

Se den här biten förstår jag inte riktigt. Dels länkar du ett test som föreslår att Fury faktiskt har bättre FPS än 980(Nu nämner den inte specifikt 4k) samt en artikel som säger att DX12 med största sannolikhet kommer att hjälpa AMD komma ikapp. Om det du menar med tyngsta procenten av scener är just frametime för enstaka frames, så absolut, då har du en poäng, men det är också ett relativt trubbigt mått när det är utslaget över många titlar. Anledningen är att det skiljer väldigt väldigt mycket mellan olika titlar. Om du tittar närmare på testet du själv länkade kommer du se en mängd extremer, kolla till exempel Civ 5: Beyond earth. Här kommer också problemen med att ha en tillverkare i dominant position, optimeringen i individuella titlar kommer starkt gynna dem, vilket gör att alla test som baseras på ett urval också kommer gynna dem.

Jag försöker på inget vis hävda att AMD är starkare än nvidia, men resultaten är snarlika mellan kort i samma segment. Att objektivt jämföra GTX 970 med R9 390, leder inte till ett klart utfall åt någondera håll, Så om nuvarande resultat är relativt likvärdiga, om DX12 ser ut att gynna AMD mer än nvidia, vad är det som gör att nvidia har ett otroligt stort övertag på gpu marknaden? PR känns som den helt uppenbara skillnaden, och med det menar jag inte nödvändigtvis deras reklamavdelning utan den hysteri som väldigt många användare uppvisar - men även det är ju en form av PR. Nvidia har en mångdubbelt större marknadsandel än AMD i dagsläget, och de kort som nämns i testerna du länkar, är inte de segment där AMD är relativt starkast. Ändock, har jag svårt att förklara varför skillnaden i försäljning är såpass stor, när skillnaden i prestanda per krona är så liten, annat än med just PR.

Är det rimligt att många användare hoppar på tåget, när fler titlar gynnar deras märke? Absolut, men är det då en fråga om rå prestanda, eller om PR? Mantle är ett ganska bra exempel i min mening. Inte för att Mantle nödvändigtvis var ett strålande API, men kika på vilket stöd det fick. Det finns en handfull(10-12) titlar som stöder det, jämfört med till exempel nvidia gameworks.

Vet inte vad du tittar på i de länkar jag ger, men slutsatsen i testet jag länkar till är denna

"We saw substantially smoother gaming across our suite of eight test scenarios out of the GeForce GTX 980 than we did from the Radeon R9 Fury. This outcome will be nothing new for those folks who have been paying attention. Nvidia has led in this department for some time now. I continue to believe this gap is probably not etched into the silicon of today's Radeons. "

Läser du vad man skriver (och liknande finns i AnandTech och Gamers Nexus tester) så är problemet inte genomsnittlig FPS, problemet är att AMDs kort får problem i scener där det händer mycket och i dessa fall droppar Fury X under referens 980 (notera 980, inte 980ti) även i 4k. Läser du längre ner i slutsatsen nämner man att deras subjektiva upplevelse stämmer överens med de uppmätta värdera, 980 upplevdes bättre än Fury X även i 4k och det trots att Fury X har bättre genomsnittlig FPS.

Huruvida just detta är något som löser sig i DX12 återstår att se, har för mig att bl.a. AnandTech (eller möjligen TomsHardware) skrev något om att de titlar som har stöd för Mantle fick något högre genomsnittlig FPS men problemet med den stora variansen kvarstod även där, något som eventuellt pekar på att problemet är HW-relaterat. En annan vink om att det kan var HW-problem är att Tahiti-kretsen inte har samma dippar, så är inte alls lika säker som TR om att detta inte är etsat i kretsen (men har inga bevis så säger inget med säkerhet).

Den andra länken visar ju rätt mycket att AMDs nuvarande (vem vet vad som händer i framtiden) drivare äter rejält mycket mer CPU jämfört med Nvidias nuvarande drivare i nuvarande titlar. I praktiken går detta problem att "lösa" genom att ha så pass kraftig CPU att GPU-delen ändå är flaskhals, vi har också sett att på en sådan konfiguration gav Mantle i stort sett ingenting så vet inte riktigt hur man kan förvänta sig stordåd från DX12.

Första länken visar också att 970 och 290X i stort sätt uppvisar identisk antal draw-calls, d.v.s. ingen fördel för någon. Star Swarm är en benchmark som togs fram specifikt som demo för hur bra Mantle är, så man kan inte hävda att den är designad för Nvidia/Maxwell. Runt februari i år fick även denna teknikdemo stöd för DX12 och då uppvisade 980 ~50% bättre prestanda än 290X.

Nu skulle jag säga att man absolut inte ska dra några växlar på vilket kort som kommer vara bättre i riktiga DX12 spel, men ser inget test som visar att AMD på något sätt gynnas mer av DX12 än Nvidia. Relativt sett ökar prestanda mer i 3D Mark testet då DX11 prestanda är bedrövligt för AMD och absolutvärdet i DX12 är att 970 och 290X är likvärdiga. Vi har sett i spel att "draw calls" inte är en flaskhals i dagens spel, inte ens på AMDs kort givet att man har en Intel i5 eller bättre.

Håller du inte med om att mätdata visar att idag har Nvidia bättre drivare för DX11, de hanterar "svåra" scener bättre (bättre lägstavärde för den procent med tyngsta scener i aktuella spel)? Mot den bakgrunden har jag svårt att se hur Nvidias övertag idag kan förklaras (enbart) med bättre PR.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Köpläge för AMD aktier?

Fånga inte fallande kniv.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Köpläge för AMD aktier?

Ser inte bra ut. Ser sedan 10 år tillbaka ut så här:
http://finance.yahoo.com/echarts?s=AMD+Interactive#{"range":"...

Verkar inte heller hjälpt dem sedan lanseringen av Fury och andra nya grafikkort:
http://finance.yahoo.com/echarts?s=AMD+Interactive#{"range":"...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ser inte bra ut. Ser sedan 10 år tillbaka ut så här:
http://finance.yahoo.com/echarts?s=AMD+Interactive#{"range":"...

Verkar inte heller hjälpt dem sedan lanseringen av Fury och andra nya grafikkort:
http://finance.yahoo.com/echarts?s=AMD+Interactive#{"range":"...

Tittar man på 20 års sikt så ser man att det finns både toppar och dalar. Topparna har kommit ett tag efter att AMD har släppt en helt ny arkitektur. Bulldozer drog dock inte upp värdet särskilt mycket vilket kanske inte är så konstigt då den inte var särskilt lyckad. Tror man att företaget har bra framtidsutsikter så finns det bra potential i och med att aktien nu är extremt lågt värderad. Det kan faktiskt vara så att R9 Nano säljer bra och att Zen arkitekturen blir en lyckad satsning. Och om det nu skulle vara så att AMD blir uppköpta kan aktien gå upp en hel del då med. Men det kan även vara så att den fortsätter gå ner ett tag till och att det skiter sig totalt så det är naturligtvis en chansning. En intressant aktie långsiktigt är det i vart fall men man bör nog inte gå in med för mycket pengar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.